поглибити знання учнів про Україну, її міста, столицю, учити усвідомлювати приналежність до українського народу, шанувати історію і мову свого народу; виховувати любов до традицій і культури свого народу, дбайливе ставлення до скарбів Батьківщини.
Розробка уроку природознавства в 1 класі
(за підручником І.В. Грущинської)
Тема: Що таке Батьківщина?
Мета: поглибити знання учнів про Україну, її міста, столицю, учити усвідомлювати приналежність до українського народу, шанувати історію і мову свого народу; виховувати любов до традицій і культури свого народу, дбайливе ставлення до скарбів Батьківщини.
Хід уроку
І. Організаційний момент
Учитель: Любі діти, сьогодні ми погортаємо сторінки усного журналу під назвою «Що таке Батьківщина?». Адже лише той народ досягає добробуту й достатку, що пам’ятає своїх прадідів, знає історію своєї держави, живе у мирі і злагоді. Недарма говорять: «Тому роду нема переводу, де брати плекають згоду».
Відгадайте загадку.
Красивий, рідний, щедрий край
І мова наша солов’їна.
Люби, шануй, оберігай
Усе , що зветься…(Україна).
ІІ. Основна частина.
1.Сторінка 1 «Довідкова»
Учитель. У наш час існує величезна кількість різних мов у світі. Навіть учені не можуть назвати точну цифру їх кількості. За одними припущеннями, їх 3000, за іншими – 6000. Найпоширеніша мова у світі – англійська, вона використовується у 56 країнах світу. Далі – французька(29 країн) й арабська(24). Але цікаво знати, що українська мова відома у світі, її впізнають у багатьох країнах.
2.Сторінка 2 «Історична»
Учень:
Через віки і бурі лихоліть
Залишили нам пращури легенду.
І ви її, будь ласка, збережіть,
Перекажіть онукам, друзі милі!
Учитель. Колись давно Бог створив народи і кожного наділив землею. Наші предки кинулись пізніше за інших, і їм землі вже не дісталося. От вони і вирушили до Бога. Дізнавшись, навіщо вони прийшли, Бог запропонував їм чорну землю. «Ні», - сказали наші предки, - там уже живуть інші народи. – «Ну, тоді я дам вам землю, що лишилася від раю. Там усе є: ріки, озера, ліси, степи. Але пам’ятайте: якщо не будете берегти свою землю, вона дістанеться ворогу».
Пішли наші предки на ту землю, оселились на ній та й стали жити. А країну свою назвали Україною.
3.Сторінка 3 «Батьківщина»
1-й учень. Батьківщина починається з батька і матері, з оселі, де ви вперше побачили світ, з мови, якою розмовляють ваші батьки,з села чи з міста, з України, де ви народилися. А Україна — це наша Батьківщина.
2-й учень. У нашій світлиці сьогодні тепло і світло, тож поговоримо про Україну, нашу рідну мову. Україна – золота, чарівна сторона. Земля рясно уквітчана, зеленню закосичена. Скільки ніжних, ласкавих, поетичний слів придумали люди, щоб висловити свою палку любов до краю, де народились і живуть.
3-й учень
Люблю тебе, моя Вітчизно мила,
Твої поля і небо голубе,
Бо ти дала мені малому крила.
Тож як же не любить мені тебе!
4-ий учень
Люблю тебе я, мила Україно!
І все зроблю, щоб ти завжди цвіла.
Я буду вчитись в школі на«відмінно»,
Щоб мною ти пишатися могла!
5-ий учень
Люблю твої ліси, струмки, джерельця,
І все-усе, що є в моїм краю!
Тепло долонь, і розуму, і серця
Я Україні милій віддаю!
6-ий учень
Україна моя починається там,
Де доля моя усміхається,
І , як небо, як даль солов’їна
Не кінчається моя Україна.
4. Сторінка 4 «Пісенна»
Учениця
Українка я маленька,
Українець батько й ненька
І сестричка, братик милий
В Україні народились.
Учень
Станьмо ж разом, друзі,
Хлопчики, дівчатка,
І ,мов птички в лузі,
Спаваймо для татка,
Співаймо для неньки
Пісні веселеньки.
Звучить пісня «Це моя Україна» у виконні Наталії Бучинської. Діти підспівують і пританцьовують під музику.
5. Сторінка п’ята «Народна мудрість»
На дошці – прислів’я про мову.
Під керівництвом учителя діти коментують зміст прислів’їв про мову.
6. Сторінка 6 «Віршована»
Діти декламують вірші про Україну та українську мову.
1-ий учень
Україно, ти для мене – диво!
І нехай пливе за роком рік,
Буду, мамо, горда і вродлива,
З тебе дивуватися повік.
2-ий учень
На землі великій
Є одна країна
Гарна , неповторна,
Красна, як калина.
3-й учень
І живуть тут люди
Добрі й працьовиті
І скажу, до речі,
Щей талановиті.
4-ий учень
Землю засівають
І пісні співають,
На бандурі грають.
І вірші складають…
5-ий учень
Про ліси і гори,
І про синє море
Про людей і квіти…
То скажіть же, діти,
Що це за країна?
Учні: Наша славна Україна!
ІІІ. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу
1.Робота за підручником(с 114-115)
Завдання для друга природи України.
IV. Узагальнення й систематизація отриманих знань
1.Робота на прислів’ями
Усі жителі Землі складають світову спільноту землян. Отже, кожен з нас є одночасно членом суспільства свого міста або села, громадянином України і землянином.
2.Читання вірша Н. Забіли «що робити?»
В країні нашій стільки справ
І все таке цікаве,
Я й ще досі не дібрав,
Яка ж найкраща справа
Літак під хмарами водить,
У шахті працювати,
Хліба ростить, сади садить,
Будинки будувати…
Просторі стеляться путі,
Навкруг широкій обрій.
Нам все відкрито у житті,
Аби учились добре.
І я учитимусь, як слід.
Я буду вірним сином
Найкращої на цілий світ
Моєї Батьківщини.
Щоб Україна стала прекрасною державою, ви маєте дбати про її зміцнення й процвітання. Нехай ваша любов до України виявляється у старанному навчанні, повазі до людей праці, до українських традицій, любові до природи.
V. ПІДСУМОК УРОКУ
1.Заключне слово вчителя
- Ось і закінчилась остання сторінка нашого журналу. Запам’ятайте, про що сьогодні йшлося. Пишайтеся тим, що ви – українці, розмовляйте рідною, українською мовою та живете в прекрасній країні, що зветься Україною.
2. Назвіть назви рідних вам місць.
Моє рідне місто(село) _______________
Моя Батьківщина___________________
Моя планета_______________________