Урок у форматі квесту. Мета уроку - узагальнити знання учнів про перелітних птахів та особливості їх поведінки навесні.
Формувати навички спілкування, здатність домовлятися та проявляти ініціативу, лідерські вміння, вміння працювати в команді.
Розвивати увагу, уяву, кмітливість, логічне мислення учнів.
Виховувати любов до природи, бережливе ставлення до навколишнього середовища.
Урок у форматі квесту
Тема: Птахи наші друзі
Мета: організація пізнавальної діяльності учнів
Завдання:
Обладнання: конверти із завданнями (відповідно до кольору команди), картки із зображенням птахів, пазли, загадки-підказки
Квест розрахований для учнів початкових класів
Місце проведення: приміщення школи.
Тривалість: 1година
Хід уроку
І. Вступна частина
Вчитель:
В чарівний день, весняну пору,
Коли струмочки дзюркотять,
Ти підніми голівку вгору —
Птахи із вирію летять.
Земля їх квітами стрічає,
Повсюди проліски цвітуть.
А в синім небі сонце грає
І вказує пташині путь.
2. Повідомлення теми уроку.
- Так, це весна. Усе оживає від зимової сплячки. З далеких країв повертаються наші пернаті друзі – пташки. Земля прикрашається, готується зустрічати їх. Тож сьогодні ми більше дізнаємося про життя птахів навесні.
Наш урок ми проведемо у формі гри-квесту.
К…/кмітливість/
В../винахідливість/
Е../ерудицію/
С../спритність/
Т../товариськість/
ІІ. Основна частина
3. Проведення жеребкування, поділ на команди за кольорами тощо.
Правила гри:
- А зараз кожна команда отримає загадки, відгадавши які, ви зможете знайти конверт із завданням і вирушити лабіринтом цікавої подорожі (доцільно розвести команди, пронумерувавши загадки).
Загадки-підказки місця розташування конверта із завданнями.
1. Йдіть до книжок балакучих,
Їх уночі безсоння мучить. ( бібліотека)
2. До школи прийшли, одяг на вішак здали. (роздягальня)
3. Всі документи вона знає, до директора відразу не пускає. (кабінет секретаря)
4. Разом стіл я і стілець. Хто вгадає – молодець. (Під партою в класі конверт із завданням).
5. Виходжу я відповідати, але не знаю, що писати. Тому поки порожня – наша шкільна ... ( за дошкою конверт із завданням)
6.
7.
Що є лише у птахів? (пір’я)
Лікарями лісу називають …( дятлів)
Великим «маестро» називають … ( солов’я)
Які птахи прилітають першими? (граки)
Пташенята якого птаха не знають своєї матері? (зозуля)
Який найбільший птах в Україні? (страус)
У назві якого осілого птаха читаємо число 40? (сорока)
Хто з перелітних птахів їсть волохату гусінь? (Зозуля)
Чи будують наші птахи гнізда в далеких країнах? (Ні)
Підпишіть назви зображених птахів
Довідка: жайворонок, соловей, лелека, журавель, трясогузка, ластівка, грак, шпак
Де багато пташок, там немає …
Зруйнуй гніздо пташине, не буде в тебе … .
Зозуля стала кувати … не бувати.
Скільки пташок – стільки й … .
Слова для довідки: родини, комашок, пісеньок, морозу.
Три клітинки вправо, одна вгору, дві вправо, шість вниз, дві вправо, одна вгору, чотири вправо, одна вниз, одна вправо, дві вниз, одна вправо, дві вниз, одна вправо, три вниз.
Одна вліво, одна вгору, одна вліво, одна вгору, три вліво, сім вниз, дві вліво, одна вгору, одна вправо, шість вгору, одна вліво, одна вгору, дві вліво, одна вгору, одна вліво, одна вгору, одна вліво, шість вгору, три вліво, одна вгору.
Вчитель: Навесні, здається, саме повітря співає, радіючи весні. Зяблик встигає за день заспівати 2500 пісень. І люди з давніх давен зустрічали весну весело і пишно: з піснями, танцями, іграми. Багато звичаїв і традицій зустрічі весни збереглися до нашого часу. Однією з них є пісня-гра «Повадився журавель». Пропоную відпочити і погратись.
/Діти стають у колу, водять хоровод і співають пісню. Дитина, наслідуючи журавля, ходить у середині кола на носках, високо піднімаючи прямі ноги.
На приспів «журавель» стоїть у колі, махає руками, як крилами, зупиняється і присідає, ніби їсть коноплі. Діти в колі зупиняються, тупають ногами, показують, який довгоносий і довгоногий журавель і як він поїдає коноплі (при цьому присідають).
ІІ куплет: діти підводяться, роблять кілька кроків до центра й на слово «ловлю» різко нахиляються, ніби ловлять, а «журавель», помахуючи крилами, «перелітає» з однієї частини кола в іншу.
На приспів вони повторюють ті самі дії, що й раніше.
ІІІ куплет: «журавель» літає в колі, а діти, стоячи на місці, приплескують і притупують.
Після закінчення пісні усі кажуть «киш», плещуть у долоні і злегка нахиляються до «журавля», ніби женуть його, і він вилітає з кола.
1. Повадився журавель, журавель
До бабиних конопель, конопель.
Приспів:
Сякий-такий журавель,
Сякий-такий довгоносий,
Сякий-такий довгоносий,
Сякий-такий виступає,
Конопельку все щипає.
2. Буде лихо журавлю, журавлю,
Коли його я зловлю, я зловлю.
Приспів:
3. Щоб ти більше не літав, не літав,
Конопельку не щипав, не щипав.
Відгадайте загадку і підрахуйте, скільки шкідників з’їдає цей птах за день.
Сіра пташка на лужку
Нам кує: «Ку-ку, ку-ку-ку».
Та погану звичку має –
Яйця в гнізда підкладає.
Ця матуся-вередуля називається … (зозуля)
З’їла за день: коників зелених ̶ 39, червів капустяних ̶ 43, личинок хруща ̶ 5, павуків ̶ 4, лялечок метеликів 3 і ще 18 молодих ящірок завдовжки від 7 до 20 см. (112)
ІІІ. Заключна частина
Вчитель: Птахи справжні друзі людини. Вони не тільки прикрашають ліси, парки, вони ще й справжні помічники людини. Знищуючи величезну кількість комах, птахи зберігають урожай ланів і садів, захищають від пошкоджень дерева. Та на превеликий жаль, птахи почувають себе серед людського суспільства не зовсім безпечно. Серед всієї фауни, яка занесена до Червоної Книги, птахів найбільше – 67. Щоб зберегти наших крилатих друзів, треба насамперед не знищувати їх самих, а також не чіпати їхні гнізда. Отож бережімо й захищаймо наших пернатих друзів і помічників!
Діти стають у коло, беруться за руки і передають «дружній потиск». Учитель тисне руку дитині, що стоїть праворуч, а вона має «передати» дружній потиск далі по колу. Коли «дружній потиск» повернеться до учителя від дитини, що стоїть ліворуч, він дякує дітям за роботу і пропонує поаплодувати самим собі.
Література та Інтернет-ресурси:
Іванова Д.В. «Чи знаєте ви птахів»// Всеосвіта
Нестандартні уроки в початковій школі/ упорядник О. Кондратюк. – К. : Ред. загальнопед. газ., 2005 р.
Н. Красоткіна, вірші https://krasotkina.com/
О. Чуєв. Квест. https://courses.ed-era.com/courses/course-v1:EdEra_Osvitoria_