1
Урок-телепередача з курсу «Я у світі»
3 клас
Тема. Про добро і милосердя
Мета. З’ясувати зміст понять «добрий», «милосердний», «співчутливий»; учити аналізувати ситуації морального вибору; розвивати вміння критично мислити; виховувати бажання творити добро
Очікувані результати
Після цього уроку учні зможуть:
Ι. Організація класу
Станьте рівно, посміхніться,
До гостей ви поверніться.
З добрим днем всіх привітайте
І за парти посідайте.
- Сьогодні ми проведемо особливий урок, урок-телепередачу. А зараз я передаю мікрофон телеведучим нашої програми:
(Вручаю мікрофон телеведучим)
- Ознайомте, будь ласка, учасників телепрограми і глядачів з анонсом нашої програми.
ΙΙ. Ознайомлення з планом уроку
Телеведуча : Увага! Увага!
В ефірі телеканал 3 класу
Дюксинської загальноосвітньої школи
Телеведучий: У студії працюють диктори
Телеведуча : Девіз нашої програми:
Діяти – активно!
Думати – оперативно!
Сперечатись – доказово!
Для всіх обов’язково.
Телеведучий: Сьогодні в програмі «Все про добро та милосердя» ви почуєте і побачите
Телеведуча: Добрим бути просто чи непросто?
Не залежить доброта від зросту.
Навчимося серед людей жити,
Добро й милосердя творити.
Телеведучий: Твори Сухомлинського нас вчать,
Як добрими й милосердними в світі нам стать.
І ми часу не гаємо – твори визначного
педагога прочитаємо.
Як людей полюбиш-пошануєш,
Силу для добра в душі відчуєш.
Телеведуча І планета блакитна засяє ясніше,
Якщо разом станемо добріше.
І якщо досягнемо ми цієї мети,
Розростеться у класі кущ доброти.
Телеведучий: З давніх- давен в народі так ведеться,
Що доброта й милосердя Божою справою зветься.
Прислів’я ми пригадаємо,
Ситуації життєві розіграємо.
Бо доброта з віками не старіє,
Доброта від холоду зігріє.
Телеведуча. Квітка чарівна в програмі засяє:
Добрими справами всіх зігріває.
Хай вона, як сонце, світить.
Хай радіють і дорослі, й діти.
Телеведучий А зараз передаємо мікрофон
Головному продюсеру програми
«Все про добро і милосердя»
Романюк Ганні Володимирівні
Учитель: Дякую! Шановні гості та учасники програми, я вітаю вас у нашій студії. Ви всі ознайомилися з анонсом нашої передачі, яку мені хотілося б почати словами вірша.
Сказав мудрець:
Живи, добро звершай,
Та нагород за це не вимагай!
Лише в добро і вищу правду віра
Людину відрізня від лісового звіра.
Хай оживає істина стара:
Людина починається з добра.
- Що відрізняє людину від лісового звіра?
(В добро і вищу правду віра)
- З чого починається людина?
(Людина починається з добра)
- Як нам не вистачає добра! Але хто ж в цьому винен?
Хіба це не деякі з нас наповнюють світ злом: вимовляють брутальні слова, ображають друзів, радіють, коли хтось неправильно розв’язав задачу…Вчитися добру – завдання нелегке. Тому робити це треба з дитинства, так само, як вчитися ходити, читати, кататися на ковзанах.
ΙΙΙ. Повідомлення теми уроку.
- Щоб говорити про добро і милосердя, треба точно розуміти, що означають ці слова. Пригадаємо, що означає слово «добрий»
- А що означає слово «милосердний» нам розповість Катя
Милосердний – серцю милий,
Співчувати вміє.
Він привітний, незлобливий,
Словом душу гріє.
Вміє весело сміятись,
Гнів і сум здолає.
Для людей він звик старатись,
Добру вдачу має.
Добрий – який доброзичливо, приязно, чуйно ставиться до людей.
Милосердний – який виявляє добре, співчутливе ставлення до когось.
( На магнітній дошці з’являються слова «доброта», «милосердя»)
- Доберіть слова, протилежні за значенням до слова «добро» (зло), «милосердя» (жорстокість, байдужість)
- Поміркуйте, які з поданих ілюстрацій перегукуються із названими словами.
( сонечко, райдуга, чорна хмара , пожежа, дитина, яка сміється, пістолет)
ΙV. Повідомлення очікуваних результатів
- Сьогодні на уроці ми навчимось, як стати добрими і милосердними, переконаємось у необхідності творити добро, дамо поради гостю, який завітає до нас у студію
V. Сприймання й осмислення нового матеріалу.
1.Розповідь учителя.
- Ще з давніх часів доброта і милосердя були в традиціях нашого народу. Природним вважалося допомогти знедоленому, нещасному, поділитися шматком хліба, дати притулок бездомному, захистити старість, немічність, скривдженого. Добро виховується в наших душах і серцях старанням і бажанням його творити. Коли зробити добро людині, їй буде приємно, але і нам також. У народі говорять: «Стався до людей так, як хочеш, щоб вони до тебе ставилися».
2. Колективне вирішення ситуацій.
- Ми живемо серед людей, і тому вам потрібно вчитися вирішувати різні життєві ситуації, у які ви можете потрапити. Спробуємо вирішити деякі з них.
А) Попереду вас іде дідусь. У одній руці у нього важка сумка, у другій – паличка. Старенький зупинився відпочити, поставив сумку і паличку біля будинку. Раптом палиця упала. Ви проходите поруч і все це бачите.
Що ви зробите?
Б) На подвір’ї грався маленький хлопчик. Його мама сиділа на лавці і в’язала шапочку. Хлопчик побіг за м’ячем, упав, забив коліно, лежить і плаче. Ви сидите навпроти. Що ви зробите?
В) Надворі сонячний літній день .Ви з мамою зібралися іти на річку, але мама відчула себе погано. Вам дуже хочеться купатися, поніжитися у променях лагідного сонечка. Як ви вчините?
Г) У холодний зимовий день Наталка й Оленка йшли зі школи додому. Наталка була тепло одягнена. На ній була тепла шубка і рукавички. Її ранець зручно лежав на спині. А Оленка в школі забула рукавички, тому портфель несла в голій руці.
- Рука в мене змерзла страшенно!- поскаржилася Оленка подружці.
Наталка відповіла:
- А в мене ні.
Так вони йшли до самого дому.
- Що можна сказати про поведінку Наталки?
- Як би ви діяли на місці Наталки?
Д) Ви ідете по вулиці і бачите, як діти б’ють кота. Як ви поведетеся?
Учитель:
- Я задоволена, діти, що, вирішуючи різні життєві ситуації, ви надали перевагу добру й милосердю. Сподіваюсь, що і в реальному житті ви не поступитесь своїми принципами.
3.На нашому телеканалі рубрика «Відомі імена».
Оповідання Сухомлинського опрацюємо.
У світ ровесників ми помандруємо.
Щоб від зла та байдужості боронитись,
Добру й милосердю ми будемо вчитись.
- Послухайте оповідання В.Сухомлинського «А серце тобі нічого не сказало?»
Андрійко прийшов зі школи й побачив заплакану матір. Він поклав книжки на стіл. Чекає обіду.
- А тата відвезли до лікарні, - каже мати.
Занедужав батько.
Вона чекала, що син занепокоїться, стривожиться. Та син був незворушний і спокійний.
Мати великими очима дивилася на Андрійка.
(На магнітній дошці у процесі роботи з’являються нові гілочки).
Доброта
Співчуття
Милосердя
Гірший за гадюку
У одного Чоловіка був вірний друг – Собака. Набрид Чоловікові Собака. Той надумав його продати і повів на базар.
У лісі ліг Чоловік на траву відпочити і заснув. З-під старого пенька виповзла гадюка, висунула жало – ось-ось ужалить Чоловіка!
Кинувся Собака на гадюку. Наступив лапою на голову, тримає.
Прокинувся Чоловік, бачить, що Собака життя йому врятував.
Ви думаєте, що Чоловік приголубив свого рятівника і повів додому? Ні, повів на базар і продав.
Коли передавав Собаку новому господареві, Собака жалібно схлипнув і сказав:
-Хто продає свого друга, той гірший за гадюку!
Питання:
- Чому чоловік вирішив продати собаку?
- Який був собака?
- Чому чоловік продав собаку навіть після того, як він врятував йому життя?
- Який був чоловік?
- Чого вчить оповідання?
Учитель:
Отже, на кущі «Доброта і милосердя» виросли нові гілочки – вірність і вдячність.
4. Фізкультхвилинка
Добре те, що сонце світить, (Діти підводять руки догори)
Добре те, що віє вітер, (Діти кистями виконують рухи, як віялом)
Добре те, що цей ось ліс(Діти присідають)
Разом з нами ріс і ріс. (Діти повільно підводяться)
Добре те, що в нашій річці (Діти розводять руки в сторони)
Чиста, не брудна вода, (Діти хитають головою із сторони в сторону)
І мене матуся рідна(Діти крокують на місці)
Після школи зустріча. (Діти плескають у долоні)
Добре гратися надворі, (Діти підстрибують)
Добре вчитися у школі, (Діти сідають на місця)
Добре плавати в ставу, (Діти імітують рухи плавця)
Добре те, що я живу! (Діти підносять руки догори)
5.Робота з підручником (ст.80)
Вже ми трохи відпочили,
Всі підручники відкрили.
Будем далі ми трудитись,
Добру й милосердю учитись.
-Сьогодні ми прочитаємо оповідання Олеся Донченка «Справжні товариші»
а) Робота з тематичними словниками
Читання значень слів ослін, ночви
б) Читання вчителем 1 частини.
- Чому Павлик не прийшов до школи?
в) Читання другої частини дощиком.
- Що запропонувала Маруся однокласникам?
г) Вибіркове читання.
- Розгляньте уважно малюнок.
Знайдіть у тексті уривок, який відповідає малюнку.
д)Створення сенкану.
Друзі
Уважні, безкорисливі
Допомогли, прибрали, скопали
Друзі допоможуть у біді
Турбота
- Чого вчить оповідання?
(Безкорисливості, товариськості)
- Отже, ще одна гілочка виросла на кущі доброти і милосердя – безкорисливість.
6.А зараз – рубрика «Надбання минулих поколінь».
- З давніх-давен у людині цінувалися порядність, добро, чуйність, милосердя. Народ створив багато прислів’їв та приказок про ці риси.
- Які прислів’я ви підготували?
Люби ближнього свого, як самого себе.
Стережися злого, чини добро.
За добро добром платять.
Життя дано людині на добрі справи.
Добре там жити, де вміють дружити.
- Яке з цих прислів’їв може стати темою оповідання «Справжні товариші»?
7. Робота в групах
В ефірі в групах попрацюєм.
Швидко й правильно міркуєм.
Вчимося думки свої довести –
Хай розростається кущ доброти.
- Спікери, представте свої групи.
1. Наша група зветься «Чомучки».
- Кожна група отримує завдання. Прочитайте, обговоріть між собою. Зробіть висновки
Група «Чомучки»
Посиротив
Юрко прийшов до школи з рогаткою. На кущі бузку сидів горобчик. Дзьобиком він старанно чистив пір’ячко.
Юрко прицілився з рогатки й пустив у пташку камінець. На листя бризнула кров, а тільце горобчика впало додолу.
Юркові стало страшно. «Невже це я зробив?» - подумалось йому.
Обернувся хлопчик і побачив учителя. Панас Іванович мовчки відхилив гілку, і Юрко угледів горобине гніздо. З нього виглядало п’ятеро пташенят.
- Вони тепер лишилися без неньки. А якби з твоєю мамою хто таке зробив?
Юрко стояв блідий і мовчазний.
Уночі хлопчик майже не спав. Йому ввижались пташенята, що жалібно пищали, гукаючи матусю.
Питання:
- Який вчинок здійснив хлопчик? Доведіть свою думку.
- Чому хлопчик не спав уночі? Що його мучило?
Учитель:
- Наступна гілочка виросла на кущику – совість.
Група «Вмійки»
На уроці трудового навчання учні робили іграшки для дитячого садка.
Василько дуже старався і зробив гарну іграшку. Йому стало шкода віддавати її в дитячий садок. Він подумав : «Візьму її додому для братика,» - і сховав іграшку в портфель.
Наприкінці уроку всі учні поскладали свої іграшки на стіл. Учитель полічив іграшки і сказав: «Однієї іграшки не вистачає. Хто забув здати свою іграшку?» Василько низько схилив голову і мовчав.
Питання:
- Що повинен був зробити Василько?
- Чи добре зробив хлопчик? Чому?
- Чого вчить випадок з Васильком?
Учитель:
Ще з’явилися на кущику гілочки – чесність і щедрість.
Пам’ятайте: людина на цім світі не вічна, життя коротке і гріх розтринькувати його на погані справи.
Група «Всезнайки»
Дерев’яний лелека
В одному селі жили собі чоловік, жінка і їх маленький син – Сергійко. Був у чоловіка й батько. Жив він у маленькій комірчині, яку йому відвели.
Наближались Сергійкові іменини. Батьки запросили гостей. Тільки Сергійкового дідуся забули запросити. А він уже давно готував онукові подарунок. Вирізав з дерева лелеку.
Танцюють гості, співають. Тільки дідусь сидить у своїй комірчині. Перед ним на столі стоїть дерев’яний лелека.
Так і знайшли його вранці…схилився на подушки, сумний, непорушний, а в очах – захололі краплинки сліз.
Питання:
- Якими були Сергійкові батьки? Доведіть свою думку.
- Що стало причиною смерті дідуся?
- Чого вчить оповідання?
Учитель:
Виросли ще дві гілочки – чуйність, людяність.
Висновок учителя:
- Є багато випадків, що і при живих дітях батьки стають самотніми. Діти виростають, забувають стежку до рідної хати, дбають лише про своє благополуччя.
- В кого з вас є бабуся чи дідусь?
- Як ви до них ставитесь?
8. Захист проектів « Люблю бабусю й дідуся, вони найкращі в світі»
Розповіді дітей про дідусів і бабусь
9. А зараз в ефірі музична пауза
- На нашій телепередачі присутня відома в Дюксині та за його межами співачка Вікторія. Зустрічаймо її оплесками
(Вікторія виконує пісню на мотив «Якщо добрий ти» )
Доброта душі — сонця промінець,
Має всім в серця світити.
Доброті людській не прийде кінець,
Якщо будуть добрими діти.
Людям усміхнись, подаруй тепло —
Стане із зими літо.
Щоби на землі смутку менш було,
Мають бути добрими діти.
Тож давайте всім дарувать тепло,
Усмішки прості й щирі.
І на всій землі зразу зникне зло —
Будем жити в злагоді й мирі.
10. В ефірі на телеканалі гра «Впізнай добро»
- Якщо людина повинна робити те, що я називаю, ви плескаєте в долоні, а якщо ні, то нічого не робите.
- Робити комусь зле, якщо цього ніхто не бачить.
- Допомагати мамі по господарству.
- Не вмиватись.
- Берегти рідну природу та охороняти її.
- Шанувати працю інших людей.
- Галасувати, коли хтось відпочиває.
- Бути вихованим, стриманим.
- Обманювати, сваритися, хвалитися.
- Насміхатися з чужого горя.
- Добре вчитися, багато читати.
- Не слухати батьків.
- Любити і шанувати своїх батьків.
- Ділитися тим, що в тебе є.
- Ображати інших.
- Красти.
- Захищати слабкого.
- Допомагати друзям у біді
Учитель:
- Бачу, що ви знаєте, що має робити добра, чуйна людина. Бо іноді вистачає доброго слова, щоб звеселити людину, зробити їй приємно чи навіть допомогти у біді.
V. Домашнє завдання
Гість у студії
- Ще на початку телепередачі я сказала вам, що у нашу студію має завітати гість. Ось він, з’явився нарешті
(вчитель вивішує малюнок, на якому зображений Буратіно, верхи на півні)
- Буратіно хоче, щоб ми навчили його бути добрим і милосердним. Але, на жаль він спізнився, а наша передача уже наближається до кінця. Та ми не залишимо Буратіно без допомоги. На наступний урок ви складете поради, як бути добрими і милосердними. Потім ми оформимо їх у книжечку і подаруємо Буратіно.
VΙ. Підсумок уроку
- Багато людей потребують вашої допомоги. Тільки треба уважніше дивитися навколо себе, вміти бачити. Можна влетіти у салон автобуса, впасти на вільне місце і втупитися у вікно. А можна поступитись, без зайвих нагадувань, місцем старшій людині чи жінці з маленькою дитиною. Можна, весело сміючись, перейти вулицю. А можна уважно глянути довкола, запропонувати допомогу людині, яка втратила зір, перевести її через дорогу. Треба зупинитись і заспокоїти дитину, яка плаче. Необхідно допомогти старим та інвалідам. І це потрібно не тільки їм. Це потрібно насамперед вам, вашому серцю, вашій душі.
Пам’ятайте, що нас за своєю подобою створив Бог, а він є самим милосердним і хоче, щоб ми теж були такими. Кажуть люди, що є місце на землі, де знаходиться драбина, яка веде до Бога. У цієї драбини є 30 сходинок. Якщо ми навчились чуйності – піднялись на одну сходинку, навчились співчувати іншим – піднялись на другу сходинку і т. д. Важко, йдучи по землі, підніматись по драбинці до Бога. Але коли ми старатимемось, будемо вчитись любити, пробачати, дружити, допомагати один одному, молитись за друзів і ворогів, то дасть Бог, будемо близько біля нього. Пам’ятайте, що кожен ваш добрий вчинок наблизить вас до Бога.
Створення квітки доброти.
- Дійсно, добрі справи вам під силу робити вже зараз
- Спробуємо зібрати разом наші добрі вчинки. Хай кожен з вас поміркує та запише на пелюстці ті добрі вчинки, котрі він зробив за останній тиждень. А ми зберемо наші добрі вчинки навколо доброї посмішки, гаразд? Це допоможе нам жити по-доброму і надалі.
(Діти записують добрі вчинки і прикріплюють навколо посмішки.)
Навчаймося добра,
Як вчаться мови діти,
Щоб потім все життя
Його, святе, творити.
Ти добро лиш твори повсюди,
Хай тепло твої повнить груди.
Ти посій і доглянь пшеницю.
Розкопай і почисти криницю.
Волю дай, погодуй пташину.
Приласкай і навчи дитину.
Бо людина у цьому світі
Лиш добро повинна творити.
- Мікрофон вручаю телеведучим.
Телеведучий . Наша телепрограма підходить до кінця.
Телеведуча. Ось і пролунав дзвінок –
Закінчився наш урок,
За роботу по заслузі
Ми вам дякуємо, друзі.
Телеведучий . На прощання гостям щирим,
Щоб згадали добре нас,
Подаруєм власний віршик,
Що складав наш другий клас.
Всі: Шановні гості,
Спасибі, що знайшли час
І прийшли до нас
Якщо ваша ласка,
То приходьте до нас
Ще, будь ласка.
До побачення!