Урок "Речення з одним головним членом"

Про матеріал
Конспект уроку з української мови "Речення з одним головним членом"
Перегляд файлу

Тема:  Речення з одним головним членом.

 Мета:

  • поглибити  знання  учнів про головні члени речення;
  • вдосконалювати вміння визначати граматичну основу речення;
  • дати поняття про односкладні речення, вчити (практично) розпізнавати їх у тексті;
  • формувати загальнопізнавальні вміння виділяти граматичну основу в реченні, визначати спосіб вираження підмета і присудка;
  • розвивати логічне мислення, пам’ять, культуру мовлення, творчі вміння побудови речень і зв'язних висловлювань;
  •  на основі мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати любов до природи, почуття взаємоповаги, самостійність.

 Тип уроку: комбінований.

Обладнання: квітка-семицвітка,картки із завданнями, аркуші паперу «Односкладні речення», «Двоскладні речення»

Хід уроку

І. Організація класу

1. Забезпечення емоційної готовності до уроку

У нас сьогодні особливий урок. Спробуємо розшифрувати кожну його літеру. Що він нам принесе?

Успіх

Радість

Обдарованість

Кмітливість

                                   Психологічна  рефлексія  «Наш настрій»                   цукерки різнокольорові

— оберіть колір вашого настрою.

   червоний — піднесеність, енергія, творчість;

   оранжевий — радість справедливість, великодушність;

   жовтий — допитливість, кмітливість, доброзичливість;

   зелений — спокій, задоволення, дисципліна;

   синій — таємничість, стриманість, готовий до підкорення вершин;

   фіолетовий — винахідливість, фантазія, інтуїція;

   коричневий – працьовитість, цілеспрямованість, розважливість

   чорний — незадоволення, гнів, страх.

Сподіваюсь, що наш урок не зіпсує настрій тим, в кого він хороший, значно покращить тим, хто вибрав темні кольори, адже працювати будемо :  словом, а мова наша така ж різнобарвна, як цукерки, що ви скуштували..

 

ІІ. Оголошення теми та мети уроку

-          Діти, сьогодні на уроці ми продовжимо поглиблювати наші знання про головні члени речення. А також розглянемо речення, в яких є лише один головний член.

-          Діти, а яке свято наближається?

-          Що зазвичай дарують на 8 Березня? Доберіть асоціації до слова квітка. 

-          Я пропоную створити   чарівну квітку – семицвітка – КВІТКА ПІЗНАННЯ, яка здійснить ваше будь-яке бажання.

-          Ну що вперед! 

 

ІІІ. Актуалізація опорних знань

  1. Гра «Лінгвістичний волейбол»                  
  • Розділ, який вивчає словосполучення і речення…
  • Граматична основа – це….
  • Назвіть головні члени речення….
  • Підмет – це…
  • На які питання відповідає…..
  • Підмет підкреслюємо….
  • Якою частиною мови найчастіше є підмет…
  • Присудок – це…..
  • Відповідає присудок на питання….
  • Присудок підкреслюємо….
  • Якою частиною мови є присудок…

              Перша пелюстку

 

  1.  Перевірка домашнього завдання
  2. «Третє  зайве» - запишіть третє зайве в зошит
  • Мен..ше, стан..те, кін..чик.
  • Гол..ці, нен..ці, лял..ці.
  • Р..яска, черв..як, св..ято.
  • Осін..ій, глин..яний, закон..ий.
  • Тін..ю, шерст..ю, піч..ю.
  • Дит..ясла, трьох..ярусний, медв..яний.

Друга пелюстка

ІV. Засвоєння та усвідомлення учнями нового матеріалу

 

  1. Мовне спостереження

-          Порівняйте речення. У кожному знайдемо головні члени речення.

-           

Троянда лікує серцеві хвороби.          Лікують трояндами серцеві хвороби.   

                                                                Запашна троянда.

-Чим вони відрізняються ?

 

  1. Пояснення вчителя

Речення, граматична основа яких складається з підмета і присудка, називається двоскладним.

Речення, які мають граматичну основу з одного головного члена (тільки підмета або присудка), називаються односкладними.

  1. Робота з підручником

-          Перегляньте теоретичний матеріал підручника ст..

 

  1. Гра «Розсипанка». Робота в групах

-  Прочитати слова, подані в початковій формі. Скласти й записати речення. Підкреслити граматичну основу. Визначити , якою частиною мови виражені підмет і присудок. Визначити вид речення.

 1. На, літо, зацвітати, початок, калина, кущ

 2. Його, суцвіття, прикрашати, білі.

 

 3. Символ, калина, та, врода, краса.

 4.  Медицина, в, її, застосовати, народна.

            На початку літа зацвітав кущ калини.

Його прикрашали білі суцвіттям.

Калина - символом вроди та краси.

Її застосовують в народній медицині.

Третя пелюстка    

 

  1. Займи позицію. Лінгвістичне лото

-          На  дошці висять аркуші паперу з написами: односкладні речення, двоскладні речення. У моїй руці аркуші паперу, на яких записані речення. Вам потрібно визначити вид речення: двоскладне чи односкладне та зайняти ту чи іншу позицію.

 

  • Палахкотять біля вікон живим вогнем мальви.
  • Квітами  розмальовували печі, стіни оселі.
  • Буяють різнобарв’ям нагідки на клумбах.
  • Із засушених квітів робили відвари та напої.
  • Я – квітка запашна.
  • Пахну житом і полями.
  • Весна.
  • Білими ромашками поле одягнулося.
  • Пролісок – перша усмішка весни.

Четверта пелюстка

 

ФІЗХВИЛИНКА  «Цифри»

Запропонуйте учням «написати» цифри незвичайним способом:


Цифру 1 «пишемо» носом,

цифру 2 – правим плечем,

цифру 3 – лівим плечем,

цифру 4 – правим ліктем,

цифру 5 – лівим ліктем,

цифру 6 – правим коліном,

цифру7 – лівим коліном,

цифру 8 – правим носочком,

цифру 9 – лівим носочком.

цифру 10 – сідничками.


 

  1. Із чарівної скарбниці. Відгадування загадок про квіти.

Дізнаємося, чи добре ви знаєте назви квітів. Будемо відгадувати загадки. Із кожної загадки виписати одне речення. Підкреслити члени речення та визначити частину мови гол.чл. Вказати вид речення.

 


1. Я гордо голову тримаю

І перед вітром не схиляю.

Я жовтий, білий, полум'яний,

І наче яблуко, рум'яний.

В саду я квітну навесні.

Скажи, яке ім'я мені?

(Тюльпан)

 

 2. Дівчинка трима в руці

Хмарку-пух на стебельці.

Як подуєш ти на нього —

Не залишиться нічого.

(Кульбаба)

 

3. Я квітка ніжна, як весна,

Я різні сукні маю.

Все літо пишна й запашна,

Я й осінь зустрічаю.

 (Троянда)

 

4. У зеленім зіллі

Виросло дівчатко —

В неї вії білі

Й золоті очатка.

(Ромашка)

 

6. Я перший розцвітаю серед гаю

І білий, наче сніг, я колір маю.

Хто я? Відгадайте!

Ви мене не ображайте,

Не зривайте, не топчіть.

Хочу довго-довго жить.

 (Підсніжник)

 

7. Стебельце — шорстка драбинка,

У середині чорна вуглинка,

Пелюстки блискучі, як лак.

Це квітує... (мак).

 

8. Цвіте синьо, лист зелений

квітник прикрашає.

Хоч мороз усе побив — його не займає.

(Барвінок)

 

9. Білі горошини на зеленій стеблині.

(Конвалії)

 

10. Стоять красуні на воді.

Вінки в них білі й золоті.

(Лілії водяні)

 

            11. Я на сонце дуже схожа —

Золотиста, ніжна, гожа.

Я щоранку розквітаю,

Промінцями всіх вітаю.

Відгадати всім не важко.

Що за квітка я? (Ромашка)

 

12. Чудова квіточка така

Чорними брівками морга.

(Чорнобривці)

 


П’ята  пелюстка

 

  1. Гра «Кола на воді». Слово – словосполучення - речення  (усно)

Навколо слова «весна» з’являються асоціативні кола. Мова наша таїть у собі диво: слова народжують нові, вони можуть переплітатися, як дивні візерунки на наших писанках, а ми своєю уявою можемо творити, мріяти, насолоджуватися красою слова.

 

Шоста  пелюстка

 

V. Закріплення вивченого матеріалу

 

  1. Семантична карта. Графічний організатор

Щоб закріпити вивчений матеріал, потрібно добудувати семантичну карту.

Заповніть, будь ласка, порожні комірки

                                                   Сьома  пелюстка                                  

  • Юні поети

        Завдання: скласти вірш за останніми словами у рядочку

     ____________________співає,

     ____________________зацвітає.

      ____________________багато.

     ____________________свято.

 

 

VІ. Підсумок уроку

 1.Слово вчителя

-Діти, погляньте, ми з вами виконали всі завдання й  створили  квітку бажань.

Так ви, дійсно, молодці й добре сьогодні попрацювали.

2. Рефлексія

  • Я сьогодні дізнався, що
  • На уроці я навчився…
  • Мені сподобалося…
  • Мені було складно…
  • Я не вмів, а тепер вмію…
  • На наступному уроці я хочу…

3.Оцінювання навчальних досягнень

 

VІІ. Домашнє завдання

 

Параграф .

На вибір:

-          Вправа

-          Записати рецепт приготування улюбленої страви, вживаючи односкладні речення.

    - Ось і закінчився наш урок, присвячений квітам.

 Квіти дарують нам не тільки свою красу. Вони — частинка всієї живої зеленої природи, завдяки якій ми маємо змогу дихати чистим повітрям. Адже рослинність, яка прикрашає нашу Землю, часто називають легенями планети. І нехай наша чарівна квітка допоможе вам здійснити найзаповітніше ваше бажання.                           

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ГРАФІЧНИЙ ОРГАНІЗАТОР

1

 

docx
Додав(-ла)
Дрозач Марина
Додано
15 березня
Переглядів
126
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку