Урок-проект для учнів 8 класу. Мета уроку сформувати в учнів знання про механізми дихальних рухів та способи їх регуляції, про функціональні показники дихальної системи, поглибити й розширити знання про нервову і гуморальну регуляції діяльності організму на прикладі дихальної системи; розвивати вміння висловлювати свої думки, аналізувати, встановлювати причинно-наслідкові зв'язки, робити висновки та розв'язувати задачі. Формувати ключову компетентність ініціативності та підприємливості, розвивати лідерські якості; виховувати бережне ставлення до свого здоров'я та здоров'я інших людей.
Нейрогуморальна регуляція дихальних рухів
Цільова група: учні 8 класу
Тривалість: 45хв
Мета:
∙ сформувати в учнів знання про механізми дихальних рухів та способи їх регуляції, про функціональні показники дихальної системи, поглибити й розширити знання про нервову і гуморальну регуляції діяльності організму на прикладі дихальної системи
∙ розвивати вміння висловлювати свої думки, аналізувати, встановлювати причинно-наслідкові зв’язки, робити висновки та розв’язувати задачі.
Формувати ключову компетентність ініціативності та підприємливості, розвивати лідерські якості
∙ виховувати бережне ставлення до свого здоров’я та здоров’я інших людей
Операційні цілі (завдання)
Після закінчення уроку учень
Знає
∙ сутність процесів вдиху і видиху, механізми їх здійснення, складові життєвої ємності легень, фактори, які впливають на дихання.
Розуміє
∙ нервову і гуморальну регуляцію дихальних рухів, ∙ ∙взаємоз’язок кровоносної дихальної систем.
Вміє
∙ вимірювати ЖЄЛ за допомогою спірометра, застосовувати знання про будову, функції дихальної системи, нейрогуморальну регуляцію дихання для збереження здоров’я
Може
∙ефективно працювати в групах, команді
∙бути відповідальним у прийнятті особистого рішення, ∙прогнозувати майбутні результати
∙шукати оптимальні шляхи вирішення проблеми
∙проявляти ініціативність, підприємливість та лідерські якості.
∙спілкуватись, висловлювати свою думку та захищати її.
Методи і техніки:
Навчання у малих групах; бесіда, дискусія
Метод «відтермінована загадка»
Метод «дивуй»
Прийом «закінчи речення»
Складання опорних схем «нервова й гуморальна регуляції», таблиці «життева ємність легень»
Робота з різними джерелами інформації(додатки)
Тренінг «лікувальне дихання»
Самоспостереження
Розв’язування задач
Обладнання:
Допоміжні матеріали (додатки (1-15))
Відеофрагмент досліду Фредеріка з перехресним кровообігом
Таблиці «Органи дихання» «Будова головного мозку»
Спірометр
Смайлики
Аркуш А3
Маркер
Скотч
Допоміжні матеріали:
Додаток1 вправа «Закінчи речення»
Додаток2 інформація для вправи «Відтермінована загадка»
Додаток3 завдання для груп
Додаток4 текст до методичного прийому «Дивуй»
Додаток5 допоміжний матеріал для групи 1 «Нервова регуляція дихання»
Додаток6 допоміжний матеріал для групи 2 «Гуморальна регуляція дихання»
Додаток7 допоміжний матеріал для групи 3 «Дихальні рефлекси»
Додаток8 допоміжний матеріал для групи 4 «Об’ємні показники дихання»
Додаток9 допоміжний матеріал для групи 5 «Правильне дихання»
Додаток 10 «Рівні регуляції дихання»
Додаток11 тренінг-фізкульт хвилинка «Лікувальне дихання»
Додаток12 «Розв’яжіть задачу»
Додаток13 «Визначте вид регуляції дихання в запропонованих прикладах».
Додаток14 «Обгрунтуйте необхідність дотримання таких правил»
Додаток15 Матеріал для домашнього завдання
Хід уроку
Адже для нас успіх це:
У – уміння навчатись і працювати
С – співробітництво в групах
П – подолання труднощів
І – ініціативність
Х – хороший настрій
1.2 Оголосіть учням девіз уроку
«Дихання – це пасовище життя»
(Вислів Гіпократа)
1.3 Повідомте учням тему та мету уроку
- закріпити знання про дихальні рухи, з’ясувати нервову і гуморальну регуляцію їх, визначити фактори які впливають на дихання.
1.4 Для закріплення знань про дихальні рухи запропонуйте учням виконати вправу «Закінчи речення». Для цього роздайте картки із запитаннями (Додаток 1)
1.5 запропонуйте вправу «Відтермінована загадка»
Мета: розвиток творчої уяви учня та мотивація до діяльності. (Додаток 2).
2.Основна частина
2.1 Об’єднайте учнів у 5 груп. Скажіть, щоб кожна група зайняла місце за окремим столом. Повідомте учнів, що далі кожна група буде пряцювати над окремим завданням. Надайте кожній групі картку з завданнями та прокоментуйте їх. (Додаток 3)
2.2 Перед початком роботи груп, подайте учням цікаву інформацію про дихання. (Додаток 4-текст до методичного прийому «Дивуй»)
2.3 Надайте учням підготовлені тексти завдань (Додатки 5- 9) Наголосіть, що після того як усі члени групи прочитають тексти, вони мають обговорити цей матеріал і впевнитись, що правильно зрозуміли умови завдання.
2.4 Повідомте групам, що на роботу з додатками відводиться 10хв, після чого кожна група має презентувати опрацьований матеріал.
2.5 Зверніться до учасників групи 1 які опрацьовували нервову регуляцію дихання і попросіть їх презентувати матеріал в такій послідовності:
1. рефлекторна регуляція дихання
2. поняття про дихальний центр. Його роль в регуляції дихальних рухів
3. вплив кори великого мозку на регуляцію дихання
4. презентація власної схеми «Регуляція дихання»
2.6 Щоб закріпити прослуханий матеріал про нервову регуляцію дихання запропонуйте учням визначити рівні регуляції дихання (звернувшись до додатка 10)
2.7 Перед презентацією групи 2 про гуморальну регуляцію дихання запропонуйте переглянути відеофрагмент досліду Фредеріка з перехресним кровообігом
2.8 Надайте слово групі 2 і попросіть їх пояснити як відбувається гуморальна регуляція дихальних рухів
2.9 Запропонуйте учасникам групи 3 розповісти про дихальні рефлекси, їх значення для організму та попросіть прокоментувати складену схему рефлекторної дуги захисного дихального рефлексу чхання.
2.10 Попросіть учасників групи 4 пояснити, що таке життєва ємність легень, з чого вона складається і прокоментувати складену таблицю «Основні показники ЖЄЛ» та показати за допомогою спірометра як вимірюється ЖЄЛ
2.11 Перед презентацією 5 групи про правильне дихання, запропонуйте учням вислів із народної мудрості:
«Дихати величезне задоволення
Достатньо одного дихання, аби завжди бути щасливим, насолоджуватись життям. Достатньо бути живим. Якби витоки усіх речей не знаходились у цьому диханні не було б ні людини, ні світу»
Потім зверніться до учасників 5 групи з проханням розкрити умови правильного дихання
2.12 Запропонуйте учням провести тренінг фізкульт хвилинку «Лікувальне дихання» (Додаток 11)
2.13 Зверніться до учнів з пропозицією розв’язати задачу
(на розв’язок задачі 3-5хв) (Додаток 12)
2.14Запропонуйте учням визначити вид регуляції дихання в запропонованих прикладах.(Додаток 13)
2.15 Зверніть увагу учнів, що знання отримані на уроці важливі та допоможуть вам у збереженні власного здоров’я. Попросіть учнів обгрунтувати дотримання певних правил гігієни дихання (Додаток14)
3.Підсумкова частина
3.1 Підведіть підсумки уроку. Запитайте в учнів, чи готові вони пояснити факти запропоновані у вправі «Відтермінована загадка»
3.2 Запропонуйте учням провести самооцінювання набутих знань і оцінити роботу групи.
3.3 Домашнє завдання: розв’язати задачу, провести спостереження (Додаток15)
3.4 Проведіть рефлексію, запропонуйте учням визначити один зі смайликів, який відображає їх теперішній настрій та помістити його у валізку. За бажанням учні можуть висловити коментарі або пояснити свій вибір.
3.5 Подякуйте учням за урок, називаючи конкретно якості за які ви вдячні (за креативність, активність, вміння аналізувати, тощо)
Додаток 1
Вправа закінчи речення «дихальні рухи»
вдих
1)зовнішні міжреберні м’язи…
(скорочуються)
2)ребра… (піднімаються)
3)діафрагма…(опускається)
4)об’єм грудної порожнини…(збільшується)
5)тиск в легеннях… (стає нижчим атмосферного)
6)повітря по дихальним шляхам…(надходить до легень)
Видих
Додаток 2
Інформація для вправи «відтермінована загадка»
1.у романах Ф. Купера індіанці іноді рятувалися від ворогів, занурюючись у воду й дихаючи через порожнисту соломинку. Але дихати таким чином можна лише на глибині до 1,5м. Чому?
2. В умовах підводного човна за нестачі кисню могли використати кисневі балони й наситити палубу субмарини киснем до 50%. Але це не рятувало матросів, і вони гинули. Чому?
3. На полярну станцію літаком доставили екіпаж (висота 5 км над рівнем моря). Самопочуття в усіх було задовільне. Через дві години почалися запаморочення, у декого-шок. Що це за явище та які його причини?
4. У людини, яка працює в умовах підвищеного тиску (наприклад,водолазів), азот, що міститься у крові, починає переходити в тканини, клітини, накопичується в нервовій системі й суглобах. Коли людина піднімається на поверхню швидко, кров ніби «закіпає» - це звільняється азот. Що це за явище та яких заходів уживають, щоб цього не трапилось?
Додаток 3
Завдання для груп
Група 1
Опрацюйте матеріал «нервова регуляція дихальних рухів» та малюнки, складіть власну схему «Нервова регуляція дихання»
Група 2
Опрацюйте матеріал«Гуморальна регуляція дихальних рухів,складіть схему»
Група 3
Опрацюйте матеріал «Дихальні рефлекси», складіть схему захисного дихального рефлексу чхання
Група 4
Опрацюйте матеріал «об’ємні показники дихання», заповніть таблицю «Життєва ємність легень».
Група5
Опрацюйте матеріал додатка та поясніть «Що таке правильне дихання»
Додаток 4
Текст до методичного прийому «Дивуй!»
-У спокійному стані, лежачи людина вживає за добу 400-500л кисню, роблячи при цьому 16-20 вдихів за хвилину.
Для порівняння коні роблять 12 дихальних рухів за хвилину, пацюки-60, канарки-180.
-Щоденно через легені проходить в серньому 10тис. л повітря
- доросла людина в серньому робить 23тис. вдихів і видихів за день
- за 80 років життя людина здійснює приблизно 600млн дихальних рухів
- на весні частота дихання в середньому на третину більша ніж восени
- причиною гикавки є більш різкі, ніж зазвичай скорочення діафрагми. Здавлений звук, що при цьому виникає, є наслідком різкого закриття голосової щілини.
- у стані сонливості, втоми подих стає неглибоким, монотонним (у крові накопичується вуглекислота та інші продукти обміну, які впливаючи на дихальний центр спричиняють позіхання, під час глибокого повільного вдиху при позіханні кров збагачується киснем. А напруга м’язів, ротової порожнини, обличча, шиї, що беруть участь у позіханні сприяє збільшенню швидкості кроотоку в судинах голови. Це поліпшує кровопостачання клітин мозку.)
- позіхання заразнее: варто одному почати позіхати, і всі навколо підхоплюють, тому що позіхання легко виникає як наслідувальний рефлекс. Цей рефлекс змушує вас не тільки позіхати, але й посміхатись, якщо поруч хтось сміється.
Цікаві стостереження «Чому?»
- чому, коли ми занурюємось у холодну воду у нас «перехоплює дух»?
- чи помічали ви, що людина на короткий час затримує вдих, коли до чогось прислухається?
- чому у веслувальників, молотобійців момент найбільшого зусилля збігається з моментом видиху «Ух»
Додаток 5
Інструкція щодо виконання завдань у групах
Опрацюйте матеріал «нервова регуляція дихальних рухів» та малюнки, складіть власну схему «Нервова регуляція дихання»
Допоміжний матеріал для групи 1
Вплив кори великого мозку на дихання
В регуляції дихання бере участь кора великого мозку, яка забезпечує найтонше пристосування дихання до потреб організму у зв’язку із змінами умов зовнішнього середовища і життєдіяльності організму.
Ось приклад впливу кори великого мозку на дихання:
Прикладом керування своїм диханням є спів або гра на духових музичних інструментах. Однак вплив кори на дихальний центр обмежений. При різкому обмеженні концентрації CO2 в крові відбувається мимовільний вдих
Дихальний центр, його роль у регуляції дихання
Взаємоузгодження діяльності дихальних м’язів, що забезпечують вдих і видих , регулюється дихальним центром. Він розташований у довгастому мозку і ділиться на два підцентри: центр видиху(експіраторний) і центр вдиху (інспіраторний). Приблизно кожні 3-4с виникає збудження в центрі вдиху. Воно через спинний мозок передається до дихальних міжхребетних м’язів і діафрагми. М’язи скорочуються, об’єм грудної клітки збільшується – здійснюється вдих. При цьому нервові імпульси від м’язів і легень надходять до довгастого мозку, вони викликають збудження центру видиху, водночас гальмуючи центр вдиху. Дихальні м’язи розслаблюються, об’єм грудної клітки зменшується – здійснюється видих. Після цього дихальний цикл починається знову.
Рефлекторна регуляція дихання
Рефлекторна регуляція дихальних рухів
У стінках дихальних шляхів (особливо в бронхах і альвеолах), у плеврі, грудних і черевних м’язах знаходяться рецептори, які сприймають збудження і передають їх у довгастий мозок (дихальний центр), а з мозку – до м’язів. Відбувається вдих. Коли легені в достатній мірі розтягуються, виникає механічне подразнення рецепторів легень і плеври, яке рефлекторно припиняє скорочення дихальних м’язів – відбувається вдих. Отже, вдих рефлекторно регулює видих, а видих регудює вдих.
« Чинники які впливають на дихання »
дихання людини змінюється залежно від стану організму: воно спокійне рідке під час сну, часте і глибоке при фізичних навантаженнях, преривчасте нерівне під час емоцій.
Змінють характер дихання і такі рефлекторні реакції травного апарату, як акти ковтання, блювання, дефекації. Тісні зв’язки існують між функйією дихання і емоційними процессами. Такі емоційні прояви
Людини, як плач, сміх і є видозміненимидихальними рухами. В цих випадках активність дихального центру активно змінюється імпульсами, що надходять з верхньої частини стовбура мозку.
Нервова регуляція дихальних рухів
Можливий варіант схеми
«нервова регуляція дихання»
Нервова регуляція
Мимовільна Довільна
(регуляція частоти і (регуляція частоти і глибини дихання) глибини дихання)
↓ ↓
Дихальним центром корою великого мозку
довгастого мозку
↓ ↓
Дією на холодові, больові ми можемо свідомо
інші рецептопи, може прискорити дихання
зупинити дихання
Додаток 6
Інструкція щодо виконання завдань у групах
«Гуморальна регуляція дихальних рухів»
Завдання: опрацюйте матеріал «гуморальна регуляція дихальних рухів» та складіть схему
Допоміжий матеріал для групи 2
Важливу роль для дихання відіграють продукти обміну речовин. Надходячи в кров, вони збуджують інтерорецептори судин, які в свою чергу змінюють активність дихального центру. Головним чинником, що регулює дихання, є концентрація CO2 в крові, яка сприймається рецепторами, що містяться в стінках сонної артерії. Збільшення його концентрації підвищує збудливість дихального центра, який посилає імпульси до дихальної мускулатури. Дихання стає глибшим, частішим, що супроводжується виведенням надлишкового CO2 з організму.
При інтенсивній м’язовій роботі в результаті підвищення інтенсивних окисних процесів у крові збільшується вміст CO2 , молочної кислоти, які збуджують дихальний центр і хеморецептори рефлексогенних зон судин і тим самим підсилюють
дихання. Збільшення вмісту CO2 в крові на 0,2% призводить до підвищення вентиляції легень на 100%
Регуляція дихальних рухів
Можливий варіант схеми
«Гуморальна регуляція дихання»
Гуморальна регуляція
Частоту і глибину дихання
↓ ↓
Прискорює сповільнює
↓ ↓
Надлишок CO2 недостача CO2
↓
В результаті
підсилення ветиляції
легень дихання
призупиняється так як
концентрація CO2
в крові зменшується
Додаток 7
Інструкція щодо виконання завдань у групах
Опрацюйте матеріал «Дихальні рефлекси», складіть схему захисного дихального рефлексу кашлю або чхання
Допоміжний матеріал для групи 3
Велику роль у зміні дихальних рухів відіграють дихальні рефлекси, рефлекторні дуги яких проходять через дихальний центр, розглянемо деякі з них.
Коли занурюємось у холодну воду у нас «перехоплює дух» оскільки уповільнюється діяльність серця і на мить припиняється дихання. Що ж є причинною такої зміни? Холод подразнює рецептори, розміщенні в шкірі. (див. схему)
Холод→ шкіра (холодові рецептори) →Дихальний центр довгастого мозку →дихальні м’язи. Збудження, яке в них виникає по чутливих нейронах надходить до дихального центру. Далі по довгих відростках рухових нейронів збудження надходить від дихального центру до дихальних м’язів, припиняючи їхнє функціонування.
Серед дихальних рефлексів є так звані захисні дихальні рефлекси. Вони зумовлюють виникнення видозмінених дихальних рухів, наприклад чхання або кашлю.
Якщо до носової порожнини потрапили пил або речовини з різким запахом, вони подразнюють рецептори, розміщені в її слизовій оболонці. Виникає захисний рефлекс чхання – сильний і дуже швидкий рефлекторний видих через ніздрі, завдяки якому з носової порожнини видаляються речовини, які її подразнюють. Слиз, що зібрався під час нежиттю, спричиняє подібну захисну реакцію. Кашель – різкий рефлекторний видих через рот – виникає при різних подразненнях рецепторів гортані.
Чхання може бути також симптомом інфекційного захворювання, що супроводжується нежитем. Зі струменем повітря з носа при чханні викидається безліч вірусів і бактерій, і це звільняє організм від іфекційних чинників, але сприяє поширенню інфекцій серед інших людей. Тому коли ви чхаєте обов’язково прикривайте ніс хусткою
«рефлекторна дуга захисного дихального рефлексу»
Можливий варіант схеми рефлекторної дуги захисного дихального рефлексу чхання:
Додаток 8
Інструкція щодо використання завдань у групах
Опрацюйте матеріал «об’ємні показники дихання», заповніть таблицю «Життєва ємність легень».
Допоміжний матеріал для групи 4
Основні функціональні показники дихальної системи
У стані спокою доросла людина здійснює за хвилину 12-16 дихальних рухів, під час сну 10-12, а при фізичному навантаженні, хвилюванні, тяжкій хворобі- до 30-35 дихальних рухів. У маленьких дітей та осіб старшого віку частота дихання в стані спокою вища (20-25 дихальних рухів за хвилину).
Глибина дихання визначається об’ємом вдихуваного і видихуваного повітря.
Під час спокійного вдиху до легень надходить приблизно 500мл (0,5л) повітря – цей об’єм називають дихальним об’ємом.
Глибоко вдихнувши людина може набрати ще приблизно 1500мл повітря – це додатковий об’єм повітря (або резервний об’єм вдиху).
Після спокійного видиху людина може додатково видихнути ще 1500мл повітря – це резервний об’єм видиху. Разом дихальний, додатковий та резервний об’єми повітря становить життєву ємність легень – ЖЄЛ
Навіть після глибокого видиху в альвеолах легень залишається 1000-1200мл повітря - це залишковий об’єм повітря.
В повітроносних шляхах завжди залишається повітря – це так званий мертвий простір.
ЖЄЛ – це максимальна кількість повітря, яку видихає людина після найглибшого вдиху (в середньому 3500мл)
ЖЄЛ = Vдих. + Vдод. + Vрезерв
(3,5л = 0,5л + 1,5л + 1,5л)
ЖЄЛ залежить: від віку, статі, розвитку дихальних м’язів, які розвинені в людини, що займається різними видами спорту веслуванням, плаванням, гімнастикою тощо. У жінок вона становить 3000-3500мл, а в чоловіків – 4500-4800мл, у фізично тренованих осіб ЖЄЛ може сягати до 6000-7000мл. життеву ємність легень визначають за допомогою спеціального приладу- спірометра.
Щоб виміряти ЖЄЛ досліджуваний робить глибокий вдих, після чого здійснює видих в трубку спірометра, на якому фіксується ЖЄЛ.
Заповніть таблицю життєва ємність легень
таблиця
№ З/п |
Легеневі об’єми |
Характеристика дихальних рухів |
К-ть повітря (мл) |
1 |
дихальний |
|
|
2 |
додатковий |
|
|
3 |
резервний |
|
|
Додаток 9
Інструкція щодо виконання завдання у групах
Опрацюйте матеріал додатка та поясніть «Що таке правильне дихання»
Допоміжний матеріал для групи 5
«Правильне дихання»
При нормальному диханні вдих коротший за видих, такий ритм полегшує фізичну й розумову діяльність. Це можна пояснити так. Під час вдиху дихальний центр збуджується, при цьому за законом індукції збудливість інших відділів мозку знижується, а при видиху має місце протилежне явище. Тому сила м’язового скорочення знижується під час вдиху і зростає під час видиху, ось чому працездатність знижується і швидше настає втома, якщо вдих подовжений, а видих скорочений. Отже, треба вчитись правильно дихати при різних видах діяльності (ходьбі, бігу і т. п.). Одна з умов правильного дихання-це розташування грудної клітки. Для цього важливе правильне положення тіла, особливо під час сидіння за партою, дихальна гімнастика та інші фізичні вправи, які розвивають мускулатуру, що приводить у рух грудну клітку. Особливо корисні для цього такі види спорту, як плавання, веслування, катання на ковзанах, ходьба на лижах. Звичайно людина з добре розвиненою грудною кліткою дихає рівномірно і правильно. Тому ходити і стояти потрібно дотримуючись правильної постави, бо це сприяє розширенню грудної клітки, полегшує діяльність легень і забезпечує глибше дихання, а при зігнутому положенні тулуба в організм надходить менше кисню.
Додаток 10
Рівні регуляції дихання
Таким чином, нервові центри регуляції дихання розташовані на трьох рівнях:
Додаток 11
Тренінг
Фізкульт хвилинка «лікувальне дихання»
Для стимуляції роботи дихальної системи потрібно зробити глибокий вдих і на видиху промовити звук «же»; для зняття емоційних стресів – звук «ем»; для поліпшення пам’яті та уваги – звук «ер».
Промовляючи звук е, ми лікуємо легені, бронхи; а- гортань; ом-м-м – гайморові пазухи. Звуки будемо співати на одній ноті, промовляючи дев’ять разів. Вправи слід робити вранці та ввечері. Дихання теж може бути лікувальним. Вдих при цьому легкий, короткий, неглибокий – і відразу ж видих – довгий.
Найголовніший видих- ХО-О-О, ФУ-У-У. вдих – Ф-Ф-Ф більш цілющий.
Додаток 12
Розв’яжіть задачу
Скільки повітря (л) використає на дихання класс із 35 осіб за 45 хв уроку, якщо якщо один учень у середньому робить 16 вдихів на хвилину, вдихаючи при кожному з них 500мл повітря?
Додаток 13
«Визначте вид регуляції дихання в запропонованих прикладах».
А - чхання при подразненні слизової оболонки носа
Б – затримка дихання внаслідок зменшення концентрації вуглекислого газу в крові, що виникає після частого і глибокого дихання в стані спокою
В – затримка дихання при входженні в холодну воду, що діє на рецептори шкіри
Г – затримка дихання, що відбувається внаслідок дії нашатирного спирту на органи дихання.
Д – кашель при подразненні рецепторів гортані
Є – накопичення вуглекислого газу в крові внаслідок довільної затримки дихання, що спричинює мимовільне поновлення дихання.
Нервова - ………(А, В, Д) Гуморальна-……(Б,Г,Є)
Додаток 14
Обгрунтуйте необхідність дотримання таких правил
Додаток 15
Домашне завдання
Провести самоспостереження
1. покласти руку на груди і живіт, підрахувати кількість дихальних рухів за хвилину в положенні лежачи, сидячи, після 10 різних присідань. Записати результати і зробити висновки
2. виміряти окружність грудної клітки в стані вдиху і видиху. Чому в першому випадку вона більша, ніж у другому? Пояснити, чому при вдиху стінка живота зміщується вперед, а при видосі- назад.
Розв’яжіть задачу
У спокійному стані людина вдихає і видихає близько 500мл повітря. Визначити, скільки кисню при цьому вона споживає, якщо відомо, що в атмосферному повітрі кількість кисню становить 21%, а в повітрі, яке людина видихає 16%. Яку кількість повітря поглинає людина за хвилину, якщо частота дихальних рухів за хвилину 14?