Урок №17
Клас: 9-А Дата:
Тема уроку. Проповідь житейської невибагливості, пошуку гармонії з собою і світом. Повчальний характер і художні особливості притч збірки «Байки Харківські». «Бджола та Шершень».
Мета: допомогти учням краще усвідомити моральні загальнолюдські цінності, про які пише Г. Сковорода; зосередити увагу на ідейно-тематичному спрямування байки «Бджола та Шершень»; закріпити навички виразного читання байок, пояснення їх моралі; розвивати вміння аналізувати, коментувати зміст байки, розвивати культуру мовлення, вміння висловлювати й аргументувати власну думку; виховувати кращі моральні якості, любов до художнього слова, естетичний смак.
Тип уроку: комбінований
Обладнання: мультимедійні засоби навчання, портрет Г.Сковороди, роздатковий матеріал (тестові завдання, картки), текст байки.
Форми та методи роботи: літературний диктант, інтерв’ю, інформаційне ґроно, робота з текстом, робота в парах, аналіз байки, бесіда, вправа «Очікування», самостійна робота, виконання тестових завдань, взаємоперевірка, індивідуальна робота
Перебіг уроку
І. Організаційний етап
ІІ. Перевірка домашнього завдання
ІІІ. Актуалізація опорних знань, умінь і навичок
Літературний диктант
(по 0,5 б. за кожну правильну відповідь)
«Той безперервно стягає поля,
Сей іноземних заводить телят». («Всякому місту – звичай і права»)
Взаємоперевірка (Слайд №2, 3)
*Створити «психологічний портрет» Г.Сковороди за кожною літерою його прізвища.
ІV. Оголошення теми, визначення учнями мети уроку. (Слайд №1)
Мотивація навчальної діяльності
Інтерв’ю з філософом (Слайд №4)
Учитель. Усім своїм способом життя філософ доказав, що найбільше цінував свободу і боявся її втратити. Пропозиції чинів, слава, багатство не перемогли його бажання пізнати себе. Неквапно мандрував цей співець-музика, мудрець-байкар стежками рідної землі. Це було його покликання.
Як бачимо, Г. Сковорода звідав чимало, щоб пізнати світ.
Інтерв’ю. Зустріч зі Сковородою.
Заходить Григорій, грає на флейті.
Перший учень. Добрий день, Григорію Савичу. Ми почули, що ви завітали у наші краї.
Другий учень. А можна вас щось спитати?
Сковорода. Звичайно, друже.
Другий учень. Ми часто сперечаємось з товаришем. Хочемо почути Вашу думку. Нас цікавить, тільки ви правильно зрозумійте, що таке любов.
Сковорода. Гм, любов? Любов! Це почуття не лише найсолодше і найприємніше, а й животворне. Міцна і вічна любов виникає із спорідненості дум, які зміцнюються доброчесністю. Але прекрасною є та любов, яка є істинною і міцною, яка не породжується тлінними речами, тобто багатством. Хто любить, той щасливий.
Перший учень. Григорію Савичу, а що таке щастя? Як досягти його?
Сковорода. Шукаймо щастя на своїй землі, а не за морями. Повне щастя найперше не в досягненні якогось результату, а в самому процесі за покликанням. Людина не може бути щасливою, якщо діє всупереч природі. Пізнання природи – це пізнання Бога.
Другий учень. Скажіть, учителю, а як навчитись пізнавати себе?
Сковорода. Від природи, як матері, легесенько доспіває наука. Сокола навчили швидко літати, але не черепаху. Орла в одну мить навчили дивитись на сонце й забавлятися, але не сову. Всяке діло доспіває, коли природа керує, серце тоді насичується, коли освічується. Тільки не перешкоджай природі.
Сковорода. Я ходив по світу, пізнаючи життя. Мене називають філософом, а життя – це і є сама філософія. Мене запитують, чи щасливий я. Так, бо жив у гармонії з собою, моя доля і творчість нероздільні, жодного разу я не зрадив своїм ідеалам, тому «світ ловив мене, та не впіймав ». У спокої думок, у радуванні серця, оживленні душі – ось надра щастя.
Учитель. Багато див є у храмі матері – природи. Але найбільше – поява людини у світі. Цю велику таїну не дано розгадати до кінця. Для чого ми приходимо у цей чудовий і водночас складний, незбагненний світ? Настає час, і таке запитання ставить будь-хто. У кожного на це своя відповідь, бо всі ми різні, й у кожного своя таємниця щастя.
Щоб пізнати секрет щастя, Григорію Сковороді довелось блукати не лічені години, а десятки років. Милуючись краєвидами, п’ючи красу українських ночей, збираючи щоранку прохолодну росу, він ішов у світ, при цьому не втрачаючи самого себе, отих «двох крапель олії», які йому були визначені Всевишнім.
«Світ ловив мене, та не впіймав», - ці слова прозвучали у 18 столітті і стали крилатими, увійшовши в золоту скарбницю світової філософії.
Вправа «Очікування»
Від сьогоднішнього уроку я очікую…
V. Сприйняття і засвоєння учнями навчального матеріалу.
Учитель. Досконала й довершена мудрість Григорія Савича у його творах.
1. Актуалізація знань про байку як літературний жанр. Бесіда.
2. Збірка «Байки Харківські». Загальна характеристика.(Слайд №5)
Тематика байок. (Слайд № 6, 7, 8, 9)
Особливості байок Г.Сковороди (Слайд №10)
3. Робота над змістом байки «Бджола і Шершень».
3.1. Прослуховування аудіозапису виразного читання байки.(Слайд №11)
3.2. Виразне читання учнями байки за ролями.
3.3. Учитель. Ми з’ясували, героями байок є комахи чи звірі.
Бесіда:
3.4. Робота в парах.
Тема: розповідь про призначення праці в житті кожної людини на прикладі діалогу Бджоли і Шершня.
Ідея: возвеличення праці, яка є смислом щасливого життя; засудження ліні, ледарства, крадіжки.
Головні герої: Бджола, Шершень.
Жанр: літературна байка.
Композиція.
Твір складається з двох частин: сюжетної і дидактичної («сили»). Сюжетна частина побудована у формі діалогу між Шершнем, який сміється над працелюбністю Бджоли і над бджолою, яка отримує від праці задоволення. Друга частина («сила») містить тлумачення прихованого змісту першої.
Основна думка:
Шершень — узагальнений образ людей, що живуть грабунком інших і створені лише для того, щоб їсти й пити.
Бджола ж — мудра людина, яка трудиться в «сродному ділі», тобто за своїм покликанням.
Проблематики байки:
3.5. Обговорення ідейного змісту твору. Бесіда за питаннями:
3.6. Скласти інформаційне ґроно щодо розуміння слова «праця» у контексті змісту.
«сродна праця»
*Скласти синквейн до слова «праця».
4. Робота з підручником.
Опрацювати С.72 – 73, дати відповіді на запитання
Учитель. Своїм життям, своїми повчаннями, своїми мандрівками по Україні митець наче заново відкривав людям прості істини, які народ український формував протягом тисячолітнього буття і які вписані органічно в «найдосконаліший й наймудріший орган — в Біблію. Для Григорія Савича Біблія була своєрідною аптекою, призначеною «для лікування душевного стану, не виліковного жодними земними ліками», бо «людина є всієї Біблії і кінець, і центр, і гавань».
Він не замірявся духовно переформувати все суспільство: треба зцілювати конкретну людину, відкрити їй сенс буття, шляхи досягнення людського щастя, а вже тоді вільна людина, яка пізнала саму себе, зможе змінити довколишній світ і віднайти шляхи та засоби оздоровлення суспільства.
«Якщо хочеш виміряти небо, землю і моря,— повинен спочатку виміряти себе»,— писав Г. Сковорода у філософському трактаті.
В.Шинкарук так пояснює ставлення філософа до Біблії: «Сковорода дав інтерпретацію Біблії, і ця його «Біблія» так відноситься до церковної Біблії, як «Енеїда» Котляревського до «Енеїди» Вергілія. Істинний смисл, за Сковородою, полягає в прихованій за символічною формою ідеї рівності всіх людей, любові і спільності всього… Як і багато інших митців слова, Г. Сковорода намагався своєю теоретизацією Біблії відродити бунтарський дух раннього християнства. І навчав він не Біблії, а ідей рівності, братства, свободи, ідей неприйняття ганебної соціальної дійсності.
Філософ визнавав лише алегоричний смисл Біблії, за допомогою якої він прагнув намалювати утопічну картину ідеального, з погляду моральності, світу, в якому стверджується істинно людський спосіб життя
VІ.Закріплення вивченого матеріалу.
1. Проведення тестового опитування. Байка «Бджола та Шершень»
(по 0,5 б. за кожну правильну відповідь)
А. хитра і підступна;
Б. надто серйозна і ретельна;
В. дурна і безглузда;
Г. ледача і неповоротка.
А. збитків;
Б. шкоди;
В. зайвих клопотів;
Г. болю і страждань.
А. рано підводитися;
Б. сидіти без діла;
В. працювати щодоби;
Г. охороняти медові сховища.
А. живуть крадіжкою чужого;
Б. бачать смисл свого життя у праці;
В. розповсюджують науку в суспільстві; .
Г. багато говорять, а потім сумлінно працюють.
А. кохання;
Б. добра і радості;
В. мудрості;
Г. миру і злагоди.
А. Бджолі;
Б. науковцю;
В. людині-практику;
Г. Шершню.
А. «Праця — символ добра»;
Б. «Люби ближнього і тебе будуть любити»;
В. «Веселість серця — життя для людини»;
Г. «Життя прожити — не поле перейти».
А. живе за покликанням;
Б. має багато друзів;
В. відчуває свою необхідність у суспільстві;
Г. створила сім'ю.
Взаємоперевірка тестів. (Слайд №12)
2. Завдання учням.
• Прочитайте слова Г. Сковороди й визначте, яку з його філософських ідей вони підтверджують.
«Бажаєш бути щасливим?.. Для цього не треба їздити за моря, колінкувати перед сильними світу сього, щастя завжди і всюди з тобою, його тільки треба пізнати». (Ідея про самопізнання та самовдосконалення.) (Слайд №14, 15)
VІІ. Підсумки уроку. Рефлексія.
Григорій Савич подав практичну науку людині, як жити найгармонійніше в цьому світі. Він переніс проблеми загальної філософії в етику морального вчення, а вся його творчість – поетична, байкарська – один великий заповіт чи послання людям не тільки свого часу чи свого народу, а людям усіх часів і земель. Витвори свого серця і розуму адресував нащадкам. Ми повинні зберегти мерехтливе сяйво добра і любові, запалене ним у людських думах, збагнути таїну його мудрості.
VІІІ. Оголошення результатів навчальної діяльності школярів.
IX. Домашнє завдання (Слайд №13)
Дати письмові відповіді на запитання підручника (С.71 - 72) №2, 4, 5, 6, прокоментувати один із афоризмів Г.Сковороди.
*Написати творчу роботу «Багатством живиться лише тіло, а душу звеселяє споріднена праця».