Урок про Тараса Шевченка

Про матеріал
Матеріал до позакласного читання про видатного українского поета и художника Тараса Григоровича Шевченка
Перегляд файлу

                                                                            Позня А.І.

Урок позакласного читання , 3 кл.

Тема: Слово про Тараса Шевченка

Мета: Продовжити ознайомлення учнів з красою , неповторністю, чарівністю Шевченкового слова , його біографічними даними , значенням творчості Т. Шевченка для українського народу. Показати, як шанують його пам'ять , викликати бажання глибше пізнати його творчість . Розвивати пам'ять , мислення, читацькі інтереси . Виховувати в учнів любов і шану до народного поета .

                                                  Хід уроку

І. Організаційний момент.

ІІ. Оголення теми уроку.

     1.На дошці записано слова:

                                                         Ну що б, здавалося, слова…

 Слова та голос – більш нічого.

 А серце б’ється – ожива,

 Як їх почує!.. Знать од Бога

 І голос той,  і ті слова

 Ідуть меж люди!

Вчитель зачитує слова.

2. Вступна бесіда.

Сьогодні ми будемо говорити про життєвий та творчий шлях геніального сина українського народу Т.Г.Шевченка. І б’ються схвильовано серця українців при прочитанні його творів. Навіть в найтяжчі часи в родинах українців зберігались книги з його творами. А ті, кого лиха доля в пошуках кращого життя гнала на чужину , разом з Біблією, грудочкою рідної землі везли в ті далекі краї « Кобзар». Він разом з ними промовляв:

                                                      «…я так люблю

 Мою Україну убогу»

3. Робота з виставкою книг поета та репродукції його художніх творів.

- Як називалася найперша збірка поетичних творів Т.Шевченка?

- Чому поет вибрав саме таку назву?

- Які збірки творів видано для дітей?

- В яких видавництвах вийшли збірки творів поета?

- Хто автори ілюстрацій до творів Великого Кобзаря?

 

Продовжити речення: Тарас Шевченко не тільки геніальний поет, він – великий ..

  • Які з художніх творів вам знайомі?
  • Що ви знаєте про перебування поета у нашому краї?
  • Чи відобразилось це в його поезіях, творах живопису?

ІІІ. Розкриття теми уроку.

  1. Повідомлення учнів про життєвий і творчий шлях Т.Г. Шевченка

1-й учень:

  • 9 березня 1814 р. в с. Моринцях Звенигородського повіту на Київщині в сім’ї кріпака народився хлопчик, якого назвали Тарасом. Гірке випало на його долю дитинство. Син кріпака – власність пана.

2-й учень:

  • Коли Тарасові було 9 років, померла його мати, а в 11 років від злиднів і важкої роботи помер батько. Залишився хлопчик сиротою. Тарас дуже хотів читати, писати, дуже любив малювати.

3-й учень:

    Як випадала вільна хвилина, хлопчик брав аркуш паперу, недогризок олівця і, сховавшись в бур’янах , малював усе, що бачив довкола, малював лише чорним олівцем, бо інших у нього не було.

4-й учень:

    На життєвій дорозі Тарас зустрів добрих і розумних людей , які побачили в ньому талановиту людину і викупили з неволі, допомогли з навчанням в Академії художеств. Ставши вільною людиною в 24 роки, Тарас написав багато поетичних творів, які увійшли до збірки «Кобзар».

5-й учень:

     Пани і цар злякалися його віршів і заслали поета в далеку пустелю – віддали у солдати із суровою забороною малювати і писати. Але не скорився Тарас і потайки малював і писав.

6-й учень:

     Через 10 довгих років повернувся він із заслання змучений, але не зломлений . З –під його пера з’явилися слова:

                                         «І на оновленій землі,

 Врага не буде – супостата, 

 А буде син і буде мати,

 І будуть люди на землі.»

2.  Хвилина поезії.

А) Бесіда.

- Перед вами , діти, лежить «Кобзар». Ви вже відкривали сторінки цієї дивної книги, захоплювались поетичним словом його автора. Прочитайте його твори, які ви підготували. Передайте почуття автора, щирість його душі.

Б) Конкурс на краще читання творів Великого Кобзаря.

Вчитель:

  • Тараса Шевченко дуже любив природу своєї рідної землі, її степи, її ріки, верби, гаї, червону калину.

Декламування віршів «Зоре моя вечірняя», «За сонцем хмаронька встає» , «Встала весна», та ін.

В) Ознайомлення з віршем «На Великдень на соломі».

Вчитель:

  • Про важку долю сироти оповів поет у вірші «На Великдень на соломі».

Прочитайте. Підготуйте відповіді на питання:

  • Якими подарунками хвалилися діти?
  • А яким було свято для сироти?
  • Як ви поясните слова: лиштва, чобітки шкапові, стьожка?
  • Які ще твори ви читали про важку сирітську долю?

3.Читання вчителем ( Збірник творів «Позакласне читання» 3 кл.) с. 101-103

4.Опрацювання віршів

- «Встала весна»;

- «І досі сниться»;

- «Рідне слово».

5. «Заповіт»

                                                « І в мене в сім’ї великій,  

 В сім’ї вольній, новій,

 Не забудьте пом’янути

 Незлим тихим словом.»

                                                                                                Т.Шевченко

Вчитель:

  • Помер Шевченко в Петербурзі , пізніше його було перезахоронено у Каневі на Чернечій горі, яка тепер зветься Тарасовою

6. Творча робота.

Склади прислів’я.

  • Шевченко Тарас наче…                                             зорі.
  • Шевченкові твори сяють, мов…                                сонце для нас.
  • Шевченків «Кобзар» - то для народу…                    не забудем.
  • Ми Шевченка славить будем і ніколи…                  великий дар.

8. Підсумок.

А) Записати пропущені слова. Прочитати слово у виділеному стовпці.

1. …вишневий коло хати. (Садок)

2. Поговоримо тихесенько в … з тобою. (неволі)

3. Додолу … гне високі, горами хвилі підійма. (верби)

4. …моя вечірняя зійди над горою. (зоре)

5. Поклала … коло хати маленьких діточок своїх (мати)

6. Реве та стогне … широкий (Дніпр)

Б) Вчитель. Ми вчимося у Тараса Шевченка любити рідну землю, рідний народ, рідну українську мову, матір свою. Пам’ятайте його слова «чужому научайтесь й свого не цурайтесь».

В) На закінчення послухайте одну із пісень на вірші поета «Реве та стогне Дніпр широкий». (Діти слухають стоячи.)

docx
Додано
7 червня 2019
Переглядів
1800
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку