ПСИХОЛОГІЧНИЙ ДВОБІЙ,
або ПРОМЕНІ СОНЦЯ СЕРЕД ТЕМНОЇ НОЧІ
Тема. Змалювання революційної інтелігенції в оповіданні В.Винниченка «Промені сонця».
Мета: навчати та розвивати вміння учнів висловлювати оригінальні думки; формувати високі морально-етичні норми поведінки; виховувати в учнів почуття милосердя, співчуття, людинолюбства.
Тип уроку: урок літератури рідного краю.
Форма уроку: урок – психологічний двобій.
Обладнання, наочність: портрет В.Винниченка, літературознавчі та тлумачні словники, мультимедійне обладнання.
Форми, методи й прийоми роботи: «Ланцюжок», «Хто більше?», робота з епіграфом, «Розмова-тиша», «Услід за автором», «Запитання в подарунок».
Теорія літератури: хронотоп, кульмінація, какофонія, антипод, контраст, імпресіонізм.
Міжпредметні зв’язки: психологія (внутрішній світ людини), музичне мистецтво (музика П.Чайковського).
Епіграф:
Чи треба розуму, аби вбити людину?
В.Винниченко
Хід уроку
І. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ШКОЛЯРІВ
Забезпечення емоційної готовності до уроку.
(Прослуховування фонозапису музики П.Чайковського, дібраного до твору учнями).
ІІ. ЦІЛЕВИЗНАЧЕННЯ ТА ПЛАНУВАННЯ
-
Учні самостійно формують цілі уроку.
-
Колективне планування діяльності.
ІІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ РОЗУМОВОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ШКОЛЯРІВ
«Услід за автором».
-
Чи сподобався вам твір?
-
Які думки, почуття викликав?
-
Чим запам’яталися образи?
-
Які проблеми порушені у творі?
-
Схарактеризуйте риси індивідуального стилю письменника.
IV. СПРИЙМАННЯ ТА ЗАСВОЄННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ
Вступне слово вчителя.
На початку ХХ століття В Винниченко в українській літературі поступово й послідовно запроваджував нові теми, нові моделі сюжетотворення, яскраві образи, глобальні проблеми, пов’язані з усіма формами суспільної та індивідуальної свідомості.
У цьому ми переконаємося, розглянувши оповідання В.Винниченка «Промені сонця».
Система запитань та завдань.
-
Як зображений світ головного героя? (Через його формальну атрибуцію – належність до певної історичної доби та соціального оточення, а також через призму особистісного виміру).
-
Назвіть ситуації, що витворюють предметну реальність. (Сцена страти).
-
Чи є у творі портрет головного героя? (Ні. Він відсутній).
-
Чому? (Так підкреслюється неможливість словесно відтворити зовнішність особи, життя якої пов’язане із виконанням смертних вироків).
-
Чи схожий персонаж на інших людей? (Мабуть, на підсвідомому рівні – ні. Він – кат, тому не повинен мати впізнаваних рис).
-
Чим посилюється така описова невизначеність? (Лаконічними штрихами поведінкового втілення характерів).
-
Що відомо про особисте життя Сидоркевича? (Нічого, він асоціювався із військом).
-
Які згадки про нього є в оповіданні? Зачитайте з тексту. («завтра ходитиме, позіхатиме, гратиме у корнета Сіпайлова в карти», «він два рази був уже на вішанню, але не міг призвичаїтись», «всю минулу ніч пиячив, не спав, і голова йому була гаряча і хвора»).
-
Як В.Винниченко описує настрій свого головного героя? (Це був внутрішній дискомфорт. Автор тільки один раз зазначає: «Йому ставало млосно, коліна підгинались, і він міг би впасти, якби не одвертався»).
-
Чи є Сидоркевич причетним до вбивств? (Так).
-
Чи з власного бажання він це робив? (Ні).
-
Як живеться катові, що відчуває людина, яка виконує наказ стратити? (Його переслідували очі арештанта, Сидоркевич намагався супроводжувати конвой і бути подалі від шибениці. Він може навіть не бачити моменту страти).
-
Чи здатний уникнути погляду приреченого? (Ні. «Іноді очі його сковзали по Сидоркевичу і тому робилося від сього моторошно і ніяково»).
-
Що ви можете сказати про спосіб характеротворення головного героя? (Він відповідний до авторського стилю).
-
Що є основою сюжету оповідання В.Винниченка «Промінь сонця»? (Межова ситуація).
-
У чому її важливість? (Вона дозволяє оглянути душевні рухи та сплетіння свідомого та несвідомого у характері ката і жертви).
-
Що Сидоркевич обрав об’єктом власної візії? (Поведінку та психологічний стан одного з «вольних»).
-
Яка була поведінка арештанта? (Бажання жити, врятуватися, чинити супротив).
-
Як можна розцінити його агресивність? (Як вияв самозахисту).
-
На чому була зосереджена увага поручика? (На тому, «чому той високий так покірно йде»).
-
Чому він про це думав «недоступно»?
-
Яка основа домінує у творі? (Психологічна).
-
Що набуває значення тла? (Страта).
-
Що називається хронотопом?
Теорія літератури.
Хронотоп – (грец. chromos – час, topos - місце) – взаємозв’язок часових і просторових характеристик, зображених у художньому творі явищ.
-
Дослідіть хронотопи твору.
-
Що хронотопізується в оповіданні В.Винниченка? (Дорога та світанок).
-
Обґрунтуйте своє твердження.
Дорога – неоднорідна: пустирі, міські вулички, мости, гора, поле, кущі та дерева.
(Хронотоп світанку учні досліджують самостійно).
-
Чи можна стверджувати, що в оповіданні зображений психологічний двобій поручика Сидоркевича і «вольного»? (Так).
-
Здається, що присутній тільки один сюжетний елемент. Який? (Кульмінація).
Теорія літератури.
Кульмінація (від лат. culmen – вершина) – найвище напруження в розвитку сюжетної дії, коли художній конфлікт досягає найбільшої гостроти і відбувається злам, що готує розв’язку.
-
Що ще раз доводить оповідання В.Винниченка «Промені сонця»? (Що письменник визнає істинність і достовірність психіки лише ситуативно).
-
Створіть «ланцюжок» психологічних станів Сидоркевича.
Розмірковував про чекав якоїсь був насторожений,
дивну поведінку «вольного» несподіванки схвильований
-
Чи відбувся психологічний «вибух» з боку арештанта? (Ні).
-
Чим закінчилася ця сцена? (Спробою втечі «вольного»).
-
Чого чекали від арештованого ви?
-
А від Сидоркевича? Чому? (Роздуми учнів).
-
Як на спробу втечі відреагував поручик? (Сприйняв як виклик, хоча розумів, що це був інстинкт самозбереження).
-
Чи розумів він поведінку арештанта? (Так. Адже це природна реакція людини на усвідомлення власного кінця).
-
Як поручик зреагував? Що його зупинило від убивства? (Промінь сонця, який зявився серед хмар).
-
Зачитайте з тексту.
-
Чи здійснив Сидоркевич вирок? (Так).
-
Чим змінюється сповільнена дія? (Какафонією звуків, рухів, жестів).
Теорія літератури.
Какофонія – (гр. kakos – поганий і phone – звук, мова) – безладне, хаотично нагромадження звуків, різновид дисонансу, доведений до абсурду.
-
Наведіть приклади з тексту твору.
-
Чи відбувся психологічний двобій? (Так).
-
Хто з нього вийшов переможцем? (Ніхто).
-
Чому фінал твору викликає сумнів щодо психологічного переможця? (Поручик побачив в очах убитого жах, напруження і бажання йти вперед).
-
Яким ви «побачили», уявили Сидоркевича? (Блазнем над трагедією чужого життя).
-
Які риси характеру Сидоркевича домінують? (Психологічна роздвоєність, анти моральність).
-
Ким він є? (Катом, який будь-що намагається реабілітуватися за вчинок перед самим собою).
-
Ким, на вашу думку, страшніше бути: жертвою чи катом?
Робота з епіграфом.
-
Як ви зрозуміли слова В.Винниченка?
-
Ким є герої один для одного?
-
Чи однакові вони? (Ні, є антиподами).
Теорія літератури.
Антипод - (гр. antipodes – протилежний) – художній образ, який своїм змістом, поглядами, рисами характеру, моральними якостями тощо контрастний,, протилежний іншому.
-
Який художній засіб використовує В.Винниченко для зображення персонажів? (Контраст).
Теорія літератури.
Контраст – (фр. contraste - протилежність) – різко окреслена протилежність у чомусь: рисах характеру, властивостях предметів чи явищ.
-
Наведіть приклади з тексту. (Шибениця на тлі першого сонячного променя пробуджує непереможну волю до життя і змушує засудженого до страти протидіяти, боротися до останнього, навіть в умовах безнадії, за мить до смерті).
-
Який стиль переважає в оповіданні «Промені сонця»? (Імпресіоністичний).
Теорія літератури.
Імпресіонізм – напрям у мистецтві, який основним завданням вважав ушляхетнене, витончене відтворення особистісних вражень та спостережень, мінливих миттєвих відчуттів та переживань.
«Хто більше?».
-
Назвіть стильові ознаки В.Винниченка, які вам найбільше сподобалися.
Стильові ознаки В.Винниченка
-
Посилення художньо-виражальних можливостей слова, розгортання художньої дії через внутрішній світ персонажів, через саморозкриття душі ліричних героїв.
-
Інтенсивні пошуки у збагаченні художньої лексики.
-
Запровадження в літературну мову народної синоніміки і фразеології.
-
Використання найрізноманітніших шарів усного мовлення.
-
Широка палітра спостережень.
-
Мовне багатоманіття.
-
«Природні діалоги».
V. ПІДСУМОК УРОКУ
«Запитання в подарунок».
-
Сформулюйте щонайбільшу кількість запитань за темою уроку, потім обміняйтеся запитаннями й підготуйте на них відповіді.
Заключне слово вчителя.
За обсяжністю і розмаїттям тематики, проблематики, галереєю людських типів і характерів мала проза В.Винниченка не поступається найкращим зразкам європейської літератури, а психологічний аналіз представників різних соціальних груп, запропонований автором, є взірцем для сучасного українського письменства.
VI. РЕФЛЕКСІЯ
Бесіда.
-
Що нового для себе ви дізналися на уроці?
-
Чим збагатилися?
-
Чи задоволені результатами виконаної роботи?
«Розмова-тиша».
(Кожен учень пише на аркуші та передає сусідові).
Мої враження від уроку …
VII. ОЦІНЮВАННЯ
VIII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Обов’язкове:
-
Написати твір на одну з тем:
Суперечливий світ людських характерів і поведінки у творах В.Винниченка.
Промені сонця серед темної ночі.
-
Прочитати та підготувати до аналізу одне з оповідань В.Винниченка.
За бажанням:
-
Дослідити колоритність мовного малюнка В.Винниченка.
-
Написати дослідницьку роботу «Оповідання В.Винниченка «Промені сонця»: жанрово-композиційні особливості, компоненти змісту, форми».
ЛІТЕРАТУРА
-
Л.Мацевко. Психологія ката: моральний імператив. / Українська мова та література, число 1 (505), січень 2003. – С. 24-26.
-
Літературознавчий словник-довідник / За ред. Р.Т.Гром’яка, Ю.І.Коваліва, В.І.Теремка. – К.: ВЦ «Академія», 2007. – 752 с. (Nota bene).