Презентація "Безособові дієслова"

Про матеріал
Презентація допоможе повторити відомості з теми "Дієслово". Вона містить проблемні питання, ігрові та практичні завдання, тест, завдання творчого характеру на вивчення теми "Безособові дієслова". Матеріал ілюстровано, є відеоматеріал.
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Малюємо портрет

Номер слайду 2

Номер слайду 3

Епіграф Учітеся, читайте, І чужому научайтесь, Й свого не цурайтесь. Т.Шевченко

Номер слайду 4

Безособові дієслова

Номер слайду 5

Яку мету я ставлю перед собою? Я хочу дати вам поняття про безособові дієслова, пояснити їх будову, значення, синтаксичну роль. Яку мету я ставлю перед вами? Ви повинні зрозуміти, які дієслова ми відносимо до безособових; як розпізнати безособові дієслова у реченні, яку синтаксичну роль вони виконують і в яких реченнях використовуються. А також : розвивати мовлення, мислення, творчу уяву.

Номер слайду 6

Номер слайду 7

Незакінчене речення Дієслово – це... Неозначена форма дієслова відповідає на питання.. Дієслово має.........вид. У дієслова....часи. Це.... Способи дієслів є... Умовний спосіб виражає... Дієслова наказового способу відповідають на питання...

Номер слайду 8

Номер слайду 9

Номер слайду 10

Проблемне питання Чи можуть дієслова означати дію, яка відбувається сама по собі, безвідносно до особи чи предмета?

Номер слайду 11

Ігрове завдання Явище природи, що свідчить про початок дня. Явище природи, що свідчить про початок вечора. Стало холодніше. Синонім до слова світає. Синонім до слова вечоріє.

Номер слайду 12

1. Світає ( розвидняється) 2.Вечоріє ( смеркає) 3. Похолодало.

Номер слайду 13

Окрему групу дієслів, що називають дію, яка виконується сама собою, без участі особи, називають безособовими. Вони не можуть сполучатися в реченні з іменником або займенником у ролі підмета. Наприклад : живеться, кінчається, спиться.

Номер слайду 14

Безособові дієслова мають тільки: Неозначену форму ( почало щастити, стало вечоріти); Форми 3 ос.одн.теп. і майбут. часу ( щастить, щаститиме, буде щастити); Форми сер.роду одн. мин. часу й умовного способу ( щастило, вечоріло, щастило б); Форму наказового способу ( хай щастить!)

Номер слайду 15

Що означають безособові дієслова: Дієслова фізичного стану : морозить, трясе, тіпає, пече; Дієслова психічного стану: спиться, сниться, не сидиться,не лежиться; Дієслова, що означають стихійні явища: вигоріло, висушило, залило, замело; Дієслова, що означають явища природи: свіжіє, смеркає, вечоріє, морозить; Дієслова, що означають буття, міру наявності ( або відсутності) : сталося, минулося, бракує; Дієслова успіху: пощастило, поталанило, повелося.

Номер слайду 16

Частина безособових слів є однозначними : лихоманить, сутеніє. Деякі багатозначні слова в одному значенні належать до безособових, в іншому – до особових форм дієслова. Надворі ллє. – Дощ ллє як із відра. безособове особове, бо є підмет

Номер слайду 17

Пам’ятайте, що безособові дієслова виступають головними членами в односкладних реченнях! Надворі пахне дощем.

Номер слайду 18

Експрес- повідомлення https://www.youtube.com/watch?v=C6fJPpkAFO8

Номер слайду 19

Сутеніє бігають читає думалося весніє обідає вигоріло трясе дивлюся шуміло

Номер слайду 20

БЕЗОСОБОВІ ДІЄСЛОВА Сутеніє, Думалося, весніє, Вигоріло, Трясе, шуміло ОСОБОВІ ДІЄСЛОВА Бігають, Читає, Обідає, дивлюся

Номер слайду 21

Творче констуювання Від наведених дієслів утворити безособові Чує, бачить, живе, діє, працює, хоче. Чується, бачиться, живеться, діється, працюється, хочеться. За допомогою чого утворилися безособові дієслова?

Номер слайду 22

Вказати дієслова, що означають дію без відношення до будь-якої особи. А вже світає. Сумно, сумно, сумно благословляється на світ. ( Л.Костенко) Ой не спиться, не лежиться, і сон не бере. ( Нар.творчість)

Номер слайду 23

Тест А. Смеркалося...огонь огнем кругом запалало. Б. Не то осінні води шуміли, збігаючи в Дунай, не то вітер бився в заломках провалля. В. А Віталик спить після втоми та виснаги. Г. Поля починаються за Мокрою Долиною й тягнуться на північ аж до Берищанського лісу. https://naurok.com.ua/test/bezosobovi-dieslova-455661.html

Номер слайду 24

Відповіді 1. Г 2. Г 3. Б 4. В 5. Г 6. Б 7. А, Б, В,Г 8. Г 9. В 10. А

Номер слайду 25

Виписати безособові дієслова і визначити, до яких груп за значенням вони належать: А- явища природи; Б- стихійні явища;  В- фізичний стан людини або її відчуття; Г- психічний стан людини ; Д- буття, існування ; Е - випадковість явища, незалежність його від особи. 1. Не дрімалося у партизанському загоні - думалося про наступний день. 2. Роздощилося, щоденно квасить і квасить, а ти мусиш іти. 3. Хлопцям з голоду корчило шлунки, в очах літали зелені й жовті метелики. 4. Надворі морозило, дув західний колючий вітер. 5. Під цим високим зоряним небом думається про все одразу.

Номер слайду 26

Ключ 1. – Г 2. – Б 3. – В 4. – А 5. - Д

Номер слайду 27

Працюємо з підручником Вправа 165 ( підручник О.Глазова). Перепишіть тільки ті речення, що мають один головний член речення – присудок. Якою частиною мови він виражений?

Номер слайду 28

Перевіряємо Благословляється на день. Снігів холодних намело. Мрячило. Мжичило. Надворі блискало, гриміло, тріщало й лило. Віє туманами з поля. Пахне барвінком нічним.

Номер слайду 29

Працюємо з підручником Вправа 167. – подані двоскладові речення перебудуйте на такі, що мають один головний член речення, виражений безособовим дієсловом.

Номер слайду 30

Перевіряємо 1. Мені не хочеться. 2. Мені не сидиться. 3. Їй не читається. 4. Його лихоманить. 5. Йому не щастить. 6. Їм не таланить.

Номер слайду 31

Мовна трансформація Перебудуйте речення так, щоб у кожному було безособове дієслово Зразок: У лісі пахне сосна. – У лісі запахло сосною. Вода залила луки. Дощ покропив землю. Ехінацея підвищує імунітет.

Номер слайду 32

Перевіряємо Луки залило водою. Землю покропило дощем. Імунітет підвищується ехінацеєю.

Номер слайду 33

Словникова робота Ехінаце́я (Echinacea) — рід багаторічних трав'янистих рослин родини айстрових Загалом імунітет — здатність організму підтримувати нормальне функціювання під впливом зовнішніх факторів.

Номер слайду 34

Наступний, заходьте! - Можна? Добрий день! - І що в нас трапилося? - Температура, слабкість, лихоманить. - Бери відразу термометр, міряй температуру. Так, ти в нас Іванченко Данило, учень 8-го класу… До школи сьогодні ходив? - Один урок витерпів, більше не зміг.Трясе. - Я відкриваю тобі лікарняний з сьогоднішнього дня. Покажи горло! - А-а-а! - Так, зрозуміло. Дай сюди термометр! 37.9! Виписую тобі амізон три рази на день – це від температури. Також інтерферон три рази на день. Більше пий рідини: чай з липовим цвітом, морс якийсь кисленький, чай з ромашкою, чай з лимоном. Купи вітамін С в аптеці та їж. - Більше нічого не треба? Бо щось не спиться, не сидиться і не їсться. - Нічого. Не вздумай сам антибіотики ковтати. Це в тебе грипп! Бачиш, яка черга в коридорі? Епідемія! - Коли знову приходити? - Три дні сиди вдома, нікуди не ходи, бо погіршає. До того ж заразу рознесеш. Тобі пощастило – легка форма. Бувай! Наступний, заходьте!

Номер слайду 35

Збагачуємо мовлення Дісталося на горіхи Засіло у печінку – . Мов заціпило – мати від когось покарання. набридло замовкнути.

Номер слайду 36

Безособові дієслова - означають.... - не змінюються за... - мають... - є головним членом речення...

Номер слайду 37

Робимо підсумок Ви зрозуміли Наступного уроку ви поділитеся знаннями 1.Які дієслова називаються безособовими. 2. Що означають безособові дієслова. 3.Яких граматичних категорій не мають безособові дієслова. 4. Яким головним членом речення виступають безособові дієслова

Номер слайду 38

Домашнє завдання 1. Опрацювати параграф 14. 2. Виконати вправу 168 ( за аналогом вправи, виконаної на уроці) – середній рівень. Виконати вправу170 – достатній рівень. Скласти 5-7 речень на тему “Світанок над морем”, використавши безособові речення – високий рівень. Намалювати малюнок до теми “Дієслово як самостійна частина мови” - для бажаючих.

Номер слайду 39

ppt
Додано
12 березня 2023
Переглядів
4428
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку