Обертання Землі навколо осі. Доба .

Про матеріал

Ознайомити учнів з обертанням Землі навколо своєї осі як причиною зміни дня і ночі; допомогти з'ясувати послідовність подій протягом доби; актуалізувати знання про явища природи; розвивати вміння аналізувати і знаходити шляхи розв'язання проблеми, що розглядається; виховувати інтерес до пізнання світу.

Перегляд файлу

Кирилюк К.В.                   2-Г клас                           12.09.2018

Тема. Обертання Землі навколо осі. Доба

Очікувані результати: ознайомити учнів з обертанням Землі навколо своєї осі як причиною зміни дня і ночі; допомогти з’ясувати послідовність подій протягом доби; актуалізувати знання про явища природи; розвивати вміння аналізувати і знаходити шляхи розв’язання проблеми, що розглядається; виховувати інтерес до пізнання світу.

ХІД УРОКУ

I. Організаційний момент

  • Вправа «Погода»

— Яка зараз пора року?

— Який місяць?

— Яке число?

— Тепло чи холодно надворі?

— Який стан неба?

— Яка температура повітря?

— Чи були сьогодні протягом дня опади?

II. Актуалізація опорних знань

1. Запитання для повторення

— Яку форму має Земля?

— Що називається горизонтом?

— Як називається межа горизонту, де небо немов сходиться із землею?

— Чи можна дістатися лінії горизонту?

— Як визначити сторони горизонту?

2. Робота над загадками

Чорна корова всіх поборола.

Білий віл всіх підвів. (День і ніч)

 

До вечора помирає,

Зранку оживає. (День)

 

Темно стало на дворі,

Сяє місяць угорі.

Спати треба, певна річ,

Бо прийшла на землю... (ніч).

 

Підходити до будинку стала,

З неба Сонце вкрала. (Ніч)

— Чим день відрізняється від ночі? (Вдень світить Сонце, спі­вають птахи, а вночі на небі місяць, зірки, природа завмирає.)

— Чому вдень ясно? (Тому що на небі Сонце.)

— Чому вночі темно? (На небі немає Сонця.)

3. Робота за картками

1 варіант

Підкресли явища, які відбуваються вдень.

  •             Співають птахи;
  •             вилітають сови і кажани;
  •             закриваються квіти, складається листя;
  •             літають яскраві метелики;
  •             літають метелики;
  •             літають нічні метелики;
  •             розпускаються квіти.

2 варіант

Підкресли явища, які відбуваються вночі.

  •             Співають птахи;
  •             вилітають сови і кажани;
  •             закриваються квіти, складається листя;
  •             літають метелики;
  •             літають нічні метелики;
  •             розпускаються квіти.

Перевірка (за записом на дошці)

— Виявляється, більшість із живих організмів уміють відріз­няти день від ночі і користуватися своїми «живими годинниками» або почуттям часу. Які і як? (Міркування учнів.)

— Наприклад, кульбаба розпускається, птахи співати почина­ють, метелики літають — удень, а на ніч кульбаби закриваються, птахи замовкають, але літають кажани і нічні метелики.

4. Робота в парах

— Розгляньте картини одного маленького художника, які ле­жать у вас на партах.

— Що незвичайного ви помітили на цих картинах?

— Які помилки художника ви помітили?

III. Повідомлення теми і мети уроку

  • Обговорення ситуації

— Іноді по телевізору ви бачите прямі трансляції певних спор­тивних змагань, і диктор говорить, що в Америці зараз інший час. Поясніть, чому так відбувається.

Можливі відповіді

  •             У нього годинник зламався.
  •             Він переплутав.
  •             Не знаємо.

— Сьогодні на уроці ми й намагатимемось зрозуміти і пояснити цю ситуацію.

IV. Вивчення нового матеріалу

1. Бесіда з елементами розповіді

— Що ми зазвичай робимо вранці? вдень? увечері? вночі?

— Чи можна визначити час, якщо у тебе немає годинника? Яким чином?

— Що ми ніколи не побачимо вночі на небі? (Сонце)

— Що таке Сонце? (Сонце — центральне тіло Сонячної сис­теми. Сонце — найближча до Землі зірка — величезне розжарене космічне тіло.)

— Що таке Земля? (Земля — це планета Сонячної системи.)

— Чи обертається Сонце навколо Землі?

— Яка причина примушує Землю обертатися навколо Сонця?

— Як називається ця іграшка? (Дзиґа)

— Що спільного у планети Земля і дзиґи? (Земля теж оберта­ється навколо своєї осі, тільки у дзиґи вісь справжня, а у Землі — уявна.)

— Що це за предмет? (Глобус)

— Що таке глобус? (Модель Землі)

— Глобус теж може обертатися навколо своєї осі.

— За скільки годин Земля зробить повний оберт навколо своєї осі? (Повний оберт вона робить за 24 години (чи за добу), а якщо точніше — за 23 години 56 хвилин.)

2. Демонстрування обертання Землі

— Як ви вважаєте, що більше — Земля чи Сонце?

— Наші предки не могли знати, велике Сонце чи маленьке. Ви­являється, якщо намалювати Сонце розміром з великий апельсин, то Земля виявиться розміром з макове зернятко.

І маса Сонця теж величезна. Для того щоб урівноважити уявні ваги, на одну чашу потрібно покласти Сонце, а на іншу чашу вагів 330 тисяч таких планет, як Земля.

— Що рухається, як ви гадаєте, — Земля чи Сонце? (Земля, ми рухаємося плавно навколо Сонця, а нам здається, що рухається Сонце.)

— Обертайте глобус навколо земної осі. Хто знає, що відбува­ється в результаті обертання Землі навколо своєї осі? (Відбува­ється зміна дня і ночі.)

— Зараз ми в цьому переконаємося.

3. Моделювання зміни дня і ночі за допомогою глобуса і джерела світла

— У мене в руках лампа і глобус. Продемонструйте, як відбува­ється зміна дня і ночі. (Діти показують по черзі.)

— На що ще схоже обертання Землі? (На дзиґу. Вона теж обер­тається навколо палички-осі.)

— Усе правильно. Тільки у Землі це уявна вісь, яка проходить через Південний і Північний полюси.

— Що відбувається, коли Земля обертається навколо своєї осі? (Зміна дня і ночі)

— Хто може показати, де знаходиться на глобусі Київ? (Учи­тель відмічає прапорцем.)

— Де — Америка? (Показує вчитель.)

— Коли ця частина Землі освітлена, то на протилежній стороні — ніч.

— Чому відбувається зміна дня і ночі? (Земля обертається на­вколо своєї осі.)

— Оскільки Земля обертається, Сонце освітлює то одну, то іншу її половину.

  • Фізкультхвилинка

V. Узагальнення, систематизація й контроль знань та вмінь учнів

1. Самостійна робота

Підкресли те, що відбувається вдень, — синім кольором, уночі — коричневим, якщо події не мають відношення до часу доби — взагалі не підкреслюй.

Спека, зірки, політ кажанів, снігопад, спів птахів, Місяць на небі, комарі, гроза, дощ, Полярна зірка на небі, туман, високе Сонце, прохолода.

2. Робота в групах

— Спробуємо уявити, як змінився б наш світ, якщо б обертання Землі припинилося?

Можливі висновки роботи груп

  •             На тій частині Землі, яка освітлюватиметься Сонцем, буде дуже спекотно, почнеться нестача питної води.
  •             На тій частині Землі, яка не буде освітлена Сонцем, буде дуже холодно, не ростимуть рослини, буде довгою ніч.

3. Робота над прислів’ям

— Зберіть зі слів прислів’я.

Доба, день, пріч, і, ніч —

(Учитель вивішує слова-таблички на магнітній дошці, один учень розставляє їх.)

Читання прислів’я хором.

День і ніч — доба пріч.

— У народі говорять: «День і ніч — доба пріч». Як ви розумієте зміст прислів’я? (День і ніч складають 24 години, або добу.)

— Скільки повних обертів навколо своєї осі зробить Земля за тиждень? (7 обертів)

— Чому? (7 днів тижня)

— Аякби Земля не оберталася або перестала б обертатися на­вколо своєї осі, що б сталося? (Одна сторона весь час була б повер­неною до Сонця, а інша — ні.)

VI. Підбиття підсумків. Рефлексія

— Хто може зараз пояснити ситуацію, що виникла на початку уроку? Чому різний час в Америці і у нас?

Діти (показують на глобусі):

— Ось Америка, а ми — на іншій стороні Земної кулі. Коли у них день, у нас — ніч. Земля обертається, і в Америці настає ніч, а у нас — день, і навпаки.

— Ащо сталося б на планеті, якби вона не оберталася? (Діти висловлюють свої припущення.)

— Навколо якої осі обертається Земля: справжньої чи уявної?

— Скільки обертів робить Земля за добу? (1)

— Коли буває тепліше — удень чи вночі, з чим це пов’язано? (Світить Сонце.)

— Чи змогли б існувати живі організми, якби круглий рік була тільки ніч або день? (Ні)

— Із чим пов’язана зміна дня і ночі? (З обертанням Землі на­вколо своєї уявної осі.)


 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Свобода Ольга Сергіївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
11 грудня 2018
Переглядів
9130
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку