Зберігаємо спокій. Віримо в ЗСУ. Разом до перемоги! 🇺🇦

Урок "Проблема колонізації: зіткнення світів у романі «Звіробій» Дж. Ф. Купер. Позакласне читання"

Про матеріал

Мета: формувати в учнів уміння самостійно працювати, шукати вирішення проблеми, всебічно розкривати й розвивати їхні інтелектуальні та моральні якості, навчити обґрунтовувати власну позицію; збагачення словникового запасу, розвивати вміння відстоювати свої погляди; виховувати цивілізоване гуманістичне ставлення до своєї культури та культур інших народів.

Обладнання: смартфони із встановленим застосунком «Зчитувач qr-коду», картки з qr-кодами, учнівська презентація, мультимедійна дошка, ілюстрації до роману.

Тип уроку: урок-експедиція.

Вікова група: 11 клас.

Перегляд файлу

Тема уроку: Проблема колонізації: зіткнення світів у романі «Звіробій» Дж. Ф. Купер. Позакласне читання

Мета: формувати в учнів уміння самостійно працювати, шукати вирішення проблеми, всебічно розкривати й розвивати їхні інтелектуальні та моральні якості, навчити обґрунтовувати власну позицію; збагачення словникового запасу, розвивати вміння відстоювати свої погляди; виховувати цивілізоване гуманістичне ставлення до своєї культури та культур інших народів.

Обладнання: смартфони із встановленим застосунком «Зчитувач qr-коду», картки з qr-кодами, учнівська презентація, мультимедійна дошка, ілюстрації до роману.

Тип уроку: урок-експедиція.

Вікова група: 11 клас.

Хід уроку

І. Повідомлення теми, цілі й завдань уроку

Сьогодні ми з вами вирушаємо в наукову експедицію Дослідження будуть проходити запланованими раніше маршрутами.

ІІ. Актуалізувати опорні знання

Історична станція

Робота з qr-кодом

Відскануйте даний вам qr-код. Переглянемо фрагмент відео «Американські індіанці – знищена цивілізація».

Адже у 16 столітті було 2200 індіанських племен, які налічують близько 20 мільйонів чоловік, які жили вільно по всьому континенту.

static_qr_code_without_logo

Для допитливих →

static_qr_code_without_logo

Сюжетна станція

Учнівська презентація. Коротко пригадаємо основні моменти роману, його героїв.

Слайд1.JPGСлайд2.JPG

Слайд3.JPGСлайд4.JPG

Слайд5.JPGСлайд6.JPG

Слайд7.JPGСлайд8.JPG

Слайд9.JPGСлайд10.JPG

Слайд11.JPGСлайд12.JPG

Отже, Північна Америка. 1744. Випадково зустрівшись, дві абсолютно різні людини, Гаррі Марч на прізвисько Непосида і юний мисливець Натті Бампо на прізвисько Звіробій, вирушають до озера під назвою Мерехтливе Дзеркало. Звіробій повинен допомогти своєму другові могіканіну Чингачгуку вирвати з рук індіанців гуронів його кохану Уа-та-Уа, а Гаррі безуспішно домагається серця красуні Джудіт Гаттер, що живе на озері разом із сестрою Хетти і літнім батьком Томасом.

У ході зіткнень з племенем гуронів Звіробій отримує нове прізвисько Соколине око, Чингачгук звільняє Уа-та-Уа, Гетті Гаттер гине від випадкової кулі, Томас Гаттер заживо позбавляється скальпа, а загін гуронів практично повністю знищений.

ІІІ. Пояснення матеріалу.

Станція допитливих

Учитель: Скажіть, шановні учні, які теми порушено у цьому романі?

Учень: У романі «Звіробій» однією з провідних тем стає протистояння між природою і цивілізацією. Для письменника природа, окрім матеріальної та естетичної цінності, мала ще й морально-етичну

Вчитель: Вірно. Природу часто вважали мудрим учителем людства, інструментом божественного Провидіння. До широкого діапазону компонентів природної парадигми Дж. Ф. Купер долучав і спосіб життя червоношкірих, який хоча й характеризується подекуди жорстокістю, дикістю, проте не вступає в конфлікт із самою парадигмою, щільно вкладається в її рамки. Під цивілізацією, звичайно, мається на увазі цивілізація білих.

Зрозуміти характер цивілізаційного протистояння допомагають імена, які стають справжніми індикаторами вподобань самого автора, показниками його морально-філософських орієнтирів. Яка різниця в іменах озер для різних представників націй?

Учень: Представники цивілізації використовують імена як інструмент влади, їхня мета – володіти природою, а не знати її. Натті ж бажає чути ім’я, надане озеру червоношкірими, мисливцями та рибалками, оскільки вони напевне називали місцевість тим іменем, яке підходить їй, нагадує її.

Вчитель: Коли  йдеться про ім’я людини, то воно повинно відбивати її сутність, характер, психологічні риси. Ім’я стає психологічним типом, індикатором особистості. І саме цей аспект імені привертає найбільшу увагу американського письменника.

ІV. Сприймання, осмислення і засвоєння нового матеріалу.

Робота із зошитом та текстом роману

Ім’я головного героя, чиє християнське прізвище Бампо соціально детермінується в цьому романі як невиразне та нешляхетне, але ім’я Натаніель викликає певний інтерес. З одного боку, воно є однокорінним з латинським словом «naturа» – природа, а також Натті звучить як скорочене від натівізм – природність, близькість до природи.

А з іншого боку, Натаніель відсилає нас до біблійного Натанаїла, одного з учнів Христа, і християнські алюзії на теми обраності, моральної чистоти, звісно, стають постійною внутрішньою ознакою цього художнього образу.

Натті, більше відомий читачам під різними індіанськими іменами-прізвиськами. Він і Звіробій (Deerslayer), і Довгий Карабін (La Longue Carabine), і Слідопит (Pathfinder), і Соколине Око (Hawk-eye).

  •              Знайдіть цитату на початку роману, де Натті пояснює Гаррі Марчу, чому індіанці прозвали його Звіробоєм – «не тому, що мені щастило на полюванні, а тому, що я вбив величезну кількість оленів і сарн, і ще жодного разу не позбавив життя свого ближнього».
  •              Як ще пояснює герой походження власних імен? («приходять самі собою»,  «протримається зовсім недовго, оскільки делавари рідко дають постійне прізвисько»).
  •              Які ще в нього були імена? (Правдивий Язик, Голуб чи Висловухий. Умираючий індіанець, якого Звіробій переміг у чесному двобої, говорить йому, що ім’я — Звіробій підходить лише хлопчакові, і пророкує, що дуже скоро його зватимуть Соколине Око).

Наступний наш герой Чінгачгук.

Пояснення вчителя. Тобто ім’я головного героя функціонує в пенталогії за правилами індіанців – воно змінюється й відбиває мінливу природу особистості. В індіанців стало традицією — спочатку надавати родове ім’я – Ункас, наприклад, а потім відповідно до особливостей поведінки присвоювати нове ім’я – прізвисько – Чінгачгук (Великий Змій). («хитрість і мудрість»). В такому ж дусі, на підставі тривалих спостережень дають індіанці імена своїм одноплемінникам і чужинцям.

Вчитель: Які ж імена «опонентів»? (Відповіді учнів)

Християнські імена поглиблюють суб’єктивно-індивідуальний аспект сприйняття імені, яке може бути неблагозвучним, може детермінунати невисоке соціальне походження, але завжди асоціюються з людиною. Це дуже відверто висловлює Джудіт, коли пояснює Натті, що не хотіла б зватися Джудіт Марч, хоча це прізвище й достатньо благозвучне, але «для вуха звучить приємно те, що приємно серцю».

Саме імена білошкірих, чи ними надані, стають тією формулою, що несе всю інформацію про композицію роману та специфіку його ідейно-філософського змісту.

Якщо християнські імена Гаррі Марча та Томаса Гові стають в системі координат роману актуальними елементами горизонтальної осі – розвитку сюжету, то індіанські прізвиська стають повноправними елементами вертикальної осі – ідейно-художньої домінанти твору.

  •              Яке прізвисько індіанці падають Томасові і за що?  (Мускусний Пацюк; за те, що мін може жити і на воді, і на суші. Вони відчувають його чужорідність, ворожість як до білих, так і до червоношкірих. Саме тому вони характеризують його як «водяну змію» — «ані рибу, ані тварину... що полює на скальпи як вигнанець»)
  •              Але найважливішу функцію в цьому творі виконують імена двох сестер – Гетті і Джудіт, оскільки вони віддзеркалюють логіку сюжетного розвитку та стають повноцінними компонентами композиції. Кілька разів протягом роману Гетті уточнює, що її справжнє ім’я – Есфір, тобто відразу порівнює себе з біблійною героїнею,. Гетті-Есфір вважає, що вона покликана врятувати якщо не весь народ, а саме цього вона прагне, то хоча б Тома Хаттера, котрого вважає своїм батьком. Місія Гетті приречена на провал, оскільки на цій території не діють закони милосердя й любові до ближнього. Самі колоністи не стали носіями цих моральних принципів, адже жадібність і жорстокість – єдине знаряддя їхнього спілкування з індіанцями.

Рятівна місія Джудіт, так само як і місія її сестри, виявляється безрезультатною. До речі, Джудіт – це тільки одна із версій перекладу цього імені, оскільки оригінальне його звучання – Іудіф чи Юдіф.

V. Підсумок уроку.

Вчитель разом з учнями, доповнюючи думки одне одного.

Ми побачили відсутність діалогу та цивілізаційного контакту, що стало згубою для обох сторін. Насильство ні в якому разі не  може компенсувати повноцінний діалог. Хаттер – то класичний приклад негативного колоніста. А як можна оцінити позицію Натті з погляду цивілізаційної етики Дж.Ф. Купера? Якою мірою його перебування в Новому Світі стало духовним відродженням, продуктивним щодо створення засад для нової генерації нащадків Ноя? Натті Бампо помирає у віці 80 років, не залишивши після себе ані дітей, ані внуків, ані якоїсь справи, що продовжувалася б після нього.

VІ. Оцінювання. Домашнє завдання

Додаткове завдання

Тести за романом «Звіробій»

  1. Як прозвали Хетті Хантер індіанці:
  1. «Поникла Лілія»;
  2. «Так вказує компас»;
  3. «Весела блідолиця»;
  4. «Заблукала в собі»;
  5. «Плакуча верба»?
  1. Як звали магічну силу в яку вірили індіанці:
  1. Вуду;
  2. Гайават;
  3. Маніту;
  4. Небраска;
  5. Перун?
  1. На скільки замків була закрита скриня старого Хаттера:
  1. на один;
  2. на два;
  3. на три;
  4. на чотири;
  5. на п’ять?
  1. Ім'я нареченої Чингачгука Уа-та-уа значить:
  1. «Тихіше, о тихіше!»;
  2. «Прекрасна лілія»;
  3. «Голосніше, ще голосніше!»;
  4. «Крок за кроком»;
  5. «Хвиля за хвилею!»?
  1. Звіробій прийняв шахові фігури за:
  1. Іграшки;
  2. Ідолів;
  3. Статуї;
  4. Скульптури;
  5. золоті самородки?
  1. Пута, що зв'язували Непосиду були з:
  1. Пеньки;
  2. Проволоки;
  3. Мотузки;
  4. брючного реміня;
  5. лика?
  1. Чингачгук подав сигнал Уа-та-уа зобразивши голос:
  1. Білки;
  2. Шишкара;
  3. Бурундука;
  4. Дятла;
  5. Качки?
  1. Індіанці переносили воду в:
  1. берестяних флягах;
  2. гарбузових пляшках;
  3. в роті;
  4. в казанках;
  5. в дерев’яних корчагах?
  1. Джудіт таємно закохана в:
  1. капітана Уерлі;
  2. сержанта Джонрея;
  3. рядового Райяна;
  4. полковника Діксона;
  5. генерала Маккенроя?
  1. Як називали рушницю Звіробоя?
  1. «Звіробій»;
  2. «Медведебой»;
  3. «Белкобой»;
  4. «Вовкобiй»;
  5. «Оленебой»?

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Лисогор Вікторія Валентинівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
15 серпня 2018
Переглядів
2223
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку