Тема: Птахи восени
Мета: поглибити знання дітей про явища в живій природі; формувати в учнів уявлення про осінні явища в житті птахів, про перелітніх та осілих птахів; формувати уміння аналізувати, порівнювати, встановлювати причинно-наслідкові зв’язки між явищами природи, робити висновки, групувати птахів на осілі та перелітні; формувати потребу в пізнанні природи, проведення спостережень за птахами восени; розвивати кмітливість, спостережливість, мислення, виховувати бережне ставлення до природи, бажання робити добро.
Тип уроку: комбінований
Обладнання: « Перелітні та осілі птахи», діаграма Венна, картки з диференційованими завданнями відео
Хід уроку
-
Організація навчально-пізнавальної діяльності учнів на уроці
-Готуючись до уроку я приготувала незвичні подарунки. Ви не зможете забрати їх додому, комусь подарувати, але на душі у вас стане тепліше. Приготуйте долоньки для подарунків.
Я дарую вам щиру посмішку, я ділюся з вами своєю любов’ю і добротою, я бажаю вам здоров’я, миру і добра. Затисніть подаруночки у своїх кулачках. А для того, щоб у наших гостей теж був хороший настрій привітайтесь і поділіться своїми подарунками.
Пригадайте девіз нашого класу.
У нас немає я,
У нас немає ти.
Ми єдиний клас,
Ми одна сім’я.
-
Актуалізація опорних знань
-
Спостереження за змінами в неживій природі.
-
Погляньте у віконечко. Яка зараз пора року?
-
Який місяць?
-
Чому листопад так називають?
-
А як ще називають цей місяць? (Падолист, напівзимник, грудкотрус, ворота зими)
-
Синоптик уроку розкаже нам про погоду.
-
Нехай наш настрій на уроці буде таким ж сонячним та яскравим.
-
Складання інтелект-карти
-
Давайте коротко пригадаємо, що ми знаємо про природу і зрозуміємо, яку тему будемо вивчати на уроці.
-
Що таке природа?
-
Яких двох видів буває природа?
-
До неживої природи належить?
-
Які явища неживої природи ви знаєте?
-
Чи впливає нежива природа на живу?
-
Кого відносимо до живої природи?
-
За якими ознаками ми їх відносимо до живої природи?
-
На які групи поділяються рослини?
-
Що змінюється із приходом осені у житті рослин?
10) Які групи тварин ви знаєте?
11) Як звірі готуються до зими?
12) Що відбувається з комахами з приходом осені?
2.3. Оголошення теми уроку
- Сьогодні темою нашого уроку є «Птахи восени». Ми поведемо мову про те, як змінюється життя птахів восени, і чим можемо їм допомогти.
( Ментальна карта)
-
Вивчення нового матеріалу
-
Мотивація навчальної діяльності.
Легенда про вирій
Колись давно, коли птахи ще вміли говорити, трапилася ця історія.
Одного разу коли в ліс прийшов Холод і став лякати мешканців, що заморозить їх, зібрались птахи на раду. Сіли вони на кремезному дубі, що ріс над берегом, і заговорили. В озері плавали Лебеді. А вода була така холодна, що вони аж похворіли. Стали птахи скаржитись на Холод, що весь час дошкуляє їм, і на Голод, який сказав, що поморить їх незабаром.
-
Що його робити?- запитав Соловейко. – Я боюся, що помру.
-
Я вже хриплю, горло в мене болить, - підтримав його жайворонок, - а без пісні я жити не можу.
Сумно стало птахам, страшно. Лебідь аж заплакав:
-
Ой, мені теж страшно!
-
Треба вміти жити. Вчіться в мене. Я за себе не боюсь, - мовили Сорока. – Головне - ближче до людей перебратися. А там уже не пропаду: десь вкраду кусок хліба. Десь біля курей пшеницею поласую. Не біда!
Подивились на Сороку здивовані пташки.
-
Як це «вкрасти»? Як це «ближче до людей»? Ми любимо ліс і житимемо тільки тут.
Та ось підлетіла до них Зозуля і сміливо заявила:
-
Я чула, що є така країна пташина-Вирій. Там тепло. Тож, хто хоче, летимо! Ми, Зозулі, летимо першими.
Страшно пташкам залишати рідні місця, та робити нічого. Стали вони збиратись зграйками і готуватись до подорожі. Але не всі птахи повірили Зозулі. Вони придбали собі теплі шубки і полетіли за Сорокою.
Відтоді кожної осені птахи відлітають у Вирій. А найсміливіші залишаються зимувати в наших краях.
-
Як ви вважаєте, що страшніше для птахів: голод чи холод?
-
Займіть позицію.
-
Перегляд та обговорення відео «Перелітні та осілі птахи»
-
Зараз я пропоную переглянути відео про птахів і назвати, як називаються птахи, які відлітають у теплі краї, і як називають тих, хто залишається.
(Перегляд відео)
-
Тож, як називаються птахи, які відлітають у теплі краї? (Перелітні)
-
А як називаються ті, що залишаються у нас на зиму? (Зимуючі)
-
Робота з підручником
-
Ознайомлення з перелітними птахами (с. 72)
-
Тепер детальніше ознайомимося з перелітними птахами на с. 72 нашого підручника.
-
Які птахи перелітають першими? (Комахоїдні)
-
А пізніше? (Водоплавні)
-
Кого ви запам’ятали з перелітних птахів? (Ластівка, соловейко, зяблик, вивільга, дрізд, шпаки, гуска сіра, лебеді, крижні)
-
Розповідь вчителя. Цікаве про птахів
-
Бесіда з елементами розповіді з метою формування уявлень про осілих птахів
-
Розгляньмо в підручнику детальніше про осілих птахів.
-
Що їдять осілі птахи? (Плоди і насіння рослин, личинок комах)
-
Яких осілих птахів ви запам’ятали?
(Цікаве про птахів)
-
Фізкультхвилинка
Кожен ранок на галяві
Пташки роблять різні вправи:
Ось танцюють на морозі
Горобчики по дорозі.
Будем з ними танцювати
Гарний настрій піднімати.
І синички прилітають,
Дружно з нами присідають.
Швидше-швидше, цвінь-цвірінь,
Ти журбу свою покинь.
Завітали снігурі
Посідали у дворі,
Стали лапки зігрівати,
Їх по черзі підіймати.
А сорока-білобока летіла, летіла,
На дерево сіла тай заснула.
Ми не будем засинати
Йдемо далі працювати.
-
Узагальнення і систематизація знань, умінь та навичок
-
Гра «Птахи восени»
-
Приготуйте 2 цеглинки лего: червону і зелену. Коли я вам показуватиму осілого птаха то ви піднімаєте зелену цеглинку, а перелітного – червону.
-
Діаграма Венна «Перелітні та зимуючі птахи»
-
Ви вже знаєте, хто з птахів відноситься до осілих, хто - до перелітних.
Тепер визначимо, які ознаки у них спільні, які відмінні. А допоможе нам у цьому діаграма Венна.
Перелітні птахи Осілі птахи
-
відлітають у теплі краї - залишаються зимувати тут
-
комах, рослин - зерно, насіння, плоди
Спільне
-
відносяться до живої природи;
-
тіло вкрите пір’ям;
-
вміють літати;
-
висиджують малят з яєць
-
Інтерактивна технологія «Сенкан»
Птахи
Перелітні, осілі.
Літають, співають, пурхають.
Урізноманітнюють нашу природу.
Друзі.
-
Робота в зошиті
-
Робота в групах
І група – пташині приклади
Сорока + дятел = 11 (осілі)
Зозуля + ластівка = 14 (перелітні)
Снігур + омелюх = 12 (зимові гості)
ІІ група (картка з розповіддю)
ІІІ група – скласти пташку з геометричних фігур
ІV група – записати назви зображених птахів. Обвести перелітних.
-
Підсумок уроку
-
Наш урок добігає до завершення. І для самооцінювання я пропоную з наших портфоліо взяти паперових пташок. Які ми нещодавно виконували на трудовому навчанні і зачепити їх на шкалу самооцінювання.
-
Ми пам’ятаємо, що зелений на колір зачеплюють ті учні, яким все вдалося, які були активними та старанними. Жовтий колір сигналізує нам, що нам все вдалося, але з допомогою вчителя. Потрібно бути уважнішими. Оранжевий колір сигналізує, що нам поки що важко, не все вдається. Нам потрібна допомога і тоді все обов’язково вийде.