повторити, узагальнити й поглибити основні відомості про речення з прямою мовою, сформувати цілісну систему особистих знань шестикласників з теми; удосконалювати пунктуаційні вміння щодо правильної розстановки розділових знаків у реченнях з прямою мовою; розвивати творчі вміння моделювати речення з прямою мовою, реконструювати складні речення в речення з прямою мовою
Пряма мова. Діалог
українська мова 6 клас
Мета: повторити, узагальнити й поглибити основні відомості про речення з прямою мовою, сформувати цілісну систему особистих знань шестикласників з теми; удосконалювати пунктуаційні вміння щодо правильної розстановки розділових знаків у реченнях з прямою мовою; розвивати творчі вміння моделювати речення з прямою мовою, реконструювати складні речення в речення з прямою мовою; на основі мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу спонукати учнів до осмислення краси рідного слова у творах українських митців.
Тип уроку: урок повтореннянабутихзнань.
Хід уроку
Організаційний момент
Ознайомленняшестикласників з темою, метою й завданнями уроку.
Слово вчителя.
План повторення матеріалу
1) Пряма мова. Структура речень з прямою мовою. Розділові знаки.
2) Діалог. Розділові знаки при діалозі.
Робота з підручником.
1) Вивчити теоретичний матеріал
2) Виконати вправи
Виконання системи творчих завдань на основі повторення вивченого.
Весела п’ятихвилинка
Речення з прямою мовою запишіть у вигляді діалогів.
1. “Чим ви, хлопці, вдома втираєтесь?” – “Батько — рукавом, мати-подолом, а я на печі так сохну!” 2. “Хто винен?” – “Невістка”. – “Так її вдома нема!” – “Та он її плахта висить!” 3. “Де голки твої розкішні?” – запитали Їжака. Каже той: “Служу у Вовка на посаді колобка”.
Вибіркова робота
Розтавити розділові знаки. Виписати речення з прямою мовою.
1) Зійди сонце під моє віконце та засвіти ясно. 2) Краю мій Люблю твої тополі. 3) А мати кличе нас Дивіться діти он воду із Дніпра веселка позича. 4) Я тобі і небо сину прихилила б каже мати. 5) Осінь каже Я все розфарбую. 6) Хтобагато говорить той мало робить. 7) Приїжджай Михайлику і книжку гарну привозь.
Творче завдання.
Наведіть приклади речень із прямою мовою за поданими схемами (письмово).
«П? — а.—П!»
«П,— а,— п».
А: «П?!»
Творча робота в парах.
Складіть невелику розповідь, відтворивши подану ситуацію й розв’язавши її по-своєму. Використайте пряму мову чи діалог.
Тебе запрошено (другом чи подругою) на день народження. У пошуках квітів ти запізнюєшся на вказаний час. З’являєшся тоді, коли всі гості вже за столом…
Пояснювальний диктант.
Поясніть розділові знаки в реченнях.
Я подумав тоді: «Тіні коротшають так само непомітно, як і людське життя». (Гр. Тютюнник)
«Ніщо так не красить людину, як натхнення» — подумала Ярослава. (О. Гончар)
«Все, все ми віддаємо тобі, Батьківщино,— промовив він раптом якимсь дивним голосом ні до кого. — Все! Навіть серця». (О. Гончар)
Тренувальна вправа.
Визначте орфограми в словах, поясніть розділові знаки.
Покаже батько своєму сину на срібне марево у далині і скаже: «Он земля твого народу! Борись і добувайся Батьківщини». (Леся Українка) Повідають мудрі люди: «Прибудь, розум, щастя буде!» (І. Франко) «Слухай, козаче,— говорить дівчина,— як одно сонце у неба святого, так і ти один у мене». Мене питають: «Ти чого мовчиш? Чого задуманий, зажурений сидиш?» (В. Грінчак)
Систематизація й узагальненнязнань
Подумати і дативідповіді на питання:
1. Яку будовумаютьречення з прямоюмовою?
2. Якірозділові знаки ставляться в реченнях з прямоюмовою?
Підсумок уроку
Домашнєзавдання
Скласти діалог між шестикласником та продавцем
~ 1 ~