ЗОШ І-ІІІ ст. с. Личківці
8 клас
Психологічні і соціальні наслідки ранніх статевих стосунків, підліткової вагітності.
Дутчак Л.І.
Психологічні і соціальні наслідки ранніх статевих стосунків, підліткової вагітності.
Мета:
Хід уроку.
Покладіть руки на парту, заплющте очі та промовляйте: " Я зможу сьогодні добре працювати на уроці. Я- особистість творча. Я бажаю всім однокласникам успіхів на сьогоднішньому уроці".
ІІ. Актуалізація чуттєвого досвіду
На маленьких листках у формі квіток та листочків (учні вибирають форму листка за бажанням) учитель просить учнів написати своє розуміння поняття дружби (на листках у формі листочків) та любові (на листках у формі квіток).
□ раніше соціальної зрілості; □ після настання соціальної зрілості.
□ ніяк не впливають на здоров’я; □ завдають шкоди здоров’ю; □ корисні для здоров’я.
□ зомбування психіки; □ придушення волі підлітка; □ підпорядкування лідеру секти. |
ІІ Вивчення нового матеріалу.
Робота в групах: «Відповідальне батьківство»
Використайте заготовку плаката: «Немовля» і скажіть, що далі ви поміркуєте про потреби новонародженої дитини.
Об'єднайте учасників у три групи. Запропонуйте їм поміркувати над потребами дитини у перший рік життя та записати ці потреби на стікерах (або вирізати зі старих журналів відповідні картинки):
група 1: матеріальне забезпечення (колиска, багато одягу, підгузки, спеціальне харчування...);
група 2: фізична праця (не спати вночі, купати, міняти підгузки, прати, возити до лікаря...);
група 3: емоційна турбота (розмовляти, читати книжки, вкладати у ліжечко...).
Групи по черзі зачитують потреби немовлят і прикріплюють стікери і картинки до плаката «Немовля» .
Запропонуйте учасникам виконати самостійно другу частину цього завдання на с. 105 посібника (учасники можуть виконати це завдання вдома).
Запропонуйте учням оцінити (у відсотках) їхню готовність стати матір’ю або батьком на цьому етапі свого життя.
Обговорення ситуації.
Учасники об'єднуються в 3 (4) підгрупи.
Ранні сексуальні стосунки призводять до багатьох небажаних, навіть трагічних наслідків.
Серед поширених проблем - психологічні травми, осуд оточуючих, вагітність, зараження інфекціями, що передаються статевим шляхом. Послухайте історію, подібні до якої трапляються в реальному житті.
Прочитайте і обговоріть можливі наслідки запропонованої історії.
Історія.
Олена, як і багато її подруг, давно задивлялася на одиннадцятикласника Максима : гарний, дотепний, має мотоцикл. Щоправда, репутація в нього не вельми - багатьох дівчат довів до сліз. Та це лише додавало йому популярності.
Одного разу Максим зустрів Олену після школи і запросив покататися. Дівчина одразу погодилася: нарешті її мрія здійснилася! «Головне, - подумала вона, - не розчарувати його».
Коли вони залишилися на одинці, Максим запитав: «Я тобі подобаюся? Ти мене любиш?» Дівчина зашарілася і тихо відповіла: «Так». «Тоді довірся мені, - сказав Максим, і вона не насмілилась відмовити... »
Наступного дня Олена побачила Максима у школі. Він розмовляв з хлопцями. Підійшла, привіталася, але Максим навіть не глянув у її бік. Дівчина кілька тижнів переживала, шукала зустрічі з ним, а він уникав її. Невдовзі Олена відчула, що вагітна...
Варіанти розвитку подій:
Причини відмови |
Твердження, вислови |
Занадто молодий або не готовий |
|
Прагнення емоційної близькості |
|
Небажана вагітність, можливість інфекції |
|
Потреба в коханні |
|
Релігійні або власні моральні цінності і переконання |
|
Можливий осуд батьків, родичів, громади |
|
Стан сп'яніння |
|
Небажана пропозиція або тиск
|
|
Які наслідки цього рішення для Максима (тест на ДНК крові є підставою для визначення батьківства і призначення аліментів на дитину)?
Олена зважується на аборт.
1. Як це вплине на фізичне здоров'я дівчини?
2. Як це вплине на психічний стан Олени?
3. Як можуть поставитися до цього її батьки, родичі, знайомі?
4. Олена вирішує народити дитину і віддати її на всиновлення
5. Як почуватиметься дівчина в подальшому житті?
6. Як це може вплинути на її подальший шлюб?
7. Як це може позначитися на долі її дитини?
Рефлексія вправи: Що ви відчували під час виконання цієї вправи? Які думки у вас виникали?
Висновок: Ранні статеві стосунки призводять до багатьох проблем. Утримання від раннього статевого життя єдиний засіб уникнення небажаної вагітності, осуду оточуючих, психологічних травм.
10.Вправа «Твій свідомий вибір» (10 хв.)
Мета: навчити учнів робити свідомий, відповідальний вибір щодо початку статевого життя
Робота в 3 підгрупах. Нижче наведені типові причини, з яких люди погоджуються на сексуальну близькість. Обговоріть, які з цих причин, на вашу думку, є відповідальними, а які - ні.
Причини, з яких люди погоджуються на сексуальну близькість:
Представники кожної підгрупи називають номери тих причин, які, на їх думку, є відповідальними при вступі в статеві стосунки.
Рефлексія вправи: Що ви відчували під час виконання цієї вправи? Які думки у вас виникали?
Висновок: хоча ранні статеві стосунки породжують багато проблем, молоді люди часто погоджуються на них. Рішення про це зазвичай приймається необдумано, під впливом алкоголю.
Дуже важливо, щоб рішення про статеві стосунки приймалися завчасно у спокійній атмосфері.
Ваша позиція має бути зваженою і чітко визначеною. Лише в цьому випадку ви зможете пояснити її своєму другу й відстояти.
Приймаючи це важливе рішення, беріть до уваги свої життєві цінності і плани
Впевнена, чітка відмова - запорука уникнення небажаних стосунків. Наведені поради допоможуть вам відмовитися від статевого життя, уникнути небажаних стосунків. Прочитайте їх.
№ п/п |
Поради |
1 |
Ходіть на вечірки і інші розважальні заходи з друзями |
2 |
Уникайте місць, де не можете отримати допомогу, безлюдних місць |
3 |
Не носіть провокуючого одягу, не поводьтеся сексуально, якщо не прагнете сексу, не ходіть вечорами самі |
4 |
Як тільки відчуваєте незручність або страх, ситуація виходить з під контролю - йдіть геть. |
5 |
Займіться чимось (спорт, мистецтво, творчість, навчання) |
6 |
Не сідайте в машини, не подорожуйте автостопом |
7 |
Не беріть грошей і подарунків від малознайомих людей |
8 |
Відмовляйтеся від пропозиції зайти додому |
9 |
Застосовуйте інші можливості прояву почуттів (подаруйте квітку, напишіть СМС, приготуйте сюрприз, доторкніться, візьміть за руку, пригорніть, поцілуйте, привітайте) |
10 |
Відмовляйте впевнено |
Вправа «Мозковий штурм»
Учитель Давайте спробуємо з вами назвати прояви ризикованої поведінки,
характерні для періоду статевого дозрівання.
Учні по черзі називають, а вчитель записує на дошці.
Учитель. А тепер ми з вами об’єднаємося в групи і розкриємо деякі з цих
ризиків.
(об’єднання в групи за допомогою кольорових кульок)
Вправа «Робота в групах»
Користуючись підручником підготуйте презентацію свого питання.
І група: «Фізіологічні наслідки ранніх статевих стосунків.
ІІ група: «Психологічні наслідки ранніх статевих стосунків».
ІІІ група: «Соціальні наслідки ранніх статевих стосунків»
Презентація учасників груп.
Руханка.
Принцеса, самурай, дракон.
Інформаційне повідомлення.
Учитель. Підлітковий вік . Який він? У 7 класі ми більше уваги
приділили фізіологічним змінам організму підлітка, а ось у 8 класі більше
хочеться поговорити про емоційність у цьому віці, про бажання подобатися,
про першу закоханість, яка приходить так неочікувано, що іноді ми не
розуміємо, що з цим робити. Ми повинні розуміти: сексуальний потяг є
багатством, даром природи, який слід використовувати розумно, без шкоди
для себе і подальших поколінь. Хлопець і дівчина повинні бути цнотливими,
а не наївними, що не мають уявлення про те, від чого з’являються діти.
Існують певні правила поведінки, які регламентують стосунки між статями.
Вони показують, як слід знайомитися, як слід освідчуватися, як
погоджуватися або відмовлятися від статевих стосунків. Сексуальна культура
- це частина загальної культури людства. Вона може проявлятися в
дрібницях. Наприклад, культурний чоловік, заходячи у двері,пропустить
жінку вперед, подасть руку, коли вона виходить, завжди поступиться їй
місцем у транспорті.
Проте людина може не тільки окультурювати стосунки між статями, вона
вміє надавати їм духовності. Так народжується любовна лірика, створюються
живописні полотна й музичні твори. Сексуальність людини не обмежується
тільки фізичним бажанням. Закохавшись, людина може писати вірші,
створювати власні пісні, здобувати перемоги на олімпіадах, навчатися грі на
музичному інструменті, малювати картини. Навіть якщо на вашу любов не
відповідають, це не заважає її одухотворяти, переживати творчі злети.
Часом підліток вважає, що він вільний і може робити все, що йому
заманеться, навіть у сексуальній сфері. Але свобода завжди передбачає
відповідальність. Там, де немає відповідальності, немає і свободи. Вільна
людина за все відповідає сама.
Вправа «Серце»
На стікерах у вигляді серця хлопці і дівчати дають відповіді на запитання:
«Що для вас означає кохання?» (одним словом) і наклеюють на велике серце
з різних боків.
Учитель Ставлення до кохання у хлопців і дівчат різне.
Дівчина повинна знати, що юнак може відчувати сексуальний потяг, але
не бути емоційно прив’язаним до неї. Більше того, досить часто він не
збирається нести відповідальність за ті стосунки, які запропонував дівчині.
Тобто він не є цілком дорослим і зрілим чоловіком. Про це треба знати і це
слід враховувати, приймаючи те чи інше рішення.
Вагітність неповнолітніх – це важке фізичне і моральне випробування.
Організм дівчинки не готовий до вагітності і тому зазнає величезних
перевантажень. Якою б складною не була б ситуація, обов’язково розкажіть
батькам або іншим дорослим, яким ви довіряєте.
Ситуаційно – рольова гра «Повідомлення»
Учитель. Зараз ми будемо знімати фільм «Повідомлення» і нам треба
чотири актори.
Після вибору акторів, роздати картки – завдання. Існує чотири ролі: мама,
дочка,дівчина, юнак. Учасникам дається 5 хвилин для розігрування ситуації.
Завдання №1 «Мама – донька»
Ви - донька, вам 15 років. Ваше завдання – повідомте мамі, що ви –
вагітні. Потрібно знайти шляхи вирішення проблеми.
Завдання №2 «Мама – донька»
Ви – мама, у вас п’ятнадцятирічна донька. Вона вагітна.
Завдання №3 «Юнак – дівчина»
Ви – юнак, вам 16 років. Ви зустрічаєтесь з дівчиною. У вас із нею були
статеві стосунки.
Вона вагітна.
Завдання №4 «Юнак – дівчина»
Ви – дівчина. Вам 15 років. Ви зустрічались з хлопцем і мали з ним статеві
стосунки. У вас затримка. Ви маєте про це сказати своєму хлопцеві і
знайти шляхи вирішення ситуації.
Учитель. Сьогодні ми з вами були присутні на перегляді фільму
«Повідомлення». Давайте обговоримо його.
Запитання для обговорення.
- Що відчувала дівчина, коли мала розмову з мамою, хлопцем?
- Чи важко було прийти до спільної думки?
- Чи була виправданою ризикована поведінка?
Час виконання: 10 хвилин.
Ресурси: скотч, фігурки дівчат – жовтого кольору 3 шт., чоловіча фігурка – синього кольору, фігурка закоханих – зеленого кольору, фігурка без статевих ознак червоного кольору.
Учитель розповідає історію.
Це історія про двох юних закоханих (на фліп-чаті кріпиться фігурка закоханих). Вони ваші ровесники – може трохи старші , а може – молодші; живуть недалеко від вас, може навіть на одній вулиці з вами; ви могли зустрічати їх мандруючи вулицями міста. Він і Вона вже давно зустрічаються, вони закохані. Він – з заможної благополучної родини, закінчує престижну школу, мріє стати юристом. Вона – сучасна дівчина, мріє вийти за Нього заміж. Вони ведуть здоровий спосіб життя – не палять, не вживають алкоголь, хіба деколи з друзями келих вина.
Вона незаймана, але Вона прийняла рішення – Це станеться сьогодні! Вони будуть Кохатися! Він також давно про це мріє. Але...
В нього Це вже колись було, давно, він майже забув... Та, інша...(над фігуркою закоханого хлопця оповідач чіпляє фігурку дівчини). Він думав, що це кохання на все життя. Виявилось – помилився, адже людське життя таке довге для одного кохання... Цікаво, де та, Інша, тепер?
Він у неї був не перший – колись вона спробувала Це через цікавість, з малознайомим хлопцем, під час якоїсь вечірки (над фігуркою дівчини закріплюється чоловіча фігурка). Цікаво - хто був той хлопець?
Він. Він був відомий серцеїд, "колекціонер" дівочих сердець, і не тільки... Скільки дівочих мрій він зруйнував... (над чоловічою фігуркою закріплюються дві фігурки дівчат). А хто були вони? Чи було Це для них вперше? Чи був він у них єдиний?
Ніхто не знає, що одна з них мала контакт... (над одною з фігурок дівчини фіксується червона фігурка без статевих ознак, червоного кольору). Ми не знаємо причину коли і як це сталось з нею. Вони всі ще не знають....
Сьогодні вона прийняла рішення - рішення, яке може змінити все її життя, зруйнувати мрії. Але, вона про це не думає, бо закохана, довіряє йому, впевнена в ньому.
Кого звинуватять вони колись? Один одного? Кожен сам себе - за поспіх та необережність? Де знайти винного? Що це змінить?
Обговорення оповідання.
Час проведення – 20 хвилин
Ресурси: ватман, маркери.
Учитель об’єднує учасників у мікрогрупи і пропонує обговорити позитивні та негативні сторони початку статевого життя для підлітка 15-16 років.
Час виконання: 10 хвилин.
Результати обговорення у мікрогрупах виносяться на загал; фіксуються на ватмані. Учитель може доповнювати коментар учасників, підводить підсумки.
Наскільки дорослою повинна бути людина, щоб вступити в інтимні стосунки? Чи має яке-небудь значення для сексу вік? Безумовно, має. Існує ряд об’єктивних причин, внаслідок яких небажано вступати в статеві зв’язки у ранньому віці, а саме:
Час виконання – 30 хвилин.
Ресурси: три таблички з написами "Так", "Ні", "Не впевнений".
При прийнятті рішень щодо реалізації сексуальності людина може спиратись на недостовірну інформацію (міфи), що у свою чергу може негативно впливати на її сексуальну поведінку, здоров’я. При прийнятті рішень важливо, щоб інформація якою ви володієте, була достовірною. Учитель розташовує в різних місцях кімнати три таблички з написами. Учасникам групи послідовно пропонуються суперечливі висловлювання, які стосуються теми сексуальності. Учасникам необхідно стати біля відповідної таблички згідно з їх переконаннями. Кожна утворена група аргументує своє переконання.
Приклади висловлювань
Багато підлітків не мають статеві відносин до закінчення школи, вони утримуються від статевого життя.
Формування статевого потягу проходить по різному у юнаків і дівчат. У дівчат є потреба у реалізації платонічного та еротичного лібідо. До потреби реалізації сексуального лібідо дівчата підходять набагато пізніше, ніж юнаки.
Так. До першої менструації у дівчини яєчники виробляють перше яйце під час овуляції. Вона може завагітніти під час статевого акту, якщо він відбувся незадовго до першої овуляції, до її першого менструального циклу.
VІ. Оздоровча вправа (фізкультхвилинка)
VІІ. Осмислення учнями нових знань
Робота в групах
Завдання групам: проаналізувати запропоновану проблему і зробити власний висновок.
Група 1 – Небезпека для здоров’я дівчини від раннього статевого життя й вагітності (робота за підручником на с. 69-70).
Група 2 – Спілкування дівчат і юнаків на засадах дружби (робота за підручником на с. 70-71).
Група 3 – Взаємозв’язок сексуальних стосунків з відповідальністю перед іншими людьми (робота за роздавальним матеріалом).
Група 4 – Кохання і секс (робота за роздавальним матеріалом).
Нажаль, статеві стосунки - то не завжди лише приємність та насолода, окрім них можна отримати ще й цілу купу халеп... І коли венеричні хвороби лікуються, то з вагітністю трохи важко. Нажаль з небажаною вагітністю є тільки один варіант боротьби – аборт. (Наголошую на слові «небажана», оскільки сам аборт вважається доволі негативним явищем в суспільстві).
В Україні та в більшості країн Європи аборти є легалізованими. Цивільний кодекс України (ст.281) дозволяє штучно переривати вагітність від 12 до 28 тижнів. Пацієнтками нажаль стають діти – дівчата віком від 11 років. (Трохи статистики – в 2008 році було зроблено 3500 абортів у підлітків до 18 років і близько 1000 – у дітей віком до 14 років).
На міжнародному рівні Резолюція парламентської асамблеї ради Європи № 1607 (2008р.) закликає до легалізації абортів в країнах, де це є незаконно, оскільки «…заборона на аборти не призводить до меншої кількості абортів, а переважно призводить до таємних абортів, які є більш травматичними і сприяють збільшенню материнської смертності, або розвитку «туризму для аборту», який є витратним, відтерміновує момент аборту та тягне за собою соціальну нерівність. Законність аборту не має впливу на потреби жінки в аборті, а лише на її доступ до безпечного аборту.»
Що ж робити, якщо ця доволі пікантна тема зачепила саме тебе? Варто не боятися, взяти себе в руки та твердо діяти відповідно до власних переконань. Тут першими порадники для тебе стануть лікарі з відповідною освітою,які дадуть анонімну консультацію щодо наслідків будь-яких подальших дій при небажаній вагітності. «Існує два способи переривання вагітності – медикаментозний і механічний. На ранньому періоді використовують медикаментозний, він є більш безпечний для здоров’я пацієнтки, але має багато побічних ефектів, що в сукупності є менш шкідливими, ніж процедури при механічному аборті» - прокоментувала п. Людмила , акушер-гінеколог.
Жахлива статистика: легально в Україні здійснюють 280 тис абортів в рік, серед яких 4000 у віці від 15 до 17 років. Ця цифра є значно більшою, якщо враховувати ще й нелегальні процедури, здійсненні підпільно чи за межами країни. За останніх 7 років число абортів в юному віці зменшилося на 50%, що є великим досягненням для незалежної України, але в цей же час збільшилася кількість вагітних дівчат віком 15-17 років, де 90% вагітностей були незапланованих. 80 із 100 жінок стали безплідними через аборт, а в 5 випадках з 10000 така процедура закінчилася смертю.
Узагальнення і систематизація знань .
Визначити правильні й помилкові твердження (слайд 6)
Вибрати людей, у яких можна отримати відповіді на питання щодо статевих відносин
.
12. Підведення підсумків.(3 хв.)
В житті молодої людини може виникати багато ризикованих ситуацій. Ви ризикуєте насамперед, коли починаєте жити статевим життям.
Небажана вагітність, інфекції, що передаються статевим шляхом, в тому числі ВІЛ-ін-фекція, психологічні травми, почуття неповноцінності, самотності, відчуження, осуд і нерозуміння оточуючих - це основні проблеми, з якими можуть стикнутися молоді люди.
Утримання від початку статевого життя, використання презервативів, збереження вірності партнеру - це основні способи уникнення вищеназваних проблем.
Ваше майбутнє, ваше життя і здоров'я залежить від вашої свідомої, відповідальної поведінки зараз.
Бажаю вам бути здоровими!
Учасники отримують стікери. Завдання: напишіть ваші враження від заняття; чи змінилась ваша думка про ранні статеві стосунки протягом заняття; яку інформацію з даної теми ви хотіли би отримати додатково.
Стікери складають в конверт. По бажанню учнів учитель зачитує отримані відповіді.
домашнє завдання
Робота в групах : «Аналізуємо вплив ЗМІ»
Об'єднайте учасників у чотири групи (за бажанням): фільми, реклама, музика, комп'ютерні ігри.
Запропонуйте упродовж кількох днів аналізувати все, що вони бачать або чують із цих засобів масової інформації.
До наступного заняття підготувати приклади фільмів (телепередач), рекламних роликів, музичних кліпів чи відеоігор, які пропагують спрощене уявлення про статеві стосунки; показують їх, як приємне і позбавлене ризику заняття для неодружених пар; створюють враження, що усі молоді люди займаються сексом; формують небезпечні гендерні стереотипи.