Урок "Прямокутний паралелепіпед. Піраміда"

Про матеріал
STEM-урок. Учні працюють у трьох командах: прямокутний паралелепіпед, куб і піраміда. Є завдання на розвиток просторової уяви, додаткова інформація з Інтернету щодо даної теми.
Перегляд файлу

 

STEM-урок у 5 класі

 «Прямокутний паралелепіпед, піраміда»

Формування компетентностей:

• предметна компетентність: сформувати поняття прямокутного паралелепіпеда та його елементів, куба, піраміди та її елементів; сформувати вміння розпізнавати у просторі та співвідносити з об'єктами довкілля прямокутний паралелепіпед, куб, піраміду;

• ключові компетентності:

• спілкування державною мовою — робити висновки на основі інформації, поданої в різних формах, зокрема в таблицях;

• математична компетентність — оперувати числовою інформацією, геометричними об'єктами в просторі;

• основні компетентності у природничих науках і технологіях — розпізнавати проблеми, що виникають у довкіллі і які можна розв'язати засобами математики;

Тип уроку: засвоєння знань та вмінь.

Обладнання: підручник, роздатковий матеріал.

Хід уроку

І. Організаційний момент.

Готовність учнів до уроку. Налаштування на роботу.

ІІ. Перевірка домашнього завдання, актуалізація опорних знань

Математичний диктант: виконайте завдання на картці.

 

a (сторона прямокутника)

b (сторона прямокутника)

P

(периметр)

S

(площа)

1)

3см

6 см

 

 

2)

 

5 дм

 

40 дм²

3)

6 мм

 

26 мм

 

4)

10 м

 

 

60м²

5) Прямокутник зі сторонами 3 см і 2 см поділили на квадрати зі стороною 1 см. Скільки утворилося квадратів?

6) Скільки потрібно квадратів зі стороною 3 см, щоб скласти прямокутник зі сторонами 9 см і 3 см?

 

Перевірка:     1)18см, 18см²;     2)8 дм, 26 дм;      3)7мм, 42 мм²;     4)6 м, 32м;  5)6 квадратів;       6)3 квадрати.

ІІІ. Повідомлення теми та завдань уроку

Роздати учням різні моделі прямокутного паралелепіпеда, куба, піраміди.

Як називаються дані моделі?

Чи часто ми бачимо їх в нашому житті або ж користуємося ними?

З яких елементів вони складаються?

Пофантазуйте, яким було б наше оточення без предметів схожих на дані фігури?

Сьогодні на уроці ми познайомимося з даними геометричними тілами, їхніми елементами,  властивостями та місцем у нашому житті.

ІV. Засвоєння нових знань

Загальний план вивчення теми:

  1. Приклади предметів, що дають уявлення про прямокутний паралелепіпед:

2. Елементи прямокутного паралелепіпеда: грані, ребра, вершини.

3. Виміри прямокутного паралелепіпеда.

4. Площа поверхні прямокутного паралелепіпеда.

5. Куб як окремий вид прямокутного паралелепіпеда.

6. Уявлення про піраміду.

7. Види пірамід.

8. Елементи піраміди: вершина, грані ребра, основа.

 

Учні діляться на три команди.

Кожна команда повинна опрацювати матеріал підручника і відповідно до тих теоретичних відомостей скласти блок-схеми на ватманах. Кожна команда презентує свій результат для решти класу. Вчитель коригує відповіді учнів, дотримуючись загального плану.

Завдання для  І команди: прямокутний паралелепіпед.

Завдання для  ІІ команди: куб.

Завдання для  ІІІ команди: піраміда.

Орієнтований результат

              

                          

             

 

Завдання практичної роботи на розвиток просторової уяви: робота з розгортками прямокутного паралелепіпеда.

Завдання для учнів: середній рівень – за заданими розмірами вирізати розгортку, достатній рівень – за власними розмірами вирізати розгортку прямокутного паралелепіпеда.

Развертка - Картинка 7347/19
 

Учні повинні продемонструвати утворені моделі.

 

Internet-підтримка ( один з учнів шукає додаткову інформацію з теми в мережі, поки решта займається розгортками)

  • Єгипетські піраміди - архітектурні пам’ятки Стародавнього Єгипту, серед яких одне із Семи чудес світу - піраміда  Хеопса. Піраміди будувалися як грабниці для фараонів Стародавнього Єгипту.

https://1.bp.blogspot.com/-5mHQhINbtg4/VlrFDkmudyI/AAAAAAAAADU/IkH_LJrd68U/s320/1798805_m.jpg

  • Приблизно в 120 кілометрах на південний схід від міста Меріда знаходяться руїни стародавнього міста Чичен-Іца. Це найвідоміша археологічна пам’ятка періоду Майя і держави Юкатана. В результаті розкопок на території міста було виявлено безліч архітектурних пам’ятників, зокрема, знамениті піраміди Чичен-Іци. Найбільшою серед них є Храм Кукулькана – піраміда з 9 ступенів висотою в 24 метри.

C:\Users\Админ\Desktop\chichen-itza.jpg

  • Цікаво, що піраміди-усипальниці є і в Україні, на Полтавщині. Вони були збудовані під враженням від побачених пірамід у Єгипті. На зображенні нижче, зображено одну з таких пірамід, яка знаходиться в Березовій Рудці. Її вік - більше 100 років (1898-1899рр.). Висота піраміди - 9м. 

C:\Users\Админ\Desktop\683px-Піраміда-усипальниця_роду_Білевичів_2.jpg

 

V. Первинне закріплення знань

1.Виміри прямокутного паралелепіпеда дорівнюють 10 см, 4 см і 12 см. Знайдіть: а) суму довжин усіх ребер; б) площу його поверхні.

2.Сума довжин усіх ребер куба дорівнює 60 см. Знайдіть площу поверхні цього куба.

3.Сума довжин усіх ребер прямокутного паралелепіпеда дорівнює 32 см. Знайдіть суму довжин трьох його ребер.

Додаткові завдання:

  1. Із жерсті зроблений бак без кришки. Він має форму прямокутного паралелепіпеда довжиною 90 см, шириною 50 см і висотою 70 см. Бак потрібно пофарбувати зовні і зсередини. Яку площу потрібно пофарбувати?
  2. Акваріум має форму прямокутного паралелепіпеда. Його бічні стінки зроблені зі скла. Визначте площу поверхні скла, якщо довжини акваріума дорівнює 50 см, ширина — 25 см, висота — 30 см.

VІ. Підсумок уроку

Фронтальне опитування:

З якими фігурами ви сьогодні працювали?

Як називаються: прямокутники, з яких складається прямокутний па­ралелепіпед, сторони граней прямокутного паралелепіпеда?

За яким виразом можна знайти довжину всіх ребер прямокутного паралелепіпеда?

Як знайти площу поверхні куба?

Що ви запам’ятали про піраміду?

VIІ. Оцінювання досягнень учнів на уроці.

VIІI. Домашнє завдання

  1. Прочитати матеріал підручника.
  2. Практичне завдання: знайти в будинку будь-яку модель прямокутного паралелепіпеда чи куба, визначити його виміри, знайти площу поверхні, виконати відповідні записи в зошиті.
  3. Додаткове завдання. Із 18 однакових кубиків склали прямокутний паралелепіпед висотою у три кубики. Знайдіть площу поверхні цього паралелепіпеда, якщо площа поверхні одного кубика дорівнює 24 см². Скільки розв’язків має задача?

 

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Математика, Розробки уроків
Додано
25 жовтня 2022
Переглядів
377
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку