23 липня о 18:00Вебінар: STEM-освіта без гендерних стереотипів – запорука успішного майбутнього школярів

Урок "Проблема вибору людини у вирішальній ситуації"

Про матеріал

Мета: простежити, як у випробуваннях розкриваються характери персонажів; учити осмислювати вчинки героїв, давати оцінку, сприяти вихованню загальнолюдських морально-етичних цінностей.

Перегляд файлу

Проблема вибору людини у вирішальній ситуації

( за повістю І Франка «Захар Беркут»)

Мета: простежити, як у випробуваннях розкриваються характери персонажів; учити осмислювати вчинки героїв; розвивати вміння давати оцінку людським якостям; сприяти вихованню патріотичного почуття, поваги до батьків, вірності у дружбі й коханні як загальнолюдських морально-етичних цінностей.

 Тип уроку. Урок формування вмінь і навичок.

            Хід уроку

Проблемне питання: ЛЮДИНА ЗАВЖДИ МАЄ ВИБІР?                              

І. Літературний диктант:

Кому з персонажів належать слова:

  1. «Невже між твоїм боярським, а моїм мужицьким родом така велика прірва, що її любов не могла перегатити? Та й чим же ти так вищий від мене? «(Максим)
  2. «Хоч я лише вовк, дрібна звірюка, то все ще дам раду тухольському ведмедеві». (Тугар Вовк)
  3. «Мудрі права наші походять не від твого князя, а від дідів і батьків наших. Мудрих судіїв княжих ми не видали досі і жили тихо, в згоді й ладі, судячись самі громадським розумом». (Захар Беркут)
  4. «Ні, ні… не буде того. Я не піду дальше! Я не стану зрадницею свого краю! Я покину батька, коли не зможу відвести його від того проклятого наміру» (Мирослава)
  5.  «Хоч і в путах, я все буду вольний чоловік. У мене пута на руках, а в тебе на душі» (Максим)
  6. «Раз умирати кожному, але славно вмирати – це не кожному лучається. Не сумувати мені за ним, але радуватись його долею». (Захар Беркут)
  7. «Дурний хлопче.  … таким, як ти, треба жити, а не про смерть думати. Життя – дорога річ, і за ніякі скарби його не купити». (Тугар Вовк)
  8. «Я не стою о життя! Хто хоч хвилю зазнав неволі, той знав гіршого ніж смерть» (Максим)
  9. «Прийде пора, іскра розгориться новим вогнем» (Захар Беркут)
  10. «Ми понад усе любимо свій кутик,- коли б так кожен інший любив свій кутик, то певно усі б люди на світі жили спокійно й щасливо» (Максим)
  11. «Я буду твоєю служницею, невільницею до останнього віддиху, лиш не йди туди, не подавай свого чесного ім’я на вічну ганьбу» (Мирослава)
  12.  «Усе в нього виходило у свій час і на своїм місці. Усюди був однаковий спокійний…, мав рівних серед рівних» (Максим)

ІІ.  Проблемні питання:

І. Хто з героїв повісті стояв перед доленосним вибором і що він зробив у цій ситуації?

  1. Який був вибір у Захара в ситуації з сином?

1 . Пристати на пропозицію Тугара Вовка і врятувати сина.

 2 . Не пристати на пропозицію Тугара Вовка і втратити сина.

 3 . Пообіцяти відпустити монголів, урятувати сина й не дотримати слова.

 

 

  1. Який був вибір у Максима?
  1. Зрадити   тухольців?
  2.  Загинути?
  • За яких умов Максим заявив Тугару Вовку: «Доля звичайно найвище тих підносить, кого думає найнижче зіпхнути. Не гордуй бідними, не гордуй низькими, не гордуй робочими, бо хто ще знає, до котрої хто криниці прийде воду пити!»
  • «Життя – дорога річ, і ні за які скарби його не купиш».
  • «Життя в неволі нічого не варте – краще смерть!»

 

  1. Який був вибір у Мирослави?
  1.  Зрадити батька?
  2. Бути вірною дочкою рідної землі?
  • «Зараз з першого разу було видно, що Мирослава вирисла на свободі»

Про яку свободу йдеться: уседозволеність, непослух батька чи щось інше?

  • Чи були перешкоди в коханні Мирослави й Максима? Якщо так, то як їх подолали герої?
  • Як ви розцінюєте вибір Мирослави – перехід на бік тухольської громади, проти волі батька? Чи любила Мирослава батька?

 

 

  1. Яким був вибір Тугара Вовка?
  1. Залишитись людиною?
  2. Залишитись зрадником?
  • Поясніть фрази Максима: «У мене пута на руках, а у тебе – на душі».
  • «Життя в неволі нічого не варте, краще смерть»

 

ІІІ.  Актуалізація опорних знань учнів

  1. Питання до образу Захара Беркута.
  2. Питання до образу Максима.
  3. Питання до образу Мирослави.
  4. Питання до образу Тугара Вовка.

 

ІV. Бесіда

  1. Від чого залежить вибір персонажів? (від виховання, мети)
  2. Що сталося б з селом, якби герої обрали інший шлях?
  3. Чи погоджуєтесь ви, що Тухля – це  Україна, в якій проживають люди,  схожі на героїв повісті?
  4. Яка людина може зробити правильний вибір? Що для цього потрібно?
  1. Це людина, яка має глибоке коріння.
  • Де коріння, там і дерево.
  • Яке коріння, таке й насіння.
  • Дерево з глибоким корінням найменше боїться вітру.

 

  1. Це людина чесна, совісна, волелюбна, з великим серцем.
  2. Це людина, яка любить ближнього свого й країну, де народилась.

Без любові ми НІХТО.

  • Обов’язки без любові – роблять людину роздратованою.
  • Відповідальність без любові – робить людину безцеремонною.
  • Правда без любові – робить людину критиканом.
  • Честь без любові – робить людину гордовитою, пихатою.
  • Влада без любові – робить людину насильником.
  1. Що потрібно для того, щоб людина могла зробити правильний вибір?

Правила, які намагаються дотримуватися фіни у вихованні своїх дітей:

  • Не намагатися жити розкішно. Золоті унітази – середньовічна розвага для дегенератів.
  • Збагачення за рахунок інших – це ненависть до свого народу.
  • Злодій – боягуз. Він боїться справедливого викриття, його життя перетворюється на пекло.
  • «Влаштовувати» життя своїх дітей – шкідливо.  Людина сама повинна досягати своєї мети хоч частково. Закладати проблеми своїм дітям на майбутнє може лише дурень.

ІV. Підсумок уроку:

Закінчити речення: «Урок допоміг мені зрозуміти, що…»

V. Домашнє завдання: написати твір-мініатюру: «Чи завжди людина має вибір?»

 

 

 

 

docx
Додано
28 червня 2018
Переглядів
436
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку