Проблема вибору людини у вирішальній ситуації
( за повістю І Франка «Захар Беркут»)
Мета: простежити, як у випробуваннях розкриваються характери персонажів; учити осмислювати вчинки героїв; розвивати вміння давати оцінку людським якостям; сприяти вихованню патріотичного почуття, поваги до батьків, вірності у дружбі й коханні як загальнолюдських морально-етичних цінностей.
Тип уроку. Урок формування вмінь і навичок.
Хід уроку
Проблемне питання: ЛЮДИНА ЗАВЖДИ МАЄ ВИБІР?
І. Літературний диктант:
Кому з персонажів належать слова:
-
«Невже між твоїм боярським, а моїм мужицьким родом така велика прірва, що її любов не могла перегатити? Та й чим же ти так вищий від мене? «(Максим)
-
«Хоч я лише вовк, дрібна звірюка, то все ще дам раду тухольському ведмедеві». (Тугар Вовк)
-
«Мудрі права наші походять не від твого князя, а від дідів і батьків наших. Мудрих судіїв княжих ми не видали досі і жили тихо, в згоді й ладі, судячись самі громадським розумом». (Захар Беркут)
-
«Ні, ні… не буде того. Я не піду дальше! Я не стану зрадницею свого краю! Я покину батька, коли не зможу відвести його від того проклятого наміру» (Мирослава)
-
«Хоч і в путах, я все буду вольний чоловік. У мене пута на руках, а в тебе на душі» (Максим)
-
«Раз умирати кожному, але славно вмирати – це не кожному лучається. Не сумувати мені за ним, але радуватись його долею». (Захар Беркут)
-
«Дурний хлопче. … таким, як ти, треба жити, а не про смерть думати. Життя – дорога річ, і за ніякі скарби його не купити». (Тугар Вовк)
-
«Я не стою о життя! Хто хоч хвилю зазнав неволі, той знав гіршого ніж смерть» (Максим)
-
«Прийде пора, іскра розгориться новим вогнем» (Захар Беркут)
-
«Ми понад усе любимо свій кутик,- коли б так кожен інший любив свій кутик, то певно усі б люди на світі жили спокійно й щасливо» (Максим)
-
«Я буду твоєю служницею, невільницею до останнього віддиху, лиш не йди туди, не подавай свого чесного ім’я на вічну ганьбу» (Мирослава)
-
«Усе в нього виходило у свій час і на своїм місці. Усюди був однаковий спокійний…, мав рівних серед рівних» (Максим)
ІІ. Проблемні питання:
І. Хто з героїв повісті стояв перед доленосним вибором і що він зробив у цій ситуації?
-
Який був вибір у Захара в ситуації з сином?
1 . Пристати на пропозицію Тугара Вовка і врятувати сина.
2 . Не пристати на пропозицію Тугара Вовка і втратити сина.
3 . Пообіцяти відпустити монголів, урятувати сина й не дотримати слова.
-
Який був вибір у Максима?
-
Зрадити тухольців?
-
Загинути?
-
За яких умов Максим заявив Тугару Вовку: «Доля звичайно найвище тих підносить, кого думає найнижче зіпхнути. Не гордуй бідними, не гордуй низькими, не гордуй робочими, бо хто ще знає, до котрої хто криниці прийде воду пити!»
-
«Життя – дорога річ, і ні за які скарби його не купиш».
-
«Життя в неволі нічого не варте – краще смерть!»
-
Який був вибір у Мирослави?
-
Зрадити батька?
-
Бути вірною дочкою рідної землі?
-
«Зараз з першого разу було видно, що Мирослава вирисла на свободі»
Про яку свободу йдеться: уседозволеність, непослух батька чи щось інше?
-
Чи були перешкоди в коханні Мирослави й Максима? Якщо так, то як їх подолали герої?
-
Як ви розцінюєте вибір Мирослави – перехід на бік тухольської громади, проти волі батька? Чи любила Мирослава батька?
-
Яким був вибір Тугара Вовка?
-
Залишитись людиною?
-
Залишитись зрадником?
-
Поясніть фрази Максима: «У мене пута на руках, а у тебе – на душі».
-
«Життя в неволі нічого не варте, краще смерть»
ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів
-
Питання до образу Захара Беркута.
-
Питання до образу Максима.
-
Питання до образу Мирослави.
-
Питання до образу Тугара Вовка.
ІV. Бесіда
-
Від чого залежить вибір персонажів? (від виховання, мети)
-
Що сталося б з селом, якби герої обрали інший шлях?
-
Чи погоджуєтесь ви, що Тухля – це Україна, в якій проживають люди, схожі на героїв повісті?
-
Яка людина може зробити правильний вибір? Що для цього потрібно?
-
Це людина, яка має глибоке коріння.
-
Де коріння, там і дерево.
-
Яке коріння, таке й насіння.
-
Дерево з глибоким корінням найменше боїться вітру.
-
Це людина чесна, совісна, волелюбна, з великим серцем.
-
Це людина, яка любить ближнього свого й країну, де народилась.
Без любові ми НІХТО.
-
Обов’язки без любові – роблять людину роздратованою.
-
Відповідальність без любові – робить людину безцеремонною.
-
Правда без любові – робить людину критиканом.
-
Честь без любові – робить людину гордовитою, пихатою.
-
Влада без любові – робить людину насильником.
-
Що потрібно для того, щоб людина могла зробити правильний вибір?
Правила, які намагаються дотримуватися фіни у вихованні своїх дітей:
-
Не намагатися жити розкішно. Золоті унітази – середньовічна розвага для дегенератів.
-
Збагачення за рахунок інших – це ненависть до свого народу.
-
Злодій – боягуз. Він боїться справедливого викриття, його життя перетворюється на пекло.
-
«Влаштовувати» життя своїх дітей – шкідливо. Людина сама повинна досягати своєї мети хоч частково. Закладати проблеми своїм дітям на майбутнє може лише дурень.
ІV. Підсумок уроку:
Закінчити речення: «Урок допоміг мені зрозуміти, що…»
V. Домашнє завдання: написати твір-мініатюру: «Чи завжди людина має вибір?»