Перший урок 2023-2024 н.р. присвячений темі ментального здоров’я
(Очне або дистанційне проведення)
Тема: Ти як? Повертаємося до школи
Мета:
- познайомитися з поняттям «ментального здоров’я» та «стрес»;
- налаштувати дітей на позитивний лад;
- проаналізувати причини та наслідки стресу, та озвучити способи, якими можна боротися самостійно та допомагати оточуючим;
- показати дітям, що проявляти свої емоції – це нормально!
- продемонструвати учням, що їх ставлення та настрій може змінюватися в залежності від умов, на які ми можемо впливати;
- виховувати людяність та порядність, почуття співпереживання та вміння говорити «дякую».
Обладнання: мультимедійна дошка або телевізор, презентація, прикрашена дошка до свята, святкові надписи та розтяжки, декорації, відео, «Дерево Вдячності» з квітами, смайлики настрою трьох видів.
План заходу:
- Сім’я;
- Школа;
- Друзі:
- Захоплення;
- Війна.
Підготовка до заходу:
Хід заходу:
Рада вітати усіх присутніх у новому навальному році. Вже закінчилося тепле літечко та розпочинається навчання. За літо ви дуже змінилися, стали дорослими, бо ви вже учні … класу.
Ми з вами навчаємося в період війни. Щоденно наші захисники та захисниці виборюють нашу Перемогу на полі бою. У кожної родини є близька людина, рідний, знайомий, які боронять нашу Батьківщину. Щоденно Україна переживає страшні ракетні обстріли, які наражають нас на небезпеку. Саме тому дуже розповсюджене питання, яке ми задаємо один одному – «Ти як?». Всього два прості слова, але вони настільки чітко передають всю стурбованість того, хто питає та дуже хочуть почути розгорнути відповідь.
Пропоную переглянути коротеньке відео «Ти як»? (Слайд презентації 2)
Що ж таке «ментальне здоров’я»? (Діти відповідають, як це розуміють, опираючись на відеоролик) Так, дійсно, ментальне здоров’я – це важлива частина здоров’я кожної людини. Це вміння звертати увагу на свій стан, справлятися зі стресом, переживати горе, біль, страх, а не застрягати в них.
Під час війни неможливо завжди контролювати своє ментальне здоров’я, бо несподівані обстріли, вибухи – це ті фактори, які неможливо ігнорувати, але потрібно вміти взяти себе в руки та абстрагуватися.
Зараз я хочу й вам задати це саме питання «Ти як?», на даний момент. Але відповідь я хочу не почути, а побачити. Перед вами лежить три смайлики, за допомогою яких і пропоную виразити свої емоції. Окрім зміни міміки, ви бачите, що ці емоджі змінюють колір, щоб краще було видно.
Отже, зелений смайл з посмішкою, говорить про те, що у вас все відносно добре, чудовий настрій та на душі спокійно. Жовтого кольору смайл не посміхається, бо в нього справи «так собі», так звані 50 на 50. Ну і червоний смайл із засмученим виразом – це означає, що у вас дійсно не все добре.
Подумайте та покажіть мені відповідь на питання – «Ти як?». (Діти показують смайлики)
ОНЛАЙН проведення. (При онлайн проведенні цей прийом також можна використати. Пропоную два варіанти. Перший, ви заздалегідь дітям надсилаєте зразок трьох смайликів, щоб вони собі зробили подібні та користувалися. Другий варіант, можна запропонувати показувати на пальцях настрій – вгору, вниз та по середині в сторону. Який варіант подобається, таким і користуйтеся, але обов’язково не нехтуйте цим етапом, бо на ньому акцентується увага всього заходу.)
Дуже часто причиною поганого самопочуття являється саме стрес. А чи правильно ви розумієте значення цього слова? Пропоную переглянути відео. (Слайд презентації 5)
Для того, щоб підтримувати своє власне ментальне здоров’я, потрібно розуміти, що воно має свої невід’ємні складові. Таким чином, ми можемо створити своєрідну «Карту ментального здоров’я». Пропоную виділити 5 основних компонентів сучасності, які обов’язково мають вагомий вплив на наші емоції та почуття, відповідно на наше ментальне здоров’я. (Слайд анімований, під час демонстрації екрану, за кліком будуть з’являтися компоненти, які мають суттєвий вплив.)
Пропоную розглянути кожен компонент окремо.
- (Слайд презентації 7) Сім’я. Найдорожче для кожної людини є її сім’я, бо це найрідніші люди, близькі без яких складно уявити своє життя. Заплющить очі та пригадайте свою родину. Які емоції у вас виникають? Покажіть мені це за допомогою смайлика.
- (Слайд презентації 8)Школа. Тепер прошу вас уявити школу, навчання, цікаві уроки та веселі перерви, ваші досягнення та можливість пізнавати нове. Знову закриваємо оченята та обираємо смайлик.
- (Слайд презентації 9)Друзі. Згадайте своїх друзів, з якими ви проводите багато часу, можливо, це друзі зі школи, можливо ті, з якими ви граєте на подвір’ї чи разом відвідуєте гурток. Знову прошу обрати смайлик та показати мені свої емоції.
- (Слайд презентації 10)Захоплення. Які емоції викликають у вас ваші захоплення? Чи подобається те, чим ви займаєтесь у вільний час? Чи все вас влаштовує? Чи з радістю ви відвідуєте додаткові заняття. Покажіть свою відповідь смайликом.
- (Слайд презентації 11)Війна. Найстрашніше, з чим ми зіткаємось щоденно – це реалії війни. Прошу вас показати смайликом, які емоції у вас виникають, коли ви чуєте слово «війна»? (Діти показують смайлики). Пропоную вам провести експеримент. На прикладі слова «війна», я хочу вам продемонструвати, як ми можемо корегувати власне ментальне здоров’я та наші емоції. Заплющить очі. Уявляєте те, про що я буду говорити.
«Наші військові отримали усю обіцяну сучасну техніку, літаки та системи ППО, вони успішно використовують сучасне озброєння та швидко звільняють окуповані території. Над кожним населеним пунктом майорить синьо-жовтий прапор. Всі міста та села звільнені від окупантів, тому кожен може повернутися до себе додому. Усі зруйновані будинки активно починають будувати, а кожен захисник та захисниця повернулися додому. Україна гучно святкує ПЕРЕМОГУ!»
Тепер прошу вас підняти той смайлик, які емоції ви зараз відчуваєте. (Завдання вчителя продемонструвати, що навіть найгірше, що трапилося з українцями обов’язково закінчиться, тому не буде приводу сумувати)
Ви помітили, що ні ви, ні ваші однокласники не можуть постійно посміхатися та використовувати лише радісний смайлик. Це життя, яке не можу мати лише радісні моменти, особливо в наш час, ми живемо, навчаємося у період війни. Саме тому, ви повинні зрозуміти, що найважливіше в скрутну хвилину – це підтримка. Лише завдяки близьким людям, які завжди поруч та обов’язково підтримують, можна пережити найскладніші моменти. Пропоную переглянути відео. (Слайд презентації 12)
Пропоную вам практичне заняття. Вам потрібно з сусідом по парті розіграти певну ситуацію, де один матиме певну проблему, а інший дає пораду. Наприклад, питання: Що тебе засмутило сьогодні вранці? Відповідь: моя кішка прокинулася дуже рано та весь ранок активно себе поводила, тому я не виспалась. Порада: не засмучуйся, якщо твоя кішка така активна зранку, можливо вона просто зголодніла. Потрібно звечора залишати їй більше корму, щоб зранку вона вас не будила.
От і ви поділіться своєю актуальною проблемою, будь-якою.
ОНЛАЙН проведення. Пропоную вам практичне заняття додому. Вам потрібно з братом або сестрою, подругою або другом розіграти певну ситуацію, де один матиме певну проблему, а інший дає пораду. Наприклад, питання: Що тебе засмутило сьогодні вранці? Відповідь: моя кішка прокинулася дуже рано та весь ранок активно себе поводила, тому я не виспалась. Порада: не засмучуйся, якщо твоя кішка така активна зранку, можливо вона просто зголодніла. Потрібно звечора залишати їй більше корму, щоб зранку вона вас не будила. Такий досвід вам допоможе бачити проблему зі сторони, та без проблем вирішувати складні ситуації.
Нажаль, але ми живемо в реаліях військового часу, коли укриття, сигнали тривог та вибухи – це не фрагменти бойовиків з телевізора, а наше життя. Дуже часто ми перебуваємо в таких ситуаціях, що дуже складно себе контролювати, бо страх, паніка та стрес оволодівають свідомістю. Саме тому, потрібно знати, як допомогти собі себе опанувати, та взяти в руки. Пропоную переглянути корисне відео. (Слайд презентації 14)
У кожного з вас буде така можливість – подякувати собі та оточуючим. Перед вами лежить квіточка з п’ятьма пелюстками та серединкою. Ваше завдання написати на кожній пелюсточці подяку, кому та за що ви вдячні. Той, хто закінчив, підходить до нашого «Дерева Вдячності» та прикріпляє свою квіточку. (Перед початком заходу, до кожної квітки з іншого боку прикріпіть двосторонній скоч)
ОНЛАЙН проведення. На екрані ви бачите «Дерево Вдячності», яке ми зараз разом заповнимо. Вам потрібно назвати по три моменти, за які б ви хотіли би подякувати собі та іншим. (Як тільки починає говорити новий учень, з’являється анімована квітка на дереві за кліком мишки)
Ось і закінчується наш перший урок у цьому навчальному році, тому можна зробити певні висновки. Не бійтеся запитувати «Ти як?» та не потрібно відмовлятися від допомоги, а чесно відповідати. «Ти як?» - це не фраза для «годиться», а можливість коротко, але серйозно запитати. Не потрібно відмовлятися від допомоги, але й самому потрібно бути готовим зарадити ближньому. Контроль власних емоцій – це запорука повноцінного ментального здоров’я. Цінуйте себе, кожен день та кожну мить, яку ви проводити з близькими та друзями. Дякуйте собі, оточуючим та Збройним Силам України, які наближають нас до ПЕРЕМОГИ,