Урок-проект "Дуб - символ могутності"

Про матеріал
Метою уроку є формування навичок свідомого читання, вміння сприймати та аналізувати текст, розвивати образне мислення учнів.
Перегляд файлу

Тема. Дуб - символ могутності та довголіття (1 клас)

   Мета: формувати навички свідомого читання, вміння сприймати та аналізувати текст; розширювати уявлення про значення конкретних слів, збагачувати словниковий запас ; правильно писати вивчені букви, розвивати вміння складати словосполучення , речення та записувати їх ; розвивати уяву та образне мислення під час опису дуба; виховувати в дітей уміння сприймати красу і різноманітність рослин та бережне ставлення до них.

Обладнання: жолуді, засушені листочки дуба, тлумачні словники, дидактичний матеріал , унаочнення .

План заняття

  1. Фронтальна робота.
    1.   Проблемна ситуація . Отримання завдань на день .
    2.   Відгадування загадки.
    3.   Побудова звукових моделей слів-відгадок.
    4.   Створення « асоціативного куща » .
    5.   Робота з « Тлумачним словником » .
    6.   Динамічна пауза.
  2. Індивідуальна робота.

Слухання казки.

  1. Робота в групах.
    1.    Хвилина читання.
    2.    Читання вголос .
    3.    Відповіді на запитання .
    4.    Смакування дарів природи ( березовий сік).
  2. Фронтальна робота.
    1.    Повторення письма букв.
    2.    Письмо складів .
    3.    Складання і запис слів .
    4.    Пальчиковий тренінг .
  3. Робота в групах .
    1.    Гра «Знайди пару» .
    2.    Складання речень .
    3.    Побудова моделей цих речень .
    4.    Пальчикова моторика.
    5.    Опис дуба.
  4. Фронтальна робота.
    1.    Складання закінчення казки .
    2.    Представлення підготовлених матеріалів .
    3.    Розповідь учителя .
    4.    Заочна подорож у дубовий гай, слухання співу пташок.
    5.    Розучування пісні.
  5. Індивідуальна робота.
    1.    Дидактична гра «Знайди листок дуба».
    2.    Розгляд засушених дубових листочків .
    3.    Виготовлення дубового листочка в техніці мозаїки.
  6. Фронтальна робота.

Створення композиції « Гілочка дуба » .

  1. Підсумок заняття .

Рекомендації до уроку

Заздалегідь пропоную учням:

  1. Підготувати відомості про дуб .
  2. Дібрати вірші про дуб та охорону природи.
  3. Вивчити руханки.
  4. Провести екскурсію у парк , де ростуть дуби .

Зміст та завдання уроку

1. Фронтальна робота.

Проблемна ситуація . Отримання завдань на день . Читання вчителем листа від Лісовичка.

 

Дорогі мої друзі! Я запрошую вас до лісової подорожі. Сьогодні ми дізнає­мося про одне дерево, яке росте у моєму лісі, підберемо йому слова-родичі, складемо про нього речення, прочитаємо казку, послухаємо спів пташок, а також вивчимо пісню і створимо колективну аплікацію гілочки даного дерева.

Ваш Лісовичок

  • Що пропонує нам виконати Лісовичок ?
  • Приймаємо запрошення Лісовичка ? Вчитель зачитує загадку.

Живе один батько і тисячу синів має, Всім шапки справляє, а сам не має.

(Дуб і жолуді)

  • Які слова допомогли відгадати загадку ?
  • Де росте це дерево ?
  • Чому його названо батьком ?
  • Побудуйте звукові моделі слів-відгадок . (-.-;-.-.=.).

« Асоціативний кущ »

  •         Що ви бачите , уявляєте , пригадуєте , коли чуєте слово дуб?

Ліс       Парк

Птахи ------------------- Дуб-------------------Тварини

Кисень  Краса

  •         До чого ми звертаємось, коли не знаємо щось про предмет , або хочемо дізнатись більше ?
  • Відкрийте словники і прочитайте:
    1. група - про дуб ;
    2.   група - про гай ;
    3.   група - про діброву .
  • А зараз Лісовичок пропонує відпочити.

 

Динамічна пауза.

Проти сонця на горбочку Випинаються дубочки.

Свіжий вітер повіва:

Так щоранку всі дубочки

Роблять вправи на горбочку —

 

І тому вони гінкі,

І тому вони стрункі.

 

2. Індивідуальна робота.

Учитель читає казку «Чарівний дуб» . А учні уважно стежать за текстом.

       Чарівний дуб

На лісову галявину вітер заніс жолудь. Під осінніми до­щами жолудь прибився до матері-землі, бо тільки вона його розуміла . Шукав він захисту від холоду , прикрився опалим листям і заснув під снігом.

Незабаром прилинула весна. Під ласкавим промінням сонечка показав свою голівоньку пагінець.

Гартувався під зливами, хилився аж до землі від вітру, підставляв свою голівку сонцю, набирав сили та краси у свою крону.

За кілька літ виріс могутній дуб.

Стрункій берізці, яка росла поруч , дуже подобався кремез­ний дуб, який захищав її від холодного вітру. І вона часто горнулася несміливо до нього.

Зітхав міцний дуб на повні груди, шумів своїм листям і простягав свої віти-руки до тендітного стовбура берізки.

Так минали роки.

Прийшла лиха людина, вдарила сокирою по стовбуру бе­різки . Затремтіло деревце , затріпотіло маленькими та дрібненькими листочками і похилило свою голову на груди кремезного дуба.

Сумує дуб за своєю коханою. Простягає до неба свої віти, наче благаючи про зустріч з милою, та марні його сподівання .

  • Про що дізналися з казки ?
  • Які почуття вона у вас викликала ?
  1. Робота в групах .

Текст поділено на три частини. Кожна група читає свою частину .                      У тексті для сильних дітей пропущено букви, які вони мають вписати.

Одна група читає свою частину, інша - відповідає на запитання.

  1. група - читає , друга група - відповідає .
  • Що заніс вітер на лісову галявину ?
  • Що сприяло росту дубочка ?
    1.   група - читає , 3 - відповідає .
  • Які почуття виникли між берізкою та дубом ?
  • Від чого захищав дуб берізку ?
    1.   група - читає , 1 - відповідає .
  • Що зробила лиха людина ?
  • Чому засумував дуб ?

Вчитель ставить до учнів запитання:

  • Чого навчає нас ця казка ?
  •         Лісовичок бачить, що ви засумували і тому пропонує відновити свої сили і попити березового соку.

( Діти п'ють березовий сік ).

  • Подумайте і скажіть, як зберегти березу після відбору соку.
  1. Фронтальна робота.
  • Лісовичок хоче побачити , як ви вмієте писати . Ми зараз повторимо письмо букв і складів : Д д Ж ж ду бо жо вий бок дуб луд .
  • Який склад уже є словом ? (Дуб ).
  • Складіть і запишіть слова з інших складів.

Дуб, дубок, дубовий, жолудь .

  • Прочитайте слова-родичі.
  • Лісовичок просить вас відпочити. Візьміть жолуді у руки і покатайте їх, тепер почергово то в одну руку, то в іншу.

А тепер покатайте по парті. Наші пальчики відпочили, працюємо далі.

5. Робота в групах. 1. Гра «Знайди пару » .

дуб                              гай

дубок                          молоденький

дубовий                      крислатий

  1. Скласти речення :
    1. група - зі словосполученням крислатий дуб ;
    2.   група - молоденький дубок ;
    3.   група - дубовий гай .
  2.         Читання складених учнями речень, побудова схеми цих речень .
  • гладять руки, то одну, то другу;
  • вказівними пальцями пока­зують конфігурацію листка;
  • ш — ш — ш ;
  • руки вперед ;
  • проводять кистями рук від плечей до колін;
  • кружляють ;
  • руки вгору;
  •   нахили рук вліво-вправо .
  1. Пальчикова моторика.

У дуба кора шорстка,

Листочки ось такі фігурні

Листочки з вітром Розмовляють тихесенько,

До нас віти простягають.

Дуб шати одягнув зелені,

І став дуже чепурненький, Вітерець тихо повіває, Дуб вліво-вправо нахиляє.

  1. Опис дуба за малюнком і запитаннями

Дуб (який?)

Стовбур (який?)

Гілки (які?)

Листя ( я к е ?

- Чи такий дуб завжди ? (На галявині такий, а між деревами - високий і з меншою кроною).

  1. Фронтальна робота.

6.1. Складання закінчення казки.

  • Засмученого дуба і похилену берізку побачила хмаринка
  • Продовжіть казку так, щоб вона закінчувалася добре .

6.2. Представлення підготовлених матеріалів .

  •         Зараз ми з Лісовичком і послухаємо, що ви знайшли та підготували про дуб.

Дуб - це могутнє дерево заввишки 20 метрів , з міцними гілками, товстим стовбуром і темно-сірою потрісканою корою . Живе понад 500 - 1000 років. Його стовбур - добрий будівельний матеріал, з якого виготовляють меблі, а з ко­ри - ліки. Жолуді є смачною їжею для диких кабанів .

Дуб - головне дерево Перуна - бога дощу , блискавки , грому . Тому під час грози не можна ховатись під дубом.

Із ста ударів блискавки 54 припадає саме на нього.

Зроду-віку шанують це дерево у народі: « міцний , як дуб» - кажуть люди про когось сильного та високого .

В.Сухомлинський « Дуб під вікном » ( « Ластівка » )

П. Сиченко « Вмійте любити природу » ( « Віконечко », 1 кл.)

А. Камінчук « Батьківщина » ( « Віконечко » , 1 кл.).

  1. Розповідь учителя .
  •         Найстарше дерево на Україні - дуб в урочищі Юзефін Рівненської області. Його вік понад 1300 років . Він заряджає людину доброю енергією. Кору дуба використовують для виготовлення ліків .

Ліси потрібно берегти: не вирубувати без потреби, на міс­ці вирубаних садити молоді, оберігати від вогню .

  1. Заочна подорож у дубовий гай, слухання співу пташок.
  •         Лісовичок задоволений вашими знахідками і тим, що ви розумієте, що природу треба берегти. Він запрошує вас за­вітати до лісу і послухати спів пташок. Заплющіть оченята і слухайте. (Прослуховування запис співу пташок).
  1. Розучування пісні « Два дубки » .

Два дубки

Ой на горі два дубки - 3р.               Ой , дубочки, любим вас. -3р.

Вони дружні як брати . В холодок сховайте нас .

Вітер гілля хитає -3р. На сопілці виграєм. -3р.

Сонце їм тепло дає. Пісню дружби співаєм.

Учні з учителем розучують текст, а потім співають під мелодію , записану на диску .

7. Практична робота.

Виготовлення дубового листочка в техніці мозаїки.

7.1. Дидактична гра « Знайди листочок дуба » .

На малюнку зображено листочки різних дерев, з яких учні вибирають листочок дуба.

  1. Розгляд засушених дубових листочків .
  •        Я збирала ці листочки восени, вони були яскраво-жовтого кольору.
  • Якого кольору ви б хотіли їх побачити весною ?
  • Чому ?
  •         Сьогодні ми одягнемо дубову гілочку в зелені листочки, і вона нагадуватиме нам про весну, коли все навкруги зазеленіє.
  1. Аналіз зразка.
  2. Пояснення вчителя .
  3. Самостійна робота учнів .

 

8. Підсумок уроку .

  •         Я роздаю вам жолуді та пам'ятку від Лісовичка «Як посадити дуб». ви посадите ці жолуді в горщик для кві­тів , а потім висадите пагінець біля хати. Коли будемо закінчувати 4 клас, висадимо ці дубочки у парку, або у лісі. Після закінчення школи цей гайок буде місцем нашої зустрічі.

Пам'ятка від Лісовичка

Візьміть горщик для квітів , мотузку , поліетиленовий пакет , камінці, жолуді. Жолуді на одну ніч змочіть у воді кім­натної температури. На дно горщика покладіть камінці для того, щоб зайва вода могла легко витікати. Далі засипте землю ( 2/3 горщика). Полийте її. В кожний горщик покла­діть по одному жолудю. Присипте шаром землі на 5 см. Накрийте поліетиленовим пакетом, зв'яжіть мотузкою навко­ло горщика . Земля повинна залишатися вологою . Як тільки з'явиться пагін , пакет зніміть . Поливайте двічі на тиждень . Влітку горщик можна виставити на город. Рослину треба висадити в землю, у відкритий грунт восени або весною.

doc
Додав(-ла)
Сціра Тетяна
Додано
7 липня 2023
Переглядів
474
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку