Урок "Речення з кількома рядами однорідних членів"

Про матеріал
Дана робота знайомить учнів з поняттям про речення з кількома рядами однорідних членів, формує загальнопізнавальні вміння й навички знаходити однорідні члени, різні ряди однорідних членів в одному реченні, правильно розставляти розділові знаки та інтонувати речення з кількома рядами однорідних членів речення; розвиває творчі вміння складати речення з кількома рядами однорідних членів та використовувати їх у власних висловлюваннях.
Перегляд файлу
  • У Речення з кількома рядами однорідних членів

 Мета: ознайомити учнів з поняттям про речення з кількома рядами однорідних членів, сформувати в них загальнопізнавальні вміння й навички знаходити однорідні члени, різні ряди однорідних членів в одному реченні, правильно розставляти розділові знаки та інтонувати речення з кількома рядами однорідних членів речення; розвивати творчі вміння складати речення з кількома рядами однорідних членів та використовувати їх у процесі складання усних і писемних висловлювань; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати почуття прекрасного й розуміння творів мистецтва.

Обладнання: індивідуальні картки, компютер, мультимедійний проектор, схеми.

Тип уроку: урок формування  практичних умінь і навичок.

Перебіг уроку

І. Організаційний момент.

Психологічне налаштування учнів на урок.

Учитель.  Якою б холодною не була вранішня погода,  кожному з вас світить вогник сподівання, надії, віри. На сьогоднішньому уроці здійснимо ще один крок у досягненні мети. А на нашому  шкільному небосхилі загориться ще одна зірочка  пізнання.

ІІ. Ознайомлення восьмикласників з темою, метою і завданнями уроку. Мотивація навчальної діяльності.

Скажіть, чого ви очікуєте від сьогоднішнього уроку? (Учні по черзі відповідають).

ІІI. Актуалізація опорних знань.

  • Експрес-опитування.

1. Які члени речення називаються однорідними?

2. Які члени речення можуть бути однорідними?

3. Чим можуть бути виражені однорідні члени речення?

4. Навести приклад речення з поширеними й непоширеними однорідними членами.

5. Розказати про вживання сполучників при однорідних членах речення.

Позмагайтеся! (Робота з картками) Хто швидше «збере» слова в   речення з однорідними членами і правильно розставить відповідні розділові знаки?

Починайте зі слів, які записано першими.

1. Вечір , небеса, і, золотом, і, гаптував, янтарем, і, сріблом.( В. Сосюра).

2. Спасибі Вам, тепло, ночі, і довгі, мамо, за Ваше, недоспані

(За Д. Луценком).

IV. Повідомлення теми і мети уроку.

V.Сприймання і усвідомлення учнями нового матеріалу.

  • Спостереження над мовним матеріалом.
  • Виконати на дошці синтаксичний розбір речення.

   Уже й місяць підбився височенько, вийшов із-за дерев у ярку, став посеред неба,  висвітлив дівочі намиста, сережки, скляні приколки

 ( Г. Тютюнник)

- Назвіть, чим ускладнене речення.

-Назвіть однорідні члени речення.

-Скільки групп  однорідних членів є в цьому реченні?

 Групи однорідних членів речення  називають рядами.

ІV. Виконання системи практичних завдань.

  • Дослідження-відновлення.
  •    Списати, уставляючи замість крапок пропущені літери. Визначити ряди однорідних членів речення.

1. Радіють молодій обнові б..рези, клени, явори (Л. Дмитерко). 2. І цвіт, і грім, і дощ, і град — я серцем спраглим все приємлю, та зб..режу від граду сад і захищу від грому землю (Л. Дмитерко). 3. Приємно тягати копиці по стогу й ходити навколо стогів по насі..ні (О. Довженко). 4. Високий, чистий дзвін пер..двіщав мені радість і втіху — косовицю

(О. Довженко). 5. І барвінком, і рутою, і рястом квітчає в..сна землю, мов дівчину в з..леному гаї… (Т. Шевченко). 6. І голову йому змила, і ноги умила, і в сорочці тонкій білій за стіл посадила, годувала, напувала, положила спати у кімнаті і тихенько вийшла з бат..ком з хати

(Т. Шевченко).

  • Визначити, поширеними чи непоширеними є однорідні члени речення. Довести правильність своєї думки.

Запам’ятати! У реченні може бути кілька рядів однорідних членів: Світло хвилями ллється з неба, сповняє повітря, несито пожира тіні на землі, заганя їх під дерева, кущі, у гущину (М. Коцюбинський).

  • Лінгвістичне дослідження з творчим завданням.
  • Прочитати. Схарактеризувати речення з однорідними членами. Записати речення з кількома рядами однорідних членів.

1. Не згинуть думи вікові, ні наша мова кришталева (Д. Павличко). 2. Вона йшла… але здавалося мені, що ніжний пролісок в снігу зоріє, встає з-під нього і радіє промінню, сонцю і весні (Олександр Олесь). 3. Уже й місяць підбився височенько, вийшов з-за дерев у ярку та й став посеред неба, викрадаючи на світло дівочі намиста, сережки, скляні приколки

 (Г. Тютюнник). 4. Часом буває на чужині мені присняться гори сині, ліси зелені, ниви срібні, і люди щирі, непохлібні, прихильні серцем і свої — присняться іноді мені (Б. Лепкий).

  • Накреслити схеми речень. З’ясувати роль однорідних членів.
  • Гра «Хто швидше?»   Скласти речення з кількома рядами однорідних членів. (Схеми спроектовано  на екран).

                     Речення з кількома рядами однорідних членів

  • Самостійна робота за варіантами.

Варіант 1

  • Знайти речення з однорідними додатками. Перебудувати його в речення з кількома рядами однорідних членів.

1.    Ледве встала Катерина, поклонилась, вийшла мовчки з хати

(Т. Шевченко). 2. У тій пісні чулися гудки заводів і рев машин, і шепоти пшениці (П. Тичина). 3. Я у думах забирався в горах або нахиляв до себе співучі маківки, або вибирав огірки (М. Стельмах). 4. Моя мати перша у світі навчила мене любить роси, легенький ранковий туман, п’янкий любисток, м’яту, маковий цвіт, осінній горб і калину (М. Стельмах).

Варіант 2

  • Знайти речення з однорідними обставинами. Перебудувати його в речення з кількома рядами однорідних членів.

1.  Вились і танули серед дерев сизі димки над бараками (Ю. Збанацький). 2. Шосейний шлях пролягав полями через ліски і зарослі, бори і непролазні хащі (Ю. Збанацький). 3. А в печері ані золота, ані срібла, ані каміння дорогого (Марко Вовчок). 4. Часом у блакитній вишині пропливала біла хмара, або пролітала пташина, або ширяв над річкою шуліка, зірким оком вишукуючи здобич (А. Шиян).

  • Графічний само диктант.  Пунктуаційний аналіз. Робота з картками.

   Використовуючи тільки умовні позначки членів речення, запишіть речення, ставлячи пропущені розділові знаки. Усно поясніть

орфограми, укажіть речення з кількома    рядами однорідних членів. Доповніть речення з одним рядом однорідних іншими.

1 варіант.

1. Хай звільняється серце чуле од туману брехні і пут. Любов і ласка ненависть і гнів спалахують в рядах як блискавиці. ( В. Симоненко). 2. А літа пливуть за  ними пливуть собі стиха забирають за собою і добро і лихо (Т. Шевченко). 3.Чорнобиль та м'ята барвінок та рута калина верба над водою в(е,и)шневий садок над ставочком солом(')яні стріхи та чорна пухкая рі(л,лл)я все сниться щоночі шпакові (Дніпрова Чайка).4. Ті пісні мене найперше вчили поважати труд людський і піт  шанувать Вітчизну мою милу, бо вона одна на цілий світ (В. Симоненко).

2 варіант.

1. Люблю я   осінні квіти прощальну красу вечорів і сині оголені віти і вітру холодного спів (В.Сосюра).2. Шумить і хвилюється Київ і сонце сміється з висот (В. Сосюра). 3. На   синіх долонях вечора темним смутком горбатився старий вітряк і в благанні простягав  змерзлі руки чи до неба чи до людей (М. Стельмах).

 4. Сяють камінням книги   коштовні мармури сиві мури церковні .(В.Осадчий.)

  • Лінгвістична гра «Хто швидше».

   Скласти речення з кількома рядами однорідних на тему «Зимовий ранок». Учні виконують завдання у вигляді    естафети, передаючи аркуш; кожен учень самостійно обирає одну із запропонованих

D:\Маминые документы\0017-008-Spasibo-za-vnimanie.jpgсхем, указує її номер. Повторяти схеми не можна.

1 О,О,О…та О, та О, та О

2 О, О, О…О, О, О

3 О і О, О і О…О, О.

4 О, О, О … О, О і О.

5 ні О ні О… у О, у О, у О

 

D:\Маминые документы\6803926.jpgVI.  Підбиття підсумків уроку.

  • Продовжи речення

На уроці я дізнався… . Я зрозумів, що… . Найскладнішим для мене було… .

  • Самооцінювання. Учні аналізують свої досягнення в процесі роботи, з’ясовують практичне значення опрацьованого матеріалу для власного життєвого досвіду.
  • Оцінювання. Учитель характеризує проведену навчально-пізнавальну діяльність восьмикласників.

I. Домашнє завдання.

1. Виписати з творів художньої літератури 5–6 речень з кількома рядами однорідних членів. Визначити вид однорідних членів.

2. Скласти  висловлювання у формі роздуму на тему «Чи можуть митці художнього слова обійтися без однорідних членів речення?»

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 3
Оцінки та відгуки
  1. Макеєва Оксана
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Жулінська Свєта
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Селевко Віра Олександрівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
2 лютого 2019
Переглядів
28766
Оцінка розробки
5.0 (3 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку