Тема: Досліджуємо – обираємо краще
Мета: підвищення обізнаності учнів з питань здорового харчування, формувати навички орієнтування на сучасному ринку продуктів з молока розвивати вміння поводження з лабораторним обладнанням під час проведення експеременту; виховувати культуру спілкування, ціннісне ставлення до свого здоровʼя.
Обладнання:. зразки сметани від різних виробників, розчин йоду, пластикові ємності для проведення дослідів, пробірки, піпетки, ложечки, гаряча вода, таблиця для запису результатів спостережень учнями, наочні матеріали про сметану (малюнки, фото, плакати).
Тип уроку: комбінований
Форма уроку: урок-проект з елементами тренінгу
План уроку
І. Вступна частина
1. Привітання
2. Знайомство. Вправа «Пізнай мене»
3. Прийняття правил роботи (угоди)
4. Актуалізація опорних знань учнів.
Вправа «Футбол»,
Інтерактивна вправа «Карусель»
ІІ. Основна частина
Інтерактивна вправа «Мікрофон»
Практична робота №1 «Визначаємо наявність згущувача у сметані»
Практична робота №2. «Визначаємо справжня сметана чи фальсифікат?»
Практична робота № 3. «Визначаємо органолептичні характеристики продукту?»
Практична робота № 4. «Вивчаємо упаковку молочного продукту»
ІІІ. Рефлексія
Вправа «Дзига»
Закінчення тренінгу «Здійснення очікувань»
Хід уроку
І. Вступна частина
1. Привітання
Доброго дня, дорогі друзі!
Ніхто не заперечить істину одвічну:
Щоб до зірок далеких нам дійти
Й Землі багатства зберігати,
Щоб впевнено в житті нам крокувати,
Знання постійно необхідно здобувати.
2. Знайомство
Нас обʼєднує бажання пізнавати таємниці природи, вивчати історію свого народу, мандрувати просторами Всесвіту. А чи добре ми знаємо один одного?
Вправа «Пізнай мене»
Учні, сидячи в колі, по черзі говорять: «Мене звати Надія (називають своє імʼя). Я – надійна (називають рису, яка притаманна учневі, яка б починалася на першу літеру від назви імені).
3. Прийняття правил роботи (слайд)
Правил проектуються на дошку, учні по черзі зачитують і приймають рішення про їх прийняття.
Правила роботи (угода)
4. Актуалізація опорних знань учнів
Інтерактивна вправа «Карусель»
Вчитель роздає учням картки. Внутрішнє коло утворюють учні із картками, де записані види поживних речовин в іжі (білки, жири, вуглеводи, вітаміни, мінеральні солі). Зовнішнє коло утворюють учні із карткамина яких записані приклади продуктів харчування (молоко, печінка, яйця, сметана, риба, сир і т.д.)
Гра «Футбол»
Учитель задає питання учневі, кидаючи йому мʼячика, зробленого із паперу, той ловить, відповідає на запитання та повертає мʼячик учителю.
Здоровʼя – це...
Здорова їжа – це...
Молоко – корисний продукт, тому, що ...
Національна програма «Три молочні продукти на день» спрямована на ...
ІІ. Основна частина
1. Оголошення, запис теми уроку, мотивація навчальної діяльності.
Одними з найважливіших продуктів харчування є молоко та молочні продукти. Чим більше ми знаємо про якість цих продуктів, про те, як їх виготовляють, тим якіснішим буде життя та культура харчування.
Нерідко, покладаючись на рекламу, ми опиняємося перед складним вибором і часто робимо його не на користь натуральних продуктів. Питання вибору продуктів, які ми споживають щодня, є визначальним для нашого здоров’я. Саме тому важливо знати основи здорового харчування, зокрема що до цінності молока та молочних продуктів, вміти орієнтуватися на ринку молочних продуктів
2. Очікування
Вправа «Сіємо зерна»
Діти записують свої очікування на намальованих зернинках пшениці, жита, кукурудзи, які вони засівають в грунт (на аркуші намальоване зоране поле).
3. Поділ на групи ( за видом посіяних зернинок)
4. Інформаційна частина
Склад, характеристики, значення сметани як харчового продукту (Учні читають текст слайда)
Інтерактивна вправа «Мікрофон»
- Що входить до складу сметани?
- Яким характеристикам повинен відповідати цей продукт?
5. Руханка
Хто там вже втомився (оплески)
І наліво похилився ? (нахили тулуба)
Треба всім нам разом встати, ( встають)
Фізкільтхвилинку розпочати (оплески)
Плавно руки підіймаємо,
Наче крилами махаємо,
Ми як трохи політаємо,
Так за парти посідаємо
І про виконання завдань пригадаємо.
6.Практичний блок
Учні проводять тестування якості сметани по групах за органолептичними, фізико-хімічними показниками, виконуючи практичні роботи
1- група
Практична робота № 1. «Визначаємо наявність згущувача у сметані»
Мета: навчити учнів визначати якість молочних продуктів шляхом практичних досліджень, формувати навички аналітичного мислення та дослідницькі навички, формувати свідоме ставлення до якості молочних продуктів та їх вибору для власного раціону харчування.
Обладнання: зразки сметани, розчин йоду, пластикові стаканчики таблиця для запису результатів спостережень учнями.
Хід роботи:
Щоб упевнитися в тому, що сметана не загущена крохмалем чи борошном, потрібно капнути йодом – сметана посиніє, якщо до неї додано крохмаль і не змінить кольору, якщо в ній немає ніяких домішок.
Для визначення якості сметани здійсніть такі дії:
Характеристики |
Зразок №1 |
Зразок №2 |
Зразок №3 |
Зразок №4 |
Зразок №5 |
Спостереження |
|
|
|
|
|
Висновок |
|
|
|
|
|
2- група
Практична робота №2. «Визначаємо справжня сметана чи фальсифікат?»
Мета: навчити учнів визначати якість молочних продуктів шляхом практичних досліджень, формувати навички аналітичного мислення та дослідницькі навички, формувати свідоме ставлення до якості молочних продуктів та їх вибору для власного раціону харчування.
Обладнання: зразки сметани, гаряча вода, хімічні стакани, таблиця для запису результатів спостережень учнями.
Інструктаж з БЖД
Хід роботи:
Якщо в окропі розчинити чайну ложку сметани, то в розчині з підробленою сметаною утвориться осад, справжня ж розчиниться.
Для визначення якості сметани здійсніть такі дії:
1.В хімічні стакани налийте по 20 мл гарячої води.
Характеристики |
Зразок №1 |
Зразок №2 |
Зразок №3 |
Зразок №4 |
Зразок №5 |
Спостереження |
|
|
|
|
|
Висновок |
|
|
|
|
|
3- група
Практична робота № 3. «Визначаємо органолептичні характеристики продукту?»
Мета: навчити учнів визначати якість молочних продуктів шляхом практичних досліджень, формувати навички аналітичного мислення та дослідницькі навички, формувати свідоме ставлення до якості молочних продуктів та їх вибору для власного раціону харчування.
Обладнання: зразки сметани, пластикові стаканчики, чайні ложечки, серветки, таблиця для запису результатів спостережень учнями.
Інструктаж з БЖД
Хід роботи:
Для визначення якості сметани здійсніть такі дії:
Характеристики |
Зразок №1 |
Зразок №2 |
Зразок №3 |
Зразок №4 |
Зразок №5 |
Колір |
|
|
|
|
|
Смак і запах |
|
|
|
|
|
Консистенція |
|
|
|
|
|
Практична робота № 4. «Вивчаємо упаковку молочного продукту»
Мета: навчити учнів визначати якість упаковки молочних продуктів, формувати навички спостереження, допитливість та дослідницькі навички, формувати свідоме ставлення до якості упаковки молочних продуктів.
Обладнання: зразки упаковок молочних продуктів,
Хід роботи:
Вчитель повідомляє учням, що при виборі молочних продуктів необхідно звертати увагу на їх упаковку. Особливо необхідно ретельно перевірити її цілісність, терміни придатності продукту. Слід також звернути увагу на інформацію, яка стосується вмісту шкідливих речовин, харчову та енергетичну цінність продукту. Для зберігання продукту важливим ознайомитись зі способами його зберігання. Також вчитель демонструє упаковки різних молочних продуктів та пропонує учням ознайомитись з тим, яку ще інформацію вони містять. Учням пропонується виконати такі завдання:
1. Дослідіть упаковку молочного продукту та зʼясуйте, що на ній позначено.
- Назва продукту.
- Склад продукту.
- Маса продукту.
- Харчова та енергетична цінність продукту.
- Дата виготовлення і термін придатності продукту.
- Інформація про вміст шкідливих для здоров’я речовин.
- Відмітка про наявність генетично модифікованих речовин.
- Відомості про умови зберігання й використання продукції.
- Назва й адреса виробника.
- Ціна продукції.
2. Визначте різницю між видами упаковок і зробіть висновок:
а) Упаковка якого продукту містить найбільш повну інформацію?
б) Чи впливає інформація, яка розміщена на упаковці, на вибір споживача?
в) Який вид упаковки зручніший для користування?
3. Результати занесіть до таблиці
Найменування показників |
Зразок №1 |
Зразок №2 |
Зразок №3 |
Зразок №4 |
Зразок №5 |
Найменування (за даними виробника) |
|
|
|
|
|
Адреса виробника |
|
|
|
|
|
Маса нетто, г |
|
|
|
|
|
Ціна, грн |
|
|
|
|
|
Дата виготовлення |
|
|
|
|
|
Жири, г |
|
|
|
|
|
Білки, г |
|
|
|
|
|
Вуглеводи, г |
|
|
|
|
|
Енергетична цінність, ккал |
|
|
|
|
|
Кількість молочнокислих мікроорганізмів КУО в 1 г протягом терміну придатності |
|
|
|
|
|
Термін придатності |
|
|
|
|
|
Умови зберігання с° |
|
|
|
|
|
ІІІ. Рефлексія
Вправа «Дзига»
На літері Я стоїть дзига, яка має стрілку. Навколо дзиги розміщені аркуші з написами, що стосуються теми уроку. Учні по черзі крутять дзигу, на який напис указала стрілка, тими словами учень починає речення, підбиваючи підсумок уроку.
Здійснення очікувань
На початку уроку ми засіяли поле зернами очікувань. Якщо ващі очікування здійснилися, прикріпіть на них паростки.