Урок професійного спрямування. Тема."Основні способи словотворення"

Про матеріал
У професійно-технічних навчальних закладах важливо проводити уроки з використанням професійної лексики. Це дає змогу учням краще засвоїти мовні правила, їм набагато цікавіше виконувати завдання професійного спрямування.Матеріали необхідно добирати із спеціальної літератури.Пропоную конспект уроку для викладачів української мови і літератури, які працюють з учнями, що здобувають спеціальність "Тракторист-машиніст сільськогосподарського виробництва.Водій автотранспортних засобів".
Перегляд файлу

Для учнів з професії

«Тракторист-машиніст  сільськогосподарського виробництва»

 

Тема уроку. Основні способи словотворення.

 

Мета: закріпити знання учнів про способи словотворення, вміння й навички визначати способи творення слів; з´ясувати рівень знань про будову слова та способи словотворення шляхом виконання тестових завдань; розвивати творче мислення; відпрацювати навички самостійної роботи, роботи в парах, в групах, за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного  матеріалу виховувати любов до обраної професії.

 

Тип уроку: урок формування практичних умінь та навичок учнів.

Методи і прийоми: бесіда, пошукова робота, робота з підручником, робота в парах, робота в групах.

Дидактичне забезпечення уроку: кожен учень отримує аркуш із завданнями для виконання протягом уроку.

 

 

Хід уроку

І. Організаційний момент.

ІІ. Повідомлення теми та мети уроку.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Викладач. Час -  явище надзвичайно мінливе. З плином часу змінюється все навколо. Змінюється і словниковий запас української мови. Одним із шляхів поповнення лексики є словотворення – це утворення нових слів за допомогою словотворчих  засобів: твірних слів, твірних основ, суфіксів, префіксів тощо.

На сьогоднішньому уроці ми закріпимо ваші знання про основні способи словотворення, шляхом виконання системи практичних вправ і завдань удосконалимо вміння утворювати нові слова, визначати способи творення слів, продовжимо вчитися працювати в парах, в групах та самостійно.

 

ІV. Актуалізація опорних знань учнів.

 

    Робота в парах.

Учні отримують картки із словами та словосполученнями «словотвір», «твірне слово», «похідне слово», «твірна основа», «словотвірний ланцюжок»

Викладач читає речення і  пропонує продовжити його. Учні піднімають картки з правильною відповіддю.

Розділ мовознавства, що вивчає творення слів, називається … (словотвором)

Слово, від якого утворюється інше слово, називається (твірним словом)

Слово, утворене від твірного слова, називається (похідним словом);

Спільна частина твірного та похідного слів називається … (твірною основою);

Ряд слів, кожне наступне в якому є похідним від попереднього, називається …(словотвірним ланцюжком)

     Бесіда.

     1.З яких частин складається слово?

     2.Яка морфема називається префіксом? Коренем? Суфіксом? Закінченням?

     3..Назвіть основні способи творення слів. Дайте визначення.

(префіксальний, суфіксальний, префіксально-суфіксальний, безафіксний, складання слів та основ, абревіація).

     Робота з підручником (самоперевірка)

 

V. Виконання системи практичних вправ і завдань

 

«Мозковий штурм»

Викладач. Яка різниця між формами одного і того ж слова та спільнокореневими словами?

(відповіді учнів)

 

  Творче завдання за варіантами.

І варіант  - від поданих слів утворіть форми слова.

ІІ варіант – від поданих слів утворіть спільнокореневі слова.

  Учні з високим рівнем знань отримують завдання підвищеної складності:

Від поданих слів утворити словотвірний ланцюжок.

Земля, робота, трактор, механізм, зерно

 

 

 Пошукова робота

Запишіть речення. знайдіть у ньому слова, утворені суфіксальним способом.  

 

Сьогодні, коли державні, колективні і фермерські господарства мають різноманітну техніку, в тім числі новітню вітчизняну і закордонну сільськогосподарську техніку з елементами автоматизації (в окремих тракторах і автомобілях навіть передбачено встановлення бортового компꞌютера), подальше зростання виробництва продукції, зміцнення економіки України значною мірою залежать від рівня кваліфікації механізаторських кадрів.

 

 

 

     Установіть відповідність між словами і способами їх творення

      Спосіб творення                                                                Приклад

     1 безафіксний                                                             А сільськогосподарський

     2 префіксальний                                                         Б обладнання 

     3 абревіація                                                                 В довантажування

     4 префіксально – суфіксальний                                Г ЩТО

     5 Складання слів та основ                                         Д декомпресійний

     6 суфіксальний                                                               

 

      Після виконання завдання викладач демонструє учням ключ вирішення.

 

Номер завдання

1

2

3

4

5

6

Правильні відповіді

-

Д

Г

В

А

Б

 

 

Гра «Четвертий зайвий»

Робота у групах.

Викладач пропонує учням знайти зайве слово у ряді запропонованих. Свою думку учні аргументують.

 

1. Поршневий, підвищений, компресорний, зубчастий

2. Підшипник, розподільник, нагрівник, паливний.

3. Покажчик, опалювач, ущільнювати, охолодження.

4. малогабаритний, чорнозем, земля-мати, багатоциліндровий

 

 Виконання завдань тестового характеру

1.Значущі частини слова є такі:

   а) основа слова і закінчення;

  б) основа слова, корінь і закінчення;

  в) корінь, префікс, суфікс і закінчення;

  г) корінь, префікс, суфікс, закінчення,, сполучний голосний (у складних словах).

 

2. Основа слова – це:

   а)головна значуща частина слова, що містить спільне значення споріднених слів;

    б) частина слова без закінчення, що виражає лексичне значення слова;

    в) змінна значуща частина слова, що виражає його граматичне значення;

    г) значуща частина слова, що стоїть після кореня.

 

 

 

3. Безафіксний спосіб – це:

   а) спосіб творення слів, при якому дві і більше основ об´єднуються в одне слово;

   б) утворення нового слова додаванням до твірної основи префікса і суфікса;

   в) утворення нового слова від твірної основи без додавання суфікса і префікса;

    г) утворення нового слова через злиття словосполучення.

 

4. Складноскорочені слова утворюються:

    а) способом зрощення слів;

    б) способом складання скорочених основ;

    в) безафіксним способом;

    г) суфіксальним способом.

 

5. Суфіксально-префіксальний спосіб – це:

   а) утворення нового слова додаванням до твірної основи або префікса;

   б) утворення нового слова додаванням до твірного слова суфікса;

   в)  утворення нового слова додаванням до твірної основи префікса і суфікса одночасно;

   г) утворення нового слова відкиданням від твірного слова  префікса і суфікса  одночасно.

 

6. Найпродуктивнішим в українській мові є:

   а) префіксальний спосіб;

   б) суфіксальний спосіб;

   в) префіксально-суфіксальний спосіб;

   г) спосіб основоскладання;

 

 

Після виконання тестових завдань викладач пропонує ключ вирішення

 

Номер

завдання

1

2

3

4

5

6

Правильні

відповіді

В

Б

В

Б

В

Б

 

 

VІ. Підведення підсумків уроку.

Визначення досягнень учнів в оволодінні темою уроку, аналіз роботи протягом уроку, оцінювання учнів.

 

VІІ. Домашнє завдання.

Скласти міні-твір на тему «Доля хлібороба»,                                    використовуючи слова різних способів творення.

 

docx
Додано
26 березня 2020
Переглядів
1234
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку