Урок природознавства "Як птахи піклуються про своє потомство"

Про матеріал
Під час уроку діти збагачуються знаннями про живу природу, зокрема, про життя птахів, вчаться спостерігати, оберігати та дбати те, що нас оточує. Учні вчаться бути природолюбами, дослідниками, краєзнавцями. На уроці використані інтерактивні технології навчання, ведеться дослідницька і пошукова робота.
Перегляд файлу

                                                   Старожадівський  НВК

 

 

             Урок  природознавства  3  клас                         

 

 

 

              

                                                           Вчитель   Чорнієвич  Світлана  Олексіївна

 

         i (27).jpg

 

                                                     Урок природознавства  3 клас

Тема.  Як  птахи  піклуються про своє потомство?

Мета. Ознайомити учнів з особливостями життя птахів, з тим як птахи піклуються про своє потомство;  удосконалювати уміння описувати птахів, визначаючи їх за істотними ознаками; розвивати спостережливість, мовлення, вміння критично мислити, пам'ять;  виховувати дбайливе ставлення до птахів та бажання охороняти природу.

Тип уроку: комбінований

Обладнання: мультимедійна презентація до уроку, дидактичний матеріал для роботи в групах, в парі, ілюстративний матеріал, учнівські малюнки птахів,  емблеми груп, мікрофон, підручник  І.Грущинська «Природознавство» 3 клас

 

                                                             Хід уроку

І.  Організаційна частина

1. Привітання

Продзвенів і стих дзвінок.

Починаємо урок.

Привітаймося любесенько,

Усміхнемося  радесенько.

Усе в нас буде гаразд.

Урок принесе користь для вас

Всі за парти тихо всілись

І на мене подивились.

2. Психоемоційне налаштування

Учитель.  Тепло своїх долоньок

                   Я дітям віддаю.

                   Урок новий, цікавий

                   Радісно почну.

1 –й слайд «Урок»

3.  Вправа «Очікування»

- Від сьогоднішнього  уроку я очікую:

У -   успіх

Р -  розуміння

О - обєктивність

К – кмітливість

_  А те, чого ви очікуєте від уроку, обговоріть і запишіть на картках

4. Девіз уроку:  Не просто слухати, а чути,

                              Не просто дивитися, а бачити,

                              Не просто відповідати, а міркувати

                              Дружно і плідно працювати

2-й слайд

  • Працювати будемо,  об’єднавшись в групи: Сонячні промінчики, Хмаринки, Краплинки

3-й слайд

Йдемо в гості до природи!

Є в ній різна дивина:

В небі – зорі, в річках – води,

В полі – квіточка ясна.

А зимою є сніжинка

Літо дощик принесе,

Є метелик, є пташинка

І таке цікаве все!

5. Хвилинка спостережень. Повідомлення юного синоптика

4-й слайд  Вправа «Погода»

  • Який сьогодні день?
  • Температура повітря
  • Наявність вітру
  • Наявність опадів
  • Стан неба
  • А погода на нашому уроці залежатиме від ваших знань, від вашої активності на уроці

( Результат роботи буде висвітлюватись  на дошці  за допомогою фішок: промінчики, хмаринки, краплинки)

 

ІІ.  Актуалізація опорних знань

5- й слайд

  1. Вправа «Незакінчене речення»

Група «Промінчики»

До живих організмів належать………..

Група  «Хмаринки»

Ознаки живих організмів………..

Група «Краплинки»

                    Найчисельніша група тварин……….

6-й слайд

  • З якими живими організмами ми уже зустрічалися на уроках природознавства?
  1. Вправа «Асоціативний кущ»

                   земноводні           риби

 

плазуни                 Тварини               комахи

 

                   звірі                            птахи 

 

  1. Вправа «Інтервю»  
  • Ознаками яких тварин є піря, дзьоб, крила?
  • За міграцією які бувають птахи?

7-й слайд                             Птахи

 

             осілі                    перелітні                    кочові

  • За способом живлення?

Рослиноїдні, м’ясоїдні, всеїдні

8-й слайд

  1. Технологія «Мозковий штурм»

_ Пригадайте, з яких частин складається тіло птаха?

(Учні називають будову тіла птаха, виставляючи відповідні картки з назвами частин тіла на дошці біля ілюстрації птаха)

9-й слайд  Самоперевірка ( на екрані слайд «Будова птаха»)

10-й слайд    Релаксація (учні із заплющеними очима слухають спів пташок і визначають кому належить цей спів : солов’ю, синиці, жайворонку чи дятлу)

 

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми і мети уроку

11-й слайд

  1. Вправа «Передбачення» (за прислів’ям)

Прислів’я  Батьки краще доглянуть семеро синів, ніж семеро синів -  батька

  • Про що говорить це прислів’я? (про батьківську турботу та піклування про своїх дітей)
  • Як ви думаєте, а птахи піклуються про своє потомство?
  1. Повідомлення теми  і мети уроку

(на дошці тема уроку)

ІV.  Осмислення нового матеріалу

12-13 слайди

  1. Розповідь учителя
  2. Повідомлення Мудрого Лісовичка
  • У житті птахів упродовж року можна виділити кілька періодів. У перелітних птахів це: весняний приліт, гніздування та виведення потомства, підготовка до відльоту й осіннній відліт.
  1. Розповідь Сойки Синьокрилки
  • Найвідповідальнішим для птахів є весняний період, коли настає час виведення пташенят. Навесні птахи прилітають на батьківщину не одночасно. Самці  з’являються в місцях гніздування раніше за самочок, що знайти і «закріпити» за собою певну площу або, як її називають, гніздову територію. «Позначають» вони її за допомогою співу.
  1. Робота з підручником        Робота в парах

Опрацювання матеріалу с.113

  • Як розподіляються обов’язки птахів – батьків пі час насиджування та вигодування потомства? Наведіть приклади

14-й слайд    Фізкультхвилинка

      Учні:       Скік! Скік! Всі на гілки

                      Розімнемо трішки спинки,

                      А тепер іще крилята,

                      Щоб могли швидко літати.

                      Політали, покружляли.

  Учитель:     Прошу я усіх сідати ,

                      Будем  далі працювати.

 

V.  Узагальнення і систематизація знань

15-й слайд

1. Робота в групах

Група «Промінчики»  охарактеризувати птаха за технологією «Сенкан»   - Лелека

Група  «Хмаринки»  охарактеризувати птаха за технологією «Кубування»  -  Дятел

Група «Краплинки» скласти правила поведінки людей серед природи у той час, коли птахи виводять потомство – відновити їх,  бо їх пошкодив «жук  - короїд»

16-й слайд

(групи представляють свої  відповіді)

  1. Рубрика «Цікаво знати»
  • Повідомлення «Юних природолюбів» ( повідомлення учнів з демонстрацією малюнків птахів)
  1. Відомо, що зозулі не висиджують свої яйця, підкладаючи замість цього їх в гнізда до інших птахів. Зозулі вибирають « в квочки» тільки ті види птахів, чиї яйця схожі з зозулиними. На перших порах чуже схоже яйце в гнізді розпізнати неможливо; але вилупившись, зозуленята розвиваються значно швидше. Вони не тільки відбирають їжу у інших пташенят, але можуть і виштовхнути їх із гнізда.
  2. П’ятеро пташенят сойки можуть за день з’їсти близько 1100 комах, що за 20 днів перебування в гнізді становить понад 20 тисяч. Батьки, не шкодуючи сил, доставляють своїм малюкам всіляких шкідників лісів і полів, і за сезон загальна маса з’їденого памолоддю корму досягає близько 4,5 кг.
  3. Жайворонок починає свою пісню, злетівши на висоту 50-100 метрів, повільно літаючи колами, з широко розкритим хвостом. Дзвінкі трелі під небесами зазвичай лунають від 2 до 6, а деколи до 15 хвилин, потім птах повертається на землю, щоб трохи згодом знову здійнятись в повітря.
  4. У процесі роботи долотоподібний дзьоб дятла безперервно стирається, але в той час відростає на 0,1-0,3 мм в день.
  5. Сірі ворони часом утворюють суспільні групи, в яких птахи разом доглядають пташенят.

Такий собі пташиний дитячий садок.

 

   17-19 слайди

  • Повідомлення вчителя. Цікаві факти про птахів

20-й слайд

  1. Поетична хвилинка  (учні читають уривки поезій Т. Шевченка)

                        ***

Тече вода із-за гаю

Та попід горою.

Хлюпочуться качаточка

Поміж осокою

                     ***

Встала весна, чорну землю

Сонну розбудила.

Уквітчала її рястом,

Барвінком укрила.

І на полі жайворонок,

Соловейко в гаї

Землю убрану весною

Вранці зустрічають.

                  ***

Зацвіла в долині червона калина.

Ніби засміялась дівчина – дитина.

Любо, любо стало

Пташечка зраділа і защебетала.

  • Що об’єднує ці віршовані рядки?

 

V.  Підсумок  уроку . Рефлексія

1. Метод «Прес»

(Повернення до очікувань, складання вислову  Птахи – наші пернаті друзі на дошці)

  • Чи згідні ви з цим твердженням?
  • Я вважаю…
  • Тому, що…
  • Приклад…
  • Отже  ….

21-22 слайди

2. Бесіда про охорону птахів

3. Робота в групах

Завдання: обговорити і обґрунтувати назву своєї групи в контексті теми уроку

4.Вправа «Мікрофон»

- Сьогодні навчились   …….

- Тепер я знаю, що   ………

- Мені було цікаво  …….

5. Оцінювання з аналізом

Ось і завершується наш урок

Весняний ранок, сонечко привітне

Заглядає весело до нас.

І своїми промінцями

Сипле гарні бали в клас.

6.Домашнє завдання: підготувати відповіді на запитання Матінки Природи  с. 113; підготувати інформацію про птахів – синоптиків

7. Заключне слово вчителя

23-й слайд

Природа  нам – як рідний дім, вона усім – як мати.

Щоб лад завжди був в домі тім, про це нам треба дбати.

Іде весна і кличе нас в поля, теплом зігріті.

Та знати треба повсякчас, як слід й не слід чинити.

Не рви трави товсті жмути, не рви в букети квіти.

Все, що навколо бачиш ти, рости повинно й жити.

Цвітуть дерева з краю в край, буяє лист зелений.

Дерева, друже, не ламай – вони наші легені.

Не рви, не знищуй, не зруйнуй, - це заповідь для тебе,

Красу планети не зіпсуй – вона одна під небом.

Змайструй шпаківню, посади калину біля хати,

В природу із добром іди, вона ж тобі як мати.

 

 

 

 

 

docx
Додано
27 серпня 2019
Переглядів
1198
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку