Мета: формувати в учнів уміння самостійно працювати, шукати вирішення проблеми, всебічно розкривати й розвивати їхні інтелектуальні та моральні якості, навчити обґрунтовувати власну позицію; збагачення словникового запасу, розвивати вміння відстоювати свої погляди; виховувати цивілізоване гуманістичне ставлення до своєї культури та культур інших народів.
Обладнання: смартфони із встановленим застосунком «Зчитувач qr-коду», картки з qr-кодами, учнівська презентація, мультимедійна дошка, ілюстрації до роману.
Тип уроку: урок-експедиція.
Вікова група: 11 клас.
Тема уроку: Проблема колонізації: зіткнення світів у романі «Звіробій» Дж. Ф. Купер. Позакласне читання
Мета: формувати в учнів уміння самостійно працювати, шукати вирішення проблеми, всебічно розкривати й розвивати їхні інтелектуальні та моральні якості, навчити обґрунтовувати власну позицію; збагачення словникового запасу, розвивати вміння відстоювати свої погляди; виховувати цивілізоване гуманістичне ставлення до своєї культури та культур інших народів.
Обладнання: смартфони із встановленим застосунком «Зчитувач qr-коду», картки з qr-кодами, учнівська презентація, мультимедійна дошка, ілюстрації до роману.
Тип уроку: урок-експедиція.
Вікова група: 11 клас.
Хід уроку
І. Повідомлення теми, цілі й завдань уроку
Сьогодні ми з вами вирушаємо в наукову експедицію Дослідження будуть проходити запланованими раніше маршрутами.
ІІ. Актуалізувати опорні знання
Історична станція
Робота з qr-кодом
Відскануйте даний вам qr-код. Переглянемо фрагмент відео «Американські індіанці – знищена цивілізація». Адже у 16 столітті було 2200 індіанських племен, які налічують близько 20 мільйонів чоловік, які жили вільно по всьому континенту. |
|
Для допитливих → |
|
Сюжетна станція
Учнівська презентація. Коротко пригадаємо основні моменти роману, його героїв.
Отже, Північна Америка. 1744. Випадково зустрівшись, дві абсолютно різні людини, Гаррі Марч на прізвисько Непосида і юний мисливець Натті Бампо на прізвисько Звіробій, вирушають до озера під назвою Мерехтливе Дзеркало. Звіробій повинен допомогти своєму другові могіканіну Чингачгуку вирвати з рук індіанців гуронів його кохану Уа-та-Уа, а Гаррі безуспішно домагається серця красуні Джудіт Гаттер, що живе на озері разом із сестрою Хетти і літнім батьком Томасом.
У ході зіткнень з племенем гуронів Звіробій отримує нове прізвисько Соколине око, Чингачгук звільняє Уа-та-Уа, Гетті Гаттер гине від випадкової кулі, Томас Гаттер заживо позбавляється скальпа, а загін гуронів практично повністю знищений.
ІІІ. Пояснення матеріалу.
Станція допитливих
Учитель: Скажіть, шановні учні, які теми порушено у цьому романі?
Учень: У романі «Звіробій» однією з провідних тем стає протистояння між природою і цивілізацією. Для письменника природа, окрім матеріальної та естетичної цінності, мала ще й морально-етичну
Вчитель: Вірно. Природу часто вважали мудрим учителем людства, інструментом божественного Провидіння. До широкого діапазону компонентів природної парадигми Дж. Ф. Купер долучав і спосіб життя червоношкірих, який хоча й характеризується подекуди жорстокістю, дикістю, проте не вступає в конфлікт із самою парадигмою, щільно вкладається в її рамки. Під цивілізацією, звичайно, мається на увазі цивілізація білих.
Зрозуміти характер цивілізаційного протистояння допомагають імена, які стають справжніми індикаторами вподобань самого автора, показниками його морально-філософських орієнтирів. Яка різниця в іменах озер для різних представників націй?
Учень: Представники цивілізації використовують імена як інструмент влади, їхня мета – володіти природою, а не знати її. Натті ж бажає чути ім’я, надане озеру червоношкірими, мисливцями та рибалками, оскільки вони напевне називали місцевість тим іменем, яке підходить їй, нагадує її.
Вчитель: Коли йдеться про ім’я людини, то воно повинно відбивати її сутність, характер, психологічні риси. Ім’я стає психологічним типом, індикатором особистості. І саме цей аспект імені привертає найбільшу увагу американського письменника.
ІV. Сприймання, осмислення і засвоєння нового матеріалу.
Робота із зошитом та текстом роману
Ім’я головного героя, чиє християнське прізвище Бампо соціально детермінується в цьому романі як невиразне та нешляхетне, але ім’я Натаніель викликає певний інтерес. З одного боку, воно є однокорінним з латинським словом «naturа» – природа, а також Натті звучить як скорочене від натівізм – природність, близькість до природи.
А з іншого боку, Натаніель відсилає нас до біблійного Натанаїла, одного з учнів Христа, і християнські алюзії на теми обраності, моральної чистоти, звісно, стають постійною внутрішньою ознакою цього художнього образу.
Натті, більше відомий читачам під різними індіанськими іменами-прізвиськами. Він і Звіробій (Deerslayer), і Довгий Карабін (La Longue Carabine), і Слідопит (Pathfinder), і Соколине Око (Hawk-eye).
Наступний наш герой Чінгачгук.
Пояснення вчителя. Тобто ім’я головного героя функціонує в пенталогії за правилами індіанців – воно змінюється й відбиває мінливу природу особистості. В індіанців стало традицією — спочатку надавати родове ім’я – Ункас, наприклад, а потім відповідно до особливостей поведінки присвоювати нове ім’я – прізвисько – Чінгачгук (Великий Змій). («хитрість і мудрість»). В такому ж дусі, на підставі тривалих спостережень дають індіанці імена своїм одноплемінникам і чужинцям.
Вчитель: Які ж імена «опонентів»? (Відповіді учнів)
Християнські імена поглиблюють суб’єктивно-індивідуальний аспект сприйняття імені, яке може бути неблагозвучним, може детермінунати невисоке соціальне походження, але завжди асоціюються з людиною. Це дуже відверто висловлює Джудіт, коли пояснює Натті, що не хотіла б зватися Джудіт Марч, хоча це прізвище й достатньо благозвучне, але «для вуха звучить приємно те, що приємно серцю».
Саме імена білошкірих, чи ними надані, стають тією формулою, що несе всю інформацію про композицію роману та специфіку його ідейно-філософського змісту.
Якщо християнські імена Гаррі Марча та Томаса Гові стають в системі координат роману актуальними елементами горизонтальної осі – розвитку сюжету, то індіанські прізвиська стають повноправними елементами вертикальної осі – ідейно-художньої домінанти твору.
Рятівна місія Джудіт, так само як і місія її сестри, виявляється безрезультатною. До речі, Джудіт – це тільки одна із версій перекладу цього імені, оскільки оригінальне його звучання – Іудіф чи Юдіф.
V. Підсумок уроку.
Вчитель разом з учнями, доповнюючи думки одне одного.
Ми побачили відсутність діалогу та цивілізаційного контакту, що стало згубою для обох сторін. Насильство ні в якому разі не може компенсувати повноцінний діалог. Хаттер – то класичний приклад негативного колоніста. А як можна оцінити позицію Натті з погляду цивілізаційної етики Дж.Ф. Купера? Якою мірою його перебування в Новому Світі стало духовним відродженням, продуктивним щодо створення засад для нової генерації нащадків Ноя? Натті Бампо помирає у віці 80 років, не залишивши після себе ані дітей, ані внуків, ані якоїсь справи, що продовжувалася б після нього.
VІ. Оцінювання. Домашнє завдання
Додаткове завдання
Тести за романом «Звіробій»