Урок " Реалізм повісті І.Нечуя-Левицького «Кайдашева сім'я» . Актуальність проблеми батьків і дітей."

Про матеріал
урок-дослідження з української літератури в 10 класі за темою "Реалізм повісті І.Нечуя-Левицького «Кайдашева сім'я» . Актуальність проблеми батьків і дітей." Дослідження понять "реалізм" і "актуальність" на прикладі повісті І.Нечуя-Левицького «Кайдашева сім'я».
Перегляд файлу

Тема : Реалізм повісті І.Нечуя-Левицького «Кайдашева сім'я».  

Актуальність проблеми батьків і дітей.

 

Мета (формувати компетентності):

предметні: навички дослідницько-аналітичної роботи з текстом, культуру зв'язного усного мовлення;

ключові : -уміння вчитися: навички пізнавальної діяльності та критичного мислення ;

-комунікативну: спілкування в колективі та толерантне ставлення до думок і почуттів оточуючих;

-інформаційну: навички систематизування отриманої інформації та самостійного її здобуття, навички роботи з книгою;

-загальнокультурну: естетичний смак та зацікавленість читанням, світогляд.

Тип уроку: розвитку компетенностей

 Методи та прийоми : розповідь з елементами бесіди, асоціативний диктант, інтерактивні вправи «Прес», «Асоціативне гроно», «Мікрофон» , словникова робота, робота з текстом художнього твору, опора на життєвий досвід учнів, літературний диктант .

Форма проведення: урок-дослідження.

Основні терміни і поняття : реалізм, актуальність, проблема батьків і дітей.

Міжпредметні зв'язки : українська мова, географія, математика, зарубіжна література, мистецтво.

Наочність: малюнки учнів до  повісті І.Нечуя-Левицького «Кайдашева сім'я», картина «Українська ніч» А. Куїнджі, картина Леонардо да Вінчі «Джоконда» , ілюстрації до роману «Дон Кіхот» Мігеля де Сервантеса Сааведра, до трагедії Вільяма Шекспіра «Ромео і Джульєтта» , запис «Appasionata» Л. ван Бетховена .

Технічні засоби: мультимедіасистема.

 

Структура уроку

І . Організаційний момент .

ІІ. Актуалізація опорних знань.

ІІІ. Мотивація і цілевизначення навчальної діяльності . Оголошення теми і мети уроку .

IV.  Сприйняття і засвоєння навчального матеріалу.

V. Закріплення здобутих знань.

VІ. Підсумок уроку. Рефлексія.

VІІ. Домашнє завдання.

Хід уроку

І . Організаційний момент .

ІІ. Актуалізація опорних знань.

Асоціативний диктант.

Стеблів, «Дві московки», Дегтярівська богадільня, картина «Українська ніч» А. Куїнджі, «Appasionata» Л. ван Бетховена, священик, викладач .

Літературний диктант .

За жанром «Кайдашева сім'я» - …

І.Нечуй-Левицький у «Кайдашевій сім'ї» основну увагу зосереджує на …

В українській культурі символом родинних чвар, сварливості завдяки твору І. нечуя-Левицького є…

Омелько Кайдаш мав професію …

Своє втілення у повісті І. Нечуя-Левицького «Кайдашева сім'я» знайшли особливості такого літературного напряму, як …

Глава родини Кайдашів …

У творі І.Нечуй-Левицький використав такі засоби комічного …

Заробляв гроші в сім'ї 

«Кайдашеву сім'ю»  І. Нечуя-Левицького називають повістю-хронікою тому, що …

 

ІІІ. Мотивація і цілевизначення навчальної діяльності . Оголошення теми і мети уроку .

Слово викладача . Чи любите ви приємні несподіванки? Які? (Відповіді учнів).Сьогодні я пропоную вам провести цікаве дослідження … понять реалізм і актуальність. А зробимо ми це на прикладі повісті І.Нечуя-Левицького «Кайдашева сім'я». Тож, тема нашого уроку «Реалізм повісті І.Нечуя-Левицького «Кайдашева сім'я».   Актуальність проблеми батьків і дітей.». І працювати ми  з вами будемо за наступним планом :

План уроку .

  1. «Кайдашева сім'я» І. Нечуя-Левицького – один із найпопулярніших творів української класичної літератури .
  2. Реалізм — мистецький напрям XIX століття. Його прикмети в повісті І.Нечуя-Левицького .
  3. Актуальність проблеми батьків і дітей.
  4. Секрети популярності повісті «Кайдашева сім'я» І. Нечуя-Левицького .

Сподіваюсь,  ви отримаєте не тільки  приємні враження від нашої спільної роботи, але і корисні поради , які стануть у пригоді у вашому особистому житті.

Тож, за справу .

IV.  Сприйняття і засвоєння навчального матеріалу.

Слово викладача. «Кайдашева сім'я» І. Нечуя-Левицького – один із найпопулярніших творів української класичної літератури. Секрет цієї популярності, на мій погляд , полягає ,найперше, у художній майстерності автора. А , по-друге,- у його реалістичності .Більше ніж століття віддаляє нас від часу написання повісті «Кайдашева сім'я», але письменник настільки правдиво зобразив буденне сімейне життя Кайдашів, реально змалював характери своїх героїв, що їхні вчинки  і поведінка хвилюють нас і сьогодні.

Словникова робота . (Теоретичні матеріали надаються кожному учневі)

Завдання : Використовуючи наданий теоретичний матеріал, випишіть в зошити визначення поняття «реалізм» і його ознаки .

Реалізм — мистецький напрям XIX століття, що зображував типові характери в типових обставинах, прагнучи до глибокого й панорамного змалювання життя в його закономірностях і суперечностях. Його основні ознаки:             

  •                  соціальна зумовленість характеру людини, змалювання згубного впливу антигуманного світу на вчинки і долю героїв;
  •                  історизм у відтворенні явищ дійсності (бачення історичної перспективи, взаємодія минулого, теперішнього і майбутнього);
  •                  психологізм - відтворення внутрішнього світу героїв; гуманізм — співчуття і протест проти всіх форм соціального і духовного поневолення людини.

Інтерактивна вправа «Прес» (позиція-обгрунтування-приклад-висновки)

Які прикмети реалізму, на вашу думку, знайшли своє втілення у повісті  І. Нечуя-Левицького «Кайдашева сім'я»? (Відповіді учнів)

Розповідь з елементами бесіди .

Слово викладача. Повість  І. Нечуя-Левицького «Кайдашева сім'я» є глибоко реалістичним твором тому, що на прикладі родини Кайдашів, типової для українського суспільства ХІХ століття, письменник показав руйнування традиційних підвалин життя українського селянства, моральний занепад і духовну деградацію поневоленого народу .

Отже, першу частину нашого з вами дослідження ми завершили, а зараз я попрошу пояснити як ви розумієте слово АКТУАЛЬНИЙ?(очікувані відповіді учнів: чимось цікавий комусь, популярний, потрібний для отримання досвіду всупереч змінам часу, традицій, поглядів)

Дякую всім вам за пояснення, думка кожного з вас є індивідуальною і саме тим вона цінна . А от одним із визначальних чинників , завдяки яким вимірюється цінність мистецького твору, є його актуальність .Так , наприклад, у далекому 1503 році Леонардо да Вінчі на своїй картині «Джоконда» зобразив , здавалося б, звичайну жіночу посмішку. Пройшло більш як півтисячі років, але і сьогодні, цей мистецький твір  викликає у нас не просто замилування, а і зацікавленість , бажання розгадати таємницю Мони Лізи .

 Плине час, але і сьогодні поміж нас є люди, схожі на Дона Кіхота  із романа іспанського письменника Мігеля де Сервантеса Сааведра. І навіть через 400 років вони , маючи дуже високі моральні принципи і багату уяву, спочатку борються із повітряними млинами, а потім зрікаються своїх ілюзій і все ж таки  повертаються до нормального життя.

 Історія трагічного кохання Ромео і Джульєтти з однойменної трагедії Вільяма Шекспіра, як і раніше, у викликає великий інтерес у читачів, змушуючи їх замислюватись над питанням :чи можливе велике і справжнє кохання в юному віці?

Як бачите , протягом багатьох століть ,скільки існує мистецтво , письменники, поети, митці знаходили і порушували у своїй творчості безліч актуальних проблем. Ми ж з вами поговоримо конкретно лише про одну із декількох проблем, порушених І. Нечуєм-Левицьким у повісті «Кайдашева сім'я» і спробуємо довести її актуальність у сучасному світі , виконавши всі разом наступні завдання .

Інтерактивна гра «Асоціативне гроно».

Слово викладача. У назві повісті І. Нечуя-Левицького «Кайдашева сім'я» ключовим є  слово? ….. правильно, СІМ'Я . Які асоціації воно у вас викликає?( очікувані відповіді учнів: кохання, батьки, діти, відповідальність ,не завжди радість, іноді проблеми) .

 Отже, як ви самі із власного досвіду зазначили, в родинах, сім'ях іноді виникають проблеми, як от між батьками і дітьми. Чи стала виключенням з цього проблемного кола родина Кайдашів? (Ні )

Робота з текстом . Бесіда.

  • Назвіть головних героїв повісті .
  • Наведіть приклади із тексту повісті, які демонструють складність стосунків між батьками і дітьми в цьому творі.
  • Що спричиняло таку кількість сварок у цій родині? (соціальні умови, руйнування сімейних традицій, духовна роз'єднаність в родині)
  • Як ви вважаєте, чи різняться Кайдашева сім'я- типова українська сім'я ХІХ століття- і сучасні сім'ї?
  • Чого повчає нас ця повість? (людина, незважаючи  на соціальні умови, повинна розуміти оточуючих, не бути егоїстом ;завжди і за будь-яких обставин необхідно цінувати родинні стосунки, підтримувати одне одного)

V. Закріплення здобутих знань.

Прийом «Незакінчене речення».

Завдання :продовжити речення і зафіксувати в зошиті як висновок.

  • Повість  І. Нечуя-Левицького «Кайдашева сім'я» є реалістичним твором тому, що …
  • Актуальна проблема батьків і дітей у повісті розкрита через …
  • Секрети популярності повісті «Кайдашева сім'я» І. Нечуя-Левицького полягають у ….
  • На мою думку, повість «Кайдашева сім'я» І. Нечуя-Левицького є одним із найпопулярніших творів української класичної літератури саме завдяки  ____________ і ______________ .

VІ. Підсумок уроку. Рефлексія.

Інтерактивна вправа «Мікрофон».

  • Згадавши сцени із життя Кайдашевої сім'ї, яких емоцій відчули більше, позитивних чи негативних? Яких ?Чому?
  • Чи примусила вас замислитись історія Кайдашевої сім'ї ? Над чим?

Заключне слово викладача. Підбиваючи підсумки, хочу зазначити, що завдяки вашій активній роботі , ми з успіхом і всі разом виконали завдання нашого уроку-дослідження , з'ясувавши у чому полягає реалізм повісті І.Нечуя-Левицького «Кайдашева сім'я» та довівши актуальність проблеми батьків і дітей на прикладі цього твору .Тож , давайте, також разом проведемо і оцінювання нашої з вами роботи .

Оцінювання. «Діагностична роза» ( намалювати «розу вітрів», оцінивши відповіді на питання від 1 до 4 балів та позначивши їх на графіку)

  • Чи тема була цікава?
  • Чи будуть потрібні знання з цієї теми в житті?
  • Чи дізналися щось нове?
  • Хотілося б дізнатися з цієї теми більше?

VІІ. Домашнє завдання.

1. Підручник «Українська література», 10 клас, О. Авраменко, В. Паха-ренко , С. 42

2. Прочитайте поради психологів щодо уникнення конфліктів і додайте до них власні. Ви конфліктна людина чи ні?

Як уникати конфліктів

  1. Не згадуйте старі образи. їх час уже пішов. Якщо Ви не знайшли в собі сил обговорити їх відразу, то зараз це вже недоречно. Забудьте про них! Концентруйся на сьогоденні.
  2. Не викликайте в іншому відчуття провини. Звинувачуючи інших. Ви підірвете в них упевненість у в собі, але ні на крок не наблизитеся до вирішення конфлікту. Це звичайна маніпуляція!
  3. Не робіть те, за що потім буде соромно. Коли охоплює гнів, образ­ливі слова так і крутяться на язику. І краще його прикусити.
  4. Не сперечайтеся заради суперечки. Завжди пам'ятайте про свою мету: чого Ви, власне, хочете?
  5. Не виносьте конфлікт на люди. Усе, що відбувається в родині, між друзями чи коханими, стосується тільки їх.

 

 

 

1

 

docx
Додано
20 квітня 2020
Переглядів
7895
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку