Автор: Зелена Світлана Вікторівна
Заклад: Соледарська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №13 з поглибленим вивченням англійської мови Соледарської міської ради Донецької області, учитель початкових класів
Тема: Хто живе у ґрунті? Роль живих організмів в утворенні ґрунту.
Спрямування: Урок природознавства у 3 класі
Мета: формувати природознавчу компетентність учнів шляхом засвоєння знань про ґрунт та його роль у житті рослин і тварин; формувати елементарні уявлення про утворення ґрунту, знання про його мешканців та розуміння ролі живих організмів в утворенні ґрунту; розвивати спостережливість, уміння аналізувати, робити висновки; виховувати любов до природи рідного краю.
Обладнання: мультимедійна презентація, картки, відеофільм «Утворення ґрунтів», мультфільм «Подорож дощового черв’ячка», відеоурок Ельзика про ґрунт, Гільберг Т.Г., Сак Т.В. Природознавство: підруч. для 3-го кл. загальноосвіт. навч. закл.- К.: Генеза, 2013.
Тип уроку. Урок засвоєння нових знань.
Хід уроку
I. Організація класу
Дзвоник дзвонить, не стихає, школярів усіх скликає.
Сядьте зручно, усміхніться і на мене подивіться,
Зробимо в науку крок – починаємо урок.
ІІ. Підсумки фенологічних спостережень (слайд 1)
– Який зараз місяць панує в природі?
– Які зміни відбулися у природі?
– Які прикмети листопада ви знаєте?
– Який сьогодні день? ( число, місяць, день тижня)
– Опишіть погоду.
– Яка температура повітря?
– Що цікавого бачили у природі, коли йшли до школи?
– Спостерігайте, будьте уважними і природа відкриватиме вам свої таємниці.
А на уроці треба не просто слухати, а чути,
не просто дивитися, а бачити,
не просто відповідати, а думати,
і дружно співпрацювати.
ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку (слайди 2-4)
– А про що піде мова на сьогоднішньому уроці ви дізнаєтеся, коли відгадаєте загадку і ребус:
На городі і в саду, в полі, в лісі я знайду
Під ногами там і тут чорноземний …… (ґрунт)
– Ми продовжуємо вивчати тему «Ґрунт» і сьогодні поговоримо про мешканців ґрунту та їх роль в утворенні ґрунту.
– Після нашого уроку ви знатимете:
* Як утворюється ґрунт? А саме, як вода, вітер, зміна температури та життєдіяльність організмів руйнують гірські породи, перетворюючи їх на ґрунт.
* Які тварини живуть у ґрунті і яка роль живих організмів в утворенні ґрунту.
IV. Мотивація навчальної діяльності (слайд 5)
– Діти, як ви думаєте, а чи потрібні вам ці знання?
– Звичайно. Завдяки наявності у ґрунті поживних речовин і вологи ростуть і розвиваються рослини. Рослин поїдають тварини і людина. Отже, від ґрунту залежить існування і рослин, і тварин, і людини. Без ґрунту не стало б продуктів харчування. Недарма кажуть, що ґрунт дорожчий від золота. Без золота люди жили б, а без ґрунту – ні.
Ясно з давніх пір людині, що без ґрунту їй біда.
В ґрунті добре жити рослині і тварині – там повітря і вода.
V. Актуалізація опорних знань (слайди 6-9)
– Давайте пригадаємо, що ми знаємо про ґрунт, виконавши завдання тітоньки Мудрої Сови, яка завітала до нас на урок. На виконання завдання 2 хв.
– Що таке ґрунт?
– Що дає ґрунт рослинам?
– З чого складається ґрунт?
– Яка основна властивість ґрунту?
– Якщо у ґрунті багато перегною – значить він …
– А звідки береться перегній?
– Що значить «родючий ґрунт»?
(Родючий ґрунт – це такий ґрунт на якому добре ростуть і розвиваються рослини. Він містить багато перегною, води і повітря. Найродючіший ґрунт – чорнозем.)
1.Чим нива чорніша, тим хлібець біліший.
Я розумію це прислів’я так: чорноземи – родючі ґрунти і урожаї хліба на таких ґрунтах високі.
2. Добре ґрунт угноїш — урожай потроїш.
Я розумію це прислів’я так: чим більше перегною ми внесемо у ґрунт, тим кращим буде урожай.
3. Глибше орати — більше хліба мати.
Я розумію це прислів’я так: чим краще люди будуть обробляти ґрунт, тим вищі урожаї хліба будуть мати.
4. Більше землю вдобряй — матимеш урожай.
Я розумію це прислів’я так: якщо люди будуть своєчасно вносити добрива у виснажений ґрунт, то матимуть добрий урожай.
5. Без добрив збирайтесь лише на врожай бур’янів.
Я розумію це прислів’я так: якщо своєчасно не удобрювати ґрунт, то замість урожаю будемо збирати бур’яни.
6. Без догляду земля занепадає.
Я розумію це прислів’я так: якщо не обробляти ґрунт, не удобрювати його, не піклуватися про нього, то він перестане бути родючим.
VІ. Вивчення нового матеріалу
а) Розповідь учителя
– Утворення ґрунту – складний і довготривалий процес. Ви вже знаєте, що з часом гори руйнуються і розсипаються на уламки каміння. На каміння спочатку селяться дуже невибагливі рослини – лишайники. Після їх відмирання між камінням накопичується трохи перегною. Якщо туди потрапляє насіння, з нього виростають рослини, селяться тварини. Уламки каміння з часом стають все меншими, а перегною стає все більше. Так поступово з твердого каміння утворюється пухкий шар земної поверхні, на якому ростуть рослини.
– Давайте подивимося, як відбувається цей процес.
б) Перегляд відеофільму «Утворення ґрунтів» та схематичного зображення процесу утворення ґрунту «Чинники ґрунтоутворення»
– Назвіть чинники, які сприяють утворенню ґрунту.
Це цікаво знати!
Учені підрахували, що для того щоб утворився шар ґрунту завтовшки 5 см, потрібно не менше 2000 років. А для нормального росту рослин потрібний шар ґрунту завтовшки хоча б 50 см. Це скільки ж років потрібно, щоб утворився ґрунт такої товщини?
– Ми з’ясували, що рослини і тварини відіграють значну роль в утворенні ґрунту. Для багатьох тварин ґрунт є домівкою. А які ж саме тварини є мешканцями ґрунту?
а) Перегляд слайдів презентації, який супроводжується розповіддю учителя
– Діти, щоб дізнатися, як саме співіснують живі організми у ґрунті та яка їх роль у його формуванні, пропоную подивитися мультфільм «Подорож дощового черв’ячка».
б) Перегляд мультфільму «Подорож дощового черв’ячка».
– Для чого потрібні дощові черви?
(Дощові черви живляться рослинними рештками, що є в ґрунті, сприяють швидкому перетворенню їх у перегній, а отже – підвищенню родючості. Тому, щоб утворився ґрунт, потрібні рослини, тварини і мікроорганізми, які відмерлі рештки перетворюють у перегній.)
VІІ. Фізкультхвилинка (слайд 26)
VІІІ. Узагальнення та систематизація знань (слайд 27)
– Діти, до нас на урок завітав ще один гість інопланетянин Ельзик, який хоче поділитися своїми знаннями про ґрунт і приготував для нас відеоурок. Переглянувши його, ми пригадаємо все, що вивчили про ґрунт і таким чином підготуємося до контрольної роботи, яка буде через урок. Відеоурок Ельзика російською мовою, тому що він не вміє розмовляти українською, тому прочитайте на дошці переклад деяких природничих термінів ( таблиця).
а) Перегляд відеоурока Ельзика про ґрунт.
IХ. Підсумок уроку
– Діти, чи сподобався вам урок?
– Що було найцікавішим?
– Чи отримали ви задоволення від спілкування з природою?
а) Домашнє завдання (диференційоване: для всіх учнів класу та для групи дослідників) (слайди 28-29)
б) Оцінювання (слайд 30)