Урок-проект. Чорне та Азовське моря. Значення морів

Про матеріал

Формувати поняття «море», ознайомити з морями України, з їх тваринним світом, підвести дітей до усвідомлення необхідності зберігати і примножувати природні багатства; розвивати пізнавальний інтерес, мислення, пам'ять, уяву; виховувати любов до природи та бережливе ставлення до водойм.

Перегляд файлу

Природознавство 1 клас

Тема. Урок-проект. Чорне та Азовське моря. Значення морів

Мета. Формувати поняття «море», ознайомити з морями України, з їх тваринним світом, підвести дітей до усвідомлення необхідності зберігати і примножувати природні багатства; розвивати пізнавальний інтерес, мислення, пам’ять, уяву; виховувати любов до природи та бережливе ставлення до водойм.

Обладнання. Фізична карта, диски із записом музики, слайди із зображенням морських тварин, морських краєвидів, фотографії дітей про Азовське море, картки для роботи в парі.

 

Хід уроку

І.Організаційний момент

Задзвенів для всіх дзвіночок,

Починається урок.

Все в довкіллі я згадаю,

З добрим ранком привітаю

Землю нашу барвінкову,

Рідну  солов’їну мову,

Милу серцю Україну,

Рідну нашу Батьківщину.

Рідним краєм будем мандрувати,

І наш водний світ вивчати.

1.Календар погоди

Повідомлення синоптика:

Сьогодні___ (число)__________ (місяць)_________ (день тижня).

На дворі________ (пора року).

Стовпчик термометру показує ___ (градусів), ________ (тепло/холодно).

Коли в ранці я шла до гімназії небо було _____(ясним, похмурим). Опади (були/не було).

(Синоптик в куточку природи робить відмітки) 

ІІ. Актуалізація пізнавальної діяльності.

Крім повідомлення про погоду синоптик приніс цікаве завдання. Він пропонує на хмаринці забрати  букви, які повторюються

 

 

 

Прочитайте слово, яке утворилося.

Так, це вода.

-Де можна побачити воду ? (Правильно, у водоймах)

А зараз ви відгадаєте загадки, і скажете, про які водойми в них іде мова.

(Створення асоціативного куща)

а)Не кінь, а біжить, не ліс, а шумить. (Річка)

б)Серед поля лежить дзеркало. – Скло голубе, а рама зелена. (Озеро)

в)Не скляне воно, не з металу, а прислухатись – дзвенить. (Джерело)

г)Воно безкрає, синє,
І вітри його стережуть,
А кораблі красиві
По водній гладі йдуть. (Море)

-Діти! А які з цих водойм ми вивчили?

IІI. Повідомлення теми і мети уроку

-Сьогодні у нас незвичайний урок, я запрошую вас у подорож. На якому виді транспотру ми будемо мандрувати, ви скажете після прослуховування аудіо-запису. (Звучить аудіо-запис «Шум моря»).

          Ми подорожуватимемо на пароплаві «Знання», наступна зупинка «Моря України» .

-А чи знаєте ви, що таке море? (Море – це частина океану, яка  заходить  в сушу)

-А чи знаєте ви, скільки морів омивають Україну?(Україну омивають 2 моря. )

-А чи відомо вам, як вони називаються? (Чорне та Азовське моря).

1.Розповідь учителя з елементами бесіди

На території нашої України багато різних водойм. Сьогодні ми познайомимося з морями, які омивають нашу державу.Моря – значно більші за розмірами, ніж річки та озера. Якщо людина стоїть на березі моря, то іншого берега вона не бачить.

-Розглянемо карту України.

-Покажіть та назвіть,будь ласка, моря які омивають Україну? (Береги України омиваються Чорним та Азовським морями. На узбережжі цих морів побудовані міста: Одеса, Севастополь, Ялта, Керч, Бердянськ. Це великі курортні міста, куди люди їдуть відпочивати, лікуватися.)

-Про яке курортне місто ми забули пригадати?(Так, дійсно, наше рідне місто - Генічеськ)

-Яким кольором позначені моря? (Синім)

Картинки по запросу карта україни

2.Фотовиставка «Азовське море»

- Погляньте на фото. Які емоції ви переживаєте зараз?

-Чи доводилося вам бувати на інших морях?

3.Поетична хвилинка

Азовське море. Піниться блакить,
Крикливі чайки падають на хвилі,
Красу таку не можна не любить
А надто в літні пляжі гомінливі,

            Де сонце нас об’єднує усіх,
            Ми, як один,- громада промениста -
            Гостинно хвилі котяться до ніг
            З відкритим серцем сонячного міста. (Віктор Железняк)

4.Фізкультхвилинка

Я в Генічеську  живу

Своє місто я люблю!  (руки в сторони)

Є високі тут будівлі,   (руки вгору)

Парки є у нас чарівні (руки через сторони вниз)

Є тут школи і садочки.

Ростуть діти, мов грибочки (присісти, руки  перед собою, встали)

Як навколо подивлюся, (повороти в сторони)

Усім серцем усміхнуся!

Своїм містом я горджуся (руки до грудей)

Йому низько поклонюся.  (уклін)

5. Доповіді учнів

- Щоб  дослідити моря України ми створили  групи, які підготували повідомлення про моря. Це: «Екскурсоводи», «Дослідники»,  «Науковці» і «Екологи».

Подорож розпочнемо з рідного міста Генічеськ. В подорожі ми дізнаємося про значення морів  для нашої країни, про тих мешканців і рослин які в них живуть, для чого необхідно охороняти моря.

І група «Екскурсоводи».

Учень 1.Ми зібралися в генічеському порту Азовського моря, пригадали правила поведінки на воді, одягли рятувальні жилети і можемо вирушати.

  Україна - морська держава. На півдні  вона омивається водами Чорного й  Азовського морів, які належать до Атлантичного басейну.

Азовське море - наймілкіше у світі. Береги Азовського моря низовинні. Берегова лінія хоч і має плавні вигини, але порізана численними затоками. Середня глибина 8 м, максимальна 13,5м. Середні температури води в Азовському морі влітку становить +24° -  +25° С, а взимку - від -1° до -5° С. Взимку товщина льоду може сягати 35-80 см.

І вода менш солона ніж у Чорному морі.

Учень 2. А ви знаєте чому вода у морі солоно-гірка? (Солі в море приносять річки. Їхня вода вимиває солі з грунту, розчиняє їх і доправляє до моря. Вода з поверхні морів випаровується, а сіль залишається. Так у морях накопичується сіль, яка надає воді гірко-солоного смаку.)

   Середня солоність - 13,8, найбільша у затоці Сиваш - до 25 . Доречі, в Азовському морі видобувють кухонну сіль.

Учень 3.Через декілька хвилин ви зможите побачити всю красу озера Сиваш. Про цю водойму згадують усе частіше, та й не дивно, бо Сиваш багато в чому унікальний. Його вважають особливою затокою Азовського моря: з великою водою озеро поєднує вузенька протока - Тонка. Саме сюди з XVI ст. прямували українські чумаки, щоб купити у кримських татар сіль.  Озеро має насичений різкий запах, тому його називають Гнилим морем. 

Учень 4.Трішки пройдемося пішки  і ось перед нами Солоне озеро наше власне українське «Мертве море». Це озеро має невідоме та овіяне міфами походження. Найпоширеніша версія: внаслідок пожежі на місці пошуків нафти утворилися дві величезні воронки, які із часом заповнилися небачено солоною водою. Коли надворі спека, берег навколо стає геть білим, як зимою від снігу - сіль густими пластівцями застеляє землю. Людина може просто лежати на воді та не напружуючись читати газету, щоб змити із себе кристали солі після купання.

Учень 5. Подивіться направо - гаряче джерело. Гаряче джерело -  місцина, де можна поправити здоров’я поки що зовсім безкоштовно. Вода у трьох невеликих басейнах слаболужна, йодо-бромна, хлоридно-натрієва, насичена такими газами, як: сірководень, вуглеводень, метан, азот, має унікальний лікувальний склад. Потік рине з труби та на виході має температуру 50–70 °С. Вода у джерелі гаряча постійно.

Учитель. Ми з вами дісталися Керченської протоки, вона з'єднує Азовське море з Чорним. Чорне море більше і глибше, ніж Азовське. Глибина Чорного моря сягає 2,5 км. Тому вода здається темно-синьою.

   Чорне море омиває береги України, Росії, Грузії, Туреччини, Болгарії та Румунії. Температура  води  влітку досягає +23...+25 °С, взимку +6...+9 °С. Тільки в суворі зими льодом покривається північно-західна мілководна частина моря.

Важлива особливість Чорного моря полягає в перенасиченості сірководнем з глибин 150-200 м і до дна, що впливає на органічне життя моря. У цій зоні Чорного моря розвиваються лише бактерії,яким не потрібен кисень.

Учитель. Флора і фауна дуже гарна і різноманітна. Друга команда дослідила, яких тварин та які рослини можна зустріти у морях України.

ІІ Група «Дослідники»

Учень 1. Наша група розділилася на дві частини. Одні - досліджували Чорне море, інші - Азовське море. Розглянемо мешканців Чорного моря.

Учень 2. Рослинний і тваринний світ Чорного моря   зосереджений переважно у верхньому шарі, збагаченому киснем. Всього в Чорному морі налічується понад 620 видів рослин та понад 2 тис. видів тварин. Особливо багато видів водоростей.

Учень 3. Із риб промислове значення мають ставрида, камбала, скумбрія, бички. Найбільшою рибою Чорного моря є білуга. А також  водяться дельфіни-білобочки  надзвичайно розумні істоти, спілкуються між собою за допомогою звуків, вилов яких заборонено та невелика акула катран, на людей не нападає, риба-гла.

Учень 4. В наших морях можна зустріти ската. Це донна риба, тобто живе на дні. Очі у нього знаходяться зверху. На хвості – голка, за допомогою якої він обороняється від акул і від людей. Схожа на ската камбала, теж живе на дні моря. Тіло у неї плоске,знизу біле , а зверху має темно-сірий колір. Коли риба не рухається ,її важко відрізнити за кольором від темного піщаного дна.

Учень 5. На поверхні плавають медузи. Медуз в Азовському морі раніше не було, а зараз можна зустріти і тут. Є креветки, на дні можна побачити  краба.

    Серед птахів найбільше поширені баклани, чайки, пелікани, качки,альбатроси .

Учень 6. Одягаємо водні окуляри та пірнаємо у воду.

Учень 7. Азовське море  налічує 79 видів риб. Вони становлять головне промислове багатство моря. Також в Азовському морі багато бурих, червоних і зелених водоростей. Є молюски і ракоподібні.

Учень 8. Знайомтесь з мешканцями Азовського моря. Це - пеленгас, глоса, тюлька, осетрові, камбала-калкан, судак, кілька, лящ, хамса,оселедець та всі види бичків. Тюлька, хамса, бички - є основою рибного промислу.

Учитель. У морі водиться азовський вид дельфінів, промисел яких не дозволяється.

6.Робота в парах. Дидактична гра «На гостину до Русалоньки»

-Кожна пара отримує карту (жителі морів/ жителі річок /жителі акваріума) та набір карток з мешканцями морів, річок та акваріумів. Відповідно до карти, треба розмістити своїх мешканців.

C:\Users\Юля\Desktop\Дидактичні ігри 2\Риби На гостини до Русалоньки\36581017_1108050122666597_6044100608560988160_n.jpgC:\Users\Юля\Desktop\Дидактичні ігри 2\Риби На гостини до Русалоньки\36666630_1108050155999927_7053259632101294080_n.jpgC:\Users\Юля\Desktop\Дидактичні ігри 2\Риби На гостини до Русалоньки\36660467_1108050182666591_6640504800985219072_n.jpg

C:\Users\Юля\Desktop\Дидактичні ігри 2\Риби На гостини до Русалоньки\36607647_1108050375999905_4710280145213063168_n.jpgC:\Users\Юля\Desktop\Дидактичні ігри 2\Риби На гостини до Русалоньки\36589891_1108050312666578_5570284089958727680_n.jpg C:\Users\Юля\Desktop\Дидактичні ігри 2\Риби На гостини до Русалоньки\36744876_1108050425999900_6312277902666760192_n.jpg

7. Фізкультхвилинка «Пірни»

Море хвилюється раз,

Пестить водичка всіх нас

Море хвилюється два

Руки в воді й голова

Море хвилюється три

Носик закрий, повітря вдихни

В світ підводний пірни.

8. Робота над прислів'ями та приказками

Учитель. Продовжуємо нашу подорож. Я запрошую групу «Істориків»

ІІІ група «Науковці».

1.Ми працювали над прислів’ями та приказками

      а) Перше завдання відтворити прислів’я та приказки, вставити пропущені голосні букви, пояснити їх значення.

- Змлхкрпльрбтьсмр. (З малих крапель робиться море.)

- Сдмртждпгд. (Сиди у моря та жди погоди.)

- Нмртптькрбл,втр. (Не море топить кораблі, а вітер.)

- Лжкмрнвчрпт. (Ложкою моря не вичерпати.)

б) Необхідно відтворити прислів’я та приказки, розмістити слова в порядку зростання.

п’є

тому

що

В

не

води

морі

ніхто

її

багато

10

3

6

1

9

4

2

7

8

5

(В морі тому води багато, що ніхто її не п’є.)

а

По

бачив

морю

води

не

плавав

4

1

7

2

5

6

3

(По морю плавав, а води не бачив.)

Учитель. Діти чи треба охороняти морських тварин? Навіщо? (Все живе потребує допомоги і охорони) А навіщо нам охороняти  природу моря розкажуть друзі природи.

ІV Група «Екологи»

Учень 1. Моря є найдавнішими і зручними шляхами сполучення. Вони дають людині рибу, крабів, мідій, їстівні водорості.У морі полюють на морських звірів, добувають перли, корали. На дні морів залягає велика кількість корисних копалин.

Цілюще морське повітря і вода відновлюють здоров’я людей, допомагають лікувати хвороби. Тому на берегах морів є багато санаторіїв, будинків відпочинку.

Учень 2.Тому питання про охорону водойм зараз стоїть дуже гостро. Чим же забруднюються наші водойми?

Учень 3.Це забруднення побутовим сміттям. Люди, після відпочинку на берегах водойм, залишають після себе купу сміття.

Учень 4.Велику шкоду морям приносять хімікати, що потрапляють з полів у водойми.

Учень 5.Неочищені каналізаційні води, стоки з ферм, фабрик,  заводів. Нафтопродукти з танкерів, що потрапляють в аварію.

Вчитель. При аварії танкерів нафта потрапляє до моря і вкриває його поверхню тонкою плівкою. Це перешкоджає проникненню у воду світла і кис­ню. А без них гинуть морські тварини і рослини, у водоростях на­копичуються отруйні хімічні речовини. З'ївши їх, інші морські меш­канці гинуть. Гине багато морських птахів, з'їдаючи отруєну рибу.

IV. Узагальнення й систематизація знань та вмінь учнів

1.Вікторина «Так чи ні»

  • Вода найбільш поширена речовина на Землі.(+)
  • Вода є всюди: в морях, річках, озерах.(+)
  • Азовське море глибше за Чорне. (-)
  • Життя на Землі можливе без води?(-)
  • На території України 2 моря.(+)
  • Краб живе в Чорному морі?(+)
  • Акула-катран живе в Азовському морі?(-)

2. Робота над загадками. Гра «Чи знаєш ти мешканців моря?»

а) Вона в морі промишляє,

І людей, і риб лякає.

Гострі зуби в два ряди,

Ось плавець стирчить з води.

Краще б в морі потонула

Ця страшна, бридка... (акула).

б) В морі плаваю на дні,

Там спокійніше мені,

Як желе мої боки:

І прозорі, і м’які.

Якщо зловиш мене ти -

Можу руку обпекти! (Медуза)

в) Родич рака, живе в морі, ходить боком. (Краб)
     г) Він завжди живе у морі

     Любить рибу полювать. 

     Молоком своїм поживним

     Вигодовує малят.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                      

     Він пірнає і стрибає 

     До людей прихильність має

     Він розумний між тварин,

     Ну а звуть його ( Дельфін).    

     д) Ось так риба – просто чудо!                                                                                                                                      

     Дуже плоска – наче блюдо 

     Оба ока на спині                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                   

     І живе в самому дні.

     Дуже дивні ці діла -                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                     

     Все це риба …. (Камбала)

3. Робота в групах. Скласти «Сенкан» до слова «море»

1. Море

2.Солоне, глибоке, цілюще

3.Шумить, годує, хвилюється

4.Дарує людям радість і здоровя

5.Водойм

 V. Підсумок уроку

-Які моря омивають територію України? Покажіть їх на карті.

-Чим Чорне море відрізняється від Азовського?

-Що нового ви дізналися про моря?

-Поясніть значення морів для людини.

-Чому морська вода солона?

-Чому люди їдуть відпочивати до моря?

Учитель.  Отже, шануйте, любіть і охороняйте природу, це споконвічне багатство українського народу.

-Дякую за урок!

 

 

docx
Додано
24 липня 2018
Переглядів
6343
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку