Спеціалізована школа І-ІІІ ступенів з поглибленим вивченням інформаційних технологій та технологічних дисциплін
імені О.С.Маковея м.Заліщики
Інтегрований урок для учнів 8 класу на тему:
«Про Тараса Шевченка на уроці алгебри. Розв’язування квадратних
рівнянь»
Підготували
Гладченко Л.І.,
вчитель математики,
Петринка О.Т., вчитель української мови та літератури Тема: «Про Тараса Шевченка на уроці алгебри. Розв’язування квадратних рівнянь»
Мета: навчальна: закріпити вміння та навички розв’язування квадратних рівнянь за допомогою формул, неповних квадратних рівнянь; розвивальна: розвивати логічне мислення та творчі здібності учнів;
виховна: виховувати у школярів почуття патріотизму та потребу вивчати історію рідного народу.
Тип уроку: урок узагальнення та систематизації знань.
Обладнання: карта Тернопільської області, презентація, комп’ютер, проектор, картки із завданнями.
Хід уроку
На столі - виставка творів Т.Шевченка, портрет Кобзаря, прикрашений вишитим рушником.
Звучить мелодія відомої пісні на слова Т.Г.Шевченка «Зоре моя вечірняя» І. Організаційний момент.
Учитель математики: Вивчення теми «Розв’язування квадратних рівнянь» співпало з урочистостями з нагоди 203-ї річниці від дня народження геніального сина України − Тараса Григоровича Шевченка. Тому ми спробуємо поєднати те, що, здається, неможливо поєднати, та закріпити вивчений матеріал з теми. Особливість уроку полягає в тому, що результати всіх математичних завдань певною мірою міститимуть відомості про життя та творчість великого українського поета.
Учитель української літератури: Т. Г. Шевченко для України - не просто народний поет, а й геніальний митець, якого доля обдарувала багатьма талантами. Шевченкова поезія давно стала найважливішим і нетлінним складником духовного єства українського народу. Та через сторіччя не згасає слава і Шевченка-прозаїка, і Шевченка-драматурга, й Шевченка-художника. Його ім’я стало символом нашого народу.
Священною є та земля, яка породила велетня мислі і духу. Священними є місця, де побував великий поет. Жителі Тернопільщини свято бережуть пам’ять про нашого національного генія і пророка та про його перебування у Кременці, Почаєві й Вишнівці, люблять і знають його слово. То ж перегорнімо кілька цікавих сторінок життя Кобзаря, пройдімо тими дорогами і стежками нашої маленької батьківщини, якими півтора століття тому ходив Тарас.
(Карта на дошці)
ІІ. Повторення та закріплення знань учнів.
Розпочнемо роботу з перевірки домашнього завдання (взаємоперевірка) та повторення теоретичних знань з теми.
Вправа «Мікрофон»( на слайдах записані запитання).
1.Що називають квадратним рівнянням?
2.Яке з квадратних рівнянь називають неповним?
3.Скільки існує видів неповних квадратних рівнянь?
4.Яке квадратне рівняння називають зведеним?
5.Скільки коренів має рівняння ах2 = 0?
6.Скільки коренів має рівняння ах2+ bх = 0?
7.Скільки коренів має рівняння ах2+с= 0?
8.Скільки коренів може мати квадратне рівняння ах2 + bх + с = 0?
9.Від чого залежить кількість коренів квадратного рівняння?
10.Скільки коренів має квадратне рівняння,якщо D>0,D<0,D=0?
11. Запишіть дискримінант і формули квадратного рівняння.
ІІІ. Розв’язування вправ.
Учитель математики:
Подайте дане рівняння у вигляді ах2 + bх + с = 0, укажіть значення коефіцієнтів a,b,c.
9х(3+х) =24х -1814.
Розв'язання: 27х+9х2-24х+1814=0
9х2 +3х+1814=0
a=9, b=3, c=1814.
Учитель української літератури: Що нагадують вам ці числа? Так, дійсно, це дата народження Т.Г.Шевченка - 9 березня 1814 року.
Учитель математики: Виконавши наступне завдання, ви дізнаєтесь, скільки років було поетові, коли вийшла збірка його поезій «Кобзар». Наступний крок до пізнання біографії Т. Шевченка – робота в парах. У вас на партах є завдання.
Кожна пара має розв’язати своє рівняння.
Робота в парах.
1. 𝑥2 − 26𝑥 = 0 9.5𝑥2 − 130х = 0
2. 2𝑥2-52х=0 10.- 2𝑥2 − 1352 = 0
3. 𝑥2 − 676 = 0 11.2𝑥2 = 52х
4. 4𝑥2 − 104х = 0 12. - 2𝑥2+52х=0
5. 3𝑥2 − 78х = 0 13.3𝑥2 = 78х
6. 5𝑥2 = 130х 14. 2𝑥2=1352
7. -𝑥2+26х=0 15. 4𝑥2 = 104х
8. -𝑥2+676=0
Учитель української літератури: Поетові було 26 років, коли у 1840 році в Петербурзі вийшла перша збірка його поезій «Кобзар», яка містила вісім творів.
На слайді демонструється речення з пропусками:
Тарас Шевченко із 47 років життя … років був у засланні, … роки - кріпаком і лише … років - на волі.
Учитель математики: Ви заповните ці пропуски, коли розв’яжете такі квадратні рівняння:
Робота в групах
І. Ряд: ( х – 2)2 = 4(х + 6) ( 10 )
ІІ. Ряд: ( 2х+ 1 )( х – 15) = х2 -7х +33 ( 24 )
ІІІ. Ряд: ( х – 6)( х + 6 ) = - 12х - 23 ( 13 )
Учитель української літератури: Отже, Тарас Григорович 10 років перебував у засланні, 24 роки - кріпаком, і тільки 13 років був вільною людиною. Вище було сказано, що Шевченко побував на Тернопільщині. Згадати, коли це було, допоможе математична задача.
Учитель математики: Працюємо в малих групах по 4 учні.
Задача: Добуток двох додатніх чисел дорівнює 240. Знайти суму цих чисел, якщо одне з них на 8 більше від другого.
Розв'язання:
Нехай х − менше число, тоді х+8 − більше число. Добуток чисел дорівнює 240. Складаємо рівняння: х(х+8)=240
𝑥2 + 8х − 240 = 0
𝑥 = =12; 𝑥 = = -20.
Отже, перше число=12, а друге 12+8=20.
Сума даних чисел=32.
Відповідь: 32.
Учитель української літератури: Це число є вказівкою на вік поета, у якому він прибув на Тернопільщину. Справа в тому, що з серпня 1845-го Т.Шевченко, випускник Петербурзької Академії мистецтв, почав співпрацювати зі щойно створеною Київською археографічною комісією, метою діяльності якої було вивчення пам’яток старовини. Таким чином, митець отримав нагоду побувати у всіх куточках України. Подорож Кобзаря на Волинь відбулася у 1846 році, коли йому було 32 роки.
Демонструються слайди про перебування Тараса Шевченка на Тернопільщині.
Про подорож Т. Шевченка нашим краєм сучасний поет - тернопільчанин Олександр Бугай написав вірш.
Учень читає вірш.
Шлях до Кременця тягся поволі, Вітер бабине літо снував.
Подивитись на радощі й болі
В наші землі Кобзар мандрував.
У Почаєві, в сховищах книжних,
Що ченцями збирались віки,
Він вивчав не покору у ближніх,
А історії шлях нелегкий.
І вслухався у лірників жалі,
А у Кременці - в славу тих днів,
Як Богданові хлопці карали На палаючій Боні панів.
Шлях до Кременця - світлий і рідний, А довкола - сади і сади. І Шевченко, задуманий,мрійний, Знову в гості приходить сюди.
Учитель математики: А зараз вам пропонується розв’язати тести по варіантах. З букв, які ви одержите, потрібно скласти ключове слово вірша, поставленого на музику. Якщо ви його розгадаєте, наша гостя подарує нам цю пісню.
Тести:
Варіант І
1. Скільки коренів має рівняння 𝑥2 + 4х + 4 = 0?
А. 1. О. 2. С. Безліч. Д. Жодного.
2. Який вираз є дискримінантом рівняння 3𝑥2+2х-5=0?
А .22-3×5. О. 2×2-4×3 С. 22-4×3(-5) Д. (- 2)2-4×3(-5)
3. За якої умови рівняння а𝑥2 + 𝑏𝑥 + 𝑐 = 0 має один корінь.
А. D>0. O. D ≤ 0. C. D<O. K. D=0.
4. При яких значеннях с рівняння 2𝑥2+с=0 має корені?
А. C>0. О. C≤0. Д. C≥0. 5.Яке з рівнянь не має коренів? |
К. C<0. |
|
А. 𝑥2+144х=0. О. 𝑥2-14=0. Варіант ІІ 1. Скільки коренів має рівняння 𝑥2+6х+9=0? |
Д. 𝑥2+14=0. |
С. - 𝑥2= -1 |
А .2. О. 1. С. Безліч. Д. Жодного.
2. Який вираз є дискримінантом рівняння 2𝑥2+3х+1=0?
А. 32-2×1. О. (- 3)2-4×2×1. С. 2×3-4×2. 3. За якої умови рівняння а𝑥2 + 𝑏𝑥 + 𝑐 = 0 не має коренів? А. D>0. О. D=0. С. D<0. К. D≤0. 4. При яких значеннях а рівняння 5𝑥2-а=0 має корені? А. а>0. О. а≤0. Д. а<0. К. а≥0. 5. Яке з рівнянь не має коренів? |
Д. 32-4×2×1 |
А. 𝑥2+15 =0. О. 𝑥2-15 = 0. Д. −𝑥2= -2. |
С. 𝑥2+15х=0 |
Ключове слово: САДОК.
У нас в гостях учениця нашої школи Боровська Діана, яка подарує вам пісню «Садок вишневий коло хати».
Виконується пісня
Додаткове завдання:
У скільки разів «Тарас Шевченко» більший від «Івана Франка» і менший від « Лесі Українки» , якщо «Іван Мазепа» більший від «Богдана Хмельницького», а «Ярослав Мудрий» від «Володимира Великого» у два рази?
ІV. Підсумок уроку.
Учитель математики: Сьогодні на уроці ми закріпили види квадратних рівнянь і їх розв’язування та пригадали деякі факти біографії великого Кобзаря. V. Домашнє завдання.
Повторити п. 17,18.
Розв’язати № 623, 627.