Розробка уроку української мови у 6 класі
Тема. Відмінювання прикметників. Прикметники м'якої, твердої груп.
Мета: повторити прикметник, його загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксичну роль, розряди за значенням, ступені порівняння, пояснити відмінювання, поділ на групи; розвивати вміння правильно відмінювати прикметники, розбирати їх за будовою, передавати звукописом, використовувати в усному мовленні, удосконалювати вміння морфологічного розбору прикметника, виділення його у реченні, виховувати любов до батьківщини.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань
Неля Паска,
вчитель української мови та літератури, спеціаліст
Урок української мови
6 клас
Відмінювання прикметників.
Прикметники м’якої, твердої груп.
Тема. Відмінювання прикметників. Прикметники м’якої, твердої груп.
Мета: повторити прикметник, його загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксичну роль, розряди за значенням, ступені порівняння, пояснити відмінювання, поділ на групи; розвивати вміння правильно відмінювати прикметники, розбирати їх за будовою, передавати звукописом, використовувати в усному мовленні, удосконалювати вміння морфологічного розбору прикметника, виділення його у реченні, виховувати любов до батьківщини.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань
Обладнання: підручник, схема-опора, роздатковий малеріал.
Хід уроку
Можеш вибирати друзів і дружину, вибрати не можна тільки Батьківщину.(В. Симоненко)
І.Організаційний момент
ІІ. Мотивація навчання.
Які епітети вам спадають на думку, коли ви чуєте слово «Україна»? Давайте разом впишемо їх у «пелюстки» нашої квітки. До якої частини мови належать названі вами слова?
Україна
ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів.
Перехресне опитування «Я – тобі, ти – мені».
Орієнтовні запитання:
IV. Повідомлення теми й завдань уроку
Очікувані результати: (після уроку учні зможуть)
1.Ділити прикметники на тверду і м’яку групи.
2.Відмінювати прикметники твердої та м’якої груп.
3.Обгрунтовувати вибір написання літер у відмінкових закінченнях прикметників.
Найкращий показник того, що ми досягли результату – не допускати помилок під час відмінювання прикметників твердої і м’якої груп.
VІ. Опрацювання навчального матеріалу
Схема-опора
Тверда група М'яка група Окрема група
Основа на
*твердий пр. *м’який приг. *на -лиций
український ранній білолиций
далекий останній
величезний дальній
неблизький
найшанованіший
Відмінювання
Відмінки |
Однина |
Множина |
||||
Чоловічий і середній рід |
Жіночий рід |
Тверда група |
М’яка група |
|||
Тверда група |
М’яка група |
Тверда група |
М’яка група |
|||
Називний Родовий Давальний Знахідний Орудний Місцевий |
|
|
|
|
|
|
IV. Виконання вправ на закріплення.
Запишіть прикметники твердої і м’якої груп у дві колонки. За умови правильного виконання завдання з першої букви першої колонки та з третьої букви другої колонки ви зможете прочитати вираз, який відображає основну думку нашого уроку.(« За рідним краєм …і в небі сумно»)
Достатній, іноземний, вірний, надійний, внутрішній, зимній, енергійний,благородний, ранній, іншомовний, сторонній
Своя сторона не буває холодна.
Рідна землиця і уві сні сниться.
Кожному свій край солодкий.
І дим батьківщини солодкий.(Овідій)
Кожному мила своя сторона.
Любіть Україну у сні й наяву, вишневу свою Україну, красу її вічно живу і нову і мову її солов'їну. (В. Сосюра)
Свою Україну любіть, любіть її... во врем'я люте. В останню тяжкую минуту за неї Господа моліть. (Т. Шевченко)
Люблять Батьківщину не за те, що вона велика, а за те, що своя. (Сенека)
Там земля мила, де мати народила.
Картка № 1
Записати прикметники, додавши до них іменники. Виділити закінчення. Визначити групу прикметників та іменників за м’якістю. Крив.., городн.., дорожн.., природн..,
Провідміняти по одному прикметнику твердої і м’якої групи. Виділити закінчення.
Картка №2
Записати прикметники, додавши до них іменники. Виділити закінчення. Визначити групу прикметників та іменників за м’якістю. Самобутн.., порожн.., потужн.., безробітн..
Провідміняти по одному прикметнику твердої і м’якої групи. Виділити закінчення.
Картка №3
Записати прикметники, додавши до них іменники. Виділити закінчення. Визначити групу прикметників та іменників за м’якістю. Дочірн.., завтрашн.., домашн.., коричнев…
Провідміняти по одному прикметнику твердої і м’якої групи. Виділити закінчення.
Записати словосполучення, уставляючи в закінчення прикметників букву и або і. Визначити відмінки. Виділити закінчення.
Невелик..й став, у чист..й воді, весел.. хлопці, на чуж..й землі, живодайн.. краплини, широк..й долині, велик..м співом, могутн..й дуб, на величним святі, задумлив..м поглядом, щаслив..й долі, народн.. гуляння, пінист..й воді.
Відновіть текст, вписавши відмінкові закінчення прикметників, вкажіть відмінок кожного з них.
Коли в … степи приходила … весна, по селах починали лаштуватися в … дорогу чумаки. Минали … дні перед виходом валок із сіл, і ось уже випливали … вози у … подорож.
Проводжали чумаків урочисто, усім селом. Співали пісень, виголошували напуття, а … у громаді чоловік благословляв їх перед … дорогою (М. Слабошпицький).
Довідка: величезний, ранній, останній, неблизький, нелегкий, український, далекий, найшановніший.
Виразно прочитайте текст. Визначте тему і основну думку.
Використовуючи подані словосполучення, складіть невелике висловлювання (4-5 речень) на тему «Рідна земля».
Найдорожча країна, вільний народ, багата земля, давні часи.
V. Підсумки уроку. Рефлексія
1.Підсумкове фронтальне опитування
2. «Мікрофон». Здійснення самоконтролю роботи за питаннями
– Що ви з’ясували?
– Чи вдалося досягнути мети? Яким чином?
– Виконання яких завдань викликало труднощі?
– Що виявилося найважливішим?
– Над чим варто ще попрацювати?
– Чи справдилися очікування від уроку?
3. Взаємооцінювання навчальної діяльності
VI. Домашнє завдання
Вивчити теоретичний матеріал.
Виконати вправу з підручника.