Урок-проект "Зима. Тварини взимку"

Про матеріал
Узагальнення накопиченого матеріалу з теми « Тварини взимку.», формування навичок пошукової діяльності на основі спільної праці, узагальнення знань учнів про зміни в житті тварин взимку, виховання дбайливого ставлення до природи.
Перегляд файлу

Урок-проект

 «Зима. Тварини взимку»

Тип проекту. Навчальний.
Мета і завдання проекту.
- узагальнити накопичений матеріал з теми « Тварини взимку.»,
- формувати навички пошукової діяльності на основі спільної праці,
- узагальнити знання учнів про зміни в житті тварин взимку,
- вчити працювати в групах,
- виховувати дбайливе ставлення до природи .

Створення пошукових груп.
1 група. « Зимівля хижих звірів.»
       2 група. « Рослиноїдні звірі взимку.»
3 група. « Зимовий сон тварин.»
Результати діяльності: Презентація  « Тварини взимку.»
          І. Організаційний момент. Мотивація.

Вчитель. Сядьте тихесенько, діти, будь ласка!

              Сьогодні ми підемо в засніжену казку .

               Сонечко яскраве і віхолу люту

               Треба вміти бачити, треба вміти чути!

                Створимо тоді ми нову справжню казку снігову,

                Рими пригадаємо, разом заспіваємо!

                Тихо, діти, тихо!

                Йде бабуся Віхола.

(Звучить мелодія з циклу П.І. Чайковського "Пори року").

 

      ІІ. Оголошення, представлення теми та очікуваних результатів.
1 ) Діти, наш урок присвячений чудовій порі , що зветься …

Зимонько, де ти?
         Намети замети.
         Ми тебе стрічатимем
         З лижами й санчатами,
         З ковзанами на льоду...
         А зима гукає: – Йду!.

  Що за диво ? Все село
         Білим пухом замело
         Дива зовсім тут нема –
         Це прийшла до нас …. ( Зима ).

 2)Крісло автора « Малюю зиму словами»

(розповіді учнів  про зиму за власними спостереженнями )

Опорні питання:

   - Яка зараз пора року ?

   - Що змінилось навколо?

   - Яких кольорів найбільше?

   -Твій настрій?

 

 3) Аудіювання тексту

 ЗИМА

    Випав сніг.
Чистою білою скатертю вкрилася земля й спочиває. Глибокі височіють замети.
Важкі білі шапки надів ліс і притих.
На скатерті снігів бачать мисливці гарні мережки звіриних і пташиних слідів.
  Ось біля обгризених осичок протоптав уночі стежечку зайчисько-біляк; піднявши чорний кінчик хвоста, полюючи за пташками та мишами, пробіг горностай.
  Мальованим ланцюжком в’ється узліссям слід старого лиса. Край поля, слід у слід, пройшли розбишаки-вовки.
  А через наїжджену широку дорогу, зриваючи копитами сніг, перейшли лосі...
  Багато великих і малих звірів і птахів живе й харчується в укритому сніговим нависом, принишклому зимовому лісі.

                                         (Переклад  Григора Тютюнника)

      Перевірка прочитаного:

-Яка пора року описана в оповіданні?

-Де видно сліди звірів і птахів?

-Які тварини згадуються в тексті?

 

4) Презентація назви проекту .
         В білих валянках , у білім кожусі
         Ходить зимонька в полі й у лузі .
         Носить зимонька білий мішок,
         Трусить з нього на землю сніжок.

В рамках проекту « Зима.» ми виділили тему « Тварини взимку.» і зібрали      багато цікавої інформації про зимівлю тварин.
         Ми тихо заходимо до лісу
         Зима – чарівниця стоїть,
        Тримаючи ключиків в’язку ,
         Щоб нам таємницю відкрить.
      - Сьогодні ми з вами дізнаємось , як зимують дикі тварини.
Вчитель. Над проектом «Дикі тварини взимку » працювало 3групи.
1 група. Завдання : - зібрати інформацію про зимівлю хижих звірів ; - створити презентацію « Зимівля хижих звірів.»
2 група. Завдання : - дізнатися про зимові турботи рослиноїдних звірів ;
- створити презентацію « Рослиноїдні звірі взимку.»
3 група. Завдання : - відшукати інформацію про тварин, які впадають в зимову сплячку  - створити презентацію « Зимовий сон тварин.»
          ІІІ. Презентація роботи кожної групи.

        1група. «Хижі тварини взимку.»
Лисиця.
1. Прийшла кума із довгим віником
На бесіду із нашим півником,
Схопила півня на обід.
Та й замела мітлою слід. ( Лисиця. )

 2. В лиса хвіст,
Немов той віник –
Ну й роботу має !
Всі слідочки, всі стежинки
Хвіст той замітає.
3. Лисиця дійсно найхитріша із звірів. Щоб обдурити птахів, вона може прикинутися мертвою. Птахи підлітають до неї і вона хапає їх.
4. Пухнастий , рудий хвіст – кермо під час бігу. Ноги у лисиці тонкі, кігті короткі і тупі. Має гарний слух і нюх, добре бачить вдень і вночі. Лає, як собака. Полює на мишей , куріпок , зайців.
Вовк.
1. По полю гуляє,

овечок хапає
І нас лякає. ( Вовк. )
2. Вовки дуже опікують своє потомство. Причому, не тільки власне, а й чуже. Якщо зустрінуть беззахисне вовченя, яке втратило батьків, вовки обов’язково нагодують його, напоять, навчать полювати. Коли вовчиця полює. Вовченят доглядає батько, або інші члени родини. Відомі такі випадки, коли вовки брали в свої зграї людських дітей.
3.Вовки полюють на косуль, оленів, наближаються до селищ і на падають на овець, корів. У лісі годуються мишами, куріпками.
- Вовки , як і лисиці – хижаки . Вони поїдають інших тварин.
          ІY. Фізкультхвилинка.
        https://www.youtube.com/watch?v=gDXqZRRNYgM

2 група « Рослиноїдні тварини .»
Зайчик.
1. Загадка.
Зимою в білому, як сніг,
А літом в сірому гуляє.
Вловить його ніхто не зміг
Тому що довгі ноги має. ( Заєць. )
2. Цікаво знати !
- Заєць дуже обережний. Перед сном ( спить вдень ) він наробить стільки слідів, що не кожний з його ворогів розбереться. Потім з розгону стрибає вбік і там спить.
- Зайцям легше бігти вгору , ніж донизу. Це пов’язано з тим , що у зайців передні лапи довші, ніж задні .
3. Як зимують зайці.
В полі , в лісі проживають,
А хатиноньки не мають
Довговухі стрибунці.
Сірі й білі є зайці.
Зимня шубка в них густіша,
Навіть в сірого – світліша,
Зовсім біла в біляка –
Гарна, тепла і м’яка !
Взимку від лисиць тікають,
Їстоньки собі шукають:
Обгризають верболіз,
Кору кленів і беріз.
- Діти, що ми приготували для зайчиків ? ( Морква, капуста )
Білка.
1. Загадка.
Пролетіло на хвості
Та й сховалося в гіллі
Все в дупло собі несе
І горішки все гризе. ( Білка.)
2. Цікаво знати.
Завдяки чіпким кігтикам білка легко лазить по деревах. Спритно перестрибувати з дерева на дерево їй допомагає хвіст. Він служить білочці

парашутом і рулем.
3.Як готується до зими.
Бачиш, білочка стрибає ?
То грибки вона складає.
Сушить білочка грибки,
Наколовши на сучки.
Он вже скільки їх на гілці !
Вистачить на зиму білці !
Вже й горіхів нанесла –
Теж на зиму запасла.
Склала все : гриби і шишки,
А також смачні горішки
У своїм дуплі вона,
І зима їй не страшна !
- Діти, які гостинці ви приготували для білочки ? ( Горішки, шишки, грибочки)
Лось.
1. Гарний, дужий, довгоногий.
Мов корону, носить роги.
Та вона така важка –
Не втечеш від хижака !
Взимку скинув роги – й ось –
До весни безрогий …. ( Лось.)
2. В листяному лісі лосю
Влітку краще всіх жилося.
Горобина та вербичка,
Молода смачна осичка,
І трава, й чагарники.
Аж погладшали боки !
Взимку набагато гірше :
Зелені немає більше.
Доведеться кору гризти
Та засохлі трави їсти.
Коли б так весь рік жилось,
Мабуть, зовсім схуд би лось.
- Діти, що ж ви припасли для лося ? ( Сіно )

3. Лось має найбільші роги серед звірів України. Їх вага 20 – 25 кг , розмах – 1,5м.
Лось, не розганяючись, може перестрибнути паркан вищий 2м. Щороку в листопаді – грудні лось скидає свої роги. В квітні – травні вони відростають.

 



3 група . « Тварини, які взимку впадають в сплячку.»
Є чимало звірів, які впадають у зимову сплячку. Тому їхніх слідів ми не знайдемо. Сплять вони кілька місяців, майже не прокидаючись, і збудити їх важко. Під час зимового сну серце б’ється повільно, дихання ледь помітне.
Але організму у такому стані все одно потрібна їжа . Вони живляться жиром, який накопичили з осені. А так як організм працює повільно, то і жиру вистачить протягом усієї зими.
Їжак.
1. Гострі голки стирчать із клубочка -
Не пошиєш ти ним сорочку.
Цей клубочок по лісу гуляє,
Добрих друзів своїх він шукає.
Цей клубочок з колючок
Має назву … ( їжачок.)
2. Їжак дуже міцно спить. Може пробути без їжі під час сплячки 236 діб. Під час сплячки у нього навіть знижується температура ( + 2 ). Спить у нірці, утепленій мохом, листям, травою. Яблука не їсть, а просто чистить ними свої голочки.
3. Чимчикує їжачок -
Ціла купа голочок.
Їсть комах він, плазунів
І маленьких гризунів,
І до жаб він не байдужий.
Влітку він жиріє дуже,
А на зиму їжачок
Знайде ямку чи дупло,
Зробить там собі кубло,
Листячком його застеле,
Спатиме в м’якій постелі.
Ведмідь.
1. Дітки ситі молочком
У матусі під бочком.
Мама ж зиму лапу смокче,
Прокидатися не хоче !
Міцно спить в заметі
Матінка - …. ( ведмедиця.)
2. Взимку під снігом у ведмедиці народжуються маленькі ведмежата ( маса яких – 500г). Мама малюків годує жирним молоком. Поїдять та знов спати лягають. Смокчуть ведмеді лапу – і сняться їм солодкі сни. Але насправді це шкіра на лапах облазить , уві сні ведмеді здирають її зубами.
3. Холодати в лісі стало,
Осінь пізня вже настала.
Влаштував ведмідь барліг,
Спати там на зиму ліг.
Літо й осінь він старався –
Досхочу він наїдався.
Мед, малину, груші їв,
Рибу та мишей ловив.
Наїдавсь на повний ротик.
Бач, який товстий животик !
І тепер аж до весни
Будуть сниться гарні сни !
4. Якщо ведмідь не запасає жиру, то не лягає спати, а цілу зиму ходить по лісі. Таких ведмедів називають шатунами. Вони дуже небезпечні, можуть нападати на людей, їх доводиться відстрілювати.
Борсук.
1. Куцоногий борсучок -
Досить дивний хижачок,
Їсть молюсків і комах,
Може вполювати птаха.
Полюбляє і насіння,
Кукурудзу, груші, дині.
Цілу зиму борсучок
Спить, звалившись на бочок.
Нори навесні лаштує.
Чистить їх і ремонтує.
Щоб було де взимку спати,
Влітку вдень – відпочивати.
2. Живуть борсуки в норах. Нора – справжній лабіринт, має багато ходів, виходів, гнізд. Борсуки дуже охайні. Перш ніж зайти в нору, вони витирають лапи. Після сплячки чистять свої нори і територію навколо неї. Сплять дуже чутливо, повертаються, можуть навіть спати на спині.
          Y. ПЕРЕГЛЯД МУЛЬТФІЛЬМУ « Дівчинка і зайці»

https://www.youtube.com/watch?v=DpUFWU5s4SE
Завдання: придумати запитання за змістом мультфільму
          YІ. Творча робота в парах .
Створення колажу « Як зимують лісові мешканці .» 
          YII. Підсумок уроку.   Рефлексія        
- Ось і закінчилась наша подорож до зимового лісу.
- Чим вона вам запам’яталася?
Вправа « Мікрофон»

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
12 січня 2022
Переглядів
975
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку