Дата: _________ 6 клас
Урок № ___
Тема: Раціональні числа.
Мета: узагальнити та систематизувати знання учнів про раціональні числа, додавання та віднімання раціональних чисел, формувати обчислювальні навички та навчити учнів застосовувати їх при розв’язуванні вправ з раціональними числами. Розвивати увагу, логічне мислення, цікавість. Виховувати культуру запису, мовлення.
Обладнання: картки із завданням, смайлики, ромашка із завданнями, комп’ютер, підручники,
Хід уроку
Епіграф
Усе впорядковується відповідно до чисел.
Піфагор
І. Організаційний момент
Добрий день.
Інтерактивна вправа « Килимок вражень» ( на дошці розміщені смайлики, учні ставлять магнітик на смайлик який відповідає настрою учня)
Чудовий Сердитий, Здивований Задоволений Є над чим
настрій сумний подумати
ІІ. Актуалізація опорних знань
2.1. Перевірка домашнього завдання (заданих за підручником)
_____________________________________________________________________
_____________________________________________________________________
2.2. Виконання вправ подібних до домашніх
Заповніть таблицю:
a |
3,9 |
8,3 |
–1,5 |
–5,8 |
3,7 |
–4,6 |
5,8 |
0 |
|
–2,5 |
b |
2,7 |
–5,1 |
4,8 |
–3,5 |
–1,9 |
–6,1 |
3,5 |
–4,4 |
5,4 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
–7,3 |
–1,3 |
Запропонувати самоперевірку за відповідями.
2.3. Вправа на розвиток критичного мислення «Алфавіт»
На задану букву підібрати слово з даної теми.
Р-раціональні, Ч-числа, Н-натуральні, Ц-цілі, Д-додатні, В-від’ємні, Н-нуль, М-модуль, М-мінус, П-плюс, К-координатна пряма, Д-дробові, Д-додавання, В-віднімання, П-порівняння.
ІІІ. Удосконалення умінь і навичок
3.1. Інтерактивна вправа « Ромашка»
Заздалегідь виготовлена ромашка, а на зворотному боці пелюсток записано запитання та завдання. Учні по черзі відривають пелюстки, читають запитання і дають відповідь.
Пелюстка жовта
Групування. З поданих чисел 5; - ; -61,48; 1; -203; 3,25; ; -41; 0; 531; ; -7 випишіть:
а)цілі, б) натуральні, в) додатні дробові, г)цілі від’ємні.
Пелюстка червона
Порівняння раціональних чисел
а) –130 і 45; б) – 5 і –4; в) –2,25 і – 2,1 г) – 0,745 і 0; д) 0 і 6,5
ж) 30 і -124; з) – 8 і –6; е) –3,25 і – 3,1 є) – 4,845 і 0; т) 0 і 91,25
Пелюстка синя
Додавання та віднімання раціональних чисел
1) -9+(-4) 2) -21-5 3) 14+(-6) 4) -13+11
5) -16+43 6) 15-(-7) 7) -22-(-4) 8) -8+(-3)
9) -17-3 10) 8+(-6) 11) -12+7 12) -24+65
13) 13-(-2) 14) -18-(-3) 15) 5-13
Пелюстка оранжева
Історична довідка «Як до нас прийшли раціональні числа?!»
Робота з кластером
Повідомлення учнів
1.Для математичних обчислень у давнину користувалися паличками. Паличками червоного кольору зображали додатні числа, чорного – від’ємні. В Індії від’ємні числа тлумачили як борг, а додатні - як майно. Багато математиків вважали відємні числа хибними числами, оскільки не могли збагнути існування чисел, які менші за «ніщо» тобто нуль. Лише починаючи з ХVІІІ ст. відємні числа почали використовувати як рівноправні з додатними числами.
2.Слово «модуль» - латинського походження: modulus – міра. Донедавна замість «модуль числа» говорили абсолютна величина. Так раніше називали «числа без знаків», протиставляючи їм так звані «відносні числа» - числа зі знаками. Зараз терміни «відносні числа» та «абсолютна величина числа» вважають застарілими і їх не використовують. Вважається, що даний термін вперше ввів у користування англійський математик і філософ Роджер Котс.
3.Найдавнішою математичною діяльністю була лічба. Число 0 не використовували. Стародавні греки й римляни про число нуль нічого не знали. У Китаї замість нуля залишали порожнє місце. Індіанці племені Майя першими використали спеціальний символ для позначення нуля. Нуль у Майя означав початок. Цифра нуль, якою ми зараз користуємось, прийшла до нас з Індії. Нуль записували кружечком. Індійські вчені зробили революцію в математиці, визначивши нуль не як відсутність числа, а як число. Перший запис з використанням нуля датується 876 роком.
Пелюстка фіолетова
Самостійна робота. Проводиться за допомогою гаджетів за посиланням https://naurok.com.ua/test/racionalni-chisla-786392.html
Фізкультвилинка
Пелюстка зелена
Розв’язування рівнянь
а) 5+х=-2 б) -3-х=1 в) 9+х=5 г) -5-х=2
Пелюстка біла
Робота з підручником. Розвязування задачі «Застосовуйте на практиці»
(Підручник Н.А.Тарасенкова, І.М.Богаторьова та ін с.212 № 1230)
Після засухи рівень води в озері знизився на 15,5 см. Внаслідок зливи рівень води піднявся на 34,7 см, після чого становив 697 см. Визначте рівень води в озері до засухи.
3.2. Рефлексія
Вправа на розвиток критичного мислення «Шість капелюхів»
Капелюшки приклеєні на дошці (лише верхній край), під капелюшком запитання чи завдання.
Назвіть число, Як побудувати Яких значень Які числа утворюють
яке є ні додатним, координатну може набувати множину
ні від’ємним. пряму? модуль числа? раціональних чисел?
Розкажіть правила Як додати два числа
порівняння з одинаковими знаками?
раціональних чисел Як додати два числа з різноми знаками?
ІV. Підсумок уроку
4.1. Інтерактивна вправа « Світлофор»
Учитель зачитує твердження. Учні відповідають за допомогою сигнальних кольорових карток:
зелений колір – правильно
жовтий – не знаю
червоний – не правильно
Визначте, чи є правильним твердження
1. Із двох чисел меншим є те, яке на координатній прямій розташоване ліворуч.
2. Із двох від’ємних чисел більшим є те, модуль якого більший.
3. Будь-яке додатне число є більшим від 0.
4. Будь-яке від’ємне число є меншим за 0.
5. Будь-яке від’ємне число є більшим від додатного.
6. Модуль числа це число додатне або нуль.
7. Результат -5+2 це число 3
8. Резкльтат -8-3 це число -11
9. Результат 6-12 це число 6
4.2. Оцінювання учнів
Оцінюється словесно робота класу на уроці. Учням виставляються оцінки у щоденник індивідуально (без оголошення на клас)
V. Домашнє завдання
Опрацювати § ______, розв’язати № __________________________
Додаткове завдання
Розв’яжіть рівняння з модулем:
а) ; б) .