Урок-проект з біології для 9 класу на тему «Вода та її основні фізико-хімічні властивості. Інші неорганічні сполуки»

Про матеріал

Урок-проект з біології для учнів 9 класу на тему «Вода та її основні фізико-хімічні властивості. Інші неорганічні сполуки». Метою є ознайомити учнів із фізико-хімічними властивостями води; з'ясувати особливості будови й хімічні властивості води, які дозволяють їй ефективно виконувати свої функції, звернути увагу на значення води для життєдіяльності живих організмів, розширити знання учнів про біологічне значення в організмі неорганічних сполук і мінеральних солей.

Перегляд файлу

Урок-проект на тему «Вода та її основні фізико-хімічні властивості. Інші неорганічні сполуки»

Тривалість: 90 хв

Мета:  ознайомити учнів із фізико-хімічними властивостями води; з’ясувати  особливості будови й хімічні властивості води, які дозволяють їй ефективно виконувати свої функції, звернути увагу на значення води для життєдіяльності живих організмів,  розширити знання учнів про біологічне значення в організмі неорганічних сполук і мінеральних солей.

Розвивати вміння висловлювати свої думки, аналізувати, встановлювати причинно-наслідкові зв’язки, робити висновки та розв’язувати задачі.

Формувати ключову компетентність ініціативності та підприємливості, розвивати лідерські якості.

Виховувати бережне ставлення до свого здоров`я, здоров’я інших людей і природи в цілому.

Операційні цілі (завдання)

Після закінчення уроку учень

Знає:

- органічні та неорганічні речовини, що входять до складу  організмів;

-  характеризує:

- будову, властивості та біологічну роль води;

пояснює:

- значення основних хімічних сполук для живих організмів;

вміє:

- розв’язувати задачі на визначення маси хімічних елементів, які входять до складу організму;

висловлює судження про:

- щодо необхідності різних продуктів харчування у раціоні людини;

може:

-ефективно працювати в групах, команді;

-  бути відповідальним у прийнятті особистого рішення;

- проявляти ініціативність, підприємливість та лідерські якості;

- спілкуватись, висловлювати свою думку та захищати її.

Методи і техніки

Навчання у малих групах, бесіда, дискусія

Метод «дивуй»

Прийом «закінчи речення»

Складання опорних схем, кластерів

Робота з різними джерелами інформації (додатки)

Розв’язування задач

Хвилинка народної творчості

Метод мікрофон

Обладнання:

Допоміжні матеріали (додатки):
Додаток 1 « Завдання для груп»
Додаток 2 « Текст до методичного прийому « Дивуй»»
Додатки 3-7 « Інструкція щодо виконання завдань в групах»
Додаток 8 «Літратурна хвилинка»
Додаток 9 « Запитання до вправи закінчи речення»
Додаток 10 «Вправа « Шифрувальник»»
Додаток 11 « Правила раціону»
Додаток 12 « Розв`яжіть задачу»
Додаток 13 « Вправи на закріплення матеріалу уроку (якщо залишився час)»
Додаток 14 «Домашнє завдання
Аркуш А4, маркери, скотч, смайлики.

таблиці, які ілюструють особливості будови та функції води,

мультимедійний проектор чи інтерактивна дошка, на яких ці таблиці можна демонструвати;

моделі молекули води;

підручники біології.

 

Хід уроку

1. Вступна частина

1.1.  Привітайтесь з учнями та оголосіть їм девіз уроку

Людина не повинна соромитись цікавості,

яку пробуджує в ній природа.

Ніколас Тінберген 

1.2. Створіть сприятливий психологічний настрій, звернувшись зі словами:   «Подивіться один на одного, посміхніться і подумки побажайте собі успіхів»

Адже для нас успіх це:

У-уміння навчитись і працювати

С- співробітництво в групах

П- подолання труднощів

І- ініціативність

Х- хороший настрій

1.2. Повідомте учням тему та мету уроку 

- розширити знання про воду, як важливу складову живих організмів;

- проаналізувати фізико-хімічні властивості води і  їх зв'язок  з  функціями   які вода виконує в організмі

- сформувати знання про  біологічне значення неорганічних сполук та мінеральних солей

1.3. Вода-предмет вивчення багатьох наук. Вернадський писав:  «Вода стоїть окремо в історії нашої планети. Немає природного тіла, яке б могло зрівнятися з нею за впливом на  перебіг основних, найграндіозніших процесів. Немає земної речовими – мінералу, гірської породи, живого тіла, - яке її не містить».

Ви зрозуміли, що без води немає життя.

Вчені довели, що життя виникло й розвинулося у воді. Очевидно, звідси походять вислови: «Вода – чудо пироди», «Вода – еліксир життя». Воду вивчають фізики, біологи, географи. Не менш важливою є вода для хімії, як речовина, як джерело життя. З давніх-давен люди зрозуміли, що без води не зможе існувати жоден живий організм. Вода стала предметом обожнювання. Однак сила води лякала людей. Це  спонукало мислителів вивчати природу та її багатства. Спробуємо дізнатися про воду і ми під час сьогоднішнього уроку!

1.4. Організуйте гру «Мікрофон» і запитайте, що вони знають про воду.

2. Основна частина

2.1. Об’єднайте учнів у 5 груп:   . Скажіть, щоб кожна група зайняла своє місце за окремим столом. Зверніть увагу на те, що кожна група має свій напрямок, за який буде відповідати під час роботи на уроці. Кожна група може і навчатись і навчити. Отже, ми знайомимось і вчимося.

Надайте кожній групі картку з завданнями та прокоментуйте їх. (Додаток 1)
2.2. Перед початком роботи груп, подайте учням цікаву інформацію про воду. (Додаток 2)
2.3. Надайте учням підготовлені тексти завдань (Додатки 3-7) та ноголосіть, що після того як усі члени групи прочитають текст, вони мають обговорити цей матеріал і впевнитись, що правильно зрозуміли умови завдання.
2.4. Повідомте групам, що на роботу з додатками відводяться 10 хв., після чого кожна група має презентувати опрацьований матеріал.
2.5. Зверніться до групи 1 «Хіміків» які вивчали склад, будову та властивості води, та попросіть їх презентувати опрацьований матеріал. Під час презентації, бажано на аркуші А4 маркером подати модель молекули води, схему утворення ковалентних та водневих зв`язків.
2.6. Надайте слово в групі 2 «Біологів» і попросіть учасників групи з`ясувати як властивості води пов`язанні с біологічним значенням води в живих організмах.
2.7 Перед презентацією групи 3 «Медиків» запропонуйте провести літературну хвилинку.
2.8. Зверніться до групи 3 з проханням презентувати матеріал водний баланс організму в такій послідовності :
1. Розкрити вміст води в різних клітиннах організму залежно від віку.
2. Як організм втрачає воду.
3. Шляхи надходження води до організму.
4. Норми споживання води залежно від умов в яких перебуває людина.
2.9. Запропонуйте учням визначити вміст води у власному організмі, для цього потрібно поділити свою вагу на 3 і помножити на 2 ( 3 хв.)
2.10. Наголосіть учням, що основні свої потреби у воді людина задовольняє за рахунок питної води, тому дуже важливо, щоб вона була якісною. Попросіть учнів 4 групи « Екологів» з`ясувати вимоги до якості питної води.
2.11. Щоб закріпити матеріал про будову і властивості води,  запропонуйте учням провести вправу «Закінчи речення» (Додаток 9)
2.12. Повідомте учням, що крім води для підтримання процесів життєдіяльності важливе значення мають мінеральні солі, які містяться у вигляді катіонів та аніонів. Зверніться до учасників групи 5 «Біохіміків» з проханням розкрити біологічну роль хімічних елементів та йонів у складі живих організмів.
2.13. Для закріплення біологічного значення хімічних елементів в живих органімах, запропонуйте учням провести вправу «Шифрувальник» (Додаток 10). Із букв, якими позначенні правильні відповіді, учні повинні одержати назву білка крові – гемоглобін.
2.14. Зверніть увагу учнів, що знання отримані на уроці важливі та допоможуть вам у збереженні власного здоров`я. Попросіть учнів обґрунтувати правила правильного раціону харчування (Додаток 11).
2.15. Запропонуйте учням розвзати задачу :
Вміст сульфуру в організмі людини 0,25% від маси тіла. Яка масова частка сульфуру входить до організму людини масою 70 кг. ( Додаток 12)
2.16. В разі залишеного часу можна виконати ряд вправ на закріплення матеріалу уроку ( Додаток 13).

 

                             3. Підсумкова частина

3.1. Запропонуйте учням провести самооцінювання набутих знань і оцінити роботу групи.
  3.2. Домашнє завдання :
1. Розв `яжіть задачу.
2. З`ясуйте вміст елементів у продуктах харчування.
3. За бажанням складіть кросворд про воду.
3.3 Проведіть рефлексію, запропонуйте учням визначити один зі смайликів, який відображує їх теперішній настрій та помістити його у валізку. За бажанням учні можуть висловити коментарі або пояснити свій вибір.
3.4. Подякуйте учням за урок, називаючи конкретно якості за які ви вдячні ( за креативність, активність, вміння аналізувати, тощо)

                 
                                     Додаток№1
 

                          Завдання для груп
 

Група 1 «ХІМІКИ»

Опрацюйте матеріал «Будова та властивості води», з’ясуйте як властивості води пов’язані з її будовою.

Група 2 «БІОЛОГИ»

Опрацюйте матеріал «Біологічна роль води в живих системах» та презентуйте його.

Група 3  «МЕДИКИ»

Опрацюйте матеріал «Водний баланс людини» та презентуйте його в такій послідовності:

  1. Розкрийте вміст воді в різних клітинах організму залежно від віку.
  2. Як організм втрачає воду?
  3. Шляхи надходження води до організму
  4. Норми споживання води залежно від умов, в яких перебуває людина.

Група 4 «ЕКОЛОГИ»

Опрацюйте матеріал «Питна вода та вимоги до її якості» та презентуйте його.

Група 5 «БІОХІМІКИ»

Опрацюйте матеріал «Роль неорганічних речовин у життєдіяльності організмів» та презентуйте його в такій послідовності:

  1. Класифікація хімічних речовин.
  2. Роль йонів у життєдіяльності організмів.
  3. Роль хімічних елементів у складі живих організмів.

 

    Додаток 2
 

Текст до методичного прийому «Дивуй»
 

Вода – це безцінний скарб планети. «Соком життя» назвав воду Леонардо да Вінчі. Без їжі людина живе до 40 діб, а без води лише 3-4. Доросла людина повинна випивати за день не менше ніж 2 літри води.
В організмі ссавців масова частка води 70% від загальної маси, риб 85%, а медуз до 97%. В організмі людини до 65% води. Найбільше води 83% містить головний мозок, в м`язах 77%, в легенях і нирках 80%, найменше в жировій тканині і кістках – 33%. Нестача води в організмі приводить до нервового виснаження, паралічі м`язів, а втрата 10-20% викликає смерть.
 

                                    Додаток 3

Інструкція щодо виконання завдань у групах
 

Опрацюйте матеріал «Будова та властивості води» та з’ясуйте як властивості води  пов’язані  з її будовою.

Допоміжний матеріал для групи 1 «ХІМІКИ»

Склад, будова, властивості води.

Серед неорганічних сполук живих організмів особлива роль належить воді, яка має важливе біологічне значення для функціонування організмів). Вода має унікальні хімічні і фізичні властивості, які пов»язані з будовою її молекули.

 

 

 

 

 

                                             Будова молекули води.

Н2О – склад молекули

Молекула води містить атом оксисену та 2 атоми гідрогену, сполучені ковалентними полярними зв’язками C:\Users\Валя\Desktop\LoI7kVPSd5g.jpg

 

 

Молекула води містить атом Оксигену та два атоми Гідрогену, сполучені ковалентними полярними зв’язками.

 

 

 

 

 

Хімічні зв’язки

У молекулі води ковалентні полярні зв’язки

Між молекулами води утворюються водневі зв’язки

C:\Users\Валя\Desktop\LoI7kVPSd5g.jpg

На  полюсах молекули води розміщені позитивні і негативні заряди, тобто вона полярна і є диполем

C:\Users\Валя\Desktop\LoI7kVPSd5g.jpg

Ковалентний зв'язок між атомами Оксигену і Гідрогену

Водневий зв'язок


                                 Властивості води.

1. Універсальний розчинник.

2. Текучість

3. Висока теплопровідність.

4. Висока теплоємність.

5. Велика теплота випаровування.

6. Велика теплота плавлення.

7. Великий поверхневий натяг.

8. Змінна густина. 

Вода – дійсно, найбільш дивовижна речовина в природі. Оскільки, вона – універсальний розчинник. В ній розчиняються всі необхідні для живого організму сполуки (органічні і мінеральні речовини, гази); вона має високу теплоємність і одночасно високу для рідин теплопровідність. Ці властивості роблять воду ідеальною для підтримання теплової рівноваги організму.
Завдяки полярності своїх молекул вода виступає в ролі стабілізатора структури, визначає функціональну активність макромолекул залежно від товщини гідратної оболонки, що знаходиться навколо них.

Вода – джерело кисню, що виділяється при фотосинтезі, і водню, який використовується для відновлення вуглекислого газу. Вода є основним середовищем де протікають біохімічні і хімічні реакції.
Вода практично не стискується, що дуже важливо для надання форми органам і підтримання її, створення тургору і забезпечення відповідного положення органів і частин організму.

Завдяки води можливе здійснення осмотичних явищ у живих клітинах.
Вода – основний засіб пересування речовин в організмі (кровообіг, висхідний і низхідний потік розчинів по тілу рослин тощо).

Тому, вода дійсно дивовижна речовина в природі.
Всі тіла при охолодженні стискуються, а вода – розширюється; на її поверхні можуть плавати тіла, важчі за воду; вона ніколи не буває в природі абсолютно чистою; вода навіть може подолати гравітацію!
 

                                    Додаток 4

         Інструкція щодо виконання завдань у групах
 

Опрацюйте матеріал «Біологічна роль води в живих системах» та презентуйте його.

Допоміжний матеріал для групи 2 «БІОЛОГИ»

Біологічна роль води в живих системах

  1. Вода визначає фізичні властивості клітин: їхній об’єм і внутрішньоклітинний тиск (тургор).
  2. Вода формує оболонку навколо деяких сполук (наприклад білків),  що перешкоджає їхній взаємодії.
  3. Велика теплота плавлення перешкоджає утворенню кристаликів льоду в клітинах зниженні температури.
  4. Вода – розчинник. Її молекули взаємодіють із хімічними речовинами, елементи яких мають електростатичні зв’язки, і розкладають їх на аніони та катіони, що зумовлює перебіг хімічних реакцій.
  5. Теплоємність, теплопровідність і випаровування води забезпечують різноманітний розподіл тепла в середині організму – біохімічні реакції в клітинах відбуваються в сталому діапазоні температур.
  6. Вода міститься у складі змащувальних рідин у тих частинах тіла, де поверхня одного органа треться об поверхню іншого.
  7. Сильний поверхневий натяг, завдяки утворенню водневих зв’язків молекули води, сприяє підняттю води судинами рослин та щілинами грунту.
  8. Більша частина біохімічних реакцій відбувається тільки у водних розчинах. Перехід певної сполуки в розчин надає її молекулам здатність рухатися, а їхня реакційна здатність зростає
  9. Вода – безпосередній учасник багатьох реакцій. Розщеплення білків, вуглеводів та інших речовин відбувається у результаті їхньої взаємодії з водою – реакції гідролізу.
  10. Надзвичайна чутливість води до електромагнітних і акустичних полів є своєрідним органом чуття багатьох живих

 

Біологічна роль води в живих системах

                                                             Значення води

1.      Вода — універсальний розчинник. За розчинністю у воді речовини поділяються на гідрофільні(добре розчинні) та гідрофобні (нерозчинні)

2.      Вода визначає деякі фізичні властивості клітин — їхній об’єм, внутрішній тиск (тургор).

3.      Вода — середовище для фізіологічних і біологічних процесів. Розщеплення багатьох речовин

відбувається за рахунок їх взаємодії з водою, каталізуємої ферментами. Такі реакції називаються

реакціями гідролізу

4.      Вода — терморегулятор. Вона має велику теплоємкість, тобто здатна поглинати тепло без значних

змін своєї температури

5.      Вода — основне середовище пересування речовин в організмі та клітині


                                              Додаток 5


                      Інструкція щодо виконання завдань у групах

 

Опрацюйте матеріал «Водний баланс людини» та презентуйте його.

 

             Допоміжний матеріал для групи 3 «МЕДИКИ»

Водний баланс людини

Вміст води в організмі людини становить близько 65%. Тобто, якщо маса людини становить 60 кг, то з них 39 кг припадає на воду. Слід зазначити, що вміст води залежить і вік віку: у новонароджених він становить близько 75-80%, у період завершення росту – 65-70%, а в людей похилого віку – лише 55-60%. Між різними органами і тканинами людини вода розподілена нерівномірно: найбільше її у крові та нирках – 82-83%, у головному мозку – до 80%, печінці – 75%, м’язах – 70-76%, натомість у жировій тканині – близько 30%, кістках – близько 20%.

https://lh5.googleusercontent.com/7EBb5DH-iF3AvtVcMPlFlAvtk2xyKJ0YSjzxi5FThecdscwauR-0kevcJWlaXP1-tXJW8SuDeNuQi4rPTNh_La09OxibTDuyan2oUvO0tJuC_LC19YiwfC2pRGgXJibjrAyAiyBe9aJEis9yBw

Оскільки організм людини щоденно витрачає приблизно 2-2,5 л води (вона виводиться з неперетравленими рештками їжі, сечею, потом,випаровується з поверхні слизових оболонок ротової порожнини та дихальних шляхів), то така сама її кількість має постійно надходити туди. Шляхи надходження води до організму різні. Крім того, близько 1 л води потрапляє з продуктами харчування, що майже 300 мл води утворюється внаслідок окиснення жирів, білків і вуглеводів (так звана метаболічна вода).

Кількість спожитої за добу води залежить від умов, у яких перебуває людина. Так, у спекотну погоду або під час здійснення важкої фізичної праці витрати води зростають через посилення потовиділення та значне випаровування через слизові оболонки. Зневоднення організму (дегідратація) можливе і внаслідок порушень  роботи кишечнику (сильні проноси), значних  крововтрат тощо. За таких умов споживання води має збільшитися до 4-7 л на добу. Унаслідок зневоднення уповільнюються  процеси травлення та всмоктування поживних речовин, порушуються процеси терморегуляції; гусне кров, порушується її транспортна функція, у судинах можуть виникати згустки (тромби). Втрата понад 20% води – смертельно небезпечна для людини.

Людина, яка виконує важку фізичну працю за умов підвищеної температури (наприклад, у доменному цеху), втрачає за годину лише внаслідок посиленого потовиділення до 1,6 л води! Тож добова потреба у воді в неї може зростати до 20 л за добу.

Першим сигналом недостатнього вмісту води в організмі є відчуття спраги, яке виникає при збудженні відповідного центру в гіпоталамусі (структура проміжного мозку). Його рецептори збуджуються як унаслідок зростання концентрації солей в рідинах організму, так і в разі підвищення концентрації йонів Натрію. Ці подразники сприймають різні групи рецепторів. Відчуття спраги виникає, якщо організм людини втрачає близько 1% вологи свого тіла, і зникає після споживання певної кількості води, в середньому 0,25-0,5 л.

Отже, основні свої потреби у воді людина задовольняє за рахунок питної води. Тому розглянемо вимоги до її якості.

                       

                                    Додаток 6

Інструкція щодо виконання завдань у групах
 

Опрацюйте матеріал «Питна вода та вимоги до її якості» та презентуйте його.

             Допоміжний матеріал для групи 4 «ЕКОЛОГИ»

Питна вода та вимоги до її якості

В Україні вимоги до якості питної води визначені Державним стандартом. Згідно з ним питна вода має бути епідеміологічно безпечною та нешкідливою за хімічним складом. Безпеку води в епідеміологічному відношенні визначають як загальною кількістю мікроорганізмів (не більше 100 в 1 см3 води), так і за кількістю клітин кишкової палички (не більше 3 в 1 дм3 води). Питна вода не повинна містити водні організми, помітні неозброєним оком, та плівку на поверхні.

Основними забруднювачами водних об’єктів у нашій країні є промисловість (понад 55 % від загального скиду) та житлово-комунальне господарство (понад 40%). Небезпечне забруднення водойм радіонуклідами. Стічні води з високою радіоактивністю (100 і більше Кюрі на 1 л води) мають бути поховані в підземних безстічних басейнах або резервуарах.

Вам уже відомо. Що в річках, озерах та інших водоймах відбуваються природні процеси самоочищення. У них беруть участь різноманітні організми: бактерії, водорості, одноклітинні тварини, губки, двостулкові молюски тощо. Але ці  процеси тривають досить повільно, тому за інтенсивного забруднення неочищеними побутовими та промисловими стоками водні екосистеми нездатні самостійно очиститися.

Методи очищення стічних вод поділяють на механічні, фізико-хімічні та біологічні. Механічні методи полягають в очищенні стічних вод від завислих у них частинок відстоювання та фільтрування. Ці методи дають змогу видаляти з побутових стічних вод до 2/3 нерозчинних домішок, а з промислових – до 9/10.

За допомогою різноманітних фізико-хімічних методів зі стічної води видаляють розчинні неорганічні та органічні домішки. А також завислі в ній найдрібніші часточки.

Завершальним етапом очищення стічних вод є застосування біологічних методів  з використанням штучно створених ланцюгів живлення, до яких входять певні види бактерій, одноклітинних і багатоклітинних тварин.

Сира вода з природних водойм, а також недостатньо очищена питна вода може стати джерелом збудників різноманітних захворювань: дизентерії. Холери, черевного тифу, глистних захворювань тощо. Тому перед споживанням воду з колодязів, струмків, бюветів слід добре прокип’ятити, а водопровідну – профільтрувати через спеціальні очисні побутові фільтри.

Для обмеження втрат і збереження якості прісної води потрібні такі заходи:

  • Зменшення витрат води для забезпечення роботи промисловості, транспорту та об’єктів сільського господарства;
  • Зменшення витрат прісної води для побутових потреб;
  • Охорона малих річок, які відіграють важливу роль у загальному водному балансі планети, зокрема живляться великі річки, від них  залежить рівень підземних вод;
  • Створення умов для самоочищення водойм;
  • Проведення лісоохоронних заходів, оскільки внаслідок знищення лісів часто міліють річки та інші водойми;
  • Упровадження ефективних методів очищення стічних вод, здійснення постійного контролю за санітарним станом водойм і якістю питної води;
  • Створення замкнених систем водопостачання промислових, аграрних та енергетичних об’єктів;
  • Постійний  контроль за станом джерел питної води.

                 

                                                       

                                                   Додаток 7

Інструкція щодо виконання завдань у групах
 

Опрацюйте матеріал «Роль неорганічних речовин у життєдіяльності організмів» та презентуйте його за планом:

  1. Класифікація хімічних речовин.
  2. Роль йонів у життєдіяльності організмів.
  3. Роль хімічних елементів у складі живих організмів.

Допоміжний матеріал для групи 5 «БІОХІМІКИ»

 

Картинки по запросу класифікація хімічних речовин що містяться у складі організмів схема

Для підтримання процесів життєдіяльності окремих клітин і організму в цілому важливе значення мають солі неорганічних (мінеральних ) сполук. У живому організмі солі перебувають у розчиненому і твердому стані. Розчинені у воді солі містяться у вигляді йонів: катіонів і аніонів.             

 

       Катіони

Кᶧ, Naᶧ, Са²  забезпечують подразливість, підтримують осмотичний тиск у клітині

 

 

Кᶧ, Naᶧ -- різна концентрація йонів поза клітинами та всередині них спричинює виникнення різниці електричних  потенціалів на мембранах, що забезпечує транспорт речовин крізь мембрани.

Mg² міститься у складі молекули хлорофілу

Са²ᶧ і Mg²ᶧ забезпечують активність ферментів

Са²ᶧ -- наявність у плазмі крові – необхідна умова згортання крові, бере участь у регуляції роботи серця, скорочень мязів

NHᶧ₄ бере участь у підтриманні сталого рН у клітині

 

             Аніони

Н₂РО₄ і НРО₄²⁻ зумовлюють буферність клітини – здатність підтримувати внутрішньоклітинне середовище на рівні сталого значення рН

НСО⁻ підтримують стале рН на рівні 7,4 за межами клітин

НSО⁻₄ взаємодіють із малорозчинними сполуками і таким чином позбавляють організм різних шлаків

Сl⁻ міститься у складі хлоридної кислоти – складової шлункового соку людини і багатьох тварин, плазмі крові

І⁻ міститься у складі гормона щитоподібної залози – тироксину

Вr⁻ впливає на щитоподібну залозу, пригнічує її діяльність, сприяє накопиченню йоду

 

         Роль йонів у життєдіяльності організмів

 

 

Роль хімічних елементів, що містяться у складі живих організмів

(Хімічні елементи можуть виконувати різноманітні біологічні функції в складі органічних і неорганічних сполук та йонів)

Елемент у складі речовини та йона)

Біологічне значення

О

Міститься у складі молекул води, багатьох неорганічних та органічних сполук; у складі окиснювальних речовин бере участь у вивільненні енергії

C

Міститься у складі молекул усіх органічних і багатьох неорганічних сполук

H

Міститься у складі молекул води, інших неорганічних та органічних сполук

N

Складовий елемент амінокислот, білків, нуклеїнових кислот, АТФ та деяких інших біомолекул

P

Міститься у складі нуклеїнових кислот, АТФ, ферментів, кісткової тканини й емалі зубів

Ca

У рослин входить до складу оболонки клітин, у тварин – до складу кісток і зубів, активізує згортання крові

K

Бере участь у проведенні нервових імпульсів; активізує ферменти білкового синтезу, процеси фотосинтезу

Cl

Входить до складу хлоридної кислоти, яка є компонентом шлункового соку та активізує ферменти

Na

Впливає на проведення нервових імпульсів, підтримує осмотичний тиск у клітині, бере участь у синтезі гормонів

Mg

Міститься у складі молекули хлорофілу, в кістках і зубах, бере участь у синтезі ДНК, енергетичному обміні

I

Міститься у складі гормонів щитоподібної залози, які впливають на обмін речовин

Fe

Міститься у складі гемоглобіну, міоглобіну, кришталика та рогівки ока, бере участь у синтезі хлорофілу

Cu

Бере участь у процесах творення крові, фотосинтезу і каталізу внутрішньоклітинних окисних процесів

Mn

Впливає на врожайність рослин, активізує процеси фотосинтезу, також впливає на процеси творення крові

F

Міститься у складі емалі зубів (через його нестачу розвивається карієс, через надлишок - флуороз)

 

 

 

 

                      Додаток № 8

                                             
                             Літературна хвилинка
 

Відгадайте загадки

  1. Яку воду можна носити в решеті?  (Сніг)
  2. Сидить півень на вербі, спустивши крила до землі. (Дощ)
  3. Що це таке: пливе і ллється,

Часом на камінь дереться? (Вода)

  1. Як немає – усе висихає,

Звірі й птахи помирають. (Вода)

Прокоментуйте прислів’я про воду.

  1. Куди водиця тече, там травиця росте.
  2. По краплі дощ, а дощ ріки напуває, ріками море стоїть.
  3. Куди водиця тече, там травиця росте.
  4. Крапля за краплю – утворить озеро.

     
  5.  

                                                         Додаток 9
                        
      Запитання до вправи – «закінчи речення»

1) У молекулі води атоми сполученні … ( ковалентними полярними з`язками)
2) Між молекулами води виникають … ( водневі з`язки)
3) Вода бере участь у процесах терморегуляції завдяки … ( високій теплоємності і теплопровідності)
4) Вода надає певної форми соковитим плодам і тканинам тому що … ( вода практично не стискується)
5) Вода слугує основним засобом пересування речовин, отже вона виконує … ( транспортну функцію)
6) Проникнення речовин у клітину і виведення з неї продуктів обміну відбувається в розчиненому вигляді,бо вода … ( універсальний розчинник)
7) Вода сприяє підняттю воду судинами рослин та щілинами грунту завдяки…( сильному поверхневому натягу води)
8) Вода безпосередньо бере участь в хімічних реакціях клітини таких як … ( гідроліз та гідратація)

                                                          
                                              Додаток№10
 

                       Вправа «Шифрувальник»
 

 Біологічний вплив хімічних елементів

Значення для організму

C

Cl

I

K

F

Mg

P

Ca

O

Na


1. Входять до складу біомолекул



2. Основний позитивно заряджений іон в організмі тварин.


3. Основний компонент кісток і черепашок, бере участь у регуляції обмінних процесів.

4. Негативно заряджений іон в організмі тварин

5. Головний внутрішньоклітинний позитивно заряджений іон.

6. Входить до складу гормонів щитоподібної залози

7. входить до складу зубів

8. Структурний компонент білків, нуклеїнових кислот, АТФ



9. Активізує діяльність ферментів, структурний компонент хлорофілу

10. Входить до складу води та біомолекул

 

Г

 

Г

 

О

 

А

 

Р

 

М

Л

І



 

Н

 

О

 

 

А

 

А

 

О

 

О

 

О

 

О

А

Н



 

О

 

П

 

 

Б

 

В

 

А

 

А

 

А

 

Л

Л

А



 

П

 

Р

 

 

В

 

Е

 

А

 

Г

 

Б

 

Б

Б

О



 

Р

 

С

 

 

Б

 

А

 

Б

 

І

 

Л

 

Н

О

У



 

С

 

Т

 

Б

 

Б

 

В

 

Н

 

Л

 

А

Н

І



 

І

 

Ф

 

 

А

 

А

 

Г

 

Н

 

А

 

Н

А

Б



 

Б

 

А

 

 

Е

 

Г

 

М

 

А

 

Н

 

І

Н

Н



 

В

 

Б

 

 

Р

 

Д

 

Н

 

В

 

А

 

Н

І

А



 

Г

 

Н

 

 

Д

 

А

 

У

 

Б

 

Г

 

Б

А

В



 

Д

 

В

 

 

                                  Додаток № 11
          
                                 Правила раціону
 

Спираючись на роль хімічних елементів живих організмах, поясніть :

1. Який раціон харчування ви могли б запропонувати людині, що страждає від недостатньої кількості йоду в організмі? Чому необхідний цей елемент?
2. Недостатню кількість мінеральних солей в організмі можна поповнити як за допомогою харчових продуктів так і за допомогою ліків – комплексу вітамінів та мінералів. Який із способів ви обрали б? Чому?
3. Які захворювання або зміни в організмі можуть виникнути, якщо в їжі міститься недостатня кількість кальцію? Які продукти багаті на кальцій?

 


                                                           Додаток 12
 

                                        Розв`яжіть задачу

Задача 1. Вміст Сульфуру в організмі людини становить 0,25 % від маси тіла. Яка маса Сульфуру входить до складу організму людини масою 70кг?

 

 

 

                                                      Додаток 13

    Вправи на закріплення матеріалу уроку( якщо залишився час)

1. Позначте  знаком «+» правильне твердження про воду, знаком «-» - неправильне

А. Найкращий розчинник серед загальновідомих рідин

Б. Має низьку теплоємність і водночас низьку для рідин теплопровідність

В. Є середовищем перебування багатьох організмів

Г. Є основним засобом пересування речовин в організмі

Д. Основне середовище, де протікають хімічні реакції

Е. Сама безпосередньо не бере участі в хімічних реакціях, що протікають в  організмах

Є. Практично не стискається, що дуже важливо для надання форми  соковитим органам і тканинам.

2. Визначте відповідність між йонами та їхніми біологічними функціями:

1) вугільна кислота та її аніони

2) йони кальцію і магнію

3) йони міді

4) аніони фосфатної кислоти

А) створюють фосфатну буферну систему, що підтримує рН внутрішньоклітинного середовища організму на рівні 6,9

Б) активатори багатьох ферментів

В) беруть участь у процесах зсідання крові, фотосинтезу, каналізують внутрішньоклітинні окисні процеси

Г) компоненти шлункового соку у вигляді хлоридної кислоти, активізують ферменти

Д) формують бікарбонатну буферну систему, що підтримує рН позаклітинного середовища(плазма крові) на рівні 7,4


3. Допишіть речення, вставте пропущені формули йонів.

Неорганічні речовини в клітині, крім води, представлені також……….. Молекули солей у водному розчині  розпадаються на катіони й аніони. Найбільше значення мають катіони: ……………. й аніони - …………. Важливим є не тільки вміст, але й співвідношення йонів у клітині.

                                                          
                              
                                   Додаток №14

                                         Домашнє завдання


1. Розв’яжіть задачу

Задача. У клітинах організму людини масові частки Оксигену, Карбону і Гідрогену складають відповідно 65, 18 і 10 %. Атомів якого з названих елементів і організмі людини найбільше?

2. Зв`ясуйте вміст елементів у продуктах харчування. Свою відповідь побудуйте у вигляді таблиці або схем.
Зразок таблиці:
 

Fe

Квасоля, буряки, огірки, ячмінь, яблука

Zn

Кукурудза,квасоля, цибуля, буряки

Se

Капуста, редька, бобові

Co

Картопля, огірки

Mn

Буряки, квасоля, цибуля, помідори

 
3. За бажанням виконайте творче завдання, складіть кросворд про воду.
 

 
 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
4.5
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.9
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Fofonova Katerina
    Дякую! Дуже насичений план уроку :) супер!
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Ільїна Наталя Василівна
    Урок цікавий, дякую що поділились наробкою!
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
1 березня 2018
Переглядів
5862
Оцінка розробки
4.9 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку