Урок з біології для 9 класу "Стабільність екосистеми та причини її порушення"

Про матеріал

Матеріал ознайомлює учнів із причинами порушення різних екосистем, формує знання про взаємодії різних живих організмів в екосистемах, виховує дбайливе ставлення до оточуючого середовища. Розробка містить ситуаційні задачі, які розвивають критичне мислення учнів.

Перегляд файлу

Тема: Стабільність екосистеми та причини її порушення.

Мета: ознайомити учнів із причинами порушення різних екосистем; сформувати знання про взаємодії різних живих організмів в екосистемах; ознайомити з поняттям «сукцесії»; розвивати критичне мислення; пам'ять, увагу, порівнювати й узагальнювати інформацію, робити висновки; виховувати дбайливе ставлення до природи; формувати екологічне мислення, інтерес до предмета.

Обладнання та матеріали: підручник, зошити, фотографії екологічних проблем.

Базові поняття і терміни: сукцесія, антропогенний фактор, екологічна криза.

Тип уроку: комбінований урок.

Компетентності, які формуються в учнів: уміння вчитися, спілкуватися державною мовою, комунікативна, загальнокультурна, здоров'язбережувальна, науково-природнича, екологічна грамотність.

Епіграф уроку:

«Чим більше ми пізнаємо закони природи,

тим усе більше неймовірними стають для нас дива»

(Чарльз Дарвін)

Хід уроку

І. Організаційний момент.

Привітання, налаштування позитивного настрою. Вправа «Похвали себе». Учням пропонується завершити фразу «Я все зрозумію, тому що … », «В мене все вийде, тому що … », «Я отримаю гарну оцінку, тому що … ».

Сьогодні ми збагатимо ваші знання, а методи використані на уроці будуть розвивати вашу пізнавальну активність і екологічну грамотність. Я розраховую на вашу зацікавленість, уважність та активність.

ІІ. Актуалізація опорних знань.

1. Біологічний диктант (самостійна робота учнів):

  1. Наука про взаємозв’язки організмів з навколишнім середовищем – (екологія).
  2. Фактори навколишнього середовища, що впливають на організм – (екологічні).
  3. Фактори неживої природи – (абіотичні).
  4. Фактори живої природи – (біотичні).
  5. Фактори людської діяльності – (антропогенні).
  6. Сукупність організмів різних видів, які взаємодіють між собою та навколишнім середовищем – (екосистема).
  7. Види організмів, пов’язаних між собою харчовими відносинами у певній послідовності – (ланцюг живлення).
  8. Трофічна сітка забезпечує – (стійкість екосистеми).
  9. Глобальна екологічна система, межі якої зумовлені життєдіяльність організмів – (біосфера).
  10.  Межі біосфери формують (атмосфера, гідросфера, літосфера).

2. Фронтальна бесіда:

- Охарактеризуйте газову функцію живої речовини.

- Охарактеризуйте концентраційну функцію живої речовини.

- Охарактеризуйте окисно-відновну функцію живої речовини.

- Охарактеризуйте біохімічну функцію живої речовини.

- Охарактеризуйте колообіг Карбону.

- Охарактеризуйте колообіг Оксигену.

ІІІ. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності.

Розповідь вчителя. Почнемо з казки: коли Життя народжувалося, воно поставило собі відоме гамлетовське запитання: «Бродити чи не бродити?» Реакція бродіння проста, не потребує багато енергії. Але те, що просто, не завжди геніально, бо, в такому випадку, Життя на Землі дуже швидко б зникло. І коли Життя побачило цю безодню, воно злякалося… Життя зрозуміло, що жити довго можна лише за умови творчого існування, і це так добре у нього вийшло, що згодом утворився той єдиний склад повітря, який потрібний для розвитку життя. Атмосфера – це той дім, який побудувало для себе на Землі Життя. Але зараз домівці загрожує біда:

… За рік в атмосферу Землі викидається 200 млн. т. СО, понад 20 млрд. т. СО2, 150 млн. т. SО2, 53 млн. т. оксиду азоту, 250 млн. т. пилу, 120 млн. т. золи і понад 50 млн. т. вуглеводнів…

… Кожна машина з бензиновим двигуном, яка пройшла 15 тис. км, викидає в атмосферу 250 кг СО2, 530 кг СО, 93 кг вуглеводнів, 28 кг оксиду азоту…

… «Мені шкода дітей всього світу, які з незахищеною головою бігають під літнім дощем,» - казав академік О. Берг.

З усіх цих фактів виникають такі запитання:

  • Що сталося з нашою планетою і нами?
  • Що робити?

Спробуємо розібратися на сьогоднішньому уроці.

Повідомлення теми і мети уроку.

IV. Вивчення нового матеріалу.

1. Причини змін екосистеми (Розповідь вчителя із складанням опорного конспекту)

Екосистема може нормально функціонувати за відносно стабільних умов зовнішнього середовища. Екосистеми здатні підтримувати гомеостаз, проте в них може відбуватися зміни.

Сукцесія – послідовні зміни угруповань організмів, які з часом призводять до перетворення екосистем.

Сукцесії

 

 

 

 

 

2. Вплив діяльності людини на стан біосфери (Розповідь вчителя з розв’язуванням ситуаційних задач)

Внаслідок антропогенного впливу виникають такі екологічні проблеми:

- урбанізація;

- зміна клімату та стану атмосфери;

- нераціональне використання енергетичних ресурсів;

- забруднення вод Світового океану;

- ерозія та забруднення ґрунтів;

- знищення лісів;

- знищення біологічного різноманіття.

Спробуємо розібратися до яких наслідків можуть призвести дані проблеми, розв’язавши ситуаційні задачі.

Задача 1. За добу людина вдихає приблизно 25 кг повітря. Під час роботи двигуна внутрішнього згорання автомобіля витрачається 1825 кг кисню на 100 км шляху. Скільки часу може дихати людина цим киснем?

Задача 2. Концентрація СО2 в атмосфері в порівнянні з XIX ст підвищилася на 11%, а температура приземних шарів атмосфери – на 1%. У недалекому майбутньому вміст СО2 в атмосфері може зрости в 10 раз. Розрахуйте на скільки градусів підвищиться температура повітря?

Головні проблеми забруднення атмосфери (повідомлення учнів):

  • Парниковий ефект;
  • Озонові дири;
  • Кислі дощі;
  • Смог.

Задача 3. Після розпаду ізотопу йоду -131, 6 в результаті аварії на Чорнобильській АЕС певна ділянка біосфери була забруднена радіоактивним цезієм масою 2 кг. Визначте масу цезію, що не розпався через 52 роки, якщо його період розпаду складає 26 років.

Задача 4. Визначте, скільки грамів кобальту розпадеться за 216 діб, якщо його період розпаду 72 доби. А загальна кількість його складає 10 грам.

Розповідь вчителя. В серпні 1945 р. на японській землі піднялися до неба два «гриба» атомних вибухів. Свідок цієї події, американський журналіст залишив такий запис: «Над землею піднявся вогневий стовп висотою в 3000 метрів. Від його верхівки відокремилася вируюча хмара, яка досягла висоти 15 км. Люди миттєво перетворилися в пузирці газу. Від тих, які стояли трохи далі, залишилася невелика жирна пляма». Але це був тільки початок… Зараз загальна потужність ядерних арсеналів світу складає біля 12 тис. мегатонн. Це в мільйон разів більше потужності бомби в Хіросимі.

Повідомлення учнів:

  • Шляхи потрапляння радіонуклідів до організму людини і їх виведення;
  • Наслідки Чорнобильської катастрофи.

Задача 5. За добу кожна людина вживає близько 4 л води. Який обєм води потрібен на добу місту з населенням 80 тис. чоловік?

Розповідь вчителя. Загальносвітове споживання води сягає 3500 км3. На планеті через відсутність чистої води помирає 25 тис. чоловік на рік. Близько мільярда людей страждають від нестачі води, 60% всієї поверхні Землі – зони, що страждають від нестачі прісної води.

В Греції вода дорожча за вино; в Голландію та Норвегію ввозять чисту воду десятками тисяч тонн, а що казати про країни Азії та Африки…

Повідомлення учнів:

  • Очищення стічних вод;
  • Охорона вод Світового океану.

V. Узагальнення і систематизація знань.

Заповнити графу «Заходи по усуненню забруднення»

Середовище

Забрудники

Заходи по усуненню забруднення

Повітря

Пил, зола, сажа, оксиди азоту, озон, свинець, ртуть, ванадій, оксиди вуглецю, сірководень, аміак

 

Вода

Фізичні, хімічні, біологічні та радіаційні забруднення, нафтопродукти

 

Грунт

Оксиди фосфору, пил добрив, нітрати, добрива, пестициди

 

VІ. Підсумки уроку.

Наш урок добіг кінця, і мені цікава ваша думка стосовно уроку. Оцініть свою роботу:

«Мені було цікаво, тому що… »

«Мені було не цікаво, тому що…»

«Ці знання мені пригодяться в житті … »

VІІ. Домашнє завдання.

Для всіх: вивчити § 48.

Для бажаючих: підготувати проект «Виявлення рівня антропогенного та техногенного впливу в екосистемах своєї місцевості»

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Горбаньова Ольга Миколаївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Клименко Таїсія Василівна
    Дякую за цікаву розробку.
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
До підручника
Біологія 9 клас (Андерсон О.А., Вихренко М.А., Чернінський А.О.)
Додано
6 березня 2018
Переглядів
11405
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку