Урок-проект з громадянської освіти в 3 класі. Групова творчо-дослідницька робота.
Тема навчального проекту: «Культура зблизька (щоденник мандрівника)».
Мета проекту. Формувати уявлення про культуру поведінки, зокрема в школі, усвідомлювати наслідки негативних вчинків, вчити дотримуватися правил та норм поведінки в соціумі, усвідомлювати, що культура поведінки починається з кожної особистості, розширювати знання дітей з етикету, виховувати бажання жити в культурному середовищі, наслідувати та примножувати традиції українського народу.
Урок-проект з громадянської освіти в 3 класі.
Тема навчального проекту: «Культура зблизька (щоденник мандрівника)».
Мета проекту. Формувати уявлення про культуру поведінки, зокрема в школі, усвідомлювати наслідки негативних вчинків, вчити дотримуватися правил та норм поведінки в соціумі, усвідомлювати, що культура поведінки починається з кожної особистості, розширювати знання дітей з етикету, виховувати бажання жити в культурному середовищі, наслідувати та примножувати традиції українського народу.
Очікувані результати: зацікавленість учнів проектною діяльністю, застосування ними власного життєвого досвіду, розвиток вміння спілкуватися дотримування певних правил та норм поведінки в суспільстві, забезпечення необхідної пізнавальної діяльності для самореалізації особистості.
У чому полягає задум? |
Для чого це потрібно? |
|
|
Групи |
Виконавці |
Завдання |
I група «Дослідники» |
ВалецькийН. Воєвода В. Григорків С. Гаврилів Н.
|
З’ясувати походження терміну «етикет» |
II група «Народознавці» |
Дарована І. Козак О. Ктитор Т. Миронів М Саханчак С. |
Встановити значення виховання у Київський Русі. Звернути увагу на традиційні моральні цінності українців. Визначити найкращі риси характеру козаків, про які довідались, оглядаючи експозицію «Музею козацтва» |
III група «Журналісти» |
Нахман Д. Никорчук В. Никорчук К. Ничка А. Шевчук І. |
Створити замітку-пам’ятку «Про правила поведінки в музеї» |
IV група «Витівники» |
Романько А. Соколовський В. Тимчук О. Федорів І. Саханчак С. |
Ознайомитись зі змістом козацьких ігор та забав, обговорити правила безпечної поведінки під час їх проведення. |
(група «Народознавці»)
(група «Журналісти»)
Змагання козаків проводились під чітким наглядом старшини, курінних та кошового отамана, суддей, особливо слідкували за чесністю кожного виду ігор та змагань. (група «Витівники»)
Тема: «Культура зблизька (щоденник мандрівника)».
Обладнання: метроном, тематичні індивідуальні картки, магнітофонний запис пісні «Якщо добрий ти».
Форма проведення: нестандартний урок (щоденник мандрівника).
Етапи уроку, хронометраж |
Зміст уроку |
Методичний коментар |
I. Мотивація (1хв.) |
Грецький мудрець Еврипід говорив: «Багато у світі дивних див, та найдивніше з них – людина.» Головна її роль – це бути доброю людиною, доброчинною особистістю. Тож сьогодні ми перелистаємо наш «Щоденник мандрівника» і підсумуємо знання з культури поведінки. |
Учні відповідають на запитання:
|
II. Оголошення теми і мети уроку та очікуваних результатів. (3хв.) |
Ми опрацювали тему: «Культура зблизька». На попередніх уроках, під час подорожі до «Музею козацтва» ви одержували завдання, які сьогодні допоможуть нам створити модель «Культурного потягу майбутнього», на якому можемо рухатись продовж нашого життя. Кожен ланцюжок – це невід’ємна частинка нашої культури, яка прийшла до нас з далеку, але стала близькою, зрозумілою, необхідною. Тож, створюємо модель потягу, гортаючи сторінки «щоденника подорожі». |
Розповідь вчителя. Демонстрація початку таблиці.
|
III.Інтерактивна вправа ( 30 хв.) |
Етикет - це встановлений порядок, сукупність правил, які регламентують зовнішні правила людських взаємин. Ці правила називають « правилами моралі», які визначають обов’язки людини по відношенню до суспільства, включаючи у себе загальнолюдські норми: любов до Батьківщини, відданість, честь, доброту, гуманізм, милосердя, повагу до старших і т. д. Слово етикет вперше вжив французький король Людовік XIV у 17-сторіччі. На одному з прийомів він вручив гостям картки ( етикетки), де монарх забов’язав записати правила поведінки, яких гості повинні дотримуватись. Від назв цих карток і з’явилось поняття етикет. Греки розвинули дипломатичний етикет. Вони створили посольський церемоніал. Їхні посли носили так звані жезли Гермеса, саме бог Гермес був покровителем послів у Давній Греції. Послу вручали інструкцію, як вести переговори. Вона була написана на двох картках або табличках, складених навпіл. Їх називали дипломатами. Звідси і пішло слово дипломатія. На основі дипломатичного етикету був сформований цивільний етикет. Сучасному етикету притаманні чотири основні принципи:
Наша група пропонує внести до потягу такі ланцюжки: ввічливість, освіченість, скромність, тактовність.
Ознайомившись з цікавими експонатами « Музею козацтва», ми довідались про життя козаків, риси характеру, що особливо ними цінувались. На нашу думку, треба до складу потягу додати ланцюжки: патріотизм, волелюбність, безкорисливість, дружелюбність, вірність. За часів Київської Русі на виховання культури поведінки звертали особливу увагу. Так, у 1117 році великий князь Володимир Мономах написав «Поучение», яке було адресоване дітям і дорослим. Він вважав, що виховання залежить не від окремих настанов, а від сукупності виховних заходів, серед яких відокремлював етикет і хороші манери. Фізкультпауза. Спів пісні «Якщо добрий ти»
З багатьох писемних свідоцтв дізнаємось, що українці особливо цінували сімейні цінності. Вони говорили: « Без родини нема щастя на землі».У відомому творі французького інженера Гійома де Боплана «Опис України» (1650р.) говорилося, що українці не тільки були знавцями ремесел, а й мали чутливу, сповнену любові до людей і навколишнього світу душу. Вправними, кмітливими, здібними до сприйняття нового, шанобливими – саме такими характеризують українців історичні довідники. Думаємо, що треба додати до потягу «Мандрівник» такі ланцюжки: шанобливість, любов, працьовитість.
Змагання, ігри українців завжди були цікавими, веселими, розвивали і зміцнювали здоров’я . Кожна гра повинна була чесно, справедливо виявити переможця, розвинути міцність,силу, уважність, спритність. Ми пропонуємо сучасну інтелектуальну гру «Світлофор». Доповнюємо потяг ланцюжками : відповідальність, чесність. |
Формування освітньої компетентності.
Формування соціальної компетентності.
Повідомлення спікера групи.
Метод «Мікрофон»
Учні заповнюють за допомогою червоного і зеленого кольорів відповідно правильність або хибність наведених тверджень.(див. Додаток2) |
|
Ось ми і завершуємо створювати модель потягу (див. Додаток 3). В ньому не повинно бути нічого зайвого , адже ми мандруємо у світле майбутнє. Наш потяг вийшов міцним потужним надійним, перегортаємо й останню сторінку «Щоденника мандрівника». Яке-ж ключове слово залишилось вписати нам в модель потягу? Допоможе нам це зрозуміти казка В.О. Сухомлинського «Соромно перед соловейко» (див. Додаток 4). Оцінювання роботи груп Дякую групам за роботу.
|
Учні знаходять слово «Совість» (аргументують свій вибір) Слово вчителя. Совість – це тисяча свідків. Саме вона завжди буде рухати потяг нашого життя у правильному напрямку, допомагати бути справжньою людиною. |
Додаток 1.
Сторінки «Щоденника мандрівника» сс.
Сторінка 1 У бібліотеці
Сторінка 2 У музеї
Додаток 1 (продовження)
Сторінка 3 Беремо інтерв’ю (наші роздуми)
Додаток 1 (продовження)
Сторінка 4 У колі друзів
Додаток 2
Гра «Світлофор ввічливості»
Познач те, що ввічливо,- зеленим кольором, а те що неввічливо,- червоним.
Додаток 4 В.О. Сухомлинський «Соромно перед соловейком»
Оля й Ліда, маленькі першокласниці, пішли до лісу. Після втомливого шляху вони сіли на траві відпочити й пообідати,
Витягли з сумки хліб, масло, яєчко. Коли дівчатка вже пообідали, недалеко від них сів на дерево соловейко й заспівав. Зачаровані прекрасною піснею, Оля й Ліда боялись поворухнутись,
Соловейко перестав співати .
Оля зібрала недоїдки й шматки газети, кинула під кущ.
Ліда зібрала недоїдки, загорнула в газету й поклала в сумку.
Додаток 3 Потяг «Мандрівник»
Л і т е р а т у р а