Зберігаємо спокій. Віримо в ЗСУ. Разом до перемоги! 🇺🇦

Урок "Промінь, пряма, площина. Засвоєння нових знань і вмінь"

Про матеріал
Конспект уроку на тему: "Промінь, пряма, площина. Засвоєння нових знань і вмінь". За підручником О.С. Істер
Перегляд файлу

УРОК 40.

Тема уроку: Промінь, пряма, площина.

Мета уроку:

навчальна: сформувати уявлення про площину, поняття прямої, про­меня; сформувати вміння розрізняти і зображувати прямі, промені, відрізки;

розвивальна: розвивати просторову уяву;

виховна: виховувати відповідальність, уважність, охайність.

Тип уроку: засвоєння нових знань і вмінь.

Хід уроку

I. Організаційний етап.

Перевірити готовність класу до уроку. Налаштування на роботу.

II. Перевірка домашнього завдання.

Перевірити наявність виконання домашнє завдання.

III. Формулювання мети і завдань уроку.

Запропонувати учням зобразити в зошитах відрізок АВ. (Одного з учнів можна викликати до дошки і такі самі за­вдання виконувати на дошці.) Потім продовжити відрізок до кінця аркушу зошита (дошки) за точку В. Після цього обговорити питання:

1. Чи змогли б продовжити зображення цієї лінії, якби аркуші зошита (дошки) мали більші розмірі? нескінченні розміри?

2. Чи можна виміряти довжину утвореної лінії?

3. Чи утворилася нова геометрична фігура?

Після цього пропонуємо продовжити відрізок ще й за точку А і обговорюємо такі самі питання. Учні переконуються, що утвори­лися нові геометричні фігури, а саме: промінь і пряма. Отже, за­вдання уроку: зрозуміти, що таке пряма, промінь, навчитись роз­різняти і зображати ці геометричні фігури.

IV. Сприймання і засвоєння навчального матеріалу.

Продовжимо відрізок АВ за допомогою лінійки за точку В (мал. 40). На малюнку таке продовження обмежене розмірами аркуша, але можна уявити, що ми продовжили відрізок необмежено. Якщо продовжити відрізок АВ
за його кінець В необмежено, то одержимо промінь АВ. Точка А — початок променя АВ. Кінця у променя немає. При позначенні променя на першому місці пишуть букву, яка означає початок променя.

Якщо продовжити відрізок АВ за його кінець А, то одержимо промінь ВА (мал. 41). Його початок — точка В.

Якщо продовжити відрізок АВ за обидва кінці необмежено (мал. 42), то одержимо фігуру, що має назву пряма. Пряма не має початку і кінця. Пряму, як і відрізок, позначають двома великими буквами, які позначають будь-які дві точки, що лежать на цій прямій.

Наприклад, на малюнку 42 зображено пряму АВ, або ВА. Пряму АВ можна також позначити однією малою буквою латинського алфавіту, наприклад пряма а. Про точки А і В будемо говорити, що вони належать прямій а (або АВ).

Через будь-які дві точки можна провести пряму, і до того ж тільки одну.

Кожна точка, яка належить прямій, розбиває її на два промені. На малюнку 43 точка К розбиває пряму b на промені КМ і KL.

Ці промені є частиною прямої і мають єдину спільну точку К — початок цих променів. Такі промені називають доповняльними (один з них доповнює інший до прямої).

Точка, відрізок, промінь, пряма — геометричні фігури. Ці геометричні фігури можна розмістити на площині (мал. 44). Площина є однією з основних геометричних фігур. Уявлення про частину площини дає, наприклад, поверхня стола, шибки, стелі, якщо уявити, що вони необмежено продовжені. Коли креслимо фігури, то частиною площини може бути, наприклад, аркуш зошита або шкільна дошка.

V. Формування вмінь.

Виконання вправ.

Вправа  602. Назви промені, що зображено на малюнку 45, малюнку 46. Чи є серед променів доповняльні?

Вправа 605. Познач дві точки і проведи через них пряму.

Вправа 606. Назви всі відрізки, прямі та промені, зображені на малюнку 48.

Вправа 608. Познач точку і за допомогою лінійки проведи дві
різні прямі, які проходять через цю точку.

610. Познач у зошиті три точки К, L і М, що лежать на одній прямій.

612. Розглянь малюнок 50.

Чи правильні такі твердження:

1) точка D належить відрізку АС;

2) точка D належить променю АС;

3) точка С лежить між точками В і D;

4) точка D належить прямій АВ;

5) промені ВА і CD — доповняльні;

6) точка В належить і променю АС, і променю СА?

Вправа 618. Познач у зошиті три точки А, В і С, які не лежать на одній прямій. Проведи всі прямі, кожна з яких проходить через дві точки. Скільки є таких прямих?

Вправа 619. Накресли два промені так, щоб їх спільною частиною були: 1) точка; 2) відрізок.

Вправа 622. Накресли пряму CD, промінь МК і відрізок АВ так, щоб пряма CD перетинала промінь МК і відрізок АВ, а промінь МК не перетинався з відрізком АВ.

Вправа 624. На прямій позначено точки А, В і С. Причому АВ = 37 см, ВС = 42 см. Яка відстань може бути між А і С? Скільки випадків має задача?

VI. Підсумки уроку.

Запитання до класу:

1. Маємо відрізок МР. Як утворити промінь МР?

2.  Чи має пряма початок і кінець?

3. Скільки прямих можна провести через точки С і D?

4. На скільки променів розбиває пряму АВ точка Т, яка лежить між точками А і В?

5. Як називають такі промені?

6. Який промінь доповняльний до променя ТА? променя ТВ?

7. Що дає уявлення про площину?

VII. Домашнє завдання.

Опрацювати §18 ст 101 – 105

Вправа 611. Накресли пряму, познач на ній три точки. Виміряй довжини всіх утворених відрізків.

Вправа 620. Накресли два промені з початком в одній і тій самій точці А. На скільки частин поділять площину ці промені?

 

docx
Додано
24 листопада 2020
Переглядів
440
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку