Урок "Речення. Головні члени речення"

Про матеріал
Урок має на меті закріпити знання учнів про речення, вміння визначати в реченнях головні члени речення. Розвивати: творчі вміння самостійно розв’язувати нові пізнавальні завдання; удосконалювати мисленнєві дії аналізувати, порівнювати, систематизувати й узагальнювати матеріал; спостережливість, уважність, кмітливість.
Перегляд файлу

Урок української мови в 7 класі «Речення. Головні члени речення.»

 

Тема:   Речення. Головні члени речення.                          

Мета:  Закріпити  знання учнів про речення,  вміння визначати в реченнях головні члени речення. Розвивати:  творчі вміння самостійно розв’язувати нові пізнавальні завдання; удосконалювати мисленнєві дії аналізувати, порівнювати, систематизувати й узагальнювати матеріал; спостережливість, уважність, кмітливість. Виховувати любов до рідної природи, її краси, бережливе ставлення до неї, самостійність, справедливість, доброзичливість, гуманність, старанність, наполегливість, бажання творчо працювати.

Тип уроку: урок осмислення знань, умінь і навичок.

 

                                                   Хід уроку.

І. Загальнокорекційний етап.

1. Організована підготовка учнів до праці. (перекличка чергового, привітання)

2. Нервово-психологічна підготовка учнів до уроку.

Щедра осінь знов до нас прийшла.

Багаті людям врожаї принесла.

Фрукти людям дарувала,

Листям різнобарвним землю укривала.

ІІ. Основний етап.

  1.        Повідомлення теми, мети і завдань уроку.
  2.        Нервово-психологічна підготовка учнів до уроку.

 Що за дивнії два слова – всього речення основа?

 Перше того називає, хто чи що в нім виступає.

 А що робить хтось чи щось, другий член розповідає.

 Хто загадку розгадає, хай правицю піднімає.

  1.               Мозковий штурм

- Що  називається реченням?

- З чого складається речення?

- Що виражають речення?

- Які бувають речення за метою висловлювання? (розповідні, питальні, спонукальні).  (Речення складаються зі слів, які відповідають на певні питання. Усі слова, до яких можна поставити питання, від інших слів,є членами речення.)

 

  1.               Робота з перфокартками.

 

 

 

 

 

Слова в реченні, що відповідають на певні питання, називаються членами речення.

Член речення, який вказує, про кого або про що говориться в реченні, називається підметом. Підмет відповідає на питання хто? або що?

Член речення, який вказує, що говориться про підмет, називається присудком. Присудок відповідає на різні питання: що робить? Що зробить? Що робив? Що робили? Яким є підмет? Хто він такий?

Підмет і присудок – це головні члени речення, його основа.

Усі члени речення є другорядними.

 

  1.               Хвилина каліграфії. Записати  текст на дошці і в зошитах. Визначити в реченнях головні члени речення.

Високо над Дніпром здійнявся обеліск Слави. Біля його підніжжя палахкотить Вічний вогонь. Щодня кияни приносять сюди живі квіти. Обеліск – пам'ять про загиблих героїв.

 

  1.               Самостійна робота учнів на карточках. Прочитайте і спишіть   текст.  Підкресліть у реченнях  підмет і присудок.

Восени їжак стягує у затишну місцину сухе листя і траву. Згорнувшись у клубок, він спить усю зиму. Температура тіла в нього знижується іноді до шести градусів тепла.

 

  1.               Фізкульхвилинка.

 

  1.               Творча робота. Поширити речення другорядними ленами речення.

Прийшла осінь. Пожовкла листя. Подув вітерець. На узліссі росте берізка. Вітер зривав листочки. Почав накрапати дощ.

 

  1.               Коментоване письмо на дошці та в зошитах. Спишіть, поділіть текст на речения. Розставте розділові знаки. Підкресліть граматичні основи.

Калина

            Споконвіку  українці  любили калину вони  садили  її біля  хати  в  садку над річкою ягоди калини милують око кожного стоїть куш рум'яний, аж горить коли ягоди поспіють, люди їх збирають і в'яжуть у пучки.

 

 

  1.               Самостійна робота. Записати речення на слух, визначити підмет і присудок.

Шуміла осінь жовтим садом. Червона осінь сіла спочивать. Лине наді мною небо України. Я по землі люблю ходити босим. Хліб був святинею для мене.

 

  1.               Усна гра «Добери підмет». (Вчитель читає речення, учні добирають підмет).

У наше віконце заглянуло (сонце).

Високо в небі летіли (журавлі).

Незабаром настане холодна (зима).

Цілий день у гаю працює (дятел).

Повіяв холодний (вітер).

 

 

  1.               Робота в парах. Спишіть текст. Визначте головні члени речення.

Золота осінь.

Промайнуло тепле літечко. Осінь одягла дерева в розкішне вбрання. Осіннє сонце освітлює верхівки струнких беріз. Високим синім небом пливіть пухнасті сірі хмари. Осінь чарує своїми кольорами очі людей.  Осінь – чарівна пора року.

 

 

 

 

  1.          Підсумок уроку.

 

Загадка-здогадка

Найважливіші два слова,

Міцно зв'язані вони.

Вони — речення основа,

Адже думка — саме в них! (Підмет і присудок)

Він розкаже нам, про кого

Чи про що розмова йде.

Хто? чи що? — спитай про нього —

Зразу відповідь знайде! (Підмет)

Він про підмет нам розкаже,

Що він робить чи робив,

Дію він з предметом зв'яже,

Щоб ти думки не згубив. (Присудок)

 

-  То що ж називається реченням?

 -  Що становить граматичну основу речення?

 

 

ІІІ. Заключний етап.

1. Мотивоване оцінювання учнів.

2. Домашнє завдання. Завдання на картці.

3. Приведення в порядок робочого місця.

4. Організований вихід на перерву (нагадати учням пр

docx
Додано
23 жовтня
Переглядів
63
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку