Тема : Реалізм повісті І.Нечуя-Левицького «Кайдашева сім'я».
Актуальність проблеми батьків і дітей.
Мета (формувати компетентності):
предметні: навички дослідницько-аналітичної роботи з текстом, культуру зв'язного усного мовлення;
ключові : -уміння вчитися: навички пізнавальної діяльності та критичного мислення ;
-комунікативну: спілкування в колективі та толерантне ставлення до думок і почуттів оточуючих;
-інформаційну: навички систематизування отриманої інформації та самостійного її здобуття, навички роботи з книгою;
-загальнокультурну: естетичний смак та зацікавленість читанням, світогляд.
Тип уроку: розвитку компетенностей
Методи та прийоми : розповідь з елементами бесіди, асоціативний диктант, інтерактивні вправи «Прес», «Асоціативне гроно», «Мікрофон» , словникова робота, робота з текстом художнього твору, опора на життєвий досвід учнів, літературний диктант .
Форма проведення: урок-дослідження.
Основні терміни і поняття : реалізм, актуальність, проблема батьків і дітей.
Міжпредметні зв'язки : українська мова, географія, математика, зарубіжна література, мистецтво.
Наочність: малюнки учнів до повісті І.Нечуя-Левицького «Кайдашева сім'я», картина «Українська ніч» А. Куїнджі, картина Леонардо да Вінчі «Джоконда» , ілюстрації до роману «Дон Кіхот» Мігеля де Сервантеса Сааведра, до трагедії Вільяма Шекспіра «Ромео і Джульєтта» , запис «Appasionata» Л. ван Бетховена .
Технічні засоби: мультимедіасистема.
Структура уроку
І . Організаційний момент .
ІІ. Актуалізація опорних знань.
ІІІ. Мотивація і цілевизначення навчальної діяльності . Оголошення теми і мети уроку .
IV. Сприйняття і засвоєння навчального матеріалу.
V. Закріплення здобутих знань.
VІ. Підсумок уроку. Рефлексія.
VІІ. Домашнє завдання.
Хід уроку
І . Організаційний момент .
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Асоціативний диктант.
Стеблів, «Дві московки», Дегтярівська богадільня, картина «Українська ніч» А. Куїнджі, «Appasionata» Л. ван Бетховена, священик, викладач .
Літературний диктант .
За жанром «Кайдашева сім'я» - …
І.Нечуй-Левицький у «Кайдашевій сім'ї» основну увагу зосереджує на …
В українській культурі символом родинних чвар, сварливості завдяки твору І. нечуя-Левицького є…
Омелько Кайдаш мав професію …
Своє втілення у повісті І. Нечуя-Левицького «Кайдашева сім'я» знайшли особливості такого літературного напряму, як …
Глава родини Кайдашів …
У творі І.Нечуй-Левицький використав такі засоби комічного …
Заробляв гроші в сім'ї …
«Кайдашеву сім'ю» І. Нечуя-Левицького називають повістю-хронікою тому, що …
ІІІ. Мотивація і цілевизначення навчальної діяльності . Оголошення теми і мети уроку .
Слово викладача . Чи любите ви приємні несподіванки? Які? (Відповіді учнів).Сьогодні я пропоную вам провести цікаве дослідження … понять реалізм і актуальність. А зробимо ми це на прикладі повісті І.Нечуя-Левицького «Кайдашева сім'я». Тож, тема нашого уроку «Реалізм повісті І.Нечуя-Левицького «Кайдашева сім'я». Актуальність проблеми батьків і дітей.». І працювати ми з вами будемо за наступним планом :
План уроку .
Сподіваюсь, ви отримаєте не тільки приємні враження від нашої спільної роботи, але і корисні поради , які стануть у пригоді у вашому особистому житті.
Тож, за справу .
IV. Сприйняття і засвоєння навчального матеріалу.
Слово викладача. «Кайдашева сім'я» І. Нечуя-Левицького – один із найпопулярніших творів української класичної літератури. Секрет цієї популярності, на мій погляд , полягає ,найперше, у художній майстерності автора. А , по-друге,- у його реалістичності .Більше ніж століття віддаляє нас від часу написання повісті «Кайдашева сім'я», але письменник настільки правдиво зобразив буденне сімейне життя Кайдашів, реально змалював характери своїх героїв, що їхні вчинки і поведінка хвилюють нас і сьогодні.
Словникова робота . (Теоретичні матеріали надаються кожному учневі)
Завдання : Використовуючи наданий теоретичний матеріал, випишіть в зошити визначення поняття «реалізм» і його ознаки .
Реалізм — мистецький напрям XIX століття, що зображував типові характери в типових обставинах, прагнучи до глибокого й панорамного змалювання життя в його закономірностях і суперечностях. Його основні ознаки:
Інтерактивна вправа «Прес» (позиція-обгрунтування-приклад-висновки)
Які прикмети реалізму, на вашу думку, знайшли своє втілення у повісті І. Нечуя-Левицького «Кайдашева сім'я»? (Відповіді учнів)
Розповідь з елементами бесіди .
Слово викладача. Повість І. Нечуя-Левицького «Кайдашева сім'я» є глибоко реалістичним твором тому, що на прикладі родини Кайдашів, типової для українського суспільства ХІХ століття, письменник показав руйнування традиційних підвалин життя українського селянства, моральний занепад і духовну деградацію поневоленого народу .
Отже, першу частину нашого з вами дослідження ми завершили, а зараз я попрошу пояснити як ви розумієте слово АКТУАЛЬНИЙ?(очікувані відповіді учнів: чимось цікавий комусь, популярний, потрібний для отримання досвіду всупереч змінам часу, традицій, поглядів)
Дякую всім вам за пояснення, думка кожного з вас є індивідуальною і саме тим вона цінна . А от одним із визначальних чинників , завдяки яким вимірюється цінність мистецького твору, є його актуальність .Так , наприклад, у далекому 1503 році Леонардо да Вінчі на своїй картині «Джоконда» зобразив , здавалося б, звичайну жіночу посмішку. Пройшло більш як півтисячі років, але і сьогодні, цей мистецький твір викликає у нас не просто замилування, а і зацікавленість , бажання розгадати таємницю Мони Лізи .
Плине час, але і сьогодні поміж нас є люди, схожі на Дона Кіхота із романа іспанського письменника Мігеля де Сервантеса Сааведра. І навіть через 400 років вони , маючи дуже високі моральні принципи і багату уяву, спочатку борються із повітряними млинами, а потім зрікаються своїх ілюзій і все ж таки повертаються до нормального життя.
Історія трагічного кохання Ромео і Джульєтти з однойменної трагедії Вільяма Шекспіра, як і раніше, у викликає великий інтерес у читачів, змушуючи їх замислюватись над питанням :чи можливе велике і справжнє кохання в юному віці?
Як бачите , протягом багатьох століть ,скільки існує мистецтво , письменники, поети, митці знаходили і порушували у своїй творчості безліч актуальних проблем. Ми ж з вами поговоримо конкретно лише про одну із декількох проблем, порушених І. Нечуєм-Левицьким у повісті «Кайдашева сім'я» і спробуємо довести її актуальність у сучасному світі , виконавши всі разом наступні завдання .
Інтерактивна гра «Асоціативне гроно».
Слово викладача. У назві повісті І. Нечуя-Левицького «Кайдашева сім'я» ключовим є слово? ….. правильно, СІМ'Я . Які асоціації воно у вас викликає?( очікувані відповіді учнів: кохання, батьки, діти, відповідальність ,не завжди радість, іноді проблеми) .
Отже, як ви самі із власного досвіду зазначили, в родинах, сім'ях іноді виникають проблеми, як от між батьками і дітьми. Чи стала виключенням з цього проблемного кола родина Кайдашів? (Ні )
Робота з текстом . Бесіда.
V. Закріплення здобутих знань.
Прийом «Незакінчене речення».
Завдання :продовжити речення і зафіксувати в зошиті як висновок.
VІ. Підсумок уроку. Рефлексія.
Інтерактивна вправа «Мікрофон».
Заключне слово викладача. Підбиваючи підсумки, хочу зазначити, що завдяки вашій активній роботі , ми з успіхом і всі разом виконали завдання нашого уроку-дослідження , з'ясувавши у чому полягає реалізм повісті І.Нечуя-Левицького «Кайдашева сім'я» та довівши актуальність проблеми батьків і дітей на прикладі цього твору .Тож , давайте, також разом проведемо і оцінювання нашої з вами роботи .
Оцінювання. «Діагностична роза» ( намалювати «розу вітрів», оцінивши відповіді на питання від 1 до 4 балів та позначивши їх на графіку)
VІІ. Домашнє завдання.
1. Підручник «Українська література», 10 клас, О. Авраменко, В. Паха-ренко , С. 42
2. Прочитайте поради психологів щодо уникнення конфліктів і додайте до них власні. Ви конфліктна людина чи ні?
Як уникати конфліктів
1