Ознайомити учнів з обертанням Землі навколо своєї осі як причиною зміни дня і ночі; допомогти з'ясувати послідовність подій протягом доби; актуалізувати знання про явища природи; розвивати вміння аналізувати і знаходити шляхи розв'язання проблеми, що розглядається; виховувати інтерес до пізнання світу.
Кирилюк К.В. 2-Г клас 12.09.2018
Тема. Обертання Землі навколо осі. Доба
Очікувані результати: ознайомити учнів з обертанням Землі навколо своєї осі як причиною зміни дня і ночі; допомогти з’ясувати послідовність подій протягом доби; актуалізувати знання про явища природи; розвивати вміння аналізувати і знаходити шляхи розв’язання проблеми, що розглядається; виховувати інтерес до пізнання світу.
ХІД УРОКУ
I. Організаційний момент
— Яка зараз пора року?
— Який місяць?
— Яке число?
— Тепло чи холодно надворі?
— Який стан неба?
— Яка температура повітря?
— Чи були сьогодні протягом дня опади?
II. Актуалізація опорних знань
1. Запитання для повторення
— Яку форму має Земля?
— Що називається горизонтом?
— Як називається межа горизонту, де небо немов сходиться із землею?
— Чи можна дістатися лінії горизонту?
— Як визначити сторони горизонту?
2. Робота над загадками
Чорна корова всіх поборола.
Білий віл всіх підвів. (День і ніч)
До вечора помирає,
Зранку оживає. (День)
Темно стало на дворі,
Сяє місяць угорі.
Спати треба, певна річ,
Бо прийшла на землю... (ніч).
Підходити до будинку стала,
З неба Сонце вкрала. (Ніч)
— Чим день відрізняється від ночі? (Вдень світить Сонце, співають птахи, а вночі на небі місяць, зірки, природа завмирає.)
— Чому вдень ясно? (Тому що на небі Сонце.)
— Чому вночі темно? (На небі немає Сонця.)
3. Робота за картками
1 варіант
Підкресли явища, які відбуваються вдень.
2 варіант
Підкресли явища, які відбуваються вночі.
Перевірка (за записом на дошці)
— Виявляється, більшість із живих організмів уміють відрізняти день від ночі і користуватися своїми «живими годинниками» або почуттям часу. Які і як? (Міркування учнів.)
— Наприклад, кульбаба розпускається, птахи співати починають, метелики літають — удень, а на ніч кульбаби закриваються, птахи замовкають, але літають кажани і нічні метелики.
4. Робота в парах
— Розгляньте картини одного маленького художника, які лежать у вас на партах.
— Що незвичайного ви помітили на цих картинах?
— Які помилки художника ви помітили?
III. Повідомлення теми і мети уроку
— Іноді по телевізору ви бачите прямі трансляції певних спортивних змагань, і диктор говорить, що в Америці зараз інший час. Поясніть, чому так відбувається.
Можливі відповіді
— Сьогодні на уроці ми й намагатимемось зрозуміти і пояснити цю ситуацію.
IV. Вивчення нового матеріалу
1. Бесіда з елементами розповіді
— Що ми зазвичай робимо вранці? вдень? увечері? вночі?
— Чи можна визначити час, якщо у тебе немає годинника? Яким чином?
— Що ми ніколи не побачимо вночі на небі? (Сонце)
— Що таке Сонце? (Сонце — центральне тіло Сонячної системи. Сонце — найближча до Землі зірка — величезне розжарене космічне тіло.)
— Що таке Земля? (Земля — це планета Сонячної системи.)
— Чи обертається Сонце навколо Землі?
— Яка причина примушує Землю обертатися навколо Сонця?
— Як називається ця іграшка? (Дзиґа)
— Що спільного у планети Земля і дзиґи? (Земля теж обертається навколо своєї осі, тільки у дзиґи вісь справжня, а у Землі — уявна.)
— Що це за предмет? (Глобус)
— Що таке глобус? (Модель Землі)
— Глобус теж може обертатися навколо своєї осі.
— За скільки годин Земля зробить повний оберт навколо своєї осі? (Повний оберт вона робить за 24 години (чи за добу), а якщо точніше — за 23 години 56 хвилин.)
2. Демонстрування обертання Землі
— Як ви вважаєте, що більше — Земля чи Сонце?
— Наші предки не могли знати, велике Сонце чи маленьке. Виявляється, якщо намалювати Сонце розміром з великий апельсин, то Земля виявиться розміром з макове зернятко.
І маса Сонця теж величезна. Для того щоб урівноважити уявні ваги, на одну чашу потрібно покласти Сонце, а на іншу чашу вагів 330 тисяч таких планет, як Земля.
— Що рухається, як ви гадаєте, — Земля чи Сонце? (Земля, ми рухаємося плавно навколо Сонця, а нам здається, що рухається Сонце.)
— Обертайте глобус навколо земної осі. Хто знає, що відбувається в результаті обертання Землі навколо своєї осі? (Відбувається зміна дня і ночі.)
— Зараз ми в цьому переконаємося.
3. Моделювання зміни дня і ночі за допомогою глобуса і джерела світла
— У мене в руках лампа і глобус. Продемонструйте, як відбувається зміна дня і ночі. (Діти показують по черзі.)
— На що ще схоже обертання Землі? (На дзиґу. Вона теж обертається навколо палички-осі.)
— Усе правильно. Тільки у Землі це уявна вісь, яка проходить через Південний і Північний полюси.
— Що відбувається, коли Земля обертається навколо своєї осі? (Зміна дня і ночі)
— Хто може показати, де знаходиться на глобусі Київ? (Учитель відмічає прапорцем.)
— Де — Америка? (Показує вчитель.)
— Коли ця частина Землі освітлена, то на протилежній стороні — ніч.
— Чому відбувається зміна дня і ночі? (Земля обертається навколо своєї осі.)
— Оскільки Земля обертається, Сонце освітлює то одну, то іншу її половину.
V. Узагальнення, систематизація й контроль знань та вмінь учнів
1. Самостійна робота
Підкресли те, що відбувається вдень, — синім кольором, уночі — коричневим, якщо події не мають відношення до часу доби — взагалі не підкреслюй.
Спека, зірки, політ кажанів, снігопад, спів птахів, Місяць на небі, комарі, гроза, дощ, Полярна зірка на небі, туман, високе Сонце, прохолода.
2. Робота в групах
— Спробуємо уявити, як змінився б наш світ, якщо б обертання Землі припинилося?
Можливі висновки роботи груп
3. Робота над прислів’ям
— Зберіть зі слів прислів’я.
Доба, день, пріч, і, ніч —
(Учитель вивішує слова-таблички на магнітній дошці, один учень розставляє їх.)
Читання прислів’я хором.
День і ніч — доба пріч.
— У народі говорять: «День і ніч — доба пріч». Як ви розумієте зміст прислів’я? (День і ніч складають 24 години, або добу.)
— Скільки повних обертів навколо своєї осі зробить Земля за тиждень? (7 обертів)
— Чому? (7 днів тижня)
— Аякби Земля не оберталася або перестала б обертатися навколо своєї осі, що б сталося? (Одна сторона весь час була б поверненою до Сонця, а інша — ні.)
VI. Підбиття підсумків. Рефлексія
— Хто може зараз пояснити ситуацію, що виникла на початку уроку? Чому різний час в Америці і у нас?
Діти (показують на глобусі):
— Ось Америка, а ми — на іншій стороні Земної кулі. Коли у них день, у нас — ніч. Земля обертається, і в Америці настає ніч, а у нас — день, і навпаки.
— Ащо сталося б на планеті, якби вона не оберталася? (Діти висловлюють свої припущення.)
— Навколо якої осі обертається Земля: справжньої чи уявної?
— Скільки обертів робить Земля за добу? (1)
— Коли буває тепліше — удень чи вночі, з чим це пов’язано? (Світить Сонце.)
— Чи змогли б існувати живі організми, якби круглий рік була тільки ніч або день? (Ні)
— Із чим пов’язана зміна дня і ночі? (З обертанням Землі навколо своєї уявної осі.)