Урок "Проектування, виготовлення та оздоблення народної ляльки. Вибір теми проекту"

Про матеріал
План уроку розкриває поняття "проектування", "проект", етапи проектування.
Перегляд файлу

 

Тема уроку: Проектування, виготовлення та оздоблення народної ляльки. Вибір теми проекту.

Мета уроку:

  • навчальна: формування умінь творчо застосовувати отримані знання, уміння та навички для виконання кроків організаційно-підготовчого етапу проектно-технологічної діяльності;
  • виховна: виховувати любов до традицій свого народу;
  • розвиваюча: розвиток аналітичного мислення.

Обладнання, матеріали, інструменти: ручка, олівець, робочий зошит «Творчий проект» 5-6 класи Гаврилюк Г.М.

Об’єкт праці: заповнений робочий зошит, завдання 1.1, 1.2, 1.3.

Тип уроку: комбінований

Дидактичне забезпечення: хитрий квадрат «Знайди слово».

Література: підручник «Трудове навчання 5 клас» ( для дівчат ) автори: ( Ходзицька І.Ю., Павич Н.М., Горобець О.В., Безносюк О.І).

План уроку

  1.                Організаційна частина (2 хв.).
  2.                Актуалізація опорних знань та життєвого досвіду учнів (3 хв.).
  3.                Повідомлення теми, мети та завдань уроку (3 хв.).
  4.                Мотивація навчально-трудової діяльності учнів (1 хв.).
  5.                Вивчення нового матеріалу (8 хв.).
  6.                Закріплення вивченого матеріалу (2 хв.).
  7.                Практична робота (23 хв.).
  8.                Заключна частина (3 хв.).

Хід уроку

1. Організаційна частина

- перевірка присутності учнів на занятті (за журналом).

- призначення чергових (за графіком).

2. Актуалізація опорних знань та життєвого досвіду учнів

1. З якого матеріалу ви виготовляли ляльки?

2. Які види ляльок ви знаєте?

3. Яку ляльку вам найбільше сподобалося виготовляти?

  А зараз давайте розплутаємо «Хитрий квадрат».

Хитрий квадрат до теми: «Проектування, виготовлення та оздоблення народної ляльки. Вибір теми проекту».

«Хитрий квадрат» (завдання)

Л

Я

Л

Ш

А

К

Ь

А

Г

К

А

Б

О

Л

С

Л

К

Ч

Т

О

А

І

Р

Н

 

Правила: потрібно знайти 4 слова, які стосуються попередніх тем уроку. Слова ламаються по горизонталі і вертикалі.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Хитрий квадрат до теми: «Проектування, виготовлення та оздоблення народної ляльки. Вибір теми проекту».

«Хитрий квадрат» (відповіді)

Л

Я

Л

Ш

А

К

Ь

А

Г

К

А

Б

О

Л

С

Л

К

Ч

Т

О

А

І

Р

Н

 

Правила: потрібно знайти 4 слова, які стосуються попередніх тем уроку. Слова ламаються по горизонталі і вертикалі.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3. Мотивація навчально-трудової діяльності учнів

З сьогоднішнього дня ви будете вчитися робити проект. Це дуже важлива тема. В майбутньому, коли здобудете професію де б ви не працювали ви повинні вміти складати та заповнювати різні документи.

4. Повідомлення теми, мети та завдань уроку

Запишіть в зошити тему сьогоднішнього уроку – «Проектування, виготовлення та оздоблення народної ляльки. Вибір теми проекту».

Мета уроку – навчитися заповняти зошит та навчитися проектуванню.

Завдання уроку: заповнити робочий зошит.

5. Вивчення нового матеріалу (розповідь, бесіда)

План викладу матеріалу

1. Проект, його визначення.

2. Етапи проектування.

1. Проект – сукупність певних дій, документів, текстів для створення реального об’єкта, предмета, створення різного роду теоретичного продукту.

  Проектування – це процес створення проекту або комплекс робіт, який складається з пошуку, досліджень, розрахунків для створення об’єкту або виробу.

2. Розрізняють такі етапи проектування: організаційно – підготовчий етап, конструкційний, технологічний та заключний.

На кожному етапі має здійснюватися відповідна система послідовних дій у виконанні проекту, які називаються стадіями.

Перший етап проектування — організаційно-підготовчий, на якому постає важливе завдання — правильно вибрати об’єкт проектування, адже від цього залежить успіх подальшої роботи. На цьому етапі необхідно вибрати і поставити проблему, усвідомити значення майбутнього виробу як для самого себе, так і для суспільства в цілому, тобто визначитись у доцільності виконання проекту. Зміст діяльності на цьому етапі включає в себе роботу з інформаційними джерелами, пошук подібних виробів та їх аналіз, розроблення ескізу, креслення, добір необхідних матеріалів та інструментів для виготовлення ляльки.

Збирають інформацію стосовно обраної проблеми чи виробу, який будуть  проектувати, використовуючи довідники, книги, журнали, каталоги, мережу Інтернет. Результатом роботи на цьому етапі може бути реферат із тієї проблеми, яка досліджується в цьому проекті. Проектувальники формують та пропонують різноманітні ідеї, а згодом і варіанти конструкції, визначають та обговорюють оптимальний варіант запропонованої конструкції, найбільш вдалі параметри своєї майбутньої конструкції, із погляду умов використання, із власного досвіду та досвіду оточуючих. Аналізують різні варіанти конструкцій із метою виявлення параметрів і граничних вимог до об’єкта проектування.

Отже, організаційно – підготовчий етап проектування складається з таких стадій: пошук проблеми, усвідомлення проблемної сфери, вироблення ідей та варіантів, формування основних параметрів, обґрунтування проекту, аналіз майбутньої діяльності, прогнозування майбутніх результатів.

Наступним етапом проектування є конструкторський, на якому проектувальники складають ескізи можливих варіантів майбутнього виробу, проводять функціональний та композиційний аналіз, на основі чого вибирають оптимальну форму чи конструкцію виробу, здійснюють добір матеріалів та інструментів, визначають найдоцільнішу технологію виготовлення обраної конструкції, виконують економічні, екологічні та міні-маркетингові дослідження та вносять відповідні зміни (пошук недорогих матеріалів чи зменшення кількості оброблюваних операцій під час планування технологічного процесу). Також на цьому етапі розробляється робоче креслення чи ескіз, на основі якого буде виготовлено виріб.

 Конструкторський етап містить такі стадії: складання ескізних варіантів (клаузура), розробка конструкторсько-технологічної документації, добір матеріалів, вибір інструментів та обладнання, вибір технології обробки деталей виробу, їх з’єднання, обробка, економічне та екологічне обґрунтування, міні-маркетингові дослідження, в яких визначають доцільність виготовлення проекту з точки зору економії матеріалів та енергоресурсів для його виготовлення. Перед тим, як що-небудь виготовити, треба зважити, у що обійдеться пропонована робота. Яким буде прибуток чи витрати на виготовлення виробу? Відповіді на ці  запитання дають економічні розрахунки. Таким чином, необхідно знаходити раціональні конструкції, проявляти заповзятість, спритність, кмітливість, щоб  виготовити корисну річ з мінімальними  матеріальними затратами, з недорогих матеріалів і разом з тим, наділивши її цілим рядом переваг.

У проспекті творчого проекту на цьому етапі необхідно подати: обґрунтування витрат необхідних матеріалів, засобів, енергії для виготовлення виробу; визначення його собівартості та ціни, передбачуваних прибутку й термінів реалізації.

Наступним моментом цього етапу буде здійснення екологічної експертизи, де необхідно подати повну характеристику з точки зору екологічної безпеки виготовлення, і не менш важливим є обґрунтування використаної сировини.

На третьому етапі — технологічному, виконуються заплановані операції, здійснюється самоконтроль та оцінка якості виробу. Засоби — інструменти та обладнання, що заплановані й передбачені в змісті технологічного процесу. Цей  етап  проектування передбачає такі стадії, як виконання технологічних  операцій,  передбачених технологічним процесом, самоконтроль своєї діяльності, дотримання  технологічної,  трудової дисципліни, культури праці.

На заключному етапі здійснюється кінцевий контроль, порівняння і випробування проекту, порівнюють виготовлену конструкцію із запланованою. Якщо будуть знайдені недоліки та неполадки, намагаються їх усунути,  аналізується проведена робота, встановлюється, чи досягли своєї мети, який результат їхньої праці, здійснюється самооцінка спроектованого виробу. На  самому початку роботи необхідно  визначити, який проект буде виконуватися: індивідуальний чи груповий. Якщо проект виконується двома учнями або групою, то відбувається їх формування за інтересами, розподіл ролей, завдань відповідно до рівня знань, бажаної практичної діяльності в рамках проекту.

Як відомо, в основі проекту лежить певна проблема. А для її розв’язання людина повинна мати знання з різних галузей науки, а також володіти певними  інтелектуальними вміннями (робота з інформацією, її аналіз, узагальнення і висновки), творчими вміннями (вироблення ідеї, варіантів розв’язання проблеми, прогнозування результатів), комунікативними вміннями (ведення дискусії, уміння слухати й чути співбесідника, відстоювати свою точку зору, висловлювати власну думку).

Під час виконання проектів кожен виріб, послугу можна реалізувати різними шляхами — варіантів вирішення кожного завдання є безліч. Тому потрібно кілька разів намалювати, прочитати і, лише переконавшись у тому, що певний варіант найбільш технологічний, економічний, екологічний, відповідає вимогам дизайну, найбільш задовольняє вимоги школи, сім’ї або ринку, приступити до його виготовлення.

6. Закріплення вивченого матеріалу (бесіда)

1. З скількох етапів складається проектування?

2. Назвіть ці етапи.

3. Коротко охарактеризуйте кожен з етапів.

4. Який етап ми сьогодні почали вивчати?

7. Практична робота

7.1. Зміст завдань

1. Уважно розглянути завдання.

2. Поетапно виконувати роботу.

3. Провести самоконтроль якості.

7.2. Вступний інструктаж (роз’яснення)

Завдання уроку: заповнити робочий зошит.

 На ваших партах лежать робочі зошити. Відкрийте зошит на першій сторінці. Прочитайте пам’ятку. Зверніть увагу, на завдання 1.1, 1.2, 1.3, уважно прочитайте їх. На цьому уроці потрібно їх заповнити.

Прийоми: демонстрація та роз’яснення.

Норма часу (на виконання практичного завдання 23 хв.).

Норма виробітку: завдання вважається виконаним, якщо пункти 1.1, 1.2, 1.3 зошита заповнені.

7.3. Самостійна робота учнів (обходи).

Перший обхід: перевірити дотримання санітарно-гігієнічних вимог, наявність необхідного оснащення, правильність організації робочого місця.

Другий обхід: перевірити правильність тримання інструментів, пристосувань, виконання трудових дій, прийомів.

Третій обхід: перевіряти дотримання послідовності виконання завдання, технологічних вимог до виконання кожної операції, проведення самоконтролю кожним учнем.

Постійно перевіряти дотримання безпечних прийомів роботи та організацію робочого місця.

 Поточний інструктаж: контроль якості виконуваних робіт, вказати на недоліки в роботі і шляхи їхнього усунення.

7.4. Заключний інструктаж:

- короткий аналіз виконаної роботи;

- акцентувати увагу на важливості наукової організації робочого місця (своєчасне його прибирання, догляд за інструментами після роботи тощо; виставлення оцінок за практичне завдання).

8. Заключна частина:

Рефлексія:

1. Чи сподобався вам урок?

2. Чи всі завдання вдалося виконати?

3. Що залишилося незрозумілим?

Аналіз кращих робіт учнів.

Мотивація оцінок.

Контроль за прибиранням робочих місць.

Робота зі щоденником (виставлення оцінок, повідомлення домашнього завдання: що повторити, вивчити, мати з собою ).

Домашнє завдання: заповнити в робочому зошиті такі пункти: 1.4, 1.5, 1.6. Вивчити матеріал сьогоднішньої теми.

docx
Додано
19 грудня 2020
Переглядів
1291
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку