Мета. Цілі (очікувані результати):
учні:
знатимуть:
вмiтимуть:
Методи, прийоми і форми роботи: гра “Мовчанка”, метод ”Мозковий штурм”,Прийом арт-терапії (лінгвістична казка), робота з підручником, мовне спостереження, робота біля дошки, прийом створення проблемної ситуації, бесіда, самостійна робота, метод “Самоналаш-тування”, робота у групах, гра “Так чи Ні”, Мікрофон.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Обладнання: підручник, роздруковані тексти, мультимедійна презентація, орфографічні словники, картки з написамиТак-Ні.
Внутрішньопредметні зв’язки: синтаксис (текст), пунктуація, лексикологія, орфографія, орфоепія.
Міжпредметні зв’язки: література, етика.
ХІД УРОКУ
І. ОРГАНІЗАЦІЯ КЛАСУ (мовна розминка «Вітання»)
Учитель:
Доброго дня!,
Метод”Cамоналаштування”
Ми прийшли , щоб на уроці вчиться
Не лінитися, а трудитися.
- Сьогоднішній урок я хочу розпочати зі слів Антуана де Сент- Екзюпері:
Єдина відома мені розкіш –
це розкіш людського спілкування
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ, УМІНЬ, НАВИЧОК
1. Орфографічно-орфоепічна розминка.
Гра «Мовчанка».
- Я буду показувати вам малюнки, а ви запишете слова у зошити, які відповідають зображеному.
(Дрова, фольга, курятина, донька, решето, олень, фартух, центнер, легкий)
- Тепер поставте наголос у поданих словах.Перевірте наголоси за словником.
2. Мозковий штурм.
3. Робота над текстом. Аналіз тексту.
Красиві слова і красиве діло
Серед поля стоїть маленька хатина. Її побудували, щоб у негоду люди могли сховатися й пересидіти в теплі.
Одного разу серед літнього дня захмарило й пішов дощ. А в лісі в цей час було троє хлопців. Вони сховалися в хатинці й дивилися, як з неба ллє, мов з відра.
Коли це бачать: до хатини біжить ще один хлопчик. Незнайомий. Мабуть, з іншого села.
Одежа на ньому була мокра, як хлющ. Він тремтів од холоду.
І ось перший із тих хлопців, які сиділи в сухому одязі, сказав: “Як же ти змок на дощі! Мені жаль тебе...” “Як страшно опинитися в зливу серед поля! Я співчуваю тобі, хлопчику“, - другий теж промовив красиві й жалісливі слова.
А третій не сказав ні слова. Він мовчки зняв із себе сорочку й дав її змоклому хлопчикові. Той скинув мокру сорочку й одягнув суху.
Гарні не красиві слова. Гарні — красиві діла.
Василь Сухомлинський.
3. Поясніть значення виразів: мокрий, як хлющ - (дуже морий); ллє, мов із відра - (злива).
4. Поясніть вживання ком після виділених слів. (Вставне слово та звертання.)
III. МОТИВАЦІЯ НАВЧАННЯ
1. Мовне спостереження.
На дошці записано два речення. Прочитайте їх. Чим вони відрізняються?
1. Мама сказала, що гарні не красиві слова, а гарні-красиві діла. 2. Мама сказала:”Гарні не красиві слова, а гарні красиві діла”.
ІV. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ. ЦІЛЕВИЗНАЧЕННЯ
Фізкульхвилинка. Руханка” Якщо ти щасливий”
(Режим доступу: https://www.youtube.com/watch?v= lCyFLC7SKbg)
ІV. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ УЧНЯМИ ФАКТИЧНОГО МАТЕРІАЛУ
Учитель. Для того, щоб ми змогли виконати всі заплановані завдання та відповісти на всі запитання, які самі ж поставили, давайте вчитаємось у тему уроку. Чи всі слова нам знайомі? (Учні аналізують знайоме і незнайоме).
Слово вчителя. Для того, щоб більше дізнатися про цю загадкову пані, прослухайте казку.
День народження Прямої мови
Громадяни країни “Пунктуація” жили дуже дружно і тому часто ходили один до одного у гостi.
Одного разу сама правдива Пряма мова запросила на свiй день народження друзів. Пiдiйшли друзі до паркану і зупинилися. Хто перший привітає Пряму мову? Як встановити чергу? Адже кожен з гостей має свій характер!
Тут обiзвалася Кома:” Я піду першою, тому що я найкраща подружка”.
Далі протиснулося довге Тире.
Слова автора, як справжні джентльмени зайшли останніми. Сіли друзі за святковий стіл ось так:
«П», - а.
Тоді вони помітили, що запізнилася пані Двокрапка. Слова автора відчинили двері й довелося їм сісти так:
А: «П».
З того часу друзі більше не сваряться, а живуть у мирі та злагоді.
2. Постановка проблемного запитання.
Вчитель після розповіді казки на дошці залишає дві схеми і речення, записані на початку уроку.
3. Робота з підручником стор. 179-180 (підручник «Заболотний О.В. Українська мова») правила, схеми.
Коментар учителя. Отже, «прямою мовою» називається точно передане висловлювання певної особи. Пряма мова супроводжується словами автора, з яких стає відомо, кому належить пряма мова, за яких обставин і як вона була висловлена.
4. Проблемне запитання.
5. Вправа 487 (підручник «Заболотний О.В. Українська мова».)
6. Створення проблемної ситуації щодо вживання розділових знаків у реченнях з прямою мовою
Перепишіть і поставте розділові знаки. Визначте пряму мову і слова автора. Накресліть схеми речень.
Робота біля дошки
V. ЗАСТОСУВАННЯ І ЗАКРІПЛЕННЯ ЗНАНЬ, ФОРМУВАННЯ ВМІНЬ І НАВИЧОК
1. Робота у групах.
Завдання для 1 групи.
Завдання для 2 групи.
Завдання для 3 групи
А) “П”, - а.
Б) “П?” –а.
В) А: «П!» .
Г) “П!” – а.
VІ. ПІДСУМОК УРОКУ
1. Гра “Так чи Ні” ю
(На партах картки з написами «Так», «Ні». Якщо твердження правильне піднімаєте «Так», а якщо неправильне – «Ні».)
Удосконалити знання за параграфом 63.
Обов’язкове завдання. Вправа 493.
Завдання за вибором:
1. Складiть казку про квiтку, дерево.де вони розмовлять мiж собою чи людьми.Використайте речення з прямою мовою.
2. Складіть розповідь ”Хвались не гарними словами, а добрими ділами”.