Тема. Прислівник: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль.
Мета: пригадати відоме про прислівник; поглибити й засвоїти матеріал про загальне значення цієї частини мови, морфологічні ознаки та синтаксичну роль; розвивати в учнів уміння розпізнавати прислівники в реченні, визначати їх значення та синтаксичну роль, формулювати вміння знаходити прислівники в тексті; удосконалювати навички охайного й грамотного письма, уміння висловлюватись (усно й письмово); збагачувати словниковий запас учнів; розвивати творчі здібності, увагу, пам’ять; виховувати любов до рідної мови.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань (урок-подорож).
Обладнання: підручник, мультимедійна презентація, дидактичний матеріал, ребуси.
Як нема без зірок небозводу,
Як блакиті без сонця нема,
Так і мови нема без народу,
і народу без мови нема.
Володимир Забаштанський
Хід уроку
І. Організаційна частина.
З’ясування емоційної готовності учнів до уроку.
̶ Любі діти, погляньте один на одного, посміхніться, побажайте один одному творчості і наснаги на сьогоднішньому уроці.
(Слайд №1)
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів
- Сьогодні ми з вами продовжимо подорож-дослідження у незвичайну мовну країну Морфологію. А девізом нашої подорожі будуть слова Володимира Забаштанського :
Як нема без зірок небозводу,
Як блакиті без сонця нема,
Так і мови нема без народу,
і народу без мови нема.
-Як ви розумієте ці слова?
-Для того щоб вирушити у подорож до якоїсь країни, ми, напевно, намагатимемось щось дізнатись про цю країну, пригадати.
Вам треба відповісти на деякі питання:
-Що вивчає розділ науки про мову морфологія?
- Скільки є частин мови ?
-На які групи поділяються частини мови?
- Скільки є самостійних частин мови?
- Назвіть самостійні частини мови.
- Назвіть службові частини мови.
-Яка частина мови не належить ні до самостійних, ні до службових?
-До якої частини мови належать слова книга, сонце, батько?
-До якої частини мови належать слова добрий, блакитний, весняний?
-До якої частини мови належать слова дванадцять, перший?
-До якої частини мови належать слова допомагати, радіти, відповідати?
-До якої частини мови належать слова я, ми, наш?
-Чим відрізняються самостійні частини мови від службових?
- До якої частини мови належать слова у,на, під? (5 хв.)
ІІІ. Ознайомлення з темою, метою й завданнями уроку.
У світ цей ми ввійшли ще малюками,
У світ багатий,загадковий і казковий.
Стежину колисковими піснями
Матуся нам стелила у світ Мови.
Тож завітаймо, друзі, в край цікавий!
Мандрівники, в дорогу поспішаймо!
Шлях лежить нам величаво
В країну Рідна мова. Вирушаймо!
–А щоб дізнатися, яке саме місто у цій країні ми відвідаємо, розгадайте шараду.
Шарада:
– Назва цього міста має той же корінь, що й іменник слово, префікс – той же, що в слова прийменник, а суфікс – що в словах іменник, прийменник, займенник.
-Сьогодні на уроці ми пригадаємо і поглибимо відомості про прислівник як частину мови.
Прислівник : загальне значення, морфологічні ознаки,
синтаксична роль
знати: що таке прислівник, яке його лексичне значення, які морфологічні ознаки;
уміти: знаходити прислівники в реченні,визначати їх морфологічні ознаки, правильно й доцільно вживати в усному та писемному мовленні, визначати їх синтаксичну роль у реченні;
цінувати: красу та неповторність рідної мови. (10 хв.)
.
ІV. Мандрівка вулицями міста Прислівник
Перша зупинка – вулиця Історична
Слово «прислівник» латинською мовою записане заздалегідь на дошці (adverbium -ad- при verbium – дієслово, той, що стоїть при слові і пояснює його).
Щоб наша подорож була пізнавальною, цікавою , вони приготували для нас завдання.
А дослідник і мовознавець про походження та будову терміну «прислівник»
Дослідник
В етимологічному словнику сказано, що прислівник, виявляється, є калькою латинського слова adverbium; ad– при, verbium – дієслово, тому прислівник найчастіше пояснює дієслово.
Десь у XVII – XVIII ст. вживали назву не «прислівник», а «надглаголие», тобто «наддієслів’я». А назву прислівник вперше вжито у 1873 році. У його граматиці разом з назвою прислівника народилися назви іменник і прийменник.
Отже, слово «прислівник» можна розтлумачити так: той, що стоїть при слові, яскраво, точно характеризує його.
Так, колись «дієслово» називалося «слово» . Отже, слово прислівник означає, кажучи по-сучасному, «придієслівник», тобто той, що стоїть при дієслові. Так воно і є: прислівники найчастіше стосуються дієслова.
Мовознавець
Розбираючи слово прислівник за будовою , ми з’ясували, що корінь слова----- Слів-( тобто пов’язаний із словом.). А префікс При - свідчить про те, що прислівники завжди існують разом з якимись словами (при слові), щоб допомогти краще висловити думку.)
Дуже то цікаве слово –
Супроводить дієслово.
Це прислівник.
Так і зветься –
Про кожну дію обізветься.
Достеменно все він знає
І оцінку власну має:
Нам прислівник розповість,
Де, куди і звідки,
Через що, чому, для чого,
Скільки і наскільки,
Як, як довго і відколи,
В якій мірі, доки.
Про предмет, ознаку, дію
Дізнаємось трохи.
Прислівників багато в мові,
Усі яскраві, всі чудові!
А щоб здобути знань основи,
Ми вивчимо оцю частину мови!
Друга зупинка - вулиця Теоретична
Перепишіть словосполучення і з’ясуйте, з якими частинами мови вжиті тут прислівники, а також значення прислівників.
дієслово ознака дії
Прокинутися ( як? ) раптово
дієприслівник ознака дії
падаючи ( куди? ) додолу
прикметник ознака ознаки
приємний ( наскільки? ) дуже
прислівник ознака ознаки
добре ( як? ) дуже
дієприкметник ознака ознаки
забарвлений ( якою мірою? ) занадто
іменник ознака предмета
читання ( яке? ) вголос
— Ми бачимо, що прислівники утворюють словосполучення з різними частинами мови: з дієсловом, дієприслівником, дієприкметником, прикметником, іменником.
̶ Прислівники, що вказують на ознаку дії, поєднуються з дієсловом або дієприслівником. Прислівники, що вказують на ознаку іншої ознаки, поєднуються з прикметником, дієприкметником або іншим прислівником. Прислівники, що вказують на ознаку предмета, поєднуються з іменниками.
Третя зупинка - вулиця Морфологічна
-Під час цієї зупинки ми повинні здійснити морфологічне дослідження.
Нам потрібно з’ясувати, яка найважливіша морфологічна ознака прислівника.
̶ Спробуйте визначити число, рід чи відмінок прислівника голосно.
-Який висновок ми можемо зробити? Яка найголовніша морфологічна ознака прислівника? (Прислівник- це незмінна частина мови. Прислівники не мають закінчень)
̶ Отже, сформулюємо визначення, що ж таке прислівник:
Прислівник – це самостійна незмінна частина мови, яка виражає ознаку дії або стану, ознаку іншої ознаки, рідше – ознаку предмета.
Четверта зупинка - вулиця Синтаксична
Дослідження-зіставлення. Кожна група отримує завдання знайти прислівники і визначити, яким членом речення вони виступають.
1 група. Мелодійно звучить рідна мова. У кімнаті холодно.
2 група. Дорога ліворуч вела в царство лісу. Ми весело майстрували годівнички.
Висновок: 1 гр.: прислівники найчастіше виступають у реченнях обставинами, іноді виступають присудком в односкладних реченнях.
2 гр.: прислівники найчастіше виступають у реченнях обставинами, рідше виступають означенням.
-Справді, прислівники найчастіше виступають у реченнях обставинами, іноді виступають означенням, присудком в односкладних реченнях( коли вони виражають стан людини чи природи )
(Трепетно звучить рідна мова. – Моїй душі трепетно.)
Робота з підручником.
̶ Прочитайте теоретичний матеріал на стор.120, звірте з тим, що ми з вами дослідили.
П’ята зупинка – вулиця Розумників.
Які ж завдання на цій вулиці нам підготували мешканці морфологічного міста?
Робота біля дошки.
- Запишіть речення. З’ясуйте, з яким словом прислівник утворює словосполучення і яким членом речення виступає, що виражає: ознаку дії чи ознаку іншої ознаки.
Той, хто зневажливо ставиться до рідної мови, не може й сам викликати поваги до себе. (Олесь Гончар)
Гра-естафета “Доберіть прислівники”.
Кожна група одержує аркуш паперу з записаним на ньому дієсловом, до якого треба дібрати зв’язані з ним прислівники. Аркуш іде по колу, кожний учень дописує одне слово. Виграє група, яка протягом обумовленого часу добере найбільше прислівників. Зразки ігрового матеріалу:
Говорити (як?) – зворушливо, коротко, щиро, натхненно, суворо, сердито, голосно, тоненько, переконливо, правильно, швидко, дзвінко, весело;
Дивитися (як) – пильно, суворо, весело, гостро, зло, спідлоба, розгублено, захоплено, байдуже, проникливо, допитливо;
Відгадайте ребуси.
1. 2.
3
̶ Відгадані слова належать до якої частини мови?
Шоста зупинка – вулиця Відпочинок
Раз – підняти руки вгору!
Два – нагнутися додолу,
Не згинайте, друзі, ноги,
Як торкаєтесь підлоги.
Три-чотири – прямо стати!
Будем дружно присідати,
Щоб ногам роботу дати.
Раз! – піднялись. Два! – присіли.
Хай мужніє ваше тіло!
Сьома зупинка - вулиця Фразеологічна
-Замінити фразеологізми близькими за значенням прислівниками з довідки.
Пригадайте, що ми називаємо фразеологізмами?
І гр.: як сніг на голову –
намокнути до останньої нитки -
кинутися з усіх ніг -
не мати кінця-краю -
ІІ гр.:йти, як не своїми ногами -
спати без задніх ніг -
жити на широку ногу –
як кіт наплакав —
Довідка: наскрізь, багато, поволі, швидко, нескінченно, міцно, мало, раптово.
Восьма зупинка ̶ вулиця Творча
“Розсипані пазли”.
Встає, рано, Бог, дає, хто, тому.
Дитина, боляче, плаче, матері, а.
Заробиш, з’їси, - гірко, солодко.
Людину, завжди, гріє, а праця -, взимку, шуба.
Міні-твір
̶ Складіть кілька зв’язаних між собою речень на основі одного з прислів’їв, описавши якусь життєву ситуацію(можна й усно!)
V. Підсумок уроку
- Заповніть таблицю «Прислівник»
Морфологічні ознаки |
Синтаксична роль |
Відповідає на питання |
|
|
|
|
|
Загальне значення |
Морфологічні ознаки |
Синтаксична роль |
Відповідає на питання |
Виражає ознаку дії, ознаку іншої ознаки, ознаку предмета |
Незмінна самостійна частина мови |
Обставина, присудок, означення |
Як? Де? Куди? Звідки? Коли? З якою метою? та подібні. |
Поставте собі оцінку за урок. Я їх підкоригую, і ви отримаєте відповідний бал.
Прізвище: ________ |
Теоретичні знання (4б.) |
Виконання вправ (4б.) |
Творче завдання (4б.) |
Самооцінка , оцінка керівником групи та учителем |
||
|
|
|
|
я |
Керівн. |
Учит. |
|
|
|
(Веселково, барвінково,калиново, ніжно, лагідно, казково, мелодійно, вічно, завжди, голосно, святково, прекрасно)
2. Слово вчителя
Ось і закінчилася сьогоднішня наша подорож. Я думаю, що вона принесла вам безліч позитивних емоцій і ви переконались, що мова наша чарівна, загадкова, співуча. Ми вдало подолали перешкоди, почерпнули для себе цікавий матеріал. Під час наступних уроків ми продовжимо подорожувати та досліджувати дивовижну країну Морфологію.
«Мікрофон»
Я навчився ____________________
Я запам’ятав ___________________
Мені дуже сподобалось __________
Картка самооцінювання
________ |
Теоретичні знання (4б.) |
Виконання вправ (4б.) |
Творче завдання (4б.) |
Самооцінка , оцінка керівником групи та учителем |
||
|
|
|
|
я |
Керівн. |
Учит. |
|
|
|
Прізвище: ________ |
Теоретичні знання (4б.) |
Виконання вправ (4б.) |
Творче завдання (4б.) |
Самооцінка , оцінка керівником групи та учителем |
||
|
|
|
|
я |
Керівн. |
Учит. |
|
|
|
Прізвище: ________ |
Теоретичні знання (4б.) |
Виконання вправ (4б.) |
Творче завдання (4б.) |
Самооцінка , оцінка керівником групи та учителем |
||
|
|
|
|
я |
Керівн. |
Учит. |
|
|
|
Прізвище: ________ |
Теоретичні знання (4б.) |
Виконання вправ (4б.) |
Творче завдання (4б.) |
Самооцінка , оцінка керівником групи та учителем |
||
|
|
|
|
я |
Керівн. |
Учит. |
|
|
|
Прізвище: ________ |
Теоретичні знання (4б.) |
Виконання вправ (4б.) |
Творче завдання (4б.) |
Самооцінка , оцінка керівником групи та учителем |
||
|
|
|
|
я |
Керівн. |
Учит. |
|
|
|
Знайти прислівники і визначити, яким членом речення вони виступають.
1 група. Мелодійно звучить рідна мова. У кімнаті холодно.
Знайти прислівники і визначити, яким членом речення вони виступають.
2 група. Дорога ліворуч вела в царство лісу. Ми весело майстрували годівнички.
Треба підібрати пов’язані з дієсловом прислівники. Аркуш іде по колу, кожний учень дописує одне слово. Виграє група, яка найшвидше добере більше прислівників.
Говорити (як?) …
Треба підібрати зв’язані з дієсловом прислівники. Аркуш іде по колу, кожний учень дописує одне слово. Виграє група, яка найшвидше добере більше прислівників.
Дивитися (як) …
Загальне значення |
Морфологічні ознаки |
Синтаксична роль |
Відповідає на питання |
|
|
|
|
П Р И С Л І В Н И К |
|||
Загальне значення |
Морфологічні ознаки |
Синтаксична роль |
Відповідає на питання |
|
|
|
|
П Р И С Л І В Н И К |
|||
Загальне значення |
Морфологічні ознаки |
Синтаксична роль |
Відповідає на питання |
|
|
|
|
П Р И С Л І В Н И К |
|||
Загальне значення |
Морфологічні ознаки |
Синтаксична роль |
Відповідає на питання |
|
|
|
|