Урок №
Тема. Провідні види сучасної промисловості України. Міжнародний капітал в Україні.
Мета: актуалізувати, закріпити й поглибити знання про розвиток електронної, хімічної, деревообробної, легкої та харчової промисловості; розвивати вміння характеризувати чинники, що зумовили розвиток в Україні окремих виробництв товарів. Виховувати громадську позицію, патріотизм.
Тип уроку: удосконалення, узагальнення, систематизація знань, вдосконалення вмінь і навичок.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
ІІ. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності.
Знайомство з метою та завданням уроку.
ІІІ. Актуалізація опорних знань, вмінь і навичок учнів.
«Мозковий штурм»
ІV. Удосконалення, узагальнення та систематизація знань.
ВАРТОСТІ В ЕЛЕКТРОННІЙ ПРОМИСЛОВОСТІ.
Переважно в межах відповідних ланцюгів діють підприємства-філії великих корпорацій (наприклад, «Леоні» в м. Стрий). На них залучають місцеву робочу силу до виконання простих робіт зі складання компонентів окремих видів
електронної продукції. Головними чинниками їхнього розміщення пере-
важно на заході України є близькість до відповідних складальних заводів
у країнах ЄС та дешевша робоча сила. Обсяг виробництва продукції, її
асортимент визначають у штаб-квартирах відповідних ТНК - виробни-
ків кінцевої продукції (наприклад, легкових автомобілів). Таким чином
відповідні підприємства навіть не постачають свою продукцію на філії цих
корпорацій в Україні, на яких здійснюють великовузлову зборку відпо-
відних виробів. (Поясніть чому.)
Прийом «Картографічна лабораторія». За картами атласу визначте основні центри виробництва продукції хімічної промисловості та чинники іхнього розміщення.
Більшість підприємств фармацевтичної промисловості України збувають
свою продукцію за кордоном. Переважно вони є у власності вітчизняних
фізичних і юридичних осіб та розташовані у великих містах: Київ, Львів,
Харків . Окремі компоненти виробляють їхні виробничі філії в
інших населених пунктах (наприклад, у м. Шостка). Головними чинника-
ми їхнього розміщення є висококваліфіковані кадри та наявність спеці-
альної інфраструктури для виробництва ліків і медикаментів.
Натомість більшість продукції побутової хімії випускають підприєм-
ства, що є виробничими філіями ТНК (наприклад, «Проктер енд Гембел»
належать два заводи в містах Бориспіль і Покров). Вони передусім орієн-
товані на збут своєї продукції на внутрішній ринок України. Переважно
вони розміщені в малих і середніх за людністю містах, що мають вигідне
транспортно-географічне положення, достатню кількість вільних водних
й енергетичних ресурсів і можливість облаштувати великі складські
території.
У меблевій промисловості за останні 20 років відбулась модернізація провідних старих і відкриття нових фабрик (наприклад, у м. Тернопіль). Розширення виробництва зумовлено наявним стабільним внутрішнім попитом на меблі економ-класу. Відповідно зміни в добробуті населення прямо впливають на обсяги виробництва на відповідних підприємствах. Переважно вони належать вітчизняним власникам, хоча окремі (наприклад, польська компанія «БРВ») мають свої виробничіпідрозділи в Україні. Це зумовлено потребою мінімізувати витрати на перевезення й розмитнення готових меблів.
Виробництво харчових продуктів, напоїв і тютюнових виробів поши-
рено по всій Україні. Найбільшими центрами цього виду економічної
діяльності є провідні за людністю міста. Харчова промисловість не лише
відновила обсяги виробництва на рівні 1990 р., а й значно їх перевищила.
Певних змін зазнала видова структура, адже змінилась купівельна
спроможність населення, і на вітчизняний ринок прийшли провідні ТНК-
гіганти. Суттєвий вплив на підвиди міжнародної спеціалізації України в
цьому виді економічної діяльності має збут їхньої продукції на зовнішніх
ринках, особливо в цукровій і сироробній промисловості. Окремі підвиди
зазнали змін територіальної структури. Так, у коньячній промисловості
з’явились нові підприємства (наприклад, у м. Бучач), що використовують
іноземну сировину. У текстильній промисловості та виробництві одягу за роки незалежності України відбулися структурні зміни. Поява дешевшої аналогічної продукції іноземних компаній на внутрішньому ринку зумовила зміну асорти-
менту й обсягів вітчизняного виробництва. Чимало великих фабрик за-
крили з причин технологічної відсталості (наприклад, фабрику «Киянка». в м. Київ). Більшість підприємств виробляють готовий одяг на основі да-
вальницьких схем, що пояснює коливання обсягів випуску такої експорт-
ної продукції. Шкіряна і взуттєва промисловості так само змінили обсяги
виробництва продукції за умов високої конкуренції з іноземною продукцією
на вітчизняному ринку, а також через розпад колишньої колгоспно-
радгоспної системи, що постачала для них сировину. Скорочення поголів’я
худоби, продаж значної частини шкіряної сировини за кордон - основні
причини браку сировини. Виробництво скоротилось у перші роки неза-
лежності через застарілість обладнання та зниження попиту на продук-
цію. Діючі сучасні підприємства виробляють продукцію на внутрішній
ринок і за кордон. Фактично вони орієнтовані на іноземного споживача.
VІ. Закріплення вивченого матеріалу
Прийом «Мікрофон».
окремих напівфабрикатів і компонентів електронної промисловості.
2. Обґрунтуйте, чому провідні за людністю міста України є головними центра-
ми харчової промисловості в державі.
3. Чому більшість підприємств меблевої промисловості належить вітчизняним
юридичним особам?
VІ. Підсумок уроку
•• Більшість підприємств фармацевтичної промисловості України орієнтовані
на іноземні ринки.
•• У меблевій промисловості за останні 20 років відбулась модернізація провідних старих і відкриття нових фабрик. Переважно вони належать вітчизняним власникам.
•• Виробництво харчових продуктів, напоїв і тютюнових виробів поширено по всій території України. Вітчизняний ринок контролюють провідні ТНК.
•• У текстильній промисловості та виробництві одягу за роки незалежності України відбулися структурні зміни та з’явились нові сировинні бази. Більшість підприємств виробляють готовий одяг на основі давальницьких схем.
VІІ. Домашнє завдання.
Опрацювати параграф 31.
Продумайте й запропонуйте заходи, спрямовані на збільшення експортних
поставок продукції харчової промисловості з району, в якому ви живете, що
можуть бути реалізовані місцевим органом влади у рамках його повноважень.
Використана література.