Урок "Пряма мова. Розділові знаки при прямій мові"

Про матеріал
Ця розробка уроку допоможе вчителям української мови, які викладають у 5-их класах НУШ у підготовці до уроку. У розробці застосована екологічна компетентність, оскільки виховною темою є екологія.
Перегляд файлу

Урок української мови у 5 класі

 

Тема. Пряма мова. Розділові знаки при прямій мові.

Мета. Цілі (очікувані результати):

учні:

знатимуть:

  • визначення понять “пряма мова”, “слова автора”,
  • правила розстановки розділових знаків при прямій мові;

вмiтимуть:

  • інтонаційно виразно читати різні види речень за метою висловлювання з прямою мовою;
  • самостійно знаходити слова автора та пряму мову.
  • розставляти розділові знаки при прямій мові
  • перебудовувати речення з використанням прямої мови.

 

Методи, прийоми і форми роботи: метод ”Мозковий штурм”, Прийом арт-терапії (лінгвістична казка), робота з підручником, мовне спостереження, робота біля дошки,  прийом створення проблемної ситуації, бесіда, самостійна робота, метод “Самоналаштування”, робота у групах, гра “Світлофор”, Мікрофон.

 

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.

 

Обладнання:  підручник, роздруковані  тексти, мультимедійна презентація, картки червоного та зеленого кольору.

 

Внутрішньопредметні зв’язки: синтаксис (текст), пунктуація, лексикологія, орфографія, орфоепія.

 

Міжпредметні зв’язки: література, екологія.

 

ХІД  УРОКУ

 

І. ОРГАНІЗАЦІЯ КЛАСУ (мовна розминка «Вітання»)

Учитель:

Доброго дня!,

 

Метод”Cамоналаштування”

- Погляньте у вікно. Яка сьогодні погода? Яким словом можна висловити настрій? А тепер посміхніться один одному, мені. Стало світліше…, побажайте товаришу успіхів. Стало сонячно. Давайте бачити добре і красиве довкола нас.

Сьогодні у нас незвичайний урок,

  Зробімо до знань ми ще один крок.

В країну незнану, країну чудову,

 Що нас так чекає й збагачує мову.

 

- Сьогоднішній урок я хочу розпочати зі слів Антуана де Сент- Екзюпері:

Щойно встав уранці, дав собі лад – наведи лад і на своїй планеті.

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ, УМІНЬ, НАВИЧОК

1. Мозковий штурм.

     Що називається реченням? (Найменша одиниця людського спілкування. За допомогою речення формується, виражається і повідомляється думка. Отже, речення є засобом вираження думки.)

     Які речення бувають за будовою? (Прості та складні.)

     Яке речення називається складним? (Речення, яке складається з двох або кількох простих речень, кожне з яких має свою граматичну основу.)

     Яке речення називається простим? (Має одну граматичну основу.)

     Назвіть засоби зв'язку в складному реченні? (Сполучниковий, безсполучниковий.)

     Який зв’язок називається сполучниковим, безсполучниковим?

 

III. МОТИВАЦІЯ НАВЧАННЯ

1. Мовне спостереження.

Спілкувалися якось однокласники чаті про свої вихідні:

Андрійко пише

Учора ходив разом з батьками у парк, допомагав прибирати сміття.

Оксанка пише:

Волонтерили разом з сестрою в притулку покинутих тварин.

Уляна пише:

Нарешті переглянула мультик «Мавка».

Як правильно записати ці речення? Саме про це піде мова на нашому уроці.

На дошці  записано два речення. Прочитайте їх. Чим вони відрізняються?

М. Рильський писав, що любити природу треба не для не себе, а для неї.

М. Рильський писав: «Люби природу не для себе, люби для неї».

        Як ви думаєте, яке речення більш точно виражає слова письменника. Чому?

        Одне речення із прямою мовою. Яке? Запишіть його.

        Які розділові знаки потрібно поставити у реченні з прямою мовою?

 

ІV. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ. ЦІЛЕВИЗНАЧЕННЯ

        Чи змогли ви справитись із завданням?

        Чому було складно вам виконати завдання?

        Як ви думаєте на які питання ми повинні будемо сьогодні знайти відповідь?

        То ж разом сформулюймо тему уроку. (Учні самостійно формулюють тему Пряма мова. Розділові знаки при прямій мові.)

        Які завдання нашого уроку. (Учитель записує на дошці запитання учнів.)

        У нас сьогодні багато завдань: ознайомитись із поняттям пряма мова, навчитись передавати чужі висловлення на письмі за допомогою розділових знаків, складати речення з прямою мовою та засвоїти деякі екоправила, переглянувши навчальний мультик.

        Як відрізнити речення з прямою мовою?

        Що таке пряма мова?

        Які розділові знаки використовуються прямій мові?

 

ІV. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ УЧНЯМИ ФАКТИЧНОГО МАТЕРІАЛУ

Учитель. Для того, щоб ми змогли виконати всі заплановані завдання та відповісти на всі запитання, які самі ж  поставили, вчитаймось у тему уроку. Чи всі слова нам знайомі? (Учні аналізують знайоме і незнайоме).

        Розділові знаки ми знаємо? Наведіть приклади їх вживання.

        Значення слова (мова) можемо з’ясувати?

        Що ж ми не знаємо? (Що значить пряма мова.)

        Давайте з’ясуємо, що значить “пряма” (прямо, правдива,  дослівна)

 Слово вчителя. Для того, щоб більше дізнатися про цю загадкову пані, прослухайте казку.

  1. Прийом “Арт-терапії” (Лінгвістична казка)

День народження Прямої мови

  Громадяни країни “Пунктуація” жили дуже дружно і тому часто ходили один до одного у гостi.

Одного разу сама правдива  Пряма  мова  запросила на свiй день народження  друзів. Пiдiйшли друзі до паркану і зупинилися. Хто перший привітає Пряму мову? Як встановити чергу? Адже кожен з гостей має свій характер!

Тут обiзвалася Кома:” Я піду першою, тому що я найкраща подружка”.

Далі  протиснулося довге  Тире.

Слова автора, як справжні джентльмени зайшли останніми. Сіли друзі за святковий стіл ось так:

«П», - а.

     Тоді вони помітили, що запізнилася пані Двокрапка. Слова  автора  відчинили двері  й  довелося їм сісти так:

А: «П».

У той день багато привітань. Святкування пройшло в дуже затишній атмосфері.

 

2. Постановка проблемного запитання.

Вчитель після розповіді казки  на дошці залишає дві схеми і  речення, записані на початку уроку.

        Ви прослухали казку. А чи зможете сказати, що  називається прямою мовою? Які розділові знаки потрібно ставити при прямій мові?

        Свої міркування порівняйте з матеріалом підручника?

 

3. Робота з підручником стор. 203-204/ ст. 235-236 (підручник «Заболотний О.В. Українська мова») правила, схеми.

                   З якою інтонацією треба читати слова автора, а з якою - пряму мову? (Пряма мова вимовляється як розповідне, питальне чи спонукальне речення залежно від мети висловлювання. Слова автора вимовляються прискорено тільки з розповідною інтонацією з деяким зниженням голосу.)

     Від чого залежить постановка розділових знаків при прямій мові?   (Від того, де стоять слова автора , перед прямою  мовою чи після).

Коментар учителя.  Отже, «прямою мовою» називається точно передане висловлювання певної особи. Пряма мова супроводжується словами автора, з яких стає відомо, кому належить пряма мова, за яких обставин і як вона була висловлена.

        За матеріалом підручника доповніть схеми “Пряма мова та розділові знаки при ній”.

4. Проблемне запитання.

        Як розпізнати пряму мову у тексті? При допомозі чого вводиться пряма мова?

        Запам’ятайте  дієслова, які вводять пряму мову у речення: сказав, запитав, відповів, подумав, шепнув, оголосив, пробурмотів та іншi.

         

5. Вправа 503 (о.)/ вправа 547 (к.) (підручник «Заболотний О. В. Українська мова».)

Фізкультхвилинка

Встаньте, діти, посміхніться, 

Землі нашій уклоніться (нахилитися)

Всі до сонця потягніться, (потягнутися)

На світ Божий подивіться (роззирнутися спочатку вправу, потім вліво)

Он трава - низька-низенька, (присісти)

Дерева - високі-високі (потягнутися)

Вітер дерева колише, гойдає, (нахили тулуба)

То вправо, то вліво хитає,

То вперед, то назад, то вниз пригинає.

Птахи летять, прилітають, (помахати руками, як крилами)

А учні тихенько за парти сідають

І українську мову далі вивчають. 

 

6. Створення проблемної ситуації щодо  вживання розділових знаків у реченнях з прямою мовою

Перепишіть і поставте розділові знаки. Визначте пряму мову і слова автора. Накресліть схеми речень.

Робота біля дошки

Повернімося до наших речень:

Андрійко каже, що ходив у парк із батьками, допомагав прибирати. Як записати це прямою мовою?

Андрійко каже: «Ходив із батьками в парк, допомагав прибирати сміття».

Оленка розповідає про те, що волонтерила у притулку покинутих тварин.

Оленка пише: «Волонтерила із сестрою у притулку покинутих тварин».

Улянка пише, що переглянула мультик «Мавка».

Улянка каже: «Нарешті на вихідних переглянула мультик «Мавка».

    V. ЗАСТОСУВАННЯ І ЗАКРІПЛЕННЯ ЗНАНЬ, ФОРМУВАННЯ ВМІНЬ І НАВИЧОК

1. Робота у групах.

Завдання1.

     Перебудуйте речення так, щоб була пряма мова.

     Як зміняться при цьому розділові знаки. Запишіть речення. Поясніть зміст першого речення.

  • До природи не неси шкоди. (Народна мудрість)
  • Головного очима не побачиш. (Маленький принц). 
  • Немає нічого більш винахідливого, ніж природа (Цицерон).

 

Перевірмо:

Народна мудрість каже: «До природи не неси шкоди».

Маленький принц говорив: «Головного очима не побачиш»

Цицерон писав: «Немає нічого більш винахідливого, ніж природа».

 

 

Завдання 2.

Прочитати текст. Яка тема цього тексту? Чого навчає нас цей текст?

Україна відмовляється від поліетиленових пакетів

У 2021 році Верховна Рада, проголосувала за законопроєкт, що обмежує використання поліетиленових пакетів.

Якими є альтернативи та як відмовитися від пластику? 

В Україні з 2017 року діє громадська організація "Україна без сміття", яка займається організацією переробки сміття. "Інколи люди, наприклад, не сортують сміття не тому, що не хочуть турбуватися про довкілля, а тому, що так простіше», –  зазначила менеджерка організації Анна Яблучна.

Пакетів не буде, а що натомість?

Активістка розповіла, що наразі існують різні аналоги поліетиленових пакетів. Анна Яблучна говорить: «Це різноманітні багаторазові тари, які ми зараз називаємо шоперами».

                                                        (Тетяна Войтик, СуспільнеНовини)

 

Виписати речення з прямою мовою.

 

Перегляд екомультика на каналі «Еко. Плюс. Плюс»

https://www.youtube.com/watch?v=eSxAAFi7OKE

Записуємо фрази:

Трикутя каже: «Це що пакети?»

«Риба догори плавниками плаває!» - дивується Трикутя.

 

 

VІ. ПІДСУМОК УРОКУ

1. Гра “Так чи Ні”

(На партах картки червоного та зеленого кольорів з написами. Якщо твердження правильне піднімаєте зелену картку, а якщо  неправильне – червону.)

  1. Пряма мова на письмі береться в лапки і починається з великої літери. (Так)
  2. Якщо після прямої мови стоять слова автора, то після них ставиться тире (Так).
  3. Якщо перед прямою мовою стоять слова автора, то після них ставиться тире. (Ні)
  4. Лапки ставляться  перед крапкою, але після знака питання чи знака оклику. (Так)
  5. Прямою мовою називається не дослівно передане мовлення певної особи. (Ні)
  6.  Пряма мова супроводжується словами автора, з яких стає відомо, кому належить пряма мова, за яких обставин і як вона була висловлена. (Так)

 

  1. Рефлексія. Вправа «Незакінчене речення».

        Я не знав (не знала), а тепер….

        Я не вмів (не вміла), а тепер….

        Я дізнався (дізналася)……

        З сьогоднішнього уроку я для себе взяв (взяла)…

 

  1. Заключне слово вчителя.

                   Я абсолютно переконана, що сьогодні на уроці ви навчилися будувати речення із прямою мовою, ставити правильні розділові знаки при ній, шанобливого ставлення до природи, дізналися деякі корисні екозвички.

                   Земля - наш спільний дім, який ми повинні оберігати і про який повинні піклуватися.

Земля від роду і до роду

У спадщину передається.

Шануймо ж все на ній, що зветься

Так просто й коротко. – Природа.

І буйні трави й тихі води,

І кожну квіточку в росі…

Щоб світ у всій своїй красі

Дістався і новому роду.

                    

  1. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Удосконалити знання за параграфом 50.

Обов’язкове завдання. Вправа 505 (о.)/549 (к.).

Завдання за вибором:

Складiть казку про квiтку, дерево чи тварину із Червоної книги України, де вони розмовлять мiж собою чи людьми. Використайте речення з прямою мовою.

 

Використана література:

          1. https://www.youtube.com/watch?v=nsTFYTEiQjc

2. https://suspilne.media/136084-zitta-bez-polietilenovih-paketiv-akimi-e-alternativi-ta-ak-vidmovitisa-vid-plastiku/

3. https://www.youtube.com/watch?v=eSxAAFi7OKE

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Завдання1.

     Перебудуйте речення так, щоб була пряма мова.

     Як зміняться при цьому розділові знаки. Запишіть речення. Поясніть зміст першого речення.

  • До природи не неси шкоди. (Народна мудрість)
  • Головного очима не побачиш. (Маленький принц). 
  • Немає нічого більш винахідливого, ніж природа (Цицерон).

 

Народна мудрість каже: «До природи не неси шкоди».

Маленький принц говорив: «Головного очима не побачиш»

Цицерон писав: «Немає нічого більш винахідливого, ніж природа».

 

 

 

 

 

 

 

Завдання 2.

Прочитати текст. Яка тема цього тексту? Чого навчає нас цей текст?

Україна відмовляється від поліетиленових пакетів

У 2021 році Верховна Рада, проголосувала за законопроєкт, що обмежує використання поліетиленових пакетів.

Якими є альтернативи та як відмовитися від пластику? 

В Україні з 2017 року діє громадська організація "Україна без сміття", яка займається організацією переробки сміття. «Інколи люди, наприклад, не сортують сміття не тому, що не хочуть турбуватися про довкілля, а тому, що так простіше», –  зазначила менеджерка організації Анна Яблучна.

Пакетів не буде, а що натомість?

Активістка розповіла, що наразі існують різні аналоги поліетиленових пакетів. Анна Яблучна говорить: «Це різноманітні багаторазові тари, які ми зараз називаємо шоперами».

                                                        (Тетяна Войтик, СуспільнеНовини)

 

Виписати речення з прямою мовою.

 

1

 

docx
Додано
1 травня
Переглядів
515
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку