Урок "Реальні вчинки головних героїв повісті "Чарівні окуляри""

Про матеріал
Продовжити знайомство учнів з героями повісті-казки «Чарівні окуляри»; удосконалювати вміння учнів аналізувати вчинки та характери персонажів; вичерпно відповідати на запитання за змістом прочитаного тексту; розвивати культуру зв’язного мовлення, логічне мислення, увагу, пам’ять; збагачувати словниковий запас учнів; формувати світогляд; виховувати почуття поваги, пошани до різних видів мистецтва, зокрема до книги.
Перегляд файлу

Жеребілова Руслана Володимирівна, учитель української мови та

літератури

Іллінівського опорного закладу загальної середньої освіти з поглибленим вивченням іноземних мов Іллінівської сільської ради Краматорського району Донецької

області Урок української літератури для 5 класу

Модельна навчальна програма «Українська література 5-6 класи» (авторський колектив: Т. О. Яценко, Т. Б. Качак, В. В. Кизилова, В. І. Пахаренко, С. О. Дячок, Л. М. Овдійчук, О. А. Слижук, В. М. Макаренко, І. А. Тригуб) для закладів загальної середньої освіти (наказ МОН №795 від 12.07.2021))

О. Калинич. Українська література: підручник для 5 класу закладів загальної середньої освіти. – Тернопіль. – «Астон». – 2022. — 294 с.: іл.

Тема: Реальні вчинки головних героїв повісті-казки «Чарівні окуляри» на шляху дорослішання.  

Мета: продовжити знайомство учнів з героями повісті-казки «Чарівні окуляри»; удосконалювати вміння учнів аналізувати вчинки та характери персонажів; вичерпно відповідати на запитання за змістом прочитаного тексту; розвивати культуру зв’язного мовлення, логічне мислення, увагу, пам’ять; збагачувати словниковий запас учнів; формувати світогляд; виховувати почуття поваги, пошани до різних видів мистецтва, зокрема до книги.

Очікувані результати: учень/учениця формулює тему та основну думку твору; визначає спільні та різні елементи і форми подібних за певними структурними ознаками текстів; характеризує емоційний стан літературних персонажів, їх поведінку та вчинки, виявляючи толерантність; проводить паралелі між образами і ситуаціями, зображеними в тексті, і власним життєвим досвідом; аргументує власну оцінку прочитаного тексту, наводячи доречні цитати.

Положення НУШ, на яких ґрунтується діяльність: вияв та розвиток творчих здібностей учнів, отримання досвіду взаємодії з іншими учнями, партнерство.

Компетентності: розвивати мовну та соціальну компетентності.

Наскрізна змістова лінія: громадянська відповідальність

Обладнання: вікторина, руханка, діаграма Венна, підручник.

Хід уроку

І. Організаційний момент 1. Аутотренінг

Я пригоди люблю, бо цей світ ще не вивчений, І читаю багато, щоб стати Всезнайком.

Одягну окуляри, чарівні, позичені,

І рушаю у Всесвіт за нашим Нестайком.

Чому «нашим»? Бо він же зі сміху весь, чули ви?

І радіє так щиро, як ми, п’ятикласники.

А від реготу в класі - неначе у вулику!

-   Що це значить?

-   Читаємо твори Нестайка ми (Табачук Л.С.).

ІІ. Актуалізація опорних знань 1.Перевірка домашнього завдання

Вікторина

1.                 Яким комп’ютерним іграм віддавав перевагу Їжачок?

а) історичним;

б) стрілялкам;

в) іграм за фільмами жахів.

2.                 Ромка Черняк найбільше любив фільми:

а) про тварин;

б) американські бойовики;

в) казки.

3.                 Як Їжачкові вдалося потрапити в Телебабанію Заекранію?

а) його затягнула туди Телебаба Яга;

б) хлопчик використав летючий корабель;

в) за допомогою чарівних окулярів та уяви.

4.                 Якого чарівного героя уявив Вася, щоб врятувати з Телебабанії друга? а) лева;

б) рекетигра;

в) мавпиозі.

5.                 Після того, як Телебаба Яга прочитала книжку, вона:

а) перейшла на пізнавальні передачі;

б) стала показувати більше бойовиків;

в) додала до програми передач казки.

6.                 Після пригод в Телебабанії Заекранії Ромка Черняк:

а) почав ще більше дивитися бойовики;

б) припинив зовсім дивитися телевізор;

в) почав потроху читати. ІІІ. Повідомлення теми уроку.

Реальні вчинки головних героїв повісті-казки «Чарівні окуляри» на шляху дорослішання.

1.Проблемні запитання - Чи можна судити про людину по її вчинках?

- Як ви думаєте, цей твір про реальні події чи фантастичні? (На початку року ми вчили, що таке реальне, а що таке фантастичне. Пригадаймо. Фантастичне — те, чого немає насправді, у реальності; щось вигадане, витворене уявою, фантазуванням людини. Реальне – те, що існує в об’єктивній дійсності).

2.Теоретичний матеріал

Дайте відповіді на питання та заповніть таблицю. 

1.     Поясніть, що таке «епос». Вкажіть, які основні риси є характерними для епосу.

2.     Що таке «жанр»? Наведіть приклади різних літературних жанрів (наприклад, казка, вірш, роман) та поясніть, у чому їхня основна специфіка.

3.     Опиши, що таке «повість-казка». Які основні риси характеризують цей жанр?

4.     Прочитайте або послухайте подану повість-казку та виділіть основну мораль або вчення, яке автор намагався вкласти в цей твір.

5.     Поясніть, що таке «тема» в літературному творі. Наведіть приклади тем (наприклад, дружба, справедливість, подорож), які можуть бути центральними для різних творів.

6.     Що таке «ідея твору»? Чому важливо розрізняти тему та ідею?

1. Вид літератури виучуваного твору –…(епос).

2.Жанр –…(повість-казка).

3.Повість-казка – це…(великий епічний твір про фантастичну подію з казковими персонажами).

4.Тема повісті-казки…(розповідь про фантастичні пригоди сучасних школярів на шляху дорослішання).

5.Ідея твору –…(відповідальність за свої вчинки, уміння долати перешкоди на шляху до мети).

3. Фізкультхвилинка. 

Руханка https://www.youtube.com/watch?v=3sg5oJQmlBY

ІV. Основна частина

Завдання: доведіть, що Вася та Ромка – справжні друзі, визначте спільні риси їхньої вдачі.

1.Діаграма Венна 

image

2.     Робота з підручником «Українська література» О. Калинич, с.246-252.

Прочитай розділ 9, дай відповіді на питання на сторінці 252.

3.     Бесіда за прочитаним матеріалом:          Коли відбуваються події?

      Що хотів отримати від хлопців Алік Мармиза?

      Чи сильним насправді був Альберт? Наведи два аргументи на користь своєї думки.

       Хто почав заступатися за дітей?

      З якої країни Козачок Гулька?

      Скільки йому років?

      З якого він роду?

       Як виглядав Козачок Гулька? (знайди і прочитай його опис).

4.     Гра «Відгадай героя». Учитель зачитує цитатні характеристики образів героїв, а діти мають відгадати, про кого йдеться.

-«…в класі всі називають мене Рудий Африканський Їжачок. Або Африканець. Або Рудий Їжачок. Або просто Їжачок…» (Вася Богданець); -«… Який він був меткий, спритний, дужий!.. І удачливий!.. Як він на ковзанах, на роликах катався!.. Як він у футбол грав!..» (Ромка Черняк);

-«…була першою красунею у нашому класі. Струнка, голубоока, чорноброва… Горда і неприступна…» (Рита Скрипаль);

-«…У неї дві пари окулярів. Коли вона дивиться на клас, вишукуючи, кого б викликати, на носі в неї одні окуляри. Коли ж вона вичитує з підручника задачу або коли ставить у журнал погану оцінку, то надягає інші…» (Юлія Юхимівна); 

-«…Він нещодавно оселився у сусідньому будинку — переїхав з Подолу — і вважав себе крутим подільським хуліганом. Він почав козакувати над усіма сусідськими пацанами, меншими від себе. Вимагав гроші і, в разі відмови, бив страшенно болючі «шалабани», тобто щиглі — руки в нього були здоровенницькі…» (Альберт Біляков). V. Узагальнення вивченого

1.Інтерактивна вправа «Коло думок»

      Якими були більшою мірою вчинки хлопців? Їх можна назвати позитивними чи негативними?

Хто, на вашу думку, був більш розсудливим у вчинках: головний герой твору Вася чи його друг Ромка?

Виділіть основні риси характеру хлопців.  

На кого з персонажів ви схожі характером? Обґрунтуйте свою думку.

Зло чи добро перемагає у творі? Чому?

Чи вчаться головні герої на своїх помилках? Наведіть приклад із твору.

Чи можна кепкувати з інших?

Кого з героїв твору ви обрали б собі у друзі?

У творі багато фантастичного. Як ви вважаєте, для чого автор додав у твір

фантастичні події?

      Чи можемо ми припустити, що всі фантастичні події – це лише уява хлопців?

VІ. Підсумок Рефлексія 

Вправа «Творча майстерня»  

- Уявіть, що вам випала можливість скористатися чарівними окулярами.

Розкажіть, як би ви їх використали.

image 

VІІ. Домашнє завдання

Одне обов’язкове завдання на вибір:

1.   Скласти продовження пригод Васі та Роми.

2.   Написати лист героєві твору, який тобі найбільше сподобався. Що ти йому порадиш, побажаєш?

3.   Намалювати ілюстрацію до твору (за бажанням).

pdf
Додано
21 лютого
Переглядів
1972
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку