Тема: Зелене диво Землі – рослини. Різноманітність живих організмів. Значення рослин у природі та житті людей.
Мета: Продовжити формувати поняття природа нежива і жива, уявлення про царство живої природи, значення рослин, різноманітність рослин на Землі, про види рослин; продовжити виробляти навички дослідницької роботи та спостереження; розвивати логічне мислення, виховувати естетичні почуття, любов до природи.
Обладнання: малюнки, індивідуальні картки, проектор.
Хід уроку:
І. Хвилинка спостережень
- Яка пора року настала?
- Що ви можете сказати про тривалість дня і ночі?
- Який стан неба?
- Яка сьогодні погода?
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Ви розповіли про зміни в природі.
- А що ж таке природа?
- На які групи поділяється природа?
- Які ознаки живої природи ви знаєте?
ІІІ. Оголошення теми та мети уроку.
Сьогодні ми вивчатимемо царства, на які поділяються живі організми нашої планети, познайомимось із рослинним світом, дізнаємось як розрізняють рослини, перевіримо результати пошуково-дослідницької роботи.
ІV. Вивчення нового матеріалу.
Усі живі організми поділяються на 5 царств: рослини, тварини, гриби, дроб’янки і віруси. ( Малюнки)
Хоча царства різні, між ними існує тісний взаємозв’язок.
А зараз, давайте разом прочитаємо вислів на дошці:
Доторкнутись до природи можливо лише серцем.
Вивчаючи тему «Жива природа», ми з уроку в урок намагатимемося якомога глибше пояснити зміст цього висловлювання.
( Слайд 2 )
Отже, перше царство живих організмів, яке ми вивчатимемо – це рослини.
Рослини відіграють величезну роль у природі та житті людини. Їх називають « зеленим дивом землі». Чому ж саме?
( Слайд 3 )
Живі організми дихають киснем, а рослини не лише поглинають кисень, а й виділяють його в повітря. Чотири дорослих дерева виділяють в повітря стільки кисню, скільки достатньо для дихання однієї людини. Рослини затримують пил, кіптяву, які осідають на листках, гілках та стовбурах дерев, а потім змиваються на землю дощем.
( Слайд 4 )
Рослини також виділяють у повітря речовини ( фітонциди ),які знищують
хвороботворні бактерії. Дія цих речовин сильніша навіть від дії антибіотиків.
Перше місце серед таких рослин посідає модрина, ялиця, сосна, кедр, а вже потім береза, осика, липа.
( Слайд 5 )
Рослини дають продукти харчування і корм для тварин.
( прокоментувати слайд)
- А що виробляють з пшениці? ( борошно, крупи, хлібні продукти)
- А з соняшника? ( олію, халву, смачні зернята).
- З цукрових буряків? (цукор, жом)
( Слайд 6 )
З рослин виготовляють ліки, серед рослин є такі, що використовуються як ліки.
( Слайд 7 )
Такі рослини, як льон, бавовник використовуються для виготовлення тканин.
( Слайд 8 )
З деревини рослин виготовляють будматеріали, папір, меблі, фарби.
( Слайд 9 )
Рослини допомагають нам пізнавати світ.
( Слайд 10 )
Рослини – це окраса нашого життя. Ми милуємося ніжною берізкою і могутнім дубом, тендітною ромашкою і прекрасною трояндою. Нас зачаровують дивовижні фіалки і конвалії.
2. Дослідницька інформація учнів.
Рослин на Землі дуже багато. Вони заселяють грунт, воду , повітря. Всі вони дуже різні за своїм виглядом, будовою, розмірами, умовами і тривалістю життя.
Давайте послухаємо репортаж наших журналістів-натуралістів, які вивчали незвичайне в рослинному світі України.
( Слайд 11 )
1 учень Найстарішим деревом в Україні вважається дуб, який росте в Рівненській області. Йому 1300 років.
( Слайд 12 )
2 учень Найвищим деревом можна вважати модрину європейську, яка росте в Рахові. ЇЇ висота 54 метри, а вік – 140 років.
( Слайд 13 )
3 учень Найменше дерево з тих , що ростуть в Україні – верба туполиста. Висота її до 15 см. Росте вона в Карпатах.
( Слайд 14 )
4 учень Найменша квітка з найкоротшим стеблом серед рослин України має водоплаваюча рослина – ряска мала. Діаметр квітки всього півміліметра, а стебло завдовжки до 4 мм. Водиться вона у стоячих водах по всій країні.
( Слайд 15 )
5 учень Дуб, липа і тис ягідний можуть жити до 1000 років, а веснянка весняна, що в перекладі з грецької означає «люблю весну», з’являється в березні, а через місяць-півтора відмирає.
3. Інформація вчителя.
- А мені, щоб підготувати свій репортаж, потрібно було облетіти півсвіту. Отже… ( Слайд 16 )
Сосна остиста – це найстаріше дерево на землі. Вона росте у горах США. Цьому дереву 4900 років.
Найвище дерево - секвойя вічнозелена росте в США і має висоту 110 метрів 33 см.
Найбільше дерево – секвойя дендрон гігантський або мамонтове дерево. Росте в США і має висоту 83 м та 24 м 11 см довжини навколо стовбура.
Найбільша водяна рослина – вікторія амазонська, що росте у Південній Америці і має розміри листка до 2 м, а квітки до 40 см.
Рослиною із найбільшими квітами вважають – рафлезію Арнольда, яка росте на Суматрі і має квітку вагою 6 кг і діаметром 1 м.
( Слайд 17 )
У тропічних лісах Індонезії росте дерево кеппел, плоди якого такі духмяні, що навіть тіло людини, яка покуштувала їх, пахне фіалками.
Важко повірити, що квітка може спричинити сміх, але це так. В Азії є рослина, яка називається квіткою сміху. Її насіння здатне викликати у людини сміх протягом 35 хв.
Розмарин – це рослина, яка не горить.
Білий ясенець - багаторічна трав’яниста рослина завдовжки до 4 м, листя якої трішки схоже на листя ясена. Від запаленого сірника вона спалахує яскравим блакитним полум’я залишаючись неушкодженою, тому що рослина вкрита безліччю залозистих волосків, які виділяють ефірну олію. В жаркий сонячний день їх нагромаджується так багато, що вона може само зайнятися.
Галактодендрон – невисоке дерево з блискучим товстошкірим листям. Плоди його не їстівні, але дерева цінують за сік, що витікає коли надрізати кору. За смаком він нагадує вершки з цукром, а за складом близький до коров’ячого молока.
В Індії росте рослина калір-канда, з’ївши 1-2 листочки якої людина відчуває ситість протягом тижня, незважаючи на те, що в них немає ніяких поживних речовин.
4. Робота з підручником.
Ми переконались, що рослинний світ дуже цікавий і різноманітний. Всього на Землі росте близько 500 тисяч видів рослин, а в Україні – близько 16 тисяч видів.
- Що ж таке вид? Розгляньте малюнок в підручнику на ст.. 107.
- Яка рослина зображена?
Зверніть увагу, що квіти, стебло і листя в цих рослин відрізняються.
- Давайте прочитаємо на ст.. 106 перший абзац.
Якщо на луці росте тільки ромашка лікарська, то кажуть, що ростуть ромашки одного виду, а якщо є й ромашка безязичкова – то говорять, що ростуть ромашки двох видів. Рослини одного виду подібні між собою, а різних видів – не схожі.
Фізкультхвилинка.
5. Дослідницька робота учнів.
На території нашої країни зустрічаються рослини, які допомагають визначити час. Відомо, що кожна рослина «засинає й прокидається» в певний час. Але у похмурі дні та перед зміною погоди живі годинники можуть підвести. Отже, щоб визначити час по квітковому годиннику, потрібно щоб день був сонячним.
Спостерігали за квітами і створили квітковий годинник наші юні природодослідники. ( Слайд 18 )
( Слайд 19 )
1 учень Кожна квітка має свій час, коли її пелюсточки відкриваються:
3-5 год.- козелець лучний
4-5 год.- цикорій, шипшина, мак
5-6 год.- череда, кульбаба
6-7 год.- картопля, льон
7-8 год.- біле латаття
9 год.- кислиця
( Слайд 20 )
2 учень Закриваються пелюстки квітів теж у різний час:
8-10 год.- кульбаба
9-10 год.- козелець лучний
11-12 год.- осот
12 год.- календула
14-15 год.- цикорій, картопля, мак
16-17 год.- льон
17-18 год.- кислиця
18-19 год.- біле латаття
19-20 год.- шипшина
Отже, тепер при потребі ви можете скористатися цими знаннями.
6. Цікава пізнавальна інформація.
Виявляється, що погоду можна передбачати. Люди помітили, що природа сама підказує, коли яка буде погода.
( Перегляд слайдів 21- 37 )
7. Створення сторінки книги « Зелена аптека».
У природі немає жодної билинки, яка б не мала благотворної дії на людину. Поля, луки, ліси, долини та гори – це своєрідна зелена аптека.
Давайте й ми пройдемо стежинами здоров’я, де й зустрінемося з лікарськими рослинами.( Слайд 38 )
( Слайд 39 )
1 учень У медицині материнку використовують для покращення апетиту ,при безсонні і ревматизмі, а також як відхаркувальний засіб.
( Слайд 40 )
2 учень Мати-й-мачуха одна з найпопулярніших лікарських трав нашої країни. Ця рослина може допомогти при застуді, при захворюваннях нирок і печінки. Відвар з листя зробить шкіру чистою і красивою, а волосся- блискучим і міцним.
( Слайд 41 )
3 учень Звіробій – одна з найпопулярніших лікарських рослин. Має загальнозміцнюючу, протизапальну, кровоспинну дію. Призначається при захворюваннях шлунково-кишкового тракту, печінки, жовчного міхура. Трава звіробою стимулює діяльність серця.
( Слайд 42 )
4 учень Деревій як цінна лікарська рослина відомий давно. Його використовують як кровоспинний засіб, при хворобах шлунково-кишкового тракту, а також як апетитний засіб.
(Слайд 43 )
5 учень За допомогою календули позбуваються гнійників, виразок на шкірі, хронічних спазмів у шлунку, підвищеної нервової збудливості ,різних захворювань шкіри.
( Слайд 44 )
6 учень Малина – чудовий потогінний і жарознижуючий засіб. Застосовують при лікуванні шлунково- кишкових захворювань і внутрішніх кровотечах.
( Слайд 45 )
7 учень Величезна користь від ромашки лікарської якщо вживати при гастритах, колітах, виразці шлунку і дванадцятипалої кишки, сприяє нормалізації травної системи, є відмінним загоювальним антисептичним засобом.
Ми створили лише одну сторіночку книги «Зелена аптека». Продовжуйте вивчати рослинний світ і знайомитися з лікарськими рослинами.
V. Закріплення вивченого матеріалу.( Робота з індивідуальними картками)
А зараз перевіримо на скільки ви були уважними на уроці.
Вставити пропущені слова.
2. Рослини – це ( яка?) __________________ природа.
3. Рослини називають _______________________ Землі.
4. Що дають рослини людям? ( з’єднати стрілками).
Сосна Олія
Картопля Тканини
Льон Папір
Соняшник Борошно
Цукровий буряк Крохмал
Пшениця Цукор
Давайте пригадаємо, чому рослини називають зеленим дивом? (відтворення таблиці).
VІ. Аналіз роботи учнів.
Урок наближається до закінчення. Ми сьогодні з вами намагались якомога краще пізнати чарівний світ рослин. Завдяки тому матеріалу, який ви підготували, урок наш вийшов цікавим. А тому б я хотіла відмітити і оцінити роботу наступних учнів. ( оцінювання).
VІІ. Домашнє завдання.
Кожна рослина – невичерпне джерело пізнання, вона має свою історію і може багато розповісти допитливому досліднику. Готуючись до наступного уроку, опрацюйте статті підручника на ст.. 105-107, знайдіть і підготуйте по одній легенді про рослини, підрахуйте скільки видів кімнатних рослин у вас вдома.
VІІІ. Підсумок уроку.
Давайте ще раз прочитаємо вислів, записаний на дошці. Як ви його розумієте? ( Тільки небайдужа людина може відкривати для себе все нові й нові дива зеленого храму природи, любити і оберігати його.)