Тема. Дуб - символ могутності та довголіття (1 клас)
Мета: формувати навички свідомого читання, вміння сприймати та аналізувати текст; розширювати уявлення про значення конкретних слів, збагачувати словниковий запас ; правильно писати вивчені букви, розвивати вміння складати словосполучення , речення та записувати їх ; розвивати уяву та образне мислення під час опису дуба; виховувати в дітей уміння сприймати красу і різноманітність рослин та бережне ставлення до них.
Обладнання: жолуді, засушені листочки дуба, тлумачні словники, дидактичний матеріал , унаочнення .
Слухання казки.
Створення композиції « Гілочка дуба » .
Рекомендації до уроку
Заздалегідь пропоную учням:
Зміст та завдання уроку
1. Фронтальна робота.
Проблемна ситуація . Отримання завдань на день . Читання вчителем листа від Лісовичка.
Дорогі мої друзі! Я запрошую вас до лісової подорожі. Сьогодні ми дізнаємося про одне дерево, яке росте у моєму лісі, підберемо йому слова-родичі, складемо про нього речення, прочитаємо казку, послухаємо спів пташок, а також вивчимо пісню і створимо колективну аплікацію гілочки даного дерева.
Ваш Лісовичок
Живе один батько і тисячу синів має, Всім шапки справляє, а сам не має.
(Дуб і жолуді)
« Асоціативний кущ »
Ліс Парк
Птахи ------------------- Дуб-------------------Тварини
Кисень Краса
Динамічна пауза.
Проти сонця на горбочку Випинаються дубочки.
Свіжий вітер повіва:
Так щоранку всі дубочки
Роблять вправи на горбочку —
І тому вони гінкі,
І тому вони стрункі.
2. Індивідуальна робота.
Учитель читає казку «Чарівний дуб» . А учні уважно стежать за текстом.
На лісову галявину вітер заніс жолудь. Під осінніми дощами жолудь прибився до матері-землі, бо тільки вона його розуміла . Шукав він захисту від холоду , прикрився опалим листям і заснув під снігом.
Незабаром прилинула весна. Під ласкавим промінням сонечка показав свою голівоньку пагінець.
Гартувався під зливами, хилився аж до землі від вітру, підставляв свою голівку сонцю, набирав сили та краси у свою крону.
За кілька літ виріс могутній дуб.
Стрункій берізці, яка росла поруч , дуже подобався кремезний дуб, який захищав її від холодного вітру. І вона часто горнулася несміливо до нього.
Зітхав міцний дуб на повні груди, шумів своїм листям і простягав свої віти-руки до тендітного стовбура берізки.
Так минали роки.
Прийшла лиха людина, вдарила сокирою по стовбуру берізки . Затремтіло деревце , затріпотіло маленькими та дрібненькими листочками і похилило свою голову на груди кремезного дуба.
Сумує дуб за своєю коханою. Простягає до неба свої віти, наче благаючи про зустріч з милою, та марні його сподівання .
Текст поділено на три частини. Кожна група читає свою частину . У тексті для сильних дітей пропущено букви, які вони мають вписати.
Одна група читає свою частину, інша - відповідає на запитання.
Вчитель ставить до учнів запитання:
( Діти п'ють березовий сік ).
Дуб, дубок, дубовий, жолудь .
А тепер покатайте по парті. Наші пальчики відпочили, працюємо далі.
5. Робота в групах. 1. Гра «Знайди пару » .
дуб гай
дубок молоденький
дубовий крислатий
У дуба кора шорстка,
Листочки ось такі фігурні
Листочки з вітром Розмовляють тихесенько,
До нас віти простягають.
Дуб шати одягнув зелені,
І став дуже чепурненький, Вітерець тихо повіває, Дуб вліво-вправо нахиляє.
Дуб (який?)
Стовбур (який?)
Гілки (які?)
Листя ( я к е ?
- Чи такий дуб завжди ? (На галявині такий, а між деревами - високий і з меншою кроною).
6.1. Складання закінчення казки.
6.2. Представлення підготовлених матеріалів .
Дуб - це могутнє дерево заввишки 20 метрів , з міцними гілками, товстим стовбуром і темно-сірою потрісканою корою . Живе понад 500 - 1000 років. Його стовбур - добрий будівельний матеріал, з якого виготовляють меблі, а з кори - ліки. Жолуді є смачною їжею для диких кабанів .
Дуб - головне дерево Перуна - бога дощу , блискавки , грому . Тому під час грози не можна ховатись під дубом.
Із ста ударів блискавки 54 припадає саме на нього.
Зроду-віку шанують це дерево у народі: « міцний , як дуб» - кажуть люди про когось сильного та високого .
В.Сухомлинський « Дуб під вікном » ( « Ластівка » )
П. Сиченко « Вмійте любити природу » ( « Віконечко », 1 кл.)
А. Камінчук « Батьківщина » ( « Віконечко » , 1 кл.).
Ліси потрібно берегти: не вирубувати без потреби, на місці вирубаних садити молоді, оберігати від вогню .
Два дубки
Ой на горі два дубки - 3р. Ой , дубочки, любим вас. -3р.
Вони дружні як брати . В холодок сховайте нас .
Вітер гілля хитає -3р. На сопілці виграєм. -3р.
Сонце їм тепло дає. Пісню дружби співаєм.
Учні з учителем розучують текст, а потім співають під мелодію , записану на диску .
7. Практична робота.
Виготовлення дубового листочка в техніці мозаїки.
7.1. Дидактична гра « Знайди листочок дуба » .
На малюнку зображено листочки різних дерев, з яких учні вибирають листочок дуба.
8. Підсумок уроку .
Пам'ятка від Лісовичка
Візьміть горщик для квітів , мотузку , поліетиленовий пакет , камінці, жолуді. Жолуді на одну ніч змочіть у воді кімнатної температури. На дно горщика покладіть камінці для того, щоб зайва вода могла легко витікати. Далі засипте землю ( 2/3 горщика). Полийте її. В кожний горщик покладіть по одному жолудю. Присипте шаром землі на 5 см. Накрийте поліетиленовим пакетом, зв'яжіть мотузкою навколо горщика . Земля повинна залишатися вологою . Як тільки з'явиться пагін , пакет зніміть . Поливайте двічі на тиждень . Влітку горщик можна виставити на город. Рослину треба висадити в землю, у відкритий грунт восени або весною.