Тема: Проблема рабства в романі Ж.Верна «П'ятнадцятирічний капітан»
Мета: з’ясувати, що таке рабство, час і причини його виникнення; розвивати в учнів логічне мислення, зв’язне мовлення, навички виразного читання, роботи з текстом; виховувати гуманізм, повагу до людей інших національностей.
Обладнання: тексти розділу «Работоргівля», таблиця для вправи «ЗХД», «Скринька думок», ілюстрації до твору.
Тип уроку: урок застосування знань, умінь, навичок.
Работоргівля! Усі знають,
що означає це страшне
слово, якому не має бути
місця в людській мові.
Ж.Верн
Хід уроку
І.Організаційний момент
Оголошення теми та мети уроку
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
1. Вступне слово вчителя
Страшна людина, яка дозволяє собі принизити іншого. Рабство – це одна з форм гноблення та приниження особистості. Це найстрашніше з усього того, що вигадало людство. На жаль, цей факт залишається дійсністю довгі роки, навіть століття. Рабство викликало обурення всіх прогресивних людей світу. Ця проблема піднімається і на сторінках роману Ж.Верна «П'ятнадцятирічний капітан».
2.Виконання інтерактивної вправи «ЗХД»
(Учні заповнюють таблицю на початку уроку, завершують її заповнення в кінці уроку)
Знаю |
Хочу дізнатися |
Дізнався |
|
|
|
ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів.
1. Конкурс на кращого знавця роману «П'ятнадцятирічний капітан»
1. Що таке роман? ( Літературний епічний жанр)
2. Які жанри роману ви знаєте? (Історичний, пригодницький, любовний, науковий, соціально-психологічний)
3. Повне ім'я головного героя роману «П'ятнадцятирічний капітан»? (Річард Сенд)
4. Що означали літери «СВ»? (Самюель Вернон – французький мандрівник)
5. Кого підібрали зі шхуни «Вальдекс»? (5 негрів і собаку)
6. Як звали врятованих з «Вальдека»? (Том, Бет, Остін, Актіон, Геркулес, собака Дінго)
7. Ким був Бенедикт для місіс Уелдон? (кузеном)
8. Як звали містера Уелдона? (Джеймс)
9. Якій науці присвятив своє життя Бенедикт? (ентомології)
10. Як звали стару няню Джека?(Нен)
11. Як називалася шхуна, на якій подорожували герої роману, і що означає ця назва? («Пілігрим», мандрівник)
12. Куди спочатку тримала курс шхуна «Пілігрим»?(Чилі, Сан-Франциско)
2.. Літературна вікторина „Упізнай героя”.
а) „...був чорнявий, сухорлявий, моторний, середній на зріст і, певно, дужій чоловік. Чи мав він якусь освіту? Мабуть, так, це видно було із зауважень, які часом прохоплювалися в нього.”(ПОРТУГАЛЕЦЬ НЕГОРУ)
б) „ Це був середнього зросту, міцно збудований чоловік років під сорок. Жваві очі, посріблені сивиною чуприна й борода, засмагле, аж чорне обличчя, мов у того кочовика, що все своє життя мандрує на вільному повітрі по лісах та рівнинах. Шкіряна куртка, крислатий капелюх, чоботи на високих підборах з халявами до колін, на закаблуках високі остроги, які дзвеніли на кожному кроці”.(ГАРРІС, американець)
в) „На голові в нього... щось на взірець тіари, прикрашеної пазурами леопарда, пофарбованими в чорний колір, і втиканої віхтиками білої вовни”.(ТУБІЛЕЦЬ МУАНІ-ЛУНГА, володар Казонде)
г) Він уже досить літній чоловік, не був, як дехто може подумати ”мсунгу” тобто білим. Тільки ім`я мав португальське—безперечно, взяв його з комерційних міркувань...був чистокровний негр; звали його Кенделе. Родом із Донду, на березі Кванзи, він почав свою кар`єру звичайним агентом у работоргівця. Врешті-решт цей негідник став одним з найбільших торгівців неграми.” (ЖОЗЕ АНТОНІУ АЛВІШ, чистокровний негр)
3.Запитання до учнів (бесіда):
- Яка роль цих образів у творів Ж.Верна?
- Які факти работоргівлі зображено в романі? (Білі колонізатори захоплювали в рабство місцеве населення Африки - негрів)
ІV. Сприйняття та засвоєння учнями навчального матеріалу.
Індивідуальна робота. Переказ уривку з розділу “Работоргівля” про причини виникнення рабства.(готує один учень)
1.Бесіда за змістом твору.
— Щоб краще усвідомити, що таке рабство і які його наслідки, звернімося до розділу «Работоргівля» з роману «П’ятнадцятирічний капітан».
1.Що вам відомо про врятованих з «Вальдека»? (Вони були вільними громадянами США і поверталися із заробітків з Австралії.)
2.Чому «Пілігрим» втратив курс? (Негоро розбив запасний компас, зіпсував лаг, під другий компас підклав залізний брусок.)
3.Яким чином герої роману, вільні люди, американці, потрапляють у рабство? (За підступним задумом Негоро вони потрапляють до Африки, де торгівля«чорним товаром» все ще триває.)
4.Як герої опинилися в центральній частині Анголи? (Гарріс, спільник Негоро, заманив їх у глиб Анголи, обіцяючи врятувати.)
5.Хто допоміг неграм врятуватися з рабства? ( Містер Велдон, який знайшов їх за допомогою своїх агентів і визволив.)
2.Інтерактивна вправа «Хто шукає, той завжди знайде» — пропонується знайти в тексті підручника слова: для 1 варіанту «невільники», для 2 – «работоргівля», зачитали знайдені речення.
3.Спостереження мовних засобів у творі
- Знайти у творі цитати, у яких розкривається ставлення автора та работоргівців до невільників.
1.«Невільничі каравани вирушають у двох напрямках: перший шлях лежить на захід, до португальської колонії — Анголи, другий — на Схід, до Мозамбіку. Лише невелика частина нещасних невільників дістається живими до цих кінцевих пунктів проходження караванів. Звідси вцілілих відправляють кого на острів Кубу, кого на Мадагаскар, кого в арабські або турецькі провінції в Азії, у Мекку або в Маскат».
2.«Виникає запитання: наскільки великий розмах цього мерзенного експорту? Дуже великий! Навіть за приблизними підрахунками не менше вісімдесяти тисяч рабів привозять на узбережжя, і це, вірогідно, лише десята частина тубільців, уцілілих після побиття.
Там, де відбувається ця огидна бійня, залишаються лише курні витоптані поля та руїни спорожнілих селищ. Там ріки несуть за течією трупи, а дикі звірі захоплюють безлюдну місцевість».
3. «Не можна замовчувати ганебну байдужість до торгівлі людьми, яку виявляють чимало представників європейських держав в Африці. Адже це незаперечний факт: у той час як патрульні судна крейсують уздовж африканських берегів Атлантичного та Індійського океанів, усередині країни, на очах у європейських чиновників, широко розгорнулася торгівля людьми. Тут ідуть один за одним каравани захоплених невільників, у певний час відбуваються масові побиття, під час яких вбивають десять негрів, аби одного перетворити на раба».
4. Бесіда за змістом прочитаного:
- Про що свідчать ці цитати?
( нещасних невільників, огидна бійня, мерзенного експорту, ганебна байдужість)
- Якою є позиція автора стосовно такого явища, як рабство? Аргументуйте відповідь.
- У чому полягає жахливість становища раба? ( Людина втрачає всі права, стає власністю свого господаря, неначе річ)
5. «Запитання для сусіда» — передбачається розподіл учнів на пари, в яких кожний партнер повинен після прочитання запропонованого тексту скласти для сусіда фіксовану кількість запитань.
4. «Слідом за автором». Робота з текстом твору – учні складають хронологічну таблицю історії розвитку работоргівлі.
V. Підсумок уроку. Етап рефлексії
1. Запис плану розділу 1 частини 2 роману Ж.Верна на дошці та у зошит.
I. Засудження рабства — одна з провідних ідей роману Ж.Верна „П`ятнадцятирічний капітан”.
II. Зображення системи работоргівлі в Африці.
1.Прагнення до власної наживи—основна мета торгівців „чорним деревом”.
2. Ненависть і жорстокість до тубільного населення—спільна риса як білих, так і темношкірих „вельмишановних комерсантів”.
3. Немилосердність стосовно пригноблених—шлях до винищення цілого народу.
III. Страшне становище героїв роману.
(виходять до дошки, записують пункти плану на свій розсуд, учитель – коригує)
2. «Дерево мудрості» - обговорення оголошеного на початку уроку епіграфа, інших висловів:
«Уклін народові, що скинув рабства пута,
Що звівся в шелесті квітучих верховіть!
У нього вірний шлях, душа його розкута» (Рильський)
3. Міні-дискусія «займи позицію»: цей розділ роману
1.Цікавий…
2. Повчальний…
3. Абсолютно неактуальний….
4.Заключне слово вчителя:
Як бачимо, ідея засудження работоргівлі—одна з провідних у романі. Поряд з нею тема грошей, наживи.
Завжди, коли мова іде про такі речі, як рис, швацькі голки, коні, ми розуміємо поняття „ціна товару”. Але, 1829 року в одній з американських газет надрукована об`ява, а після слова „коні, написано „люди”—на продаж чи в оренду, то, мабуть жарт? Нажаль—ні!
„Як важко мені описувати ці картини! Але я вважав своїм обов`язком відтворити їх у всій їхній жахливості... І треба, щоб у світі знали про це”—писав Ж .Верн.
І ми, читаючи твір ”П`ятнадцятирічний капітан”, переконуємось в тому, що рабство—чи не найганебніша сторінка в історії людства.
5. Завершення виконання вправи «ЗХД»
«Скринька думок» - заповнені листочки «ЗХД» при виході з кабінету покласти до цієї скриньки.
Оцінювання учнів
VІ. Домашнє завдання:
- підготувати презентацію плакатів «Ми проти рабства»,
- виконати завдання сусіда,
- прочитати в скороченні Дефо «Життя і незвичайні та дивовижні пригоди Робінзона Крузо» .