Урок «Про Тараса Шевченка на уроці алгебри. Розв’язування квадратних рівнянь»,

Про матеріал
Автор: вчитель математики Гладченко Любов Іванівна, вчитель української мови та літератури Петринка Олександра Теодозіївна. Представляємо Вашій увазі інтегрований урок для учнів 8 класу на тему: «Про Тараса Шевченка на уроці алгебри. Розв’язування квадратних рівнянь», який можна використати при закріпленні вмінь та навичок розв’язувати квадратні рівняння за допомогою формул, неповних квадратних рівнянь; для виховання у школярів почуття патріотизму та потреби вивчати історію рідного народу.
Перегляд файлу

Спеціалізована школа І-ІІІ ступенів з поглибленим вивченням інформаційних технологій та технологічних дисциплін

імені О.С.Маковея м.Заліщики

 

 

Інтегрований урок для учнів 8 класу на тему:

«Про Тараса Шевченка на уроці алгебри. Розв’язування квадратних

imageimageimageimageрівнянь»

 

   Підготували

                                                                          Гладченко Л.І., 

                                                                            вчитель математики,

                                                                          Петринка О.Т.,                                                                            вчитель української                                                                          мови та літератури  Тема: «Про Тараса Шевченка на уроці алгебри. Розв’язування квадратних рівнянь»

Мета:  навчальна: закріпити вміння та навички розв’язування квадратних рівнянь за допомогою формул, неповних квадратних рівнянь;  розвивальна: розвивати логічне мислення та творчі здібності учнів;

виховна: виховувати у школярів  почуття патріотизму та потребу вивчати історію рідного народу.

Тип уроку:  урок узагальнення та систематизації знань.

Обладнання: карта Тернопільської області, презентація, комп’ютер, проектор, картки із завданнями.

 

 

Хід уроку

На столі  -  виставка  творів Т.Шевченка, портрет Кобзаря, прикрашений вишитим рушником.

Звучить мелодія відомої пісні на слова Т.Г.Шевченка «Зоре  моя вечірняя» І. Організаційний момент.       image

Учитель математики: Вивчення теми «Розв’язування квадратних рівнянь»  співпало з урочистостями з нагоди 203-ї річниці від дня народження геніального сина України − Тараса Григоровича Шевченка. Тому ми спробуємо поєднати те, що, здається, неможливо поєднати, та закріпити вивчений матеріал з теми.  Особливість уроку полягає в тому, що результати всіх математичних завдань певною мірою міститимуть відомості про життя та творчість великого українського поета.

Учитель української літератури: Т. Г. Шевченко для України - не просто народний поет, а й геніальний митець, якого доля обдарувала багатьма талантами. Шевченкова поезія давно стала найважливішим і нетлінним складником духовного єства українського народу. Та через сторіччя не згасає слава і Шевченка-прозаїка, і Шевченка-драматурга, й Шевченка-художника.  Його ім’я стало символом нашого народу.

  Священною є та земля, яка породила велетня мислі і духу. Священними є місця, де побував великий поет. Жителі Тернопільщини свято бережуть пам’ять про нашого національного генія і пророка та про його перебування у Кременці, Почаєві й Вишнівці, люблять і знають його слово. То ж перегорнімо кілька цікавих сторінок життя Кобзаря, пройдімо тими дорогами і стежками нашої маленької батьківщини, якими півтора століття тому ходив Тарас. 

(Карта  на дошці)

ІІ. Повторення та закріплення знань учнів.

Розпочнемо роботу з перевірки домашнього завдання (взаємоперевірка) та повторення теоретичних знань з теми.

Вправа «Мікрофон»( на слайдах записані запитання).

1.Що називають квадратним рівнянням?

2.Яке з квадратних рівнянь називають неповним?

3.Скільки існує видів неповних квадратних рівнянь?

4.Яке квадратне рівняння називають зведеним?

5.Скільки коренів має рівняння  ах2 = 0?

6.Скільки коренів має рівняння ах2+ bх = 0?

7.Скільки коренів має рівняння ах2+с= 0?

image

8.Скільки коренів може мати квадратне рівняння ах2 + bх + с = 0?

9.Від чого залежить кількість коренів квадратного рівняння?

10.Скільки коренів має квадратне рівняння,якщо D>0,D<0,D=0?

11. Запишіть дискримінант і формули квадратного рівняння.

ІІІ. Розв’язування вправ.

Учитель математики:

Подайте дане рівняння у вигляді ах2 + bх + с = 0, укажіть значення коефіцієнтів a,b,c.

9х(3+х) =24х  -1814.

Розв'язання:  27х+9х2-24х+1814=0

                          9х2 +3х+1814=0  

 a=9, b=3, c=1814. 

Учитель української літератури: Що нагадують вам ці числа? Так, дійсно, це дата народження Т.Г.Шевченка -   9 березня 1814 року.

Учитель математики: Виконавши наступне завдання, ви дізнаєтесь, скільки років було поетові, коли вийшла збірка його поезій «Кобзар». Наступний крок до пізнання біографії  Т. Шевченка – робота в парах. У вас на партах є завдання.

Кожна пара має розв’язати  своє рівняння. 

Робота в парах.

1.     𝑥2 − 26𝑥 = 0                         9.5𝑥2 − 130х = 0

2.     2𝑥2-52х=0                            10.- 2𝑥2 − 1352 = 0

3.     𝑥2 − 676 = 0                       11.2𝑥2 = 52х

4.     4𝑥2 − 104х = 0                   12. - 2𝑥2+52х=0

5.     3𝑥2 − 78х = 0                     13.3𝑥2 = 78х

6.     5𝑥2 = 130х                          14. 2𝑥2=1352

7.     -𝑥2+26х=0                            15. 4𝑥2 = 104х

8.     -𝑥2+676=0

Учитель української літератури: Поетові було 26 років, коли у 1840 році в Петербурзі вийшла перша збірка його поезій  «Кобзар»,  яка містила вісім творів.

На слайді демонструється речення з пропусками:

Тарас Шевченко із 47 років життя  … років був у засланні, …  роки  - кріпаком і лише  …  років - на волі.     image

Учитель математики: Ви заповните ці  пропуски,  коли розв’яжете такі квадратні рівняння:

Робота в групах

І. Ряд:    ( х – 2)2 = 4(х + 6)                                        ( 10 ) 

ІІ. Ряд:   ( 2х+ 1 )( х – 15) = х2 -7х +33                     ( 24 )

ІІІ. Ряд:    ( х – 6)( х + 6 ) = - 12х - 23                       ( 13 )

Учитель української літератури: Отже, Тарас Григорович 10 років перебував у засланні, 24 роки -  кріпаком, і тільки 13 років був вільною людиною. Вище було сказано, що Шевченко побував на Тернопільщині. Згадати, коли це було, допоможе математична задача. 

Учитель математики: Працюємо в малих групах по 4 учні.

Задача: Добуток  двох  додатніх  чисел дорівнює  240. Знайти суму цих чисел, якщо одне з них на 8 більше від другого.

Розв'язання:

Нехай  х − менше число, тоді  х+8 − більше число. Добуток  чисел  дорівнює  240. Складаємо рівняння: х(х+8)=240

                 𝑥2 + 8х − 240 = 0

                 image 

                 𝑥 = image =12;  𝑥 = image = -20.

  Отже, перше число=12, а друге 12+8=20.

Сума даних чисел=32.

Відповідь: 32.

Учитель української літератури: Це число є вказівкою на вік поета, у якому він прибув на Тернопільщину. Справа в тому, що з серпня 1845-го Т.Шевченко, випускник Петербурзької Академії мистецтв, почав співпрацювати зі щойно створеною Київською археографічною комісією, метою діяльності якої було вивчення пам’яток старовини. Таким чином, митець отримав нагоду побувати у всіх куточках України. Подорож Кобзаря на Волинь відбулася у 1846 році, коли йому було 32 роки.  

Демонструються слайди про перебування Тараса Шевченка на Тернопільщині.                 

Про подорож Т. Шевченка нашим краєм сучасний поет - тернопільчанин Олександр Бугай написав вірш. 

Учень читає вірш.

Шлях до Кременця тягся поволі, Вітер бабине літо снував.

Подивитись на радощі й болі 

В наші землі Кобзар мандрував.

У Почаєві, в сховищах книжних,

Що ченцями збирались віки,

Він вивчав не покору у ближніх,

А історії шлях нелегкий.

І вслухався у лірників жалі,

А у Кременці - в славу тих днів,

Як Богданові хлопці карали На палаючій Боні панів.

Шлях до Кременця - світлий і рідний, А довкола - сади і сади. І Шевченко, задуманий,мрійний, Знову в гості приходить сюди.

Учитель математики: А зараз вам пропонується розв’язати тести по варіантах. З букв, які ви одержите, потрібно скласти ключове слово вірша, поставленого на музику. Якщо ви його розгадаєте, наша гостя подарує нам цю пісню.

Тести:

Варіант І

1.   Скільки коренів має рівняння 𝑥2 + 4х + 4 = 0?

А. 1.                О. 2.           С. Безліч.             Д. Жодного.

2.   Який вираз є дискримінантом рівняння 3𝑥2+2х-5=0?

image

А .22-3×5.                О. 2×2-4×3            С. 22-4×3(-5)                 Д. (- 2)2-4×3(-5)

3.   За якої умови рівняння  а𝑥2 + 𝑏𝑥 + 𝑐 = 0 має один корінь.

А. D>0.           O. D ≤ 0.              C. D<O.               K. D=0.

4.   При яких значеннях с рівняння 2𝑥2+с=0 має корені?

А. C>0.           О. C≤0.                 Д. C≥0.       

5.Яке з рівнянь не має коренів?

 К. C<0.

 

А.  𝑥2+144х=0.                   О.  𝑥2-14=0.           

Варіант ІІ

1. Скільки коренів має рівняння 𝑥2+6х+9=0?

 Д.  𝑥2+14=0. 

С. - 𝑥2= -1

        А .2.           О. 1.           С. Безліч.             Д. Жодного.

2. Який вираз є дискримінантом рівняння 2𝑥2+3х+1=0?

     А. 32-2×1.             О. (- 3)2-4×2×1.             С. 2×3-4×2.          

3.   За якої умови рівняння  а𝑥2 + 𝑏𝑥 + 𝑐 = 0 не має  коренів?

А.  D>0.            О. D=0.              С. D<0.                К.  D≤0.

4.   При яких значеннях а  рівняння 5𝑥2-а=0 має корені?

А. а>0.            О. а≤0.                  Д. а<0.                  К. а≥0.

5.   Яке з рівнянь не має коренів?

Д.  32-4×2×1

А.  𝑥2+15 =0.            О.  𝑥2-15 = 0.                   Д.  −𝑥2= -2.          

С.  𝑥2+15х=0

 

Ключове слово:  САДОК.

У нас в гостях  учениця  нашої школи Боровська Діана, яка подарує вам пісню  «Садок вишневий коло хати».

Виконується пісня

Додаткове завдання:

У скільки разів  «Тарас Шевченко» більший від  «Івана Франка» і менший від  « Лесі Українки» , якщо  «Іван Мазепа» більший від «Богдана Хмельницького», а «Ярослав Мудрий» від «Володимира Великого» у два рази?

ІV. Підсумок уроку.

Учитель математики:  Сьогодні на уроці ми закріпили  види квадратних рівнянь    imageі їх розв’язування та пригадали деякі факти біографії великого Кобзаря. V. Домашнє завдання.

Повторити  п.  17,18.

Розв’язати   №  623, 627.

  

 

 

 

 

 

pdf
До підручника
Алгебра 8 клас (Мерзляк А. Г., Полонський В. Б., Якір М. С)
До уроку
§ 3. Квадратні рівняння
Додано
4 жовтня 2023
Переглядів
343
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку