Урок природознавства в 3 класі "Хто живе у ґрунті? Роль живих організмів в утворенні ґрунту"

Про матеріал
Мета: формувати природознавчу компетентність учнів шляхом засвоєння знань про ґрунт та його роль у житті рослин і тварин; формувати елементарні уявлення про утворення ґрунту, знання про його мешканців та розуміння ролі живих організмів в утворенні ґрунту; розвивати спостережливість, уміння аналізувати, робити висновки; виховувати любов до природи рідного краю.
Перегляд файлу

Автор: Зелена Світлана Вікторівна

Заклад: Соледарська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №13 з поглибленим вивченням англійської мови Соледарської міської ради Донецької області, учитель початкових класів

Тема: Хто живе у ґрунті? Роль живих організмів в утворенні ґрунту.

Спрямування: Урок природознавства у 3 класі

Мета: формувати природознавчу компетентність учнів шляхом засвоєння   знань про ґрунт та його роль у житті рослин і тварин; формувати елементарні уявлення про утворення ґрунту, знання про його мешканців  та розуміння ролі живих організмів в утворенні ґрунту; розвивати спостережливість, уміння аналізувати, робити висновки; виховувати  любов до природи рідного краю.

Обладнання: мультимедійна презентація, картки, відеофільм «Утворення ґрунтів», мультфільм «Подорож дощового черв’ячка», відеоурок Ельзика про ґрунт, Гільберг Т.Г., Сак Т.В. Природознавство: підруч. для 3-го кл. загальноосвіт. навч. закл.- К.: Генеза, 2013.

Тип уроку. Урок  засвоєння  нових  знань.

Хід  уроку

I. Організація класу  

Дзвоник дзвонить, не стихає, школярів усіх скликає.

Сядьте зручно, усміхніться і на мене подивіться,

Зробимо в науку крок – починаємо урок.

ІІ. Підсумки фенологічних спостережень  (слайд 1)

– Який зараз місяць панує в природі?

– Які зміни відбулися у природі?

– Які прикмети листопада ви знаєте?

– Який сьогодні день? ( число, місяць, день тижня)

– Опишіть погоду.

– Яка температура повітря?

– Що цікавого бачили у природі, коли йшли до школи?

– Спостерігайте, будьте уважними і природа відкриватиме вам свої таємниці.

 А на уроці треба не просто слухати, а чути,

                                   не просто дивитися, а бачити,

                                   не просто  відповідати, а думати,

                                   і дружно співпрацювати.

ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку  (слайди 2-4)

– А про що піде мова на сьогоднішньому уроці ви дізнаєтеся, коли відгадаєте загадку і ребус:

На городі і в саду, в полі, в лісі я знайду

Під ногами там і тут чорноземний   …… (ґрунт)

 Ми продовжуємо вивчати тему «Ґрунт» і сьогодні поговоримо про  мешканців   ґрунту та їх роль в утворенні ґрунту.

– Після нашого уроку ви знатимете:

* Як утворюється ґрунт? А саме, як вода, вітер, зміна температури та життєдіяльність організмів руйнують гірські породи, перетворюючи їх на ґрунт.

* Які тварини живуть у ґрунті і яка  роль живих організмів в утворенні ґрунту.

IV. Мотивація навчальної діяльності (слайд 5)

– Діти, як ви думаєте, а чи потрібні вам ці знання?

– Звичайно.  Завдяки наявності у ґрунті поживних речовин і вологи ростуть і розвиваються рослини. Рослин поїдають тварини і людина. Отже, від ґрунту залежить існування і рослин, і тварин, і людини. Без ґрунту не стало б продуктів харчування. Недарма кажуть, що ґрунт дорожчий від золота. Без золота люди жили б, а без ґрунту – ні.

Ясно з давніх пір людині, що без ґрунту їй біда.

В ґрунті добре жити рослині і тварині – там повітря і вода.

V. Актуалізація опорних знань  (слайди 6-9)                    

  1.          Робота за картками. Гра «Так чи ні» (завдання тітоньки Мудрої Сови)

 – Давайте пригадаємо, що ми знаємо про ґрунт, виконавши завдання тітоньки Мудрої Сови, яка завітала до нас на урок. На виконання завдання 2 хв.

  1.          Перевірка виконання та повторення вивченого про ґрунт за схемами на слайдах презентації.

– Що таке ґрунт?

– Що дає ґрунт рослинам?

– З чого складається ґрунт?

– Яка основна властивість ґрунту?

– Якщо у ґрунті багато перегною – значить він …

– А звідки береться перегній?

– Що значить «родючий ґрунт»?

(Родючий ґрунт – це такий ґрунт на якому добре ростуть і розвиваються рослини. Він містить багато перегною, води і повітря. Найродючіший  ґрунт – чорнозем.)

  1.               Перевірка домашнього завдання. ( Діти підготували прислів’я і приказки про родючість ґрунту і пояснюють, як вони їх розуміють)

1.Чим нива чорніша, тим хлібець біліший.

 Я розумію це прислів’я так: чорноземи – родючі ґрунти і урожаї хліба на таких ґрунтах високі.

2. Добре ґрунт угноїш — урожай потроїш.

Я розумію це прислів’я так: чим більше перегною ми внесемо у ґрунт, тим кращим буде урожай.

3. Глибше орати — більше хліба мати.

Я розумію це прислів’я так: чим краще люди будуть обробляти ґрунт, тим вищі урожаї хліба будуть мати.

4. Більше землю вдобряй — матимеш урожай.

Я розумію це прислів’я так: якщо люди будуть своєчасно вносити добрива у виснажений ґрунт, то матимуть добрий урожай.

5. Без добрив збирайтесь лише на врожай бур’янів.

Я розумію це прислів’я так: якщо своєчасно не удобрювати ґрунт, то замість урожаю будемо збирати бур’яни.

6. Без догляду земля занепадає.

Я розумію це прислів’я так: якщо не обробляти ґрунт, не удобрювати його, не піклуватися про нього, то він перестане бути родючим.

VІ. Вивчення нового матеріалу

  1.     Формування уявлення про утворення ґрунтів (слайди 10-16)

а) Розповідь учителя                  

 Утворення ґрунту – складний і довготривалий процес. Ви вже знаєте, що з часом гори руйнуються і розсипаються на уламки каміння. На каміння спочатку селяться дуже невибагливі рослини – лишайники. Після їх відмирання між камінням накопичується трохи перегною. Якщо туди потрапляє насіння, з нього виростають рослини, селяться тварини. Уламки каміння з часом стають все меншими, а перегною стає все більше. Так поступово з твердого каміння утворюється пухкий шар земної поверхні, на якому ростуть рослини.

– Давайте подивимося, як відбувається цей процес.

б) Перегляд відеофільму  «Утворення ґрунтів» та схематичного зображення процесу утворення ґрунту «Чинники ґрунтоутворення»

– Назвіть чинники, які  сприяють утворенню ґрунту.  

Це цікаво знати!

Учені підрахували, що для того щоб утворився шар ґрунту завтовшки 5 см, потрібно не менше 2000 років. А для нормального росту рослин потрібний шар ґрунту завтовшки хоча б 50 см. Це  скільки ж років потрібно, щоб утворився ґрунт такої товщини?

  1.               Формування знань про тварин, які живуть у ґрунті та розуміння їх ролі в утворенні ґрунту    (слайди 17-25) 

– Ми з’ясували, що рослини і тварини відіграють значну роль в утворенні ґрунту.  Для багатьох тварин ґрунт є домівкою. А які ж саме тварини є мешканцями ґрунту?

а) Перегляд слайдів презентації, який супроводжується розповіддю учителя

– Діти, щоб дізнатися, як саме співіснують живі організми у ґрунті та яка їх роль у його формуванні, пропоную подивитися мультфільм «Подорож дощового черв’ячка».

б) Перегляд мультфільму  «Подорож дощового черв’ячка».

  – Для чого потрібні дощові черви?

(Дощові черви  живляться рослинними рештками, що є в ґрунті, сприяють швидкому перетворенню їх у перегній, а отже – підвищенню родючості. Тому, щоб утворився ґрунт, потрібні рослини, тварини і мікроорганізми, які відмерлі рештки перетворюють у перегній.)

VІІ. Фізкультхвилинка  (слайд 26) 

VІІІ. Узагальнення та систематизація знань  (слайд 27) 

– Діти, до нас на урок завітав ще один гість інопланетянин Ельзик, який хоче поділитися своїми знаннями про ґрунт і приготував для нас відеоурок. Переглянувши його, ми пригадаємо все, що вивчили про ґрунт і таким чином підготуємося до контрольної роботи, яка буде через урок. Відеоурок Ельзика російською мовою, тому що він не вміє розмовляти українською, тому прочитайте на дошці переклад деяких природничих термінів ( таблиця).

а) Перегляд відеоурока Ельзика про ґрунт.

IХ. Підсумок уроку

– Діти, чи сподобався вам урок?

– Що було найцікавішим?

– Чи отримали ви задоволення від спілкування з природою?

а) Домашнє завдання  (диференційоване: для всіх учнів класу та для групи дослідників)  (слайди 28-29)                                                                          
б) Оцінювання  (слайд 30) 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Думбур Наталя Антонівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
29 вересня 2019
Переглядів
1866
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку