Позня А.І.
Урок позакласного читання , 3 кл.
Тема: Слово про Тараса Шевченка
Мета: Продовжити ознайомлення учнів з красою , неповторністю, чарівністю Шевченкового слова , його біографічними даними , значенням творчості Т. Шевченка для українського народу. Показати, як шанують його пам'ять , викликати бажання глибше пізнати його творчість . Розвивати пам'ять , мислення, читацькі інтереси . Виховувати в учнів любов і шану до народного поета .
Хід уроку
І. Організаційний момент.
ІІ. Оголення теми уроку.
1.На дошці записано слова:
Ну що б, здавалося, слова…
Слова та голос – більш нічого.
А серце б’ється – ожива,
Як їх почує!.. Знать од Бога
І голос той, і ті слова
Ідуть меж люди!
Вчитель зачитує слова.
2. Вступна бесіда.
Сьогодні ми будемо говорити про життєвий та творчий шлях геніального сина українського народу Т.Г.Шевченка. І б’ються схвильовано серця українців при прочитанні його творів. Навіть в найтяжчі часи в родинах українців зберігались книги з його творами. А ті, кого лиха доля в пошуках кращого життя гнала на чужину , разом з Біблією, грудочкою рідної землі везли в ті далекі краї « Кобзар». Він разом з ними промовляв:
«…я так люблю
Мою Україну убогу»
3. Робота з виставкою книг поета та репродукції його художніх творів.
- Як називалася найперша збірка поетичних творів Т.Шевченка?
- Чому поет вибрав саме таку назву?
- Які збірки творів видано для дітей?
- В яких видавництвах вийшли збірки творів поета?
- Хто автори ілюстрацій до творів Великого Кобзаря?
Продовжити речення: Тарас Шевченко не тільки геніальний поет, він – великий ..
ІІІ. Розкриття теми уроку.
1-й учень:
2-й учень:
3-й учень:
Як випадала вільна хвилина, хлопчик брав аркуш паперу, недогризок олівця і, сховавшись в бур’янах , малював усе, що бачив довкола, малював лише чорним олівцем, бо інших у нього не було.
4-й учень:
На життєвій дорозі Тарас зустрів добрих і розумних людей , які побачили в ньому талановиту людину і викупили з неволі, допомогли з навчанням в Академії художеств. Ставши вільною людиною в 24 роки, Тарас написав багато поетичних творів, які увійшли до збірки «Кобзар».
5-й учень:
Пани і цар злякалися його віршів і заслали поета в далеку пустелю – віддали у солдати із суровою забороною малювати і писати. Але не скорився Тарас і потайки малював і писав.
6-й учень:
Через 10 довгих років повернувся він із заслання змучений, але не зломлений . З –під його пера з’явилися слова:
«І на оновленій землі,
Врага не буде – супостата,
А буде син і буде мати,
І будуть люди на землі.»
2. Хвилина поезії.
А) Бесіда.
- Перед вами , діти, лежить «Кобзар». Ви вже відкривали сторінки цієї дивної книги, захоплювались поетичним словом його автора. Прочитайте його твори, які ви підготували. Передайте почуття автора, щирість його душі.
Б) Конкурс на краще читання творів Великого Кобзаря.
Вчитель:
Декламування віршів «Зоре моя вечірняя», «За сонцем хмаронька встає» , «Встала весна», та ін.
В) Ознайомлення з віршем «На Великдень на соломі».
Вчитель:
Прочитайте. Підготуйте відповіді на питання:
3.Читання вчителем ( Збірник творів «Позакласне читання» 3 кл.) с. 101-103
4.Опрацювання віршів
- «Встала весна»;
- «І досі сниться»;
- «Рідне слово».
5. «Заповіт»
« І в мене в сім’ї великій,
В сім’ї вольній, новій,
Не забудьте пом’янути
Незлим тихим словом.»
Т.Шевченко
Вчитель:
6. Творча робота.
Склади прислів’я.
8. Підсумок.
А) Записати пропущені слова. Прочитати слово у виділеному стовпці.
1. …вишневий коло хати. (Садок)
2. Поговоримо тихесенько в … з тобою. (неволі)
3. Додолу … гне високі, горами хвилі підійма. (верби)
4. …моя вечірняя зійди над горою. (зоре)
5. Поклала … коло хати маленьких діточок своїх (мати)
6. Реве та стогне … широкий (Дніпр)
Б) Вчитель. Ми вчимося у Тараса Шевченка любити рідну землю, рідний народ, рідну українську мову, матір свою. Пам’ятайте його слова «чужому научайтесь й свого не цурайтесь».
В) На закінчення послухайте одну із пісень на вірші поета «Реве та стогне Дніпр широкий». (Діти слухають стоячи.)