Тема уроку: Проблема чистого повітря. Проблема забруднення повітря та шляхи їх розв'язування
Мета уроку:
Навчальна: узагальнити та систематизувати знання про хімічний елемент Оксиген та просту речовину кисень та озон, як алотропною видозміною Оксигену; розглянути поширення та колообіг Оксигену в природі;узагальнити біологічну роль Оксигену.
Розвивальна: розвивати творчі здібності учнів, уміння узагальнювати та робити висновки, логічно мислити: виділяти головне, аналізувати, порівнювати; сприяти розвитку в учнів екологічної культури;
Виховна: виховувати дбайливе ставлення до свого здоров'я, до навколишнього середовища.
Обладнання: періодична система хімічних елементів Д.І.Менделєєва, таблиця „Колообіг Оксигену у природі", проектор, екран, ноутбук, презентація Microsoft Power Point, роздатковий матеріал, картки різного кольору.
Тип уроку: комбінований, урок-подорож.
Форма уроку: розповідь(бесіда) вчителя, робота зі схемами і таблицями, робота з опорним конспектом.
Тема уроку: Проблема чистого повітря. Проблема забруднення повітря та шляхи їх розв’язування
Мета уроку:
Навчальна: узагальнити та систематизувати знання про хімічний елемент Оксиген та просту речовину кисень та озон, як алотропною видозміною Оксигену; розглянути поширення та колообіг Оксигену в природі;узагальнити біологічну роль Оксигену.
Розвивальна: розвивати творчі здібності учнів, уміння узагальнювати та робити висновки, логічно мислити: виділяти головне, аналізувати, порівнювати; сприяти розвитку в учнів екологічної культури;
Виховна: виховувати дбайливе ставлення до свого здоров’я, до навколишнього середовища.
Обладнання: періодична система хімічних елементів Д.І.Менделєєва, таблиця „Колообіг Оксигену у природі”, проектор, екран, ноутбук, презентація Microsoft Power Point, роздатковий матеріал, картки різного кольору.
Тип уроку: комбінований, урок-подорож.
Форма уроку: розповідь(бесіда) вчителя, робота зі схемами і таблицями, робота з опорним конспектом.
Методи навчання: Словесні (бесіда, пояснення); наочні (демонстрація презентації); практичні (работа з раздатковим матеріалом); проблемний (постановка проблемних запитань); дослідницький (работа по дослідженню заданих проблем).
Основні поняття та терміни: Оксиген, кисень, озон, алотропна видозміна, колообіг Оксисену, екологія, озоновий шар,забруднення.
Девіз: „Хімія широко простягає руки свої у справи людські”.
Хід уроку
Кисень – це речовина, навколо
якої обертається земна хімія
Й.Я.Берцеліус
І. Організаційний етап.
Привітання. Перевірка відсутніх. Перевірка готовності учнів до уроку.
Сьогодні у нас буде незвичайний урок. Ми здійснимо мандрівку,а під час мандрівки ми будемо використовувати набуті знання про кисень, а також дізнаємось дещо нове. Отже, вирушаймо.
II. Перевірка домашнього завдання, актуалізація опорних знань.
Наша перша зупинка «Теоретична»
1).Тест Перевіримо домашнє завдання шляхом тестування (самостійна робота).
А) є газом за звичайних умов;
Б) має запах;
В) малорозчинний у воді;
Г) знаходиться у природі у вигляді простої речовини.
А) які вступають у хімічну реакцію;
Б) які прискорюють хімічну реакцію;
В) які прискорюють хімічну реакцію, але не входять до складу продуктів;
Г) які уповільнюють хімічну реакцію.
А) металічний елемент;
Б) неметалічний елемент.
А) важчий; Б) легший; В) дорівнює його вазі.
А) 78%; Б) 21%; В) 23%.
А) –217 °С; Б) –197 °С; В) –183 °С.
А) 32; Б) 16; В) 18; Г) 8.
А) І; Б) ІІ; В) ІІІ.
А)розчиненим у воді киснем Б)поглинають кисень з повітря
В) Риби не дихають, бо живуть у воді
Відповіді на вправу. Взаємоперевірка завдання учнями між собою.
Я вас попрошу підняти картки відповідного кольору, щоб подивитись із яким запасом знань ви прийшли сьогодні на урок:
Зелений – відповів на всі запитання;
Жовтий – відповів на більшу половину запитань;
Фіолетовий – правильних відповідей менше половини.
ІІІ.Мотивація навчальної діяльності.
Вивчаючи тему «Кисень», ми ознайомилися з представниками простих речовин, які найчастіше зустрічаються в практичній діяльності людини. Із речовин неметалів велике практичне значення має кисень.Тож давайте з’ясуємо,
Проблемне питання :що нам відомо про кисень,для чого він потрібен людству і чому забруднюється повітря?
Зупинка «Зацікавлююча»
Помста Землі
Через глобальне потепління планета влаштовує людству глобальні катастрофи.
Катастрофи 2016 року
Еквадор – 700 людей загинуло
Японія – 30 людей загинуло
Італія – 3000 людей залишилися без осель, 300 загинули
Індонезія – 100 людей загинуло
IV. Засвоєння знань, умінь і навичок
Зупинка «Замкнене коло»
З чого складається повітря?
Які екологічні проблеми ви знаєте?
Зупинка «Лабіринт перетворень»
Гра «Ковток повітря»
Потрібно швидко дістатися з одного кінця лабіринту до іншого,щоб ковтнути повітря.
Зупинка «Актуальна»
Вплив людини на стан атмосфери
Не раз, читаючи в інтернеті, дивлячись телебачення, ми чуємо такі слова «глобальне потепління». Яке відношення до даного вислову має людина? За останні 100 років відбувся значний нуково-технічний прогрес, розвиток промисловості, а це спричинило забруднення повітря, збільшення концентрації вуглекислого газу і в останні роки ми спостерігаємо збільшення середньорічної температури. Ще вчені висловлюють думку, що зросла сонячна активність та змінилися течії в океанах.
Чи можна зупинити процес потепління на Землі?
Однозначної відповіді на це запитання немає. Але те, що людина своєю діяльністю впливає на на стан атмосфери, це дійсно так.
Кіровоградщина знаходиться в зоні Українського кристалічного масиву, який відрізняється від інших фундаментів Східноєвропейської платформи підвищеним радіаційним фоном. Окрім цього, поклади уранової руди в області – найбільші в Європі. У зв’язку з цим концентрація урану в підземних водах регіону майже в 10 разів вища, ніж, наприклад, у Закарпатті. Для наочності лише один Побузький феронікелевий комбінат щорічно викидає в атмосферу близько 3,7 тисячі шкідливих речовин – більше, ніж усі підприємства у Чернівецькій області.
Незважаючи на це, згідно статистичних даних, Кіровоградщина займає не такі вже й погані показники у порівнянні з іншими регіонами. За 5-бальною шкалою рівень чистоти повітря Кіровоградщини дорівнює відмітці у 4,8 балів. Аналогічна ситуація спостерігається і у випадку з Миколаївською областю. Житомирщина, Рівненщина, Тернопільщина та Херсонщина мають дещо вищий рівень чистоти повітря. Показник у цих регіонах становить 4,9 бали. Натомість найчистішим повітрям дихають мешканці Закарпаття та Чернівецької області.
А тепер слід відзначити й аутсайдерів. Найгірша ситуація спостерігається у Дніпропетровській області. Там рівень забрудненості повітря є найвищим. Трохи кращий стан мають Івано-Франківська, Запорізька та Вінницька області. У цих областях показники за забрудненість повітря коливаються від 2,3 до 3,6 балів.
Актуальною для Кіровоградщини є проблема поводження з промисловими відходами та викидами у атмосферу, ними спричиненими. За 2015 рік зафіксовано, зростання обсягів викидів у відношенні до 2014 року майже на 20% .У розрізі районів області суттєве збільшення обсягів викидів від стаціонарних джерел продемонстрували 14 із 21 районів:
Бобринецькому району склав 766,4%
Долинському – 501,3%,
Компаніївському – 368,6%,
Новоархангельському – 311,2%,
Благовіщенському – 306,3%,
Новомиргородському – 272,6%,
Маловисківському – 214,7%,
Добровеличківському – 207,4%,
Олександрійському – 162,0%,
Новгородківському – 137,5%.
Ще по 4 районах (Новоукраїнському, Світловодському, Голованівському та Петрівському) – понад 100%.
Проблема чистого повітря
(Повідомлення учнів, презентація)
IV.Узагальнення та систематизація знань. Робота в групах - „коло ідей”.
Запропонувати заходи, які дозволять підтримувати необхідний відсотковий вміст кисню у складі повітря.
V.Підсумок уроку.
Учитель: А тепер давайте висловимо свою думку:
А тепер підніміть картку відповідного кольору, щоб показати як ви засвоїли матеріал сьогоднішнього уроку:
Зелений – для мене все зрозуміло і урок був цікавий;
Жовтий – зрозуміло не все, залишилися питання, матеріал зрозуміли не повністю;
Фіолетовий – матеріал не зрозумів, урок не цікавий.
VI.Домашнє завдання.
Підготувати вислови та вірші про воду.