Урок природознавства в 2 класі "Навчальний проект : «Як готуються до зими тварини?»».

Про матеріал

Тема: Навчальний проект : «Як готуються до зими тварини?»

Мета: встановити причинно-наслідкові зв'язки між змінами в живій і неживій природі, житті рослин і тварин, а також трудовій діяльності людей; вчити виявляти ознаки пристосування тварин до умов навколишнього середовища; формувати уявлення про перелітних і зимуючих птахів; розвивати спостережливість; виховувати бережливе ставлення до тварин.

Обладнання. Матеріали для створення лепбуку, малюнки, презентації до проекту.

Перегляд файлу

Тема: Навчальний проект : «Як готуються до зими тварини?»

Мета: встановити причинно-наслідкові зв'язки між змінами в живій і неживій природі, житті рослин і тварин, а також трудовій діяльності людей; вчити виявляти ознаки пристосування тварин до умов навколишнього середовища; формувати уявлення про перелітних і зимуючих птахів; розвивати спостережливість; виховувати бережливе ставлення до тварин.

Обладнання. Матеріали для створення леп буку, малюнки, презентації до проекту.

                                              Хід уроку

 

І. Ранкова зустріч

Поглянь навколо – чарівниця осінь  в коралях і у золоті стоїть!

Пожовкле листя і бездонна просинь, і срібне павутиння ледь тремтить…

Осінь гріється в теплім промінні,

Усміхається сонцем згори

І малює картини чарівні

Та міняє щодня кольори.

 

Одного кольору земля і мокре небо.

Просвітку поміж хмарами нема.

Все сіре-сіре, ніби так і треба,

Це пізня осінь, та ще не зима.

 

(звучить музика П. Чайковського; на дошці малюнки учнів на тему «Осінь»)

 

ІІ. Повторення вивченого матеріалу

 

- Осінь приходить непомітно. Та є багато ознак, за якими її пізнають. Що змінилось у природі з її приходом?

 

1. Декламування віршів про ознаки осені

 

Осінь приходить у край непомітно,

Тиха у неї хода.

Небо високе сміється блакитно,

В річці синіє вода.

 

Все, як і вчора, та чогось бракує –

Ластівки вже не дзвенять.

Сонце по нижній орбіті мандрує,

У вирій лелеки летять.

 

Я нагадаю прикмети охоче:

Зменшились дні і подовшали ночі.

Запам’ятайте прикмети народні:

Дні ще гарячі, а ночі холодні.

 

Всі б ми звичайно тепла ще хотіли,

Листя пожовкле з дерев відлетіло.

Скоро від холоду згинуть комашки,

Нічого їстоньки буде для пташки.

 

Ну а надвечір ставок туманіє,

В кожній водоймі водичка темніє.

Стала холодною зараз водиця,

Деколи паморозь вранці сріблиться.

 

Роси холодні срібляться ранково,

Килимом вкрилась земля барвінково.

Ліс занімів, ніби чогось чекає,

Тихо-претихо гриби виростають.

 

Стрінеш грибок – не сховати усмішки,

А на ліщині достигли горішки.

В пору таку в лісі просто чарівно,

Трішечки сумно і трішечки дивно.

 

Скоро все зміниться, та не здається

Сонечко ще припіка і сміється.

Онде в садах пахнуть груші медові,

Сливи і яблука – просто чудові!

 

А на городах буряк достигає,

Морква, капусточка сік набирає.

Осінь завершує гарну роботу,

Їй все скінчити скоріше охота.

 

Пізня осінь надворі,

Мокро знизу і вгорі.

Ще й вітри кругом гуляють,

Бо вони свободу мають.

 

ІІІ. Оголошення теми уроку

 

1. Загадки

 

- Відгадайте загадки.

 

Які ноги – такий ніс,

По болоту ходить скрізь.

На хатині хату має

І жабам рахунок знає.(Лелека)

 

Він із казки, він із пісні,

В нього зубки, як залізні.

Капустину він гризе,

Зветься звір на букву «З». (Заєць)

 

Я труд поважаю,

Все літо літаю

У поле, до гаю,

Збираю медок

Із різних квіток.(Бджола)

 

- Як назвати одним словом?

- Отже, на сьогоднішньому уроці ми презентуємо проект « Як готуються до зими тварини. Як люди готуються до зими».

- Осінь залишила нам свої незвичайні листочки з незакінченими реченнями. В кінці уроку ви маєте висловити свою думку, закінчивши ці речення.

(На сьогоднішньому уроці для мене найбільш важливим було…

Ця інформація дозволяє зробити нам висновок…

Сьогодніщній урок навчив мене…)

 

ІV. Презентація проекту

 

КОМАХИ

 

- Прошу представити, що ви дізналися про підготовку до зими комах.

 

І група

 

- Восени завмирає життя комах. З настанням перших холодів гине більшість комах. Зимують їхні яйця, личинки або лялечки.

- Деякі ж залазять у щілини дерев, огорож, будинків і там зимують.

- Зимують під корою дерев сонечко, метелик кропив’янка, колорадський жук залазить глибоко у грунт.

- Джмелі розміщують гніздо у землі. Восени вся джмелина сім’я вимирає. Живими залишаються тільки молоді джмелі, які перезимувавши, весною створюють нове гніздо.

- Джмелі – наші друзі. Лише вони, маючи довгий хоботок, можуть запилювати квіти червоної конюшини.

 

ІІ група

 

- Бджоли – надзвичайно корисні комахи. Вони дають поживний цілющий мед, віск. Щоб бджолі зібрати 100г меду, їй потрібно відвідати 1 млн. квіток.

- Коли бджола повертається із взятком,то може нести з собою стільки нектару, скільки важить сама.

- Бджіл називають помічниками землероба, або крилатими агрономами. І це не випадково. Комахи запилюють квітучі рослини, які без цього не плодоносять.

- З настанням холодів бджоли збираються на стільниках. Люди утеплюють вулики, годують бджіл сиропом, який варять із цукру і води. Цей сироп наливають у спеціальне коритце і зверху його вистеляють сіном, щоб бджоли мали де сідати.

- Завдяки тому, що бджоли їдять, у них виділяється тепло. У вулику підтримується температура до +200.

 

ІІІ група

 

- Мурашки живуть величезними сім’ями. У одному мурашнику може бути до 300 тисяч мурашок.

- Мурашник – дуже складна споруда. Під купою рослинних решток розташовані підземні лабіринти з великою кількістю ходів і камер. Мурахи рухаються стежками.

- Мурашка –розвідник, знайшовши здобич, повертається до гнізда і повідомляє про це інших. На шляху вона залишає пахучий слід. Тому знайти здобич мурашкам дуже легко. Вони йдуть по мурашиній стежці.

- Живляться мурахи комахами. Мурашина сім’я знищує за добу від 10 до 30 тисяч комах, більшість з яких шкідники.

- Мурашник може існувати в одному місці до 100 років.

- Мурашки не замерзають навіть тоді, коли мороз сягає 30 градусів. Ще з осені вони у своєму тілі накопичують таку в’язку рідину – гліцерин. Ця рідина рятує їх від морозів.

 

ІV група

 

Наша постійна рубрика «Цікаво знати»

 

- Комах на Землі майже 2 млн. видів (з них на Україні – 20 тисяч). Вони з’явилися на сотні мільйонів років раніше за людину.

- Нині на Землі існує близько 25-30 тисяч різних видів бджіл.

- За літо бджолина сім’я збирає до 150 кг меду і 3 кг воску.

- Мурашок на планеті 20 тисяч видів.

- Мурашка може підняти вантаж більший за власну масу в 100 разів.

- Метелики – живий компас: вранці їх крила спрямовані на схід, в полудень – на південь, а ввечері – на захід.

- Бждоли і джмелі легко визначають час доби і повертаються у вулик завжди у певний час. У них крім двох очей, є ще троє, що розміщені на панцирі голови.

 

Vгрупа

 

Прикмети з «бабусиної скрині»

 

- Мурахи почали переносити личинки – дощ близько.

- Комарі літають роєм – буде гарний день.

- Комарі з'явилися пізно восени – до м'якої зими.

- Якщо журавлі летять восени високо – осінь буде тривалою.

- Ранній виліт бджіл – на красну весну.

 

- Чому восени сталися зміни в житті комах?

(Мало тепла, зникли рослини, якими харчуються рослиноїдні комахи, зникають комашки, якими харчуються хижі комахи).

- Хто від чого залежить?

(ланцюги живлення)

 

Сонячне тепло – рослини – комахи – хижі комахи.

 

ПТАХИ

 

1. Розповідь легенди вчителем

 

- Про якого птаха ми згадували на початку уроку?

- Послухайте легенду про нього.

Колись давно лелека був чоловіком. Одного разу покликав його до себе Господь та й каже:

- Даю тобі мішок. Занеси його до болота та кинь у воду. Але ні в якому разі не дивися, що всередині.

Взяв чоловік мішок та й пішов. Ось уже дійшов до місця, але не витерпів – розв’язав мішок. А звідти почали вилазити ящірки, жаби, змії. Хотів чоловік їх позбирати назад. Та де там! Все порозповзалося в різні сторони. Тоді з’явився Господь до чоловіка і сказав:

- Що ж, чоловіче, не послухав ти мене, то тепер довіку збиратимеш ту погань по болотах.

І перетворив чоловіка на лелеку.

З того часу лелеки ходять по болоту і збирають жаб, ящірок.

 

- Про яку їжу для лелек розповідає легенда?

- Чи можуть лелеки знайти її взимку?

- Отож ми дізнаємося, як готуються до зими птахи.

 

І група

- З настанням холодів багатьом пташкам немає що їсти. Вони збираються у зграї і відлітають у теплі краї, де для них буде пожива. Першими відлітають пташки, які живляться комахами. Це ластівки, стрижі, зозулі, солов’ї, лелеки.

- Пізніше відлітають пташки, які живляться зерном і водоплавні птахи тому, що для них їжа на полях і у воді є довше. Це жайворонок, дикі качки, дикі гуси, лебеді.

- Одні пташки вирушають у мандри малими гуртами, другі – великими зграями. Зграї шпаків і граків летять дуже високо. Журавлі прямують великим правильним трикутником. Гуси летять вервечкою, а качки – прямою шеренгою. Зозулі відлітають поодинці.

- Кожного разу птахи-мандрівники долають багато тисяч кілометрів. Є такі птахи, що летять день і ніч без відпочинку. От, наприклад, журавлі як виберуться в дорогу, то не зупиняться доти, поки не прилетять на місце. А деркач, перепілка цілі сотні кілометрів проходять пішки.

- Найбільше перешкоджає птахам вітряна погода. Нерідко вітер заносить їх у море. Тоді молоді птахи сідають на корабель і довго відпочивають. Часто під час перельоту багато пташок гине.

- Під час перельоту вони орієнтуються по Сонцю, а вночі по зорях. Ластівки, шпаки, жайворонки, дрозди, солов’ї, лелеки летять у Африку. Качки, лебеді, чаплі – до узбережжя Чорного і Азовського морів.

- Скільки б разів не гостювали пташки у теплих краях, та щороку навесні вони повертаються до рідних домівок.

 

ІІ група

 

- Багато пташок залишається зимувати у нас, бо можуть знайти собі поживу. Це горобці, ворони, сороки, сойки, дятли, сичі.

- Сойки запасають на зиму жолуді і горіхи. Восени цілими днями вони літають біля дубів, набирають у під’язиковий мішок 5-6 жолудів, летять з ними до потаємного місця, закопують і повертаються за новою порцією. За осінь кожна сойка може влаштувати до 2500 схованок.

- Більшість своїх запасів за зиму вона розшукує, а решта дістається іншим тваринам, або весною проростає. Дивишся часом – в чагарнику чи в садку росте дубок. Знай – це робота сойки.

- Дятел харчується насінням із соснових шишок.

- З настанням холодів горобці, ворони, сороки перелітають поближче до людських осель, щоб знайти собі поживу.

 

ІІІ група

 

- До нас на зиму прилетять красені омелюхи. Вони холоду не бояться. Харчуватимуться улюбленою стравою – горобиною.

- Прилетять і маленькі чечітки з півночі, червоногруді снігурі, синиці. Живитимуться вони ягодами горобини, калини, бруньками дерев, насінням бур’янів.

- В ялинниках з’являться шишкарі – дуже гарні пташки: самці – червоні, а самички – зеленувато-сірі.

- Вони великі мандрівники – все життя у пошуках шишок. Звідси і назва – шишкарі.

- Оригінальний дзьоб пташки – дві складені хрестиком закарлючки дозволяють їм легко розправлятися з шишками.

- В люті морози у шишкарів вилуплюються пташенята.

 

ІVгрупа

 

Цікаво знати:

 

- В Україні найбільше шпаків і горобців.

- Ластівка за літо з’їдає до мільйона комах.

- Синичка за день з’їдає стільки, скільки важить сама.

- Стрижі ніколи не сідають на землю, а тільки на будинки, скелі, дерева, бо через довгий хвіст не можуть злетіти в повітря.

 

V група

 

Прикмети

 

- Птахи відлітають пізно – зима буде теплою.

- Птахи настовбурчили пір’я – буде негода.

- Синиця пищить – зиму вищить.

- Снігур заспівав – на хуртовину.

- Сорока під стріху лізе – на хуртовину.

- Снігур цвірінькає під вікном – на відлигу.

 

2. Робота в групах

 

І група

 

(роздані картинки)

Вибрати прилітних птахів.

 

ІІ група

 

(зошит ст.16)

Позначити перелітних птахів зеленим кружечком.

 

ІІІ група

 

(зошит ст.16)

Позначити зимуючих пташок синім кружечком)

 

ІV група

 

(роздані картинки)

Вибрати перелітних птахів)

 

V група

 

(роздані картинки)

Вибрати зимуючих птахів.

 

 

3. Сценка «Розмова пташок»

 

- А я чую розмову пташок. Давайте послухаємо про що вони говорять.

 

Горобчик: Цвір-цвір-цвір.

Вийди, хлопчику, надвір!

 

Синичка: Час-час-час

Вийди, дівчинко, до нас!

 

Дятел: Цинь-цинь-цинь.

Хлопчику, зернятко кинь!

 

Сорока: Скреке-ціть, скреке-ціть.

Нас рятувати спішіть.

 

Пташки: Подбайте, діти, про нас!

На сніданочок для пташки

Киньте зерен, киньте кашки.

 

1 учень: Ніколи не зробимо шкоди

Ми пташці у ріднім краю.

Нехай звеселяють природу –

Співають для нас у гаю.

 

2 учень: Ми – друзі і вірні, і щирі,

Бо ми бережем повсякчас

Пташок, що літають у вирій,

І тих, що зимують у нас.

 

3 учень: Летіть снігурі і синички

До наших осель і садів.

Зробили для вас годівнички

Щоб взимку почути ваш спів.

(Діти демонструють виготовлені годівнички)

 

- Що ж покладете у годівнички?

(крихти хліба, гарбузове насіння, зерно, несолене сало)

 

ЗВІРІ

 

1. Розгадування ребусів

 

, ИЦЯ

 

- Що дізналися про підготовку звірів до зими?

 

І група

 

- Восени, перед суворою зимою, у звірів виростає нове тепле, густе хутро.

- Ведмідь за кілька тижнів до холодів намагається якомога більше наїстися – їдять все, що трапляється їстивного: горіхи, рибу. Потім вибирає у тихому густому лісі закуток під великим деревом і там готує барліг. Викине зайву землю, нанесе туди сухого листя й гілочок ялини і вкладеться спати на всю зиму.

- Пізно восени, коли промерзає грунт і зменшується кількість кормів, їжаки зариваються у норі в листя , згортаються у неміцний клубок і впадають у зимову сплячку.

- Борсук , як ведмідь і їжак, запасається жиром, споживаючи жуків, ящірок, ягоди. Потім утеплить нору і лягає спати на зиму.

- Хом’яки і ховрахи роблять запаси зерна у норах. Дрімають всю зиму, час від часу прокидаються, поїдять і знову засипають.

- Під час зимової сплячки серце цих тварин б’ється повільно, дихання ледь помітне, знижується температура тіла. Організм живиться за рахунок жиру, який накопичився.

 

ІІ група

 

- Білочка восени збирає горішки, шишки і жолуді та складає їх у гнізда між гілками або ховає у ямах під корінням дерев. А гриби білочка сушить на гілках, а взимку, перестрибуючи з гілки на гілку, ласують сушеними грибами.

- Восени білочки люблять гратися у схованки. Граються самі з собою, з променем, білка з білкою. Коли білка стрибає з дерева на дерево, то їй допомагає хвіст. Він служить кермом і парашутом. Взимку вона накривається хвостом, як ковдрою.

- Дупло вона вимощує, замасковує. Міняє білочка шубку руду на сіру – теплішу, пухнастішу. У зимову сплячку білочки не залягають. Але у люті морози і хуртовину сплять по декілька днів.

 

ІІІ група

 

- З настанням холодів хутро у зайців стає густішим і світлішим. На відміну від інших звірів, зайці не мають постійних лігвищ, не риють нір. Запасів їжі на зиму вони не заготовляють. Харчуються дрібними корінцями, згризають молоді пагони дерев, кору.

- Сплять зайці вдень, заховавшись під кущик. Перед сном наробить слідів-візерунків, що не кожен з його ворогів розбереться в них. Його ноги рятують від ворога.

- Тоненька, ніби папір, шкіра зайця легко рветься, тож якщо хижак не вхопить як слід, а тільки цапне зубами, то дістане шматок шерсті. Ранка швидко загоюється і заростає.

- Зайці восени народжують малят.

- Зайців несправедливо називають боягузами. Вони сміливо захищають зайченят від небезпеки. Одного разу мисливці спостерігали, як шуліка спустився до землі, щоб схопити зайченя. Заєць лапами ударив його так, що той відлетів убік. Потім швидко здійнявся і полетів геть.

- Лисиці і вовки сподіваються на свої ноги, які їх годують і рятують. Вони є запеклими ворогами зайців і мишей. Ці звірі є їхньою здобиччю.

 

ІVгрупа

 

Цікаво знати

 

- Зайцеві зручніше бігти вгору, тому що у нього задні ноги довші.

- Якщо ведмідь не запасе достатню кількість жиру, то в зимову сплячку він не лягає, а бродить по лісу.

- Іноді у білчиних запасах буває до 3 кг горіхів.

- Ведмідь любить поласувати мурахами. Розриє мурашник, покладе туди лапу, мурахи налізуть на лапу, він їх і злиже.

 

V група

 

Прикмети

 

- У зайців шерсть посвітлішала – близько зима.

- У зайців груба шерсть – зима тривала.

 

1. Робота в зошиті (ст.15)

 

- Хто що запасає на зиму.

 

Осінні турботи дорослих

 

- Осінь – пора великих трудових справ. Багато роботи доводиться виконувати людям на полях, городах, у садах, парках, щоб підготуватися до зими.

- Чи доводилося вам допомагати дорослим збирати овочі?

- Що найбільше сподобалось робити?

 

1. Сценка

 

- До нас сьогодні завітали гарбузові родичі.

(Картопля, помідор, морква, огірок, буряк, капуста)

 

Картопля: Куштуйте, куштуйте усі бараболю,

Варіте і смажте із сіллю й без солі,

Сто страв господиня з картоплі зготує.

Картопля, як хліб, вона всіх нагодує.

 

Помідор: Беріть помідори, вони пречудові.

До вашого столу хоч зараз готові!

 

Морква: Ця морква під сонечком ясним зростала,

Земелька водою її напувала.

Тому-то морквина така соковита.

Морквяного соку вам треба попити.

 

Овочі: Ми з гарбузової родини.

А виростаєм для людини!

За те нас люблять і шанують,

Що різні страви з нас готують!

Який салат без огірка!

А що за борщ без буряка?

Чи то без моркви?

Без капусти!

Без нас в салаті буде пусто!

Це правда, хлопчики й дівчатка,

Зібрали нас – і всі живуть в достатку!

 

2. Хвилинка-цікавинка

 

- А чи знаєте ви, як забавлялися колись ваші ровесники восени?

- Для дітей був чудовим час, коли копали картоплю. Тоді на городі проходили цікаві змагання з метання картоплин. Всі гнилі картоплини діти визбирували і використовували як ядра для метальниці. Нею ставали вербові прутики, бо вони гнучкі і картоплина летіла далеко. Завдання кожного було якнайдалі метнути картоплину з однієї лінії. Таким чином город очищався від картопляної гнилі, а діти забавлялися.

 

3. Робота з підручником

 

- Розгорніть підручники на сторінці 50. Розгляньте малюнки. Яку ще роботу виконують люди, щоб підготуватися до зими?

 

V. Підсумок уроку

 

1. Метод «Незакінчене речення»

 

- Я хочу у вас взяти невеличке інтерв’ю.

- На сьогоднішньому уроці для мене найбільш важливим було…

- Ця інформація дозволяє зробити нам висновок…

- Сьогоднішній урок навчив мене…

 

- У природі все взаємозалежне. Природа – наш дім, а ми з вами – господарі в нім. Тож давайте будемо гарними господарями.

 

Ти добро лиш твори повсюди,

Хай теплом твоїм повняться груди.

Бо людина у цьому світі

Лиш добро повинна творити.

Завантаження...
docx
Додано
8 листопада 2018
Переглядів
2127
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку