Урок-проект з природознавства для 2 класу на тему "Не зриваймо першоцвітів"

Про матеріал

Урок-проект "Не зривайте пешвоцвіти" має на меті створювати умови для формування природознавчих компетентностей: вміння характеризувати ознаки весни в живій і неживій природі; вміння розпізнавати ранньоквітучі рослини своєї місцевості, стимулювати до збереження первоцвітів; спонукати пошуку інформації не тільки в підручнику, а в інших джерелах знань. Викликати позитивні емоції від краси природи навесні. Виховувати ціннісне ставлення до природи, до рідного краю, екологічну культуру, віру в свої можливості. А також ставить такі завдання:

-дізнатися більше про квіти, що ростуть на території України;

-зібрати інформацію про квіти-обереги;

-зібрати та систематизувати інформацію про першоцвіти нашої місцевості;

-розширювати знання про рослинний світ.

-навчитися доносити необхідність збереження природи до оточуючих.

Перегляд файлу

НАВЧАЛЬНО – ДОСЛІДНИЦЬКИЙ ПРОЕКТ У 2 КЛАСІ.

УРОК-ПРЕЗЕНТАЦІЯ

Тема. Першоцвіти. Чи можна їх зривати

Опис проекту

Основне питання:

Дослідити сприйняття учнями відомостей про середовище проживання першоцвітів, їх користь у природі; сприяти набуттю дітьми теоретичних знань та практичних умінь.

Тематичні питання:

- Що я знаю про первоцвіти?

- Які ранньоквітучі рослини знаю?

- Чому не можна виривати рослини з коренями?

- Для чого потрібно охороняти рослини?

Мета проекту: створювати умови для формування природознавчих компетентностей: вміння характеризувати ознаки весни в живій і неживій природі; вміння розпізнавати ранньоквітучі рослини своєї місцевості, стимулювати до збереження первоцвітів; спонукати пошуку інформації не тільки в підручнику, а в інших джерелах знань. Викликати позитивні емоції від краси природи навесні. Сприяти розвитку індивідуальних творчих здібностей, інтересу учнів до знань, вміння застосовувати набуті навички на практиці, вміння співпрацювати, вміння презентувати творче завдання. Виховувати ціннісне ставлення до природи, до рідного краю, екологічну культуру, віру в свої можливості.

Завдання проекту:

  • дізнатися більше про квіти, що ростуть на території України;
  • зібрати інформацію про квіти-обереги;
  • зібрати та систематизувати інформацію про першоцвіти нашої місцевості;
  • розширювати знання про рослинний світ.
  • навчитися доносити необхідність збереження природи до оточуючих.

Спосіб розв’язання проблеми: ознайомлення з додатковою довідковою і художньою літературою про першоцвіти, перегляд презентацій та фото матеріалів, ілюстрацій, ігри та загадки, творча робота учнів.

Очікувані результати:

- поповнити скарбничку знань учнів новим та цікавим;

- більше дізнатися про первоцвіти;

- прищеплення навичок пошуково-краєзнавчої, дослідницької роботи;

- розуміння того, що природа – це життя.

- виховати культурно розвинену особистість.

План виконання проекту

І етап. Організація проекту.

ІІ етап. Планування проектної діяльності.

Формування груп для проведення дослідження

Форми представлення продукту проектної діяльності:

Група 1. Екологи-дослідники.

Група 2. Біологи-любителі.

Група 3. Письменники

Група 4. Художники – ілюстратори.

Група 5. Трударі-умійчики

ІІІ етап. Реалізація проектної діяльності.

3.1 Складання учнями плану роботи над проектом.

3.2. Розподіл обов’язків між членами групи.

3.3. Самостійна робота творчих груп по виконанню завдань. Допомога вчителя, бібліотекаря.

3.4. Підготовка звіту про виконану роботу.

ІVетап. Презентація проекту; оцінювання проекту і власної діяльності у ньому (самооцінка).      

 V.Дидактична гра «Впізнай за описом»

 VI.Гра «Ліс  чудес»

VІ. Визначення причин зникнення першоцвітів

VІІ. Колективний підбір матеріалу (із усього підготовленого) до стіннівки «Не зривайте першоцвітів»

VІІІ. Випуск стіннівки «Не зривай первоцвітів».

ІХ. Вікторина «Загадкова»

Х. Виховна година-свято «Краса природи – ніжний цвіт, збережем його на сотні літ»

Обладнання: малюнки, фотоматеріали, мультимедійні засоби, відеофільм «Первоцвіти України», фотоматеріали, повідомлення про первоцвіти, таблиця «Рослинний світ»

Література: вірші різних авторів, енциклопедії, Інтернет-матеріали Давидов А.І. «Знай, люби, бережи!» науково-художня книжка, «Червона книга України. Вони чекають на нашу допомогу» .

Освітній продукт: стіннівка «Не зривай первоцвітів!»  створення інформаційного стенду

Тип проекту: урок-презентація

Навчальний предмет: природознавство, трудове навчання, образотворче мистецтво

Характеристика проекту:

  • за кінцевим результатом: навчально – дослідницький;
  • за змістом: навчально-виховний;
  • за кількістю учасників: колективно-груповий;
  • за тривалістю:середньотривалий;
  • за характером контактів: класний.  

База реалізації проекту: Камянець-Подільський НВК №8

Учасники проекту:

- учні  2 класу.

- класовод  Королюк  Тетяна  Миколаївна.

- батьки.

Термін реалізації проекту:

Початок:  …………….

Закінчення: …………….

Прогнозований результат:

  • стіннівка «Не зривай первоцвітів!»
  • поглиблення знань дітей про першоцвіти, виховання доброзичливого ставлення до природи.

Ресурси:

Людські: учень, кваліфікований  вчитель.

Матеріально-технологічні: наявність досвіду щодо оформлення матеріалів, паперу.

Інформаційні: доступ до Інтернету, художня та довідкова література.

Реалізація  проекту

І етап. Організація проекту.

Гра «Закінч речення».

«Весна – особлива пора року, тому що …»

Саме цієї пори року розквітають перші квіти. Ще біліє сніг, морози змінюються відлигою, а під сніговою ковдрою вже пробуджується нове життя. То з’являються провісники зеленої весни.

Гра «Дешифрувальники»

ПРШЦВТ

Тут зашифроване слово, яким називають перші весняні квіти. Саме про першоцвіти, про їх охорону ми і поговоримо на сьогоднішньому уроці.

Актуальність теми: Ми живемо в епоху бурхливого розвитку цивілізації. Життя суспільства не стоїть на місці, розвивається, вдосконалюється. Але це вдосконалення інколи йде тільки на користь людини. Завдаючи невиправної шкоди природи.

Згідно з дослідженнями, кущик конвалії цвіте  один раз на сім-вісім років. Що вже говорити про інші рослини? Зникнення однієї з них може призвести до порушення діяльності цілої екосистеми. Через це загине чимало комахі тварин. За останні роки до «Червоної книги» потрапили рослини, які донедавна були в природі у великій кількості: первоцвіт, конвалія, ковила, лілія лісова, тюльпан, хвощ, півонія, пізньоцвіт. Подумайте, чому цю книгу називають саме «червоною», а не зеленою чи синьою? (Бо червоний колір, це колір небезпеки, перестороги, він привертає увагу).

Багато квітів уже занесено до Червоної книги України. Тому давайте разом подумаємо і запропонуємо ідеї про збереження і примноження первоцвітів. Перегляд презентації «Першоцвіти»

Учні обговорюють задум, пропонують власні ідеї.

ІІ етап. Планування проектної діяльності.

Формування груп для проведення дослідження

Учні  об’єднуються у творчі групи для реалізації завдань проекту за бажанням:

Екологи-дослідники,біологи-любителі, письменники,художники-ілюстратори.

Форми представлення продукту проектної діяльності:

Група 1. Екологи-дослідники – на плакаті «Рослинний світ» відшукати рослини, що занесені до Червоної книги та зібрати повідомлення, вірші, легенди та загадки про них.

Група 2. Біологи-любителі - скласти пам’ятку «Будь природі другом».

Група 3. Письменники – написати міні-твір за даним початком та опорними словами

Група 4. Художники - ілюстратори-ілюструвати учнівські твори, зобразивши першоцвіти за допомогою олівців, фарби. Організувати виставку ілюстрацій.

Група 5. Трударі-умійчики – створити образ первоцвітів, використовуючи кольоровий папір, картон, клей, ножиці.

Для виконання завдання кожна з груп може звернутися до різних джерел інформації(Інтернет, довідники, художня література, підручники), а також звернутися за допомогою до вчителя, бібліотекаря.

ІІІ етап. Реалізація проектної діяльності.

1. Складання учнями плану роботи над проектом.

2. Розподіл обов’язків між членами групи.

3. Самостійна робота творчих груп по виконанню завдань. Допомога вчителя, бібліотекаря.

4. Підготовка звіту про виконану роботу.

ІVетап. Презентація проекту; оцінювання проекту і власної діяльності у ньому (самооцінка).

1. Звіт творчих груп.

2.Оцінювання проектної діяльності. Самооцінювання.

3. Висновки.

4. Подарунок  кожному  учаснику. Пам’ятка «Правила поведінки в лісі».

1.Звіт творчих груп.

Вчитель .Ми часто шукаємо зірку з небес,
Щоб звірити тихо бажання,
А квітку весняну — це чудо з чудес —
Зриваєм безжально, стоптавши ногами.
А їм, первоцвітам, й мороз не страшний,
В снігах розкошує привітна родина.
В них ворог один здичавілий, страшний,
Байдужа, безлика і хитра людина.
Група 1. Екологи-дослідники

Завдання: використовуючи наукову та художню літературу, інтернет-джерела, знайти та записати цікаві повідомлення про первоцвіти своєї місцевості.

Мета: навчати характеризувати ознаки весни в живій і неживій природі; розвивати вміння розпізнавати ранньоквітучі рослини своєї місцевості, стимулювати до збереження первоцвітів; спонукати пошуку інформації не тільки в підручнику, а в інших джерелах знань.

1 учень.    Підсніжник

Ці перші квіти — весняні усмішки рідної землі — користуються величезним попитом,  їх безжалісно виривають. У зв'язку з цим вже в багатьох місцевостях, де колись підсніжників було багато, вони зникли. Підсніжник потребує охорони, він занесений до Червоної книги.

Цвіте у березні — квітні. Дуже цінна декоративна рослина. Цибулини отруйні.

Легенда про підсніжник

  Колись, дуже давно, сніг падав на землю, але він був безбарвний, і його ніхто ніколи не бачив. Захотів сніг, щоб і на нього люди дивились й щоб ним, як квітами, милувалися. Пішов сніг до червоної рути і попрохав її, щоб вона дала йому трохи свого кольору. А рута йому відповіла: «Я червона, і все навкруги буде червоним»,- і не дала йому свого кольору. Тоді пішов сніг до зеленої травички й нумо її прохати, щоб вона дала йому трохи свого кольору, але й травичка йому відмовила. Звертався він і до айстри, і до фіалки - і ніхто не допоміг снігу. Лише коли сніг звернувся до білого підсніжника, той дав йому трохи білого кольору. І відтоді, коли сходить сніг, з’являються підсніжники.  

2 учень.  Проліска

  Проліска дволиста росте у листяних і мішаних лісах, по чагарниках. Зацвітає відразу після танення снігу. Цвіте у березні – квітні.

Декоративна, медоносна і лікарська рослина. У народній медицині використовують цибулини проліски дволистої. Рослина отруйна.

Якщо побачите пролісок у лісі, не зривайте його. Він занесений в Червону книгу рідкісних рослин, що охороняються.

Найголовніше, суворо забороняється збирати її на продаж. А яка цікава назва –

 п р о л і с к а – «про» - провісник нового,  «ліска» - розпускається в лісі.

Пролісок
Я перша квіточка весни,
Я пролісковий цвіт.
Я пережив зимові сни —
І знов родивсь на світ.
Зелененькі рученьки мої
Листочками зовуть.
Я полюбив ліси й гаї,
Живу я здавна тут.
У мене очі голубі,
Такі, як неба синь.
Росту між кленів, між дубів,
Люблю і сонце, й тінь.
І вірю люблять всі мене,
Як весну золоту,
Бо знають, що зима мине,
Коли я розцвіту
М. Познанська

— Послухайте казку про походження проліска, її розповіла латиська письменниця Ганна Саксе

Пролісок   (казка)
У богині Снігу народилася дівчинка, яку назвали Сніжинкою. Коли вона підросла, то полюбила юнака на ім’я Південний вітер. Його гарячі обійми розтопили Сніжинку, і вона краплею пішла в землю, розчинилася в ній. Ранньої весни Сніжинка, відчуваючи наближення Південного вітру, диханням розтоплює сніг і, висунувши голівку, заглядає у блакитні очі свого коханого.

Багато пролісків занесено до Червоної книги. Причина їх зникнення інтенсивне збирання.
Після зимового спокою найпершими пробуджуються багаторічні трави. Варто сонечку тільки пригріти де-небудь на проталині землю, як тут же з’являються паростки і навіть квітки нетерплячої травички. Такі рослини називають первоцвітами, або пролісками. Для зацвітання проліскам потрібно зовсім трохи тепла.

3 учень. Мати-й-мачуха

Тільки сонечко пригріло,
Мати- й-мачуха з’явилась.
Серед чорної землі
Сяють сонечки малі.
Золотим промінням сяють,
Нашу землю зігрівають,
Щоб прокинулась вона
І до нас прийшла весна!
В. Паронова

У природі є квіти, які заявляють про себе спочатку квіткою, ніби поспішають прикрасити землю, бо бояться, що не встигнуть продовжити свій рід. До таких рослин належить мати й мачуха. Своєю квіткою вона схожа на сонячний промінчик.
Ще не зійшов сніг, а рослина пробивається до сонечка. За квіткою з’являється листя, зверху гладеньке, а знизу — пухнасте, м’якеньке й тепле. Саме за це прозвали рослину мати-й-мачуха.

Я лікую від кашлю, простуди,
З мене чай пити корисно всім.
Мати й мачуха звуть мене люди.
Я приходжу і лісу у дім.

4 учень. Сон-трава

Ще холодні в лісі ранки,
Сніг ще в лісі дотліва.
Та розкрила на світанку
Сині очі сон трава.

Перші теплі квітневі дні. У ярку на пригріві трава зеленішає, хоч на дні ще лежать рештки сивого снігу. Квітка нагадує фіолетову зірку жовтою цяткою в центрі. На ніч у квітки закриваються пелюстки і їй не страшний навіть колючий мороз. Сон-квітка зацвіла — незабаром щире тепло прийде!

5 учень. Ряст
Пізніше з’являється ряст, який ще називають «кониками», «кукурічками», і «півниками». Коли буйно зацвітав напровесні ряст, парубки й дівчата ходили в ліс і там топтали ряст, приказуючи:

Топчу, топчу ряст, ряст,
Бог здоров’я дасть, дасть,
Іще буду топтати,
Щоб на той рік діждати.

У народі вважалося, що «топтати ряст» — це означає жити, ходити по землі, а «не топтати рясту» — помирати.

Ми фіалочки синенькі,
Наші квіти запашні,
Розцвітаємо ми раненько
Скрізь під лісом навесні.
Вітер пестить нас, гойдає,
Бджоли мед і нас беруть.
Соловейко нам співає,
На віночки діти рвуть.
К. Переліска

— Фіалка любить лісові галявини, прохолоду. Це лікарська рослина.

6 учень.  Конвалія

Багаторічна трав’яниста рослина з родини лілійних. Листки овальної форми. Білі квітки, що нагадують дзвіночки. Квітки дуже запашні. Плід — соковита червона ягода. Цвіте рослина у травні-червні. Росте конвалія звичайна на помірно вологому ґрунті.. Спробуйте завітати до лісу на початку червня. Якщо ніхто не зривав конвалії навесні, ви побачите маленькі ягідки, які утворилися замість квітів. З цих ягідок, згодом, дозріє насіння, яке сіється само собою. Щоб з цього насіння виросла квітуча конвалія, потрібно від шести  до восьми  років!!! Самі розумієте, яку невиправну помилку роблять ті, хто зриває квітучу конвалію. Тож, будь ласка,  не купуйте первоцвіт у продавців квітами та не зривайте його у власних цілях!

Конвалія

Із зеленої сорочки,

Що зіткав весною гай,

Білі дивляться дзвіночки,

Як зовуть їх — угадай!

Це конвалії у гаї

Група 2. Біологи-любителі

Завдання: використовуючи відомості про першоцвіти, створити пам’ятку охорони природи; 

Мета: виховувати ціннісне ставлення до природи, до рідного краю, екологічну культуру, віру в свої можливості.

Була складена пам’ятка «БУДЬ ПРИРОДІ ДРУГОМ»

- Не рвіть на луках і в лісах багато квітів.

- Кожна квіточка – вам на радість, кожна рослинка – для вашого добра, кожна травинка – для вашого здоров’я.

- Збираючи лікарські рослини, завжди залишайте частину,  щоб вони росли і надалі.

- Не збирайте з беріз сік, бо вони загинуть.

- Не ламайте даремно гілок дерев і кущів.

- З увагою ставтеся до рослин, занесених до Червоної книги.

-         Квіти, занесені до Червоної книги України, можна лише фотографувати, замальовувати.

Група 3. Письменники

Завдання: використовуючи інформацію про першоцвіти, про їх середовище існування, написати міні-твір за даним початком та опорними словами.

Мета: сформувати в учнів бажання берегти природу, залучати до цього інших людей.

Опорні слова: природа, бережливе ставлення, рослина, весна, Червона книга, гинуть, зривають квіти для наживи, підсніжники, конвалія, ряст, сон-трава, любити природу.

Даний початок: Після зими прокидається природа. З приходом весни розквітають першоцвіти. ….

Учнівський міні-твір

   Після зими прокидається природа. З приходом весни розквітають першоцвіти.  В лісах виростають підсніжники, проліски, ряст, сон-трава та інші рослини. Люди для наживи зривають багато квітів, продають їх на ринках. Тому багато першоцвітів зникають. Їх занесено до Червоної книги. Кожна квітка дарує красу, коли росте в природі і цвіте на волі. Давайте, люди, милуватися красою природи, не приносячи шкоду їй.

Група 4. Художники-ілюстратори:

Завдання: ілюструвати учнівські твори, зобразивши першоцвіти за допомогою олівців, фарб. Організувати виставку ілюстрацій.

Мета: закріпити знання учнів про зовнішній вигляд першоцвітів, зображуючи їх за допомогою фарб та олівців.

Ознайомившись із творами однокласників, художники-ілюстратори створюють ілюстрації.

Група 5. Трударі-умійчики

Завдання: створити образ первоцвітів, використовуючи кольоровий папір, картон, клей, ножиці.

Мета: закріпити знання учнів про зовнішній вигляд першоцвітів, створивши образ первоцвітів, використовуючи кольоровий папір, картон, клей, ножиці.

V.Дидактична гра «Впізнай за описом»

Учитель описує ранньоквітучі рослини. Як тільки хтось упізнає,  про яку рослину йде мова, піднімайте руку.

  • Просто з цибулинки виходить два тоненьких листочки, а між ними тоненьке стебельце з пониклою білою квіточкою, яка з'являється  у  березні. (Підсніжник)             
  • На короткому стебельці розміщена фіолетова 6-типелюсткова квітка, яка цвіте в березні. Рослина занесена до «Червоної книги». (Шафран Гейфеля)
  • Тендітна рослинка з двома листками і китицею схожих на небесну блакить квіточок. (Проліска)
  • Ця рослинка не боїться холоду, бо одягнута в пухнасту шубку і волохатих волосин. Листя в неї розсічене, а квіти великі, фіолетові, схожі   на  вогники. Цвіте у квітні. Занесена до «Червоної книги» України. (Сон-трава  велика)
  • Маленька рослина з вузенькими листочками і пучечком жовтих  зірчастих квіток. Цвіте у квітні. Нею люблять ласувати гуси. (Зірочки  маленькі, або гусяча цибулька)

VI.  Гра«Ліс  чудес»[1]

  1. Вся  лісова  галявина  вкрита  голубими,  синіми  квітами.  Всі  вони  схилили  голівки,  і,  здається,  що  ось-ось  пролетить  вітерець – і  над  галявиною  залунає  тихий  кришталевий  передзвін.  Хто  вони ?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. Рядочки  білих  дзвоників-намистинок  сховалися  між  великими  зеленими  листками,  розливаючи  довкола  неповторний  аромат.  А  влітку  замість  квітів  зачервоніють  яскраві  ягоди.  Але  не  бери  їх – вони  отруйні.  Що  це  за  квіти?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. Ця  рослина  пахуча,  прийшла  у  наші  сади  з  лісу.  Але  не  заради  квітів  її  збирають,  а  заради  запаху.  Запах  її  знають  навіть  ті,  хто  жодного  разу  не  був  у  лісі,  а  можливо  й  саму  рослину  ніколи  не  бачив.  Адже,  деякі  цукерки  такі  смачні  та  запашні,  як  і  чай,  а  все  завдяки  цій  рослині.  Хто  вона? 

 

 

 

 

 

 

  1. Ця   рослина  квітує  так  рано  на  весні,  що  навіть  листочки  її  ще  не  встигають  вирости.  З’являються  листки  пізніше  і  такі  незвичайні!  Верхня  сторона  листка  гладенька,  холодна,  як  зла  мачуха  з  казки,  а  нижня – м’яка,  тепла,  ніжна,  як  рідна  матінка.  Що  за  чудо-рослина?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. Сьогодні – галявина  золотисто-жовта  від  квітів,  завтра – біло-пухнаста.  Жовті  квіти  перетворюються  в  білі  «голівки»,  а  з  «голівок»  злітають  легесенькі  пушинки-парашутики.  Хто  ж  вміє  так  перетворюватися?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1.  Виглядають  з  трави  веселі  фіолетові  очка.  Ще  й  яке  запашне  повітря  навколо!  Дивляться  очки – буде  погожа  днина,  а  перед  дощем – заплющаться.  Отже,  ця  рослина – барометр.  Як  вона  зветься?

 

 

 

 

 

 

 

  1. Ця  квіточка  в  лісі  квітує  першою,  ще  серед  снігу.  Два  вузенькі  листочки  і  білий-білий  дзвіночок  усього  з  3-х  пелюсточок  з’являється  з-під  снігу  з  першими  весняними  променями.  За  це  рослину  і  назвали

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. Рослинка  низенька,  квіточки-біленькі,  а  до  середини  літа,  замість  квіточок - червоні  плоди – ягідки.  Тоді  на  галявинах,  де  ростуть  ці  рослини,  неповторний  аромат.  І  руки  довго  ще  збережуть  цей  запах  у  тих,  хто  збирав  ці  ягідки,  і  посуд,  у  якому  їх  несли  додому.  Як  зветьсь  ця  найзапашніша  лісова  ягода?

 

 

 

 

 

 

 

  1. Рослина  росте  скрізь.  Квіти  в  неї  малопомітні,  зеленуваті.  Та  навіть  якби  вони  були  великі,  гарні,  запашні,їх,  мабуть  ніхто  б  не  зірвав.  Бо  листочки   її  «кусаються».  Але  ж  який  цілющий  і  поживний  весняний  борщ  з  тих  листочків!  А  щоб  вони  не  «кусалися»  їх  потрібно  ошпарити  окропом.  Що ж  то  за  така  «страшна» - і,  разом  з  тим,  корисна  рослина?

 

 

 

 

 

 

 

Відповіді  до завдань  гри  «Ліс  чудес»:  1. Дзвоники.  2. Конвалія.  3.Мати-й-мачуха.  4. М’ята.  5. Кульбаба.  6. Фіалка.  7. Підсніжник.  8. Суниці.  9. Кропива.

VІІ. Визначення причин зникнення першоцвітів

- Чому ж першоцвіти так швидко зникають з нашою землі. Хто винен  в зменшенні чисельності першоцвітів?

- Назвіть причини зникнення першоцвітів.

   Збирання квітів на букети.

   Викопування рослин з корінням.

   Винищення місць виростання першоцвітів.

   Випас худоби в місцях виростання першоцвітів.

 

VІІІ. Колективний підбір матеріалу для стіннівки «Не зривай первоцвітів!» та  створення інформаційного стенду.

ІХ.  Випуск стіннівки «Не зривай первоцвітів».

Х.  Вікторина «Загадкова»

  1. Перша  квіточка  весняна

           Тихо  під  сніжком  куняла.

           Дмухнув  вітерець  тепленький,

           І  з’явився  цвіт  біленький.  (Підсніжник)

  1. Тільки  вчора  теплий  вітер

           Вість  приніс  нам  від  весни,

           А  сьогодні  дивні  квіти

           Крізь  замети  проросли.  (Підсніжники)

  1. Ну  а  я  за  ним  у  квітні

           Голубим  намистом  квітну.

           Не  одну  вже  квітку  маю –

           Сім  до  неба  піднімаю.  (Пролісок)

  1.  Я  найперша  зацвітаю

            Синім  цвітом  серед  гаю.

            Відгадайте,  що  за  квітка, 

            Бо  мене  не  стане  влітку.  (Пролісок)

  1. Лист  зелений  не пропав,

           А  під  снігом  задрімав,

           Щоб  у  синю  сукенчину

           Одягнуть  весняну  днину.  (Барвінок)

  1. Цвіте  синьо,  лист  зелений

           Квіти  прикрашає,

           Хоч  мороз  усе  побив,

           Його  не  займає.  (Барвінок)

  1. Фіолетові  фіранки

           У  світлиці  та  на  ганку.

           Фіолетові  малята

            Весну  люблять  зустрічати.  (Фіалки)

  1.  Із  перлин  разочок,

            Зелений  листочок.

            Аромат  духмяний 

            Тішить  ліс  весняний.  (Конвалія)

  1.   Ми  дзвіночки  білосніжні,

             Аромат  в  нас  ніжний-ніжний.  (Ковалія)

  1. Бурячок  в  землі  дрімає,

             Я  швиденько  виростаю.

             Свіжий  борщик  зварять  з  мене,

             Не  червоний,  а  зелений.  (Щавель)

  1.    На  зеленії  листочки

             Одягли  білі  віночки.

             Усміхаючись  весні,

             Зацвітають  …(Яблуні).

  1.    Квітень  жовту  фарбу  взяв

             Моріжок  розмалював.

             І  з-під  пензлика  розквітли,

             Наче  сонце,  диво-квіти.  (Кульбаба)

  1.    Сонечко  в  траві  зійшло,

             Усміхнулось,  розцвіло

             Потім  стало  біле-біле

             І  за  вітром  полетіло.  (Кульбаба)

  1.    Вишні  росами  вмивались,

             Чепурились,  наряджались.

             В  білі  вбралися  сорочки  -

             Звеселилися  садочки.  (Цвіт)

  1.    Білосніжні  китиці

              Серед  листя  світяться.

              Їх  духмяний  запах,  друзі,

              Розливавсь  по  всій  окрузі.  (Акація)

  1.    Як  пригріло  сонце – стрілки

              Зеленясті підняла

              Від  ласкавого  тепла.

              Он  її  навколо  скільки!

              Двір  і  лан,  і  луг  вкрива

              Росяниста  густа…  (трава)

  1.     Навесні  вона  в  теплі

              Проростає  з-під  землі.

              Має  трунок,  має  вроду

              І  дарує  насолоду.  (Квітка)

 

ХІ. Виховна година-свято

«Краса природи – ніжний цвіт, збережем його на сотні літ»

Кожен  зобов'язаний  обережно 

ставитися  до  довкілля  - 

не заподіяти  шкоди  природі,

 культурній  спадщині.

Мета: сформувати в учнів стійке розуміння того, що першоцвіти – це квіти, котрі зникають через споживацьке ставлення до них людини, а також потребують захисту; залучати учнів до агітації проти знищення першоцвітів та інших рослин; виховувати доброту серця та щирість душі у спілкуванні з природою.

Браконьєр.

(Виходить на сцену, тримає оберемки квітів)

Притомився, поки збирав оцей товар (показує підсніжники). Природа щедра.

А ось пролісок синенький! Диви! Рястик запашненький!

Скільки ж грошей?! Гривні, гривники мої! (Дивиться на годинник). Побіжу чимдуж до міста, бо вирує вже базар.

  1. Ми часто шукаємо зірку з небес,

Щоб звірити тихо таємне бажання.

  1. А квітку весняну - це чудо з чудес,

Зриваєм безжально, стоптавши вагання.

  1. А їм, первоцвітам, й мороз не страшний,

В снігах розкошує привітна родина.

  1. В них ворог один, здичавілий , страшний:

Байдужа, безжальна і хитра людина.

  1. В Червону книгу ми занесли

                Світ  неповторний і чудесний,

                Що поступово вимирає,

                Давно рятунку в нас благає.

  1. Тихіше, тихіше, прислухайтесь, люди!

                Іде перекличка благання повсюди.

Слово вчителя.

 Весна!

   Як   ми любимо цю пору пробудження природи. З дитячих років ми звикаємо до її чарівної краси.

   Ми любимо блукати в лісі, полі, відпочивати біля річки. Дивимось на квіти, дерева, тварин. Радіємо спілкуванню з природою, милуємось її красою. Але вже сьогодні всіх турбують відомості про те, що ми   вдихаємо забруднене повітря, вживаємо їжу з різними домішками, шкідливими для людського організму, п'ємо ж і таку воду. До того ж примушуємо страждати разом із нами рослин і тварин. Що ж буде далі? Що стане з природою? До нас звертаються весняні первоцвіти.

7. Шумить верхами буйний ліс - дуби, берези, буки.

Співає сойка, свище дрізд і воркотять голубки.

Браконьєр (Хоче зірвати квітку).

8. Стривай, не рви! Поглянь, наче клаптики весняного неба впали на землю і синіють серед голого віття лісових дерев. То ж проліски.

(Підіймаються проліски).

9. Я- перша квіточка весни,

          Я - пролісковий цвіт.

          Я пережив весняні сни і знов родивсь на світ.

10. У мене очі голубі, такі як неба синь.

           Росту між кленів і дубів, люблю і сонце, і тінь.

11. Зелені рученьки мої листочками зовуть.

          Я полюбив ліси, гаї. Живу я здавна тут.

12. Я вірю - люблять всі мене, як весну золоту.

          Бо знають, що зима мене, коли я зацвіту.

13. Пролісок.

          Перші квіти розцвітають на землі,

          Сині проліски привітно зводять вінчики малі.

          Просим вас, не ображайте,

          Не ламайте, хочемо довго жить.

14.     Підсніжник.

          Ми - підсніжники ранні,

          Посланці зеленокосої весни

          Та не поспішайте нас зірвати !

          Пам'ятайте! Ми потребуємо охорони.

15.     Конвалія. 

          Сестра нарцисів, лілій ніжних,

          Я неповторна серед них,

          цвіту прекрасна, білосніжна –

          Конвалія в лісах твоїх.

І 6.     Мов наречена, з тонким станом, стою, всміхаюся тобі.

          А запах ніжний, незрівняний, п'янка, мов чари весняні.

17.     Ми б завжди були щасливі, і пахучі, і красиві.

          Як би в полі, в лісі, в лузі бачили нас тільки друзі.

          І  які б квіти не топтали, без потреби не зривали.

          А на клумбах вдома, в школі висівали нас доволі,

          Доглядали, поливали. А ми б красу дарували.

18.     Не рвіть трави повні жмути.

          Не  рвіть в букети квіти.

          Все, що навколо бачите, повинно рости і жити.

19.     В квітковій родині будь гостем бажаним.

          Ти в ній любов і радість знайдеш.

          Але це тоді, коли сам бездоганний –

          Ніколи, нікому життя не псуєш.

20.     Ти добро лиш твори повсюди.

          Хай тепло твої повнить  груди.

          Ти посій і доглянь пшеницю,

          Ти  вкопай і почисть криницю.

           Волю дай, погодуй пташину,

           Приласкай і навчи дитину.

           Бо   людина у цьому світі

           Лиш добро повинна творити.

21.      Йде весна-красна в зеленій хустинці.

           Несе весна-красна у скриньці гостинці.

22.      Ягнятам - травицю, гусенятам - водицю.

           Каченятам - ряску, а малятам - ласку.

     -    Доброго ранку! - травам росистим.

     -    Доброго ранку! - квітам барвистим.

     -    Доброго ранку! - сонечку ясному,

          Людям усім і усьому прекрасному.

24.     Такий цікавий світ безмежний,

          багато в нім загадок є.

          Десь вовк ступає обережний,

          а лось з ріки водичку п'є.

25.     От вранці соловей співає

          весняну пісеньку свою.

          А   білка сонечко стрічає –

          стрибає весело в гаю.

26.     Летять метелики на квіти,

          гуде бджолиний рій.

          І дивляться на все це діти,

          бо загадковий світ такий.

27.     Що хочеться його пізнати –

          він стільки радості несе.

          А  діти прагнуть розгадати

          і вивчити у світі все.

28.     Природа нам - як рідний дім,

          вона усім як мати.

          Щоб лад завжди був в домі тім,

          про це нам треба дбати.

29.     Змайструй шпаківню,

          посади калину коло хати.

          В природу із добром іди,

          вона тобі як мати.

30.     Й віддячить за добро тобі

          земля тепли родинним.

          Люби її і бережи.

          Будь гідним її сином.

31.     Земля не тільки квітами багата.

          Земля - годувальниця наша і мати.

          Діти і лісові мешканці,

          і люди, і звірі, і квіти –

          Ми, земле, усі твої діти.

32.     Ось дятел яскравий, до вас мої рідні, звертається,

          Наймолодший у нашій сім'ї.

          Стоїть на узліссі ялинка моя - не зрубайте її.

33.     На озері плаває пташка моя - не убийте її.

34.     Не зривайте квіти, не ламайте гілку.

          Вам - це мить забави , а рослині гірко.

35.     Он повзе мурашка, ось хлюпоче річка.

          Не зірви ромашку, не топчи травичку.

36.     В зеленій діброві, в китицях калина.

          Глянь, яка чудова наша Україна.

Пісня «Одна калина за вікном»

37.    Вмійте природу любити, вам у походи ходити.

          І мандрувать любіть, діти!

          Вмійте ж природу любити.

38.     Кожній стеблинці радіти.

          В полі, у лісі, над яром

          Квіти, дерева і трави.

          Цвіту не вирви задаром,

          Гілки не втни для забави.

39.     Оберігайте повсюди шлях і стежиночку в гаї.

          Все це окрасою буде нашого рідного краю.

Пісня «Наш рідний край».

40.      І з юних літ бери собі за звичай:

          Птахам, звірятам, квітам помагай.

41.     Світ прекрасний навколо тебе.

          Сонце ясне і синє небо.

          Птахи і звірі, гори і ріки.

          Нехай він буде таким навіки.

          Нехай людина добро приносить,

          Бо світ навколо любові просить.

42.     Пам'ятайте, любі діти,

          Щоб сади у нас цвіли, щоб літали журавлі,

          Щоб пташки у нас співали і деревця підростали,

          Щоб земля була у квітах, діти і всі мешканці лісу –

          Бережіть природу ніжно.

43.     Учись любити все навколо себе :

          Траву і квіти, кущик, деревце.

          Жучка і пташку, і блакитне небо,

          І синьооке чисте джерельце.

44.     Поглянь на світ - це дивовижна казка. 

          А квіти - це, мабуть, душа землі.

          У кожній з них є любов і ласка.

          Вони, неначе дітоньки малі.

45.     Яка земля чудова-пречудова.

          Вона нам мати. Ми - її дитя.

          Летить на землю весняна обнова.

           Бурлить, вирує на землі життя.

46.     Усі ми в світ прийшли, щоб жити,

          Добро творити на землі.

          Учіться , дітоньки, любити.

          Навчайтеся, поки малі.

47.     Не нищіть квіти, не зривайте,

          Нехай на них блищить роса.

          Усе живе оберігайте,

           Бо ж для людей ця вся краса.

48.      Щоб   наше серце добрим стало,

           Щоб в нім любов палка жила,

           Щоб завжди серце зберігало

           Любов і трішечки тепла.

49.      До цього радісного світу,

           До всіх живих, що на землі,

           До пташечки, дерев і цвіту –

           Любіть цей світ, поки малі.

50.      Усі прийшли у світ, щоб жити,

           Великі звірі і малі.

           Людина в світ прийшла любити,

           Добро творити на землі.

Пісня. «Будь природі другом».

Вчитель.

Про що найголовніше ми запам'ятали?

Всі.

 Не завдавати шкоди природі.

Вчитель. Що ще потрібно пам'ятати?

Всі.

 Природа-наш дім. Ми повинні бути жителями в ньому.

Треба примножувати , а не руйнувати багатства свого дому.

Причини зникнення першоцвітів.

- Чому ж першоцвіти так швидко зникають з нашою землі. Хто винен  в зменшенні чисельності першоцвітів?

- Назвіть причини зникнення першоцвітів.

Збирання квітів на букети.

Викопування рослин з корінням.

Винищення місць виростання першоцвітів.

Випас худоби в місцях виростання першоцвітів.

Підсумок

Кросворд  «Весняний»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1.  Я  не  рослина,  а  справжній  букет.

 

  1. Я  найперша  зацвітаю

Синім  цвітом  серед  гаю.

Відгадайте,  що  за  квітка, 

Бо  мене  не  стане  влітку. 

 

  1.  Я гордо  голову  тримаю

І  перед  вітром   не  схиляю.

Я  жовтий,  білий,  полум’яний

І,  наче  яблуко  рум’яний.

В  саду  я  квітну  на  весні.

Скажіть,  яке  ім’я  мені? 

 

  1.  Що  за  квітка  така,

І  від  неї  дрімота.

А  сама  не  спить,

Лісовим  цвітом  всіх  манить.

 

  1. Перша  квіточка  весняна

Тихо  під  сніжком  куняла.

Дмухнув  вітерець  тепленький,

І  з’явився  цвіт  біленький. 

 

  1. Білосніжні  китиці

Серед  листя  світяться.

Їх  духмяний  запах,  друзі,

Розливавсь  по  всій  окрузі. 

 

  1. У  затінку  дібров  зростаєш,

Лілову  чисту  вроду  маєш,

І  ніжний  запах  неземний

Даруєш  лісу  щовесни.

Відповіді:  медунка,  пролісок,  тюльпан,  сон-трава,  підсніжник,  акація,  фіалка.

 

 


[1]  Методику  проведення  гри  «Ліс  чудес»  дивитися  в  додатках.

Завантаження...
Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Кравчук Алла
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
24 лютого 2018
Переглядів
7229
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку