Комишуватська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів
МЕТОДИЧНА РОЗРОБКА
уроку з математики для 6 класу
«ПРОПОРЦІЯ. ОСНОВНА ВЛАСТИВІСТЬ ПРОПОРЦІЇ.»
Підготувала вчитель математики
Смоляна В.В.
2020
Тема уроку: Пропорція. Основна властивість пропорції.
Мета уроку: Формувати уміння й навички застосування основної властивості пропорції до розв’язування вправ. Розглянути приклади використання пропорції у практичному житті.
Розвивати пізнавальний інтерес, iнформацiйнi компетенції, формувати навички взаємоконтролю та самоконтролю.
Виховувати інтерес до предмету; працьовитість, наполегливість, охайність ведення записів; вміння об’єктивно оцінювати результати індивідуальної роботи.
Обладнання: комп’ютер, проектор, мультимедійна презентація, картки, роздавальні матеріали.
ХІД УРОКУ
Епіграф «Розум полягає не тільки в знаннях, але і в умінні застосовувати знання на практиці» (Арістотель).
Як ви думаєте? Чи можна пов’язати слова «краса» і «пропорція»?
2. Актуалізація опорних знань.
1) Що називають відношенням двох чисел?
2) Що називають пропорцією?
3) Як у рівності m : n = k : p називають числа m і p? n і k?
4) У чому полягає основна властивість пропорції?
5) Як перевірити, чи утворюють відношення a/b i c/d пропорцію?
6) Що таке відсоток?
7) Як поділити дріб на дріб?
3. Перевірка домашнього завдання.
№ 606. Знайти правильну відповідь: 1) Х:5=21:15; 2) 12:Х=8:18; 3) 4,5:0,6=Х:2,4; 4) 3,4:5,1=1,4:Х .
Варіанти відповідей: 1) 15; 2) 18; 3) 34; 4)2,1; 5) 1,6; 6) 27; 7) 5,4; 8) 7.
1) 48 : 8=36:6; 2) 12:5=48:20; 3) 0,3:8=6:160; 4) 0,6:0,15=20:5; 5) 18/12=15/10; 6) x/7=y/9; 7) 42/6=56\8; 8) 24\4=36\6
5. Мотивація навчальної діяльності.
Ми сьогодні з вами будемо вчитися розв’язувати задачі на складання пропорцій. Навички складання та розв’язування пропорцій вам знадобляться на уроках фізики, хімії, географії, а також в побуті.
Вам на сьогоднішній урок необхідно було підготувати повідомлення на тему «Пропорції навколо нас»
Рівняння. Знайти невідомий член пропорції:
1) х:3=2:3; 2)15:18=180:х; 3) х:5=8:10.
Відповіді: 1) х:3=2:3 2) 15:18=180:х; 3) х:5=8:10
3х=3*2; 15х=180*18; 10х=5*8
х=3*2\3 х=180*18\15; х=5*8\10
х=2; х=216; х=4
Задача 1. Засіяли 20% поля, що становить 20 га. Знайти площу всього поля.
Розв’язання:
Зробимо короткий запис:
% - Площа
20% - 20га
100% - х
х= 20*100\20
х= 100
Відповідь: 100га
Задача 2. Автомобіль проїхав 120 км за 2 год. Який шлях проїде автомобіль за 3 години?
Розв’язання:
Час - Шлях
2 год - 120 км
3 год - х
120\2=х\3
х=120*3\2
х=180
Відповідь: 180 км
Такі задачі ви будете розв’язувати на уроках фізики у 7 класі. А наступна задача пов’язана з хімією.
Задача 3. Iз 18 т руди виплавили 10 т залізо. Скільки заліза виплавлять з 36 т руди ?
Розв’язання:
Руда - Залізо
18т - 10т
36т - х
18\36=10\х
х= 36*10\18
х= 20
Відповідь: 20т
Задача 4. Знайти за картою України на форзаці підручника вiдстань мiж мiстами Полтава – Львiв, склавши пропорцiю.
Розв’язання:
Масштаб карти (1 : 10 000 000) - відстань
1 см 100км
8,5 х
х= 100*8,5
х= 850
Відповідь: 850 км
Задача 5. (самостійне розв’язання) Знайти кількість бензину для подорожі на автобусі з Полтави до Львова, якщо на кожні 100 км автобус витрачає 10л бензину. (Додаток А)
Розв’язання:
Відстань - бензин
100км - 10л
850км - х
х= 850*10\100
х= 85л
Відповідь: 85л.
В зимовий період для профілактики простудних захворювань є вживання вітаміну С. Найбільше його міститься у чорній смородині. Давайте визначимо скільки щодня треба вживати смородини розв’язавши таку задачу.
Задача 6. У 100 г чорної смородини міститься 0,25 г вітаміну С. Скільки треба вживати щодня смородини, якщо добова норма вітаміну С складає 0,05 г?
Розв’язання:
Смородина – вітамін С
100г - 0,25 г
х - 0,05 г
х=100*0,05\0,25
х=20
Відповідь: 20г
Задача 7. (самостійне розв’язання). Із 110л молока отримують 5 кг масла. Скільки необхідно взяти молока, щоб отримати 20 кг масла. (Додаток А).
Розв’язання:
Молоко - масло
110л - 5 кг
х - 20 кг
х= 110*20\5
х=440
Відповідь: 440л
Індивідуальні завдання на картках (Додаток Б): З даних чисел скласти пропорцію.
1) 4,18,3,24; 2) 5,7,20,28; 3) 12,16,6,8; 4) 9,15,3,5; 5) 36, 28,9,7; 6) 45,63,5,7; 7) 3,27,4,36; 8) 35,20,4,7.
Самостійне розв’язання задач. Робота з підручником: № 607 (1,2,3).
Домашнє завдання: Повторити п. 20. Виконати № 608 (1,2), № 613.
Підсумок уроку. Розгадати кросворд (Додаток В).
Питання до учнів. Чому ж ми пов’язуємо слово «краса» з темою уроку?
Пропорція – це краса в музиці, в архітектурі, у техніці, скрізь, де дотримано правильного відношення, де досягається справжня гармонія.
Додаток А
Задача 5. (самостійне розв’язання)
Знайти кількість бензину для подорожі на автобусі з Полтави до Львова, якщо на кожні 100 км автобус витрачає 10л бензину.
Задача 7. (самостійне розв’язання).
Із 110л молока отримують 5 кг масла. Скільки необхідно взяти молока, щоб отримати 20 кг масла.
Додаток Б
4,18, 3, 24
|
5, 7, 20, 28
|
12, 16, 6, 8
|
9, 15, 3, 5
|
36, 28, 9, 7
|
45, 63, 5, 7
|
3, 27, 4, 36
|
35, 20, 4, 7
|
Додаток В