Відділ освіти
Теребовлянської районної державної адміністрації
Районний методичний кабінет
УРОК НА ТЕМУ:
ГАЗООБМІН У ЛЕГЕНЯХ І ТКАНИНАХ.
ФУНКЦІОНАЛЬНІ ПОКАЗНИКИ ДИХАЛЬНОЇ СИСТЕМИ.
вчителя біології
Микулинецької ЗОШ І – ІІІ ст.
Шкільної Aнни Михайлівни
ТЕМА. Газообмін в легенях і тканинах. Функціональні показники
дихальної системи.
МЕТА. 1. Навчальна. Показати значення газообміну в легенях і тканинах , вивчити роль дифузії у цих процесах, навчити визначати показники життєвої ємності легень.
2. Виховна. Виховувати бережливе ставлення до свого здоров′ я та
здоров ′я оточуючих.
3. Розвиваюча. Розвивати вміння аналізувати, працювати самостійно ,
робити висновки.
Форма навчального заняття: урок.
Тип уроку: комбінований
Метод проведення: дослідницько-пошуковий.
Обладнання: таблиці " Схема кровообігу", " Органи дихання", скянка з вапняною водою, трубочки.
Література: науково-методичний журнал Біологія №11, квітень 2007 ст.14, І. Бугай та інші - Біологія в таблицях, - Ранок ,2001.
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент
1.Привітання.
2.Звіт чергових про відсутніх.
3.Перевірка готовності учнів до уроку.
ІІ. Перевірка домашнього завдання
Біологічний диктант
І в. ІІ в.
1.Окислювальні процеси в клітинах, 1.Сукупність процесів, які забезпечують
внаслідок яких виділяється енергія-це надходження в організм кисню, викорис-
внутрішнє дихання тання його та виділення СО2- це…
дихання
2.У носовій порожнині є 3 звивисті 2.Носова порожнина виконує функції…
ходи, які називаються… знезараження, зігрівання, зволоження
верхній,нижній,середній нюховий орган
3.Запалення гайморових пазух – це… 3.Гостре запалення мигдаликів – це…
гайморит ангіна
4.Хронічне запалення мигдаликів - це 4.Скупчення збільшених лімфатичних
тонзиліт мигдалин у носоглотці -…аденоїди
5.Частина дихальної трубки, розта – 5.Орган дихання,що складається з 16-20
шованої на передній частині шиї - … напівкілець - …трахея
гортань
6.Великі парні органи,які займають усю 6.Вони утворюють бронхіальне дерево-
грудну порожнину – … легені бронхіоли
7.Фізіологічна зміна голосу -… 7.Голос сопрано має висоту…10000Гц
мутація
8.Голос бас має висоту…80 Гц 8.Голосові зв'язки коротші у жінок чи
чоловіків?
9.Між голосовими зв’язками є 9.Голосоутворення у людей пов’язане із
голосова щілина членороздільною мовою
10.Перечисліть органи, які беруть 10.Перечисліть функції гортані…
участь у голосоутворенні…
ІІІ. Підготовка до вивчення нового матеріалу.
а). Розминка
Народна мудрість стверджує, що « немає не талановитих людей, а є ті, які...?»
Спробуйте закінчити речення (використовується «мозкова атака»)
Під час обговорення робиться висновок: «…є ті, що займаються не своєю справою»
Я думаю, якщо ви працюватимете на уроці – це допоможе кожному розкрити свої таланти, дізнатись щось нове про себе , про свій організм. Бажаю успіху!
б).Актуалізація опорних знань.
Видатний хімік Берцеліус сказав: « Кисень – це вісь навколо якої обертається вся земна хімія.» Давайте пригадаємо дещо про оксиген з курсу хімії :
1. Які гази входять до складу повітря і в якому відношенні?
2. Чи відрізняється склад повітря, яке ми вдихаємо і видихаємо?
в). Створення проблемної ситуації.
У вересні 1862р. у Франції був здійснений підйом 3 людей на повітряній кулі « Зеніт» на висоту 11 тис. метрів. На землю живим повернувся один, інші загинули. Ніхто довго не міг пояснити причину загибелі людей, оскільки, кисню було достатньо. У чому ж полягає причина загибелі людей? Чому так сталося?
Вияснити та пояснити цей процес і буде завданням уроку. Запишіть, будь ласка тему уроку
ІV. Повідомлення теми уроку:
ГАЗООБМІН У ЛЕГЕНЯХ І ТКАНИНАХ. ФУНКЦІОНАЛЬНІ ПОКАЗНИКИ
ДИХАЛЬНОЇ СИСТЕМИ.
План:
1. Зміна складу повітря у легенях.
2. Обмін газів у легенях.
3. Обмін газів у тканинах.
4. Визначення життєвої ємності легень(ЖЄЛ).
V. Вивчення нового матеріалу.
а). Сприймання інформації.
1. Склад атмосферного, видихуваного і альвеолярного повітря є різним. Це ми можемо спостерігати за допомогою таблиці. Вміст нітрогену практично не змінюється, а відрізняється склад вдихуваного і видихуваного повітря через різний вміст оксигену і вуглекислого газу. Ми видихаємо багато вуглекислого
газу. Це можемо спостерігати на досліді з вапняною водою, де спостерігається помутніння( проводиться дослід, у стакан з вапняною водою через трубочку вдихається вуглекислий газ)
Різний вміст оксигену і вуглекислого газу у вдихуваному і видихуваному повітрі пояснюється обміном газів у легенях. За добу з альвеол в кров надходить 500л кисню, а з крові в альвеоли 430л вуглекислого газу. Це можливо завдяки різній концентрації цих газів в альвеолярному повітрі і крові
Під час вдиху концентрація кисню в альвеолах більша, ніж у крові, він завдяки дифузії переходить в кров, а концентрація вуглекислого газу в крові більша, ніж в альвеолах, таму під час видиху він переходить з крові в альвеоли і в атмосферу.
2. Механізм газообміну в легенях розглянемо за допомогою таблиці « Велике і мале коло кровообігу » .З правого шлуночка венозна кров по легеневій артерії рухається до легень там відбувається газообмін за рахунок різниці парціальних тисків, кров перетворюється на артеріальну і по легеневих венах йде до лівого передсердя.
б). Уточнення і розширення інформації.
3. Обмін газів у тканинах( самостійна робота учнів з підручником).Пояснення
учня за допомогою таблиці з характеристикою великого кола кровообігу.
4. Під час спокійного вдиху ми вдихаємо 500мл повітря і стільки ж видихаємо
це є дихальний об’єм легень. Глибоко вдихнувши, людина може набрати 1300 – 1500 мл повітря – це додаткове або резервне повітря вдиху. Після спокійного видиху, можна ще видихнути 1300 – 1500мл повітря – це резервний об’єм видиху.
Життєва ємність легень |
Дихальний об’єм 0,5 л |
Додатковий об’єм 1,5 л |
Резервний об’єм 1,5 л |
ЖЄЛ визначає максимальний об’єм повітря, який можна ввести в легені чи з них.
Показники ЖЄЛ залежать від віку,статі, розвитку дихальних м’язів .
Показники ЖЄЛ |
У дітей 6 років 1200 мл |
|
У жінок 3000-3500 мл |
|
У чоловіків 3500-4800 мл |
|
У спортсменів 6000-7000мл |
Крім того, є залишковий об’єм повітря, який залишається в легенях після максимального видиху.
Загальна ємність легень (ЗЄЛ)= ЖЄЛ + ЗО
ЖЄЛ визначають за допомогою спірометра.
Завдання (самостійна робота учнів)
Користуючись власним досвідом, знаннями ,текстом підручника запропонуйте методи тренування дихання для своїх однокласників. Записуємо все на дошці:
1.Фізична праця.
2.Ранкова зарядка.
3.Уроки фізкультури.
4.Біг, стрибки , плавання.
5.Ігрові види спорту, духові інструменти.
VI. Узагальнення і систематизація знань учнів
а) відтворення інформації
1. Що таке вдихуване повітря?
2. Що таке видихуване повітря?
3. Як називають повітря, яке є в альвеолах?
4. Що таке ЖЄЛ?
б) оперування поняттями
1. Заповніть схему:
Загальна ємність легень |
ЖЄЛ |
|
З О |
Д.О. |
|
Дод. об. |
|
Рез. об. |
2) Розв’язка проблемної ситуації, створеної на початку уроку:
У вересні 1862 р. у Франції був здійснений підйом 3 чоловік на повітряній кулі «Зеніт» на висоту 11 000 метрів. На землю живим повернувся один. Інші загинули. Ніхто не міг пояснити причину загибелі цих людей, оскільки кисню було достатньо. У чому ж полягає причина смерті людей?
Іноді люди гинуть від нестачі кисню, будучи оточеними найчистішим киснем. На великих висотах людина опиняється в умовах зниженого тиску, де у розрідженій атмосфері дуже низький парціальний тиск. На висоті 7-8 тис.м. і більше артеріальна кров = венозній за своїм складом. Усі тканини відчувають гостру нестачу кисню і це призводить до смертельних наслідків. Потрібно проводити спеціальні тренування і користуватися спеціальними кисневими приладами.
3). Чому коли альпіністи піднімаються високо в гори повинні проходити спеціальні тренування? А люди, які живуть високо в горах почувають себе добре? Як можна це пояснити? ( явище адаптації, збільшення кількості еритроцитів в їхній крові ).
в) Узагальнення інформації в поняттях
О |
К |
С |
И |
Г |
Е |
М |
О |
Г |
Л |
О |
Б |
І |
Н |
|||
О |
||||||||||||||||
С |
П |
І |
Р |
О |
М |
Е |
Т |
Р |
||||||||
Е |
||||||||||||||||
А |
Л |
Ь |
В |
Е |
О |
Л |
Я |
Р |
Н |
Е |
||||||
С |
||||||||||||||||
С |
П |
О |
Р |
Т |
С |
М |
Е |
Н |
И |
|||||||
А |
||||||||||||||||
Р |
Е |
З |
Е |
Р |
В |
Н |
И |
Й |
||||||||
1
2
3
4
5
По горизонталі:
1. Сполука,що утворюється при взаємодії гемоглобіну зі О2
2. Прилад для вимірювання ЖЄЛ
3. Повітря в альвеолах
4. Люди, у яких ЖЄЛ найбільша
5. Об’єм повітря, який можна видихнути після спокійного видиху
По вертикалі:
Сталість внутрішнього середовища, яка потрібна для підтримання всіх функцій і систем організму.
VII. Підсумки уроку і домашнє завдання.§26.Підготувати інформаційний проект
одному учневі на тему «Типи дихання».