Урок "Пряма мова. Розділові знаки при прямій мові."Конспект уроку з української мови для 5 класу

Про матеріал
Конспкт уроку містить вправиґ. спрямовані на розвиток комунікативних компетентностей,розвитку творчих здібностей учнів.тексти вправ сприятимуть вихованню у дітей доброти на гуманності до інших
Перегляд файлу

Урок української мови у 5 класі

 

Тема. Пряма мова. Розділові знаки при прямій мові.

Мета. Цілі (очікувані результати):

учні:

знатимуть:

  • визначення понять “пряма мова”, “слова автора”,
  • правила розстановки розділових знаків при прямій мові;

вмiтимуть:

  • інтонаційно виразно читати різні види речень за метою висловлювання з прямою мовою;
  • самостійно знаходити слова автора та пряму мову.
  • розставляти розділові знаки при прямій мові
  • перебудовувати речення з використанням прямої мови.

 

Методи, прийоми і форми роботи: гра “Мовчанка”, метод ”Мозковий штурм”,Прийом арт-терапії (лінгвістична казка), робота з підручником, мовне спостереження, робота біля дошки,  прийом створення проблемної ситуації, бесіда, самостійна робота, метод “Самоналаш-тування”, робота у групах, гра “Так чи Ні”, Мікрофон.

 

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.

 

Обладнання:  підручник, роздруковані  тексти, мультимедійна презентація, орфографічні словники, картки з написамиТак-Ні.

 

Внутрішньопредметні зв’язки: синтаксис (текст), пунктуація, лексикологія, орфографія, орфоепія.

 

Міжпредметні зв’язки: література, етика.

 

ХІД  УРОКУ

 

І. ОРГАНІЗАЦІЯ КЛАСУ (мовна розминка «Вітання»)

Учитель:

Доброго дня!,

 

Метод”Cамоналаштування”

          Ми прийшли , щоб на уроці вчиться

          Не лінитися, а трудитися.

- Сьогоднішній урок я хочу розпочати зі слів Антуана де Сент- Екзюпері:

Єдина відома мені розкіш –

це розкіш людського спілкування

 

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ, УМІНЬ, НАВИЧОК

1. Орфографічно-орфоепічна розминка.

Гра «Мовчанка».

- Я буду показувати вам малюнки, а ви запишете слова у зошити, які відповідають зображеному.

(Дрова, фольга, курятина,  донька, решето, олень, фартух, центнер, легкий)

- Тепер поставте наголос у поданих словах.Перевірте наголоси за словником.

 

2. Мозковий штурм.

  • Що називається реченням? (Найменша одиниця людського спілкування. За допомогою речення формується, виражається і повідомляється думка. Отже, речення є засобом вираження думки.)
  • Які речення бувають за будовою? (Прості та складні.)
  • Яке речення називається складним? (Речення, яке складається з двох або кількох простих речень, кожне з яких має свою граматичну основу.)
  • Яке речення називається простим? (Має одну граматичну основу.)
  • Назвіть засоби зв'язку в складному реченні? (Сполучниковий, безсполучниковий.)
  • Який зв’язок називається сполучниковим, безсполуч-никовим?

 

3. Робота над текстом. Аналіз тексту.

 

                                  Красиві слова і красиве діло

    Серед поля стоїть маленька хатина. Її побудували, щоб у негоду люди могли сховатися й пересидіти в теплі.

    Одного разу серед літнього дня захмарило й пішов дощ. А в лісі в цей час було троє хлопців. Вони сховалися в хатинці й дивилися, як з неба ллє, мов з відра.

    Коли це бачать: до хатини біжить ще один хлопчик. Незнайомий. Мабуть, з іншого села.

     Одежа на ньому була мокра, як хлющ. Він тремтів од холоду.

    І ось перший із тих хлопців, які сиділи в сухому одязі, сказав: “Як же ти змок на дощі! Мені жаль тебе...” “Як страшно опинитися в зливу серед поля! Я співчуваю тобі, хлопчику“, - другий теж промовив красиві й жалісливі слова.

     А третій не сказав ні слова. Він мовчки зняв із себе сорочку й дав її змоклому хлопчикові. Той скинув мокру сорочку й одягнув суху.

     Гарні не красиві слова. Гарні — красиві діла.

                                                                   Василь Сухомлинський.

 

  1.           Визначте основну думку висловлювання. (Гарні не красиві слова. Гарні — красиві діла. )
  2.           Підберіть синоніми до слів: негода - (буря, ураган, буревій, негода), незнайомий - (чужий, невідомий).

3. Поясніть значення виразів: мокрий, як хлющ - (дуже морий); ллє, мов із відра  - (злива).

4. Поясніть вживання ком після виділених слів. (Вставне слово та звертання.)

 

III. МОТИВАЦІЯ НАВЧАННЯ

1. Мовне спостереження.

На дошці  записано два речення. Прочитайте їх. Чим вони відрізняються?

1. Мама сказала, що гарні не красиві слова, а гарні-красиві діла. 2. Мама сказала:”Гарні не красиві слова, а гарні красиві діла”.

  • Як ви думаєте, яке речення більш точно виражає слова мами. Чому?
  • Одне речення із прямою мовою. Яке? Запишіть його.
  • Які розділові знаки потрібно поставити у реченні з прямою мовою?

 

ІV. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ. ЦІЛЕВИЗНАЧЕННЯ

  • Чи змогли ви справитись із завданням?
  • Чому було складно вам виконати завдання?
  • Як ви думаєте на які питання ми повинні будемо сьогодні знайти відповідь?
  • То ж давайте разом сформулюємо тему уроку. (Учні самостійно формулюють тему Пряма мова. Розділові знаки при прямій мові.)
  • Які завдання нашого уроку. (Учитель записує на дошці запитання учнів.)
  • Як відрізнити речення з прямою мовою?
  • Що таке пряма мова?
  • Які розділові знаки використовуються прямій мові?

 

Фізкульхвилинка. Руханка” Якщо ти щасливий”

(Режим доступу: https://www.youtube.com/watch?v= lCyFLC7SKbg)

 

ІV. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ УЧНЯМИ ФАКТИЧНОГО МАТЕРІАЛУ

Учитель. Для того, щоб ми змогли виконати всі заплановані завдання та відповісти на всі запитання, які самі ж  поставили, давайте вчитаємось у тему уроку. Чи всі слова нам знайомі? (Учні аналізують знайоме і незнайоме).

  • Розділові знаки ми знаємо? Наведіть приклади їх вживання.
  • Значення слова (мова) можемо з’ясувати?
  • Що ж ми не знаємо?(Що значить пряма мова.)
  • Давайте з’ясуємо, що значить “пряма”(прямо, правдива,  дослівна)

 Слово вчителя. Для того, щоб більше дізнатися про цю загадкову пані, прослухайте казку.

  1. Прийом “Арт-терапії” (Лінгвістична казка)

День народження Прямої мови

  Громадяни країни “Пунктуація” жили дуже дружно і тому часто ходили один до одного у гостi.

Одного разу сама правдива  Пряма  мова  запросила на свiй день народження  друзів. Пiдiйшли друзі до паркану і зупинилися. Хто перший привітає Пряму мову? Як встановити чергу? Адже кожен з гостей має свій характер!

Тут обiзвалася Кома:” Я піду першою, тому що я найкраща подружка”.

Далі  протиснулося довге  Тире.

Слова автора, як справжні джентльмени зайшли останніми. Сіли друзі за святковий стіл ось так:

«П», - а.

     Тоді вони помітили, що запізнилася пані Двокрапка. Слова  автора  відчинили двері  й  довелося їм сісти так:

А: «П».

З того часу друзі більше не сваряться, а живуть у мирі та злагоді.

 

2. Постановка проблемного запитання.

Вчитель після розповіді казки  на дошці залишає дві схеми і  речення, записані на початку уроку.

  • Ви прослухали казку. А чи зможете сказати, що  називається прямою мовою? Які розділові знаки потрібно ставити при прямій мові?
  • Свої міркування порівняйте з матеріалом підручника?

 

3. Робота з підручником стор. 179-180 (підручник «Заболотний О.В. Українська мова») правила, схеми.

  •                З якою інтонацією треба читати слова автора, а з якою - пряму мову? (Пряма мова вимовляється як розповідне, питальне чи спонукальне речення залежно від мети висловлювання. Слова автора вимовляються прискорено тільки з розповідною інтонацією з деяким зниженням голосу.)
  • Від чого залежить постановка розділових знаків при прямій мові?   (Від того, де стоять слова автора , перед прямою  мовою чи після).

Коментар учителя.  Отже, «прямою мовою» називається точно передане висловлювання певної особи. Пряма мова супроводжується словами автора, з яких стає відомо, кому належить пряма мова, за яких обставин і як вона була висловлена.

  • За матеріалом підручника доповніть схеми “Пряма мова та розділові знаки при ній”.
  • Розставте розділові знаки у реченні, яке записане на дошці.

 

4. Проблемне запитання.

  • Як розпізнати пряму мову у тексті? При допомозі чого вводиться пряма мова ?
  • Запам’ятайте  дієслова, які вводять пряму мову у речення:сказав, запитав, відповів, подумав, шепнув, оголосив, пробурмотів та іншi.

 

5. Вправа 487 (підручник «Заболотний О.В. Українська мова».)

 

6. Створення проблемної ситуації щодо  вживання розділових знаків у реченнях з прямою мовою

Перепишіть і поставте розділові знаки. Визначте пряму мову і слова автора. Накресліть схеми речень.

Робота біля дошки

  •    Народна мудрість стверджує Роблячи зло, на добро не сподівайся.
  •    Добре ім’я — найкраще багатство вчить народне прислів’я.
  •    Природа волає Ти відповідаєш за того, кого приручив!
  •    Скажи, будь ласка, а чому треба бути добрим? спитала дитина.
  •    Мама запитала Людину красить одежа чи добрі справи?

 

    V. ЗАСТОСУВАННЯ І ЗАКРІПЛЕННЯ ЗНАНЬ, ФОРМУВАННЯ ВМІНЬ І НАВИЧОК

1. Робота у групах.

Завдання для 1 групи.

  • Перебудуйте речення так, щоб  слова автора йшли після прямої мови.
  • Як зміняться при цьому розділові знаки.Запишіть речення.Поясніть зміст першого речення.
  • Недарма в народі кажуть: «Доброта єдиний одяг,який не зношується».
  • Г.Тютюнник сказав: «Ніщо так боляче не б'є людину, як брехня». 
    Микола Воронний писав: «Любий сину України,  я тобі співаю!»
  • Дівчина питала: «Чого б я мала боятись?»

 

Завдання для 2 групи.

  • Перебудуйте речення, щоб у них була пряма мова.
  • Запишіть, поставте  розділові знаки
  • Доброта – це те, що може почути глухий і побачити сліпий. (Марк Твен).
  • Доброта краще краси. (Г. Гейне).
  • Люди дуже часто говорять , що потрібно творити добро, і тоді світ стане кращим.
  • Народна приказка стверджує, що від слова до діла — як від землі до неба.

 

Завдання для 3 групи

А) “П”, - а.

Б) “П?” –а.

В) А: «П!» .

Г) “П!” – а.

1. Докія вигукнула. Яка краса.
2. Отоді це сталося, коли почалася повінь пояснила мама.
3. Красить людину діло чи слово запитав батько.
4. Крейсер зайшов у затоку хтось гукає з кургану.
 

VІ. ПІДСУМОК УРОКУ

1. Гра “Так чи Ні” ю

(На партах картки з написами «Так», «Ні». Якщо твердження правильне піднімаєте «Так», а якщо  неправильне – «Ні».)

  1. Пряма мова на письмі береться в лапки і починається з великої літери. (Так)
  2. Якщо перед прямою мовою стоять слова автора, то після них ставиться тире. (Ні)
  3. Лапки ставляться  перед крапкою, але після знака питання чи знака оклику. (Так)
  4. Прямою мовою називається дослівно передане мовлення певної особи. (Так)
  5.  Пряма мова супроводжується словами автора, з яких стає відомо, кому належить пряма мова, за яких обставин і як вона була висловлена. (Так)

 

  1. Незакінчене речення.
  • Я не знав(не знала), а тепер….
  • Я не вмів (не вміла), а тепер….
  • Я дізнався(дізналася)……
  • З сьогоднішнього уроку я для себе взяв (взяла)…

 

  1. Заключне слово вчителя.
  •                Я абсолютно переконана, що саме добро врятує світ.Адже маленькі пісчинки добрих справ переростають у великі гори. Тому, потрібно поспішати робити добрі справи. До цього нас спонукає і  народна приказка:”Добро починається з тебе”.

 

  1. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Удосконалити знання за параграфом 63.

 

Обов’язкове завдання. Вправа 493.

 

Завдання за вибором:

1. Складiть казку про квiтку, дерево.де вони розмовлять мiж собою чи людьми.Використайте речення з прямою мовою.

2. Складіть розповідь ”Хвались не гарними словами, а добрими ділами”.

 

 

 

 


Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Губар Алла Анатоліївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
29 жовтня 2021
Переглядів
9766
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку