Для учнів з професії
«Тракторист-машиніст сільськогосподарського виробництва»
Тема уроку. Основні способи словотворення.
Мета: закріпити знання учнів про способи словотворення, вміння й навички визначати способи творення слів; з´ясувати рівень знань про будову слова та способи словотворення шляхом виконання тестових завдань; розвивати творче мислення; відпрацювати навички самостійної роботи, роботи в парах, в групах, за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати любов до обраної професії.
Тип уроку: урок формування практичних умінь та навичок учнів.
Методи і прийоми: бесіда, пошукова робота, робота з підручником, робота в парах, робота в групах.
Дидактичне забезпечення уроку: кожен учень отримує аркуш із завданнями для виконання протягом уроку.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
ІІ. Повідомлення теми та мети уроку.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Викладач. Час - явище надзвичайно мінливе. З плином часу змінюється все навколо. Змінюється і словниковий запас української мови. Одним із шляхів поповнення лексики є словотворення – це утворення нових слів за допомогою словотворчих засобів: твірних слів, твірних основ, суфіксів, префіксів тощо.
На сьогоднішньому уроці ми закріпимо ваші знання про основні способи словотворення, шляхом виконання системи практичних вправ і завдань удосконалимо вміння утворювати нові слова, визначати способи творення слів, продовжимо вчитися працювати в парах, в групах та самостійно.
ІV. Актуалізація опорних знань учнів.
Робота в парах.
Учні отримують картки із словами та словосполученнями «словотвір», «твірне слово», «похідне слово», «твірна основа», «словотвірний ланцюжок»
Викладач читає речення і пропонує продовжити його. Учні піднімають картки з правильною відповіддю.
Розділ мовознавства, що вивчає творення слів, називається … (словотвором)
Слово, від якого утворюється інше слово, називається … (твірним словом)
Слово, утворене від твірного слова, називається … (похідним словом);
Спільна частина твірного та похідного слів називається … (твірною основою);
Ряд слів, кожне наступне в якому є похідним від попереднього, називається …(словотвірним ланцюжком)
Бесіда.
1.З яких частин складається слово?
2.Яка морфема називається префіксом? Коренем? Суфіксом? Закінченням?
3..Назвіть основні способи творення слів. Дайте визначення.
(префіксальний, суфіксальний, префіксально-суфіксальний, безафіксний, складання слів та основ, абревіація).
Робота з підручником (самоперевірка)
V. Виконання системи практичних вправ і завдань
«Мозковий штурм»
Викладач. Яка різниця між формами одного і того ж слова та спільнокореневими словами?
(відповіді учнів)
Творче завдання за варіантами.
І варіант - від поданих слів утворіть форми слова.
ІІ варіант – від поданих слів утворіть спільнокореневі слова.
Учні з високим рівнем знань отримують завдання підвищеної складності:
Від поданих слів утворити словотвірний ланцюжок.
Земля, робота, трактор, механізм, зерно
Пошукова робота
Запишіть речення. знайдіть у ньому слова, утворені суфіксальним способом.
Сьогодні, коли державні, колективні і фермерські господарства мають різноманітну техніку, в тім числі новітню вітчизняну і закордонну сільськогосподарську техніку з елементами автоматизації (в окремих тракторах і автомобілях навіть передбачено встановлення бортового компꞌютера), подальше зростання виробництва продукції, зміцнення економіки України значною мірою залежать від рівня кваліфікації механізаторських кадрів.
Установіть відповідність між словами і способами їх творення
Спосіб творення Приклад
1 безафіксний А сільськогосподарський
2 префіксальний Б обладнання
3 абревіація В довантажування
4 префіксально – суфіксальний Г ЩТО
5 Складання слів та основ Д декомпресійний
6 суфіксальний
Після виконання завдання викладач демонструє учням ключ вирішення.
Номер завдання |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
Правильні відповіді |
- |
Д |
Г |
В |
А |
Б |
Гра «Четвертий зайвий»
Робота у групах.
Викладач пропонує учням знайти зайве слово у ряді запропонованих. Свою думку учні аргументують.
1. Поршневий, підвищений, компресорний, зубчастий
2. Підшипник, розподільник, нагрівник, паливний.
3. Покажчик, опалювач, ущільнювати, охолодження.
4. малогабаритний, чорнозем, земля-мати, багатоциліндровий
Виконання завдань тестового характеру
1.Значущі частини слова є такі:
а) основа слова і закінчення;
б) основа слова, корінь і закінчення;
в) корінь, префікс, суфікс і закінчення;
г) корінь, префікс, суфікс, закінчення,, сполучний голосний (у складних словах).
2. Основа слова – це:
а)головна значуща частина слова, що містить спільне значення споріднених слів;
б) частина слова без закінчення, що виражає лексичне значення слова;
в) змінна значуща частина слова, що виражає його граматичне значення;
г) значуща частина слова, що стоїть після кореня.
3. Безафіксний спосіб – це:
а) спосіб творення слів, при якому дві і більше основ об´єднуються в одне слово;
б) утворення нового слова додаванням до твірної основи префікса і суфікса;
в) утворення нового слова від твірної основи без додавання суфікса і префікса;
г) утворення нового слова через злиття словосполучення.
4. Складноскорочені слова утворюються:
а) способом зрощення слів;
б) способом складання скорочених основ;
в) безафіксним способом;
г) суфіксальним способом.
5. Суфіксально-префіксальний спосіб – це:
а) утворення нового слова додаванням до твірної основи або префікса;
б) утворення нового слова додаванням до твірного слова суфікса;
в) утворення нового слова додаванням до твірної основи префікса і суфікса одночасно;
г) утворення нового слова відкиданням від твірного слова префікса і суфікса одночасно.
6. Найпродуктивнішим в українській мові є:
а) префіксальний спосіб;
б) суфіксальний спосіб;
в) префіксально-суфіксальний спосіб;
г) спосіб основоскладання;
Після виконання тестових завдань викладач пропонує ключ вирішення
Номер завдання |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
Правильні відповіді |
В |
Б |
В |
Б |
В |
Б |
VІ. Підведення підсумків уроку.
Визначення досягнень учнів в оволодінні темою уроку, аналіз роботи протягом уроку, оцінювання учнів.
VІІ. Домашнє завдання.
Скласти міні-твір на тему «Доля хлібороба», використовуючи слова різних способів творення.