Урок. Лексикологія. робота зі словниками.

Про матеріал
Матеріал уроку допоможе повторити, узагальнити та систематизувати навчальну інформацію учнів із теми «Лексикологія», розширити словниковий запас учнів, формувати вміння доречно вживати слова у своєму мовленні, удосконалювати навички працювати зі словником
Перегляд файлу

Нетрадиційний урок (вікторина, КВК, аукціон знань, рольова гра, конференція, екскурсія, телерепортаж, подорож тощо)

 

Тема:  Лексикологія. Робота зі словниками

Мета:

навчальна: повторити, узагальнити та систематизувати навчальну інформацію учнів із теми «Лексикологія», розширити словниковий запас учнів, формувати вміння доречно вживати слова у своєму мовленні, удосконалювати навички працювати зі словником;

розвивальна: розвивати творчу індивідуальність, спостережливість, пам’ять, увагу, логічне мислення учнів, збагачувати словниковий запас, підвищувати мовну й мовленнєву культуру п’ятикласників;

виховна: за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу викликати інтерес до виучуваного матеріалу.

 

Внутрішньопредметні зв’язки: культура мовлення і стилістика, текст (риторичний аспект), граматика.

Міжпредметні зв’язки: художня література.

Обладнання: підручник, картки,презентація тлумачний словник.

Тип уроку: урок узагальнення й систематизації знань.

 

ПЕРЕБІГ УРОКУ

I. Організація класу.

Роззирніться навколо. Що ви бачите? Які звуки, розмови чуєте? Які відчуття у вашому тілі? Які емоції переповнюють?

Мій настрій

Готовність до уроку

 прекрасний

 повністю готовий

 гарний

 частково готовий

 не дуже гарний

 не готовий

 

Таке повномірне уявлення цілі допомагає налаштуватися на досягнення цілі якомога ґрунтовніше. А коли забракне сил – можете сміливо повертатися до яскравих образів досягнутої цілі, щоб продовжувати шлях з її досягнення.

Учитель: У тебе все вийде.

ІІ. Повідомлення теми, мети і завдань уроку.

Мова фіксує настрої, історичні події, вчинки, модні тенденції та інше. Усе, що носії мови вносять у своє мовлення та популяризують серед інших мовців, згодом має шанс стати зафіксованою словниками нормою.

  1. Який розділ науки про мову ми вивчаємо?
  2. Що таке лексика?
  3. Що таке лексичне значення слова?
  4. Які слова називаємо однозначними, а які багатозначними?
  5. Назвіть слова в переносному значенні.

Прослухайте текст.

Українська нація має героїчне минуле за плечима, а також молоде обличчя. Талановиті, молоді, сильні, незламні, вмотивовані та безстрашні українці змінюють історію сучасної України. Незалежність – це найперше мова, вона є таким же важливим символом, як прапор, герб і гімн. Мова єднає націю, наше минуле, теперішнє та майбутнє. Іди вперед мово! Ти наш час змін, наш годинник свідомості, наші крила натхнення.

Бесіда:

 Діти, а хто (або що) може іти? (Люди ідуть, годинник іде, час іде...)

 Слово іти однозначне чи багатозначне? Чи не задумувались ви над тим, що часом ознака одного предмета переноситься на ознаку іншого? Хто може навести приклади таких слів? Учні визначають, коли слово вжите у прямому значенні, а коли в переносному.

 А тепер зверніть увагу на те, що переносне значення слова – це одне з лексичних значень багатозначного слова.

 А чи є ще слова у тексті, вжиті у переносному значенні

IІІ. Систематизація й узагальнення знань, умінь і навичок.

Гра

До вказаних слів підберіть близькі за значеннями та підкресліть у них третю букву — прочитаєте їхню загальну назву. За потреби скористайтесь словником синонімів.

Доволі — досить. Випадок — пригода. Ровесник — одноліток. Кетяг — гроно. Офіс — контора. Напівсон — дрімота. Допомога — поміч.

Що називається синонімами? Яка їхня роль у мовленні?

«Поетична хвилинка» (стилістичний експеримент)

Прочитайте вірш, до підкреслених слів за словником доберіть синоніми:

Боронимо мову словами.

Нехай славить мова наш світ.

Мова – це зброя між ворогами.

І знову російський наліт!

Мова – це сила та міцність.

Ми подолаємо ворогів.

Наше багатство і архаїчність.

Ціла скарбниця віків.

Робота над текстом

     Прочитайте текст.

Чи є в тексті незнайомі слова? Визначте тему тексту і головну думку, тип та стиль мовлення. Чи є в тексті антоніми, синоніми?

Я читаю про захисників Маріуполя і дивуюся силі духу та незламності. Вони справжні патріоти своєї держави, живі націоналісти. Герої, про яких має знати увесь світ. Знаходячись  під ворожими обстрілами ці люди знаходили час співати українські пісні.

Саме через щирий та мелодійний спів уся Україна дізналася про «Пташку» з Азовсталі — Катерину.

Пташка "Азовсталі" знову заспівала у підземеллях заводу (відео) | ПравдаТУТ  NEWS: Головні новини, Львів, Україна

Дівчині 21 рік, вона — парамедик із Тернополя. Катерина за фахом акторка. Постійно займалася волонтерською діяльністю, а після медичних курсів саме, як медик-волонтер допомагала цивільним і військових людям на Сході України. В найперші дні нападу Росії на Україну дівчина свідомо приїхала до госпіталя в Маріуполі, щоб мати змогу рятувати людей. Шпиталь розбомбили, тому Катерина з іншими парамедиками опинилася  на заводі Азовсталь. А потім потрапила в полон.

Незважаючи на важкі умови, голод та холод полонянка вижила і з неволі вирвалася на волю. Співай пташко, свобода!

Словникова робота (за тлумачним словником)

1. Який має свідомість.

2. Пов’язаний із розвитком розуму, усвідомлений, розумний.

3. Який правильно розуміє й оцінює навколишню дійсність.

Самостійна робота

Знайдіть та випишіть із тексту:

Варіант 1: пару антонімів.

Варіант 2: синонімічний ряд.

Твір-п’ятихвилинка «Видатні українці»

Яких видатних героїв війни знаєте? Чим вони відзначилися в час широкомасштабного вторгнення росії на Україну? Розкажіть про одного з них.

Михайло Діанов захищав «Азовсталь» і повернувся з російського полону. Ми  поговорили з його рідними — The Village УкраїнаПлакатимуть сірі хмари дощами, дивлячись повернення полонених з «Азовсталі». Нескорені та горді, вони не стали на коліна перед жорстоким ворогом. Витримавши тортури, деякі з них повернулися додому. Читаю та плачу від світлин, де відома українська акторка Ада Роговцева обіймає Михайла Діанова, що нещодавно повернувся з полону. Щемливе фото відкриває обличчя сповнене сліз та подяки Ади, яка уособлює зараз усіх українців. Ми низько вклоняємося захисникам України, які щоденно захищають землю від кровожерливого хробака-загарбника.

Дидактична гра «Розумне перо»

Відредагуйте текст, запишіть його правильно. З’ясуйте тип помилки. Яка основна думка тексту? Яка роль синонімів у мовленні?

«Ми щасливі, що народилися на такій чудовій, мальовничій землі. Земля ця — наша славна Україна. На цій землі жили прадіди, діди, на цій землі живуть наші батьки. Це наша рідна земля, адже тут корінь роду українського, що сягає сивої давнини. І де б не були, скрізь відчуваємо поклик рідної землі. Адже кожен шанує і любить свою рідну землю».

Гра «П’ятий зайвий»

У кожній групі знайдіть зайве слово, поясніть свій вибір.

1. Блакитний, бузковий, барвінковий, голубий, лазуровий.

2. Хотіння, бажання, терпіння, жадання, жага.

3. Смуток, журба, скорбота, плач, печаль.

4. Одягати, прикрашати, квітчати, оздоблювати, уквітчувати.

Тест-класифікація «Хто швидше?»

Перша група записує слова — синоніми, а друга — спільнокореневі й позначає в них корінь.

Ліс, гай, байрак, бір, пуща, діброва; полум’яний, багряний, пурпуровий, кумачевий; дідусь, дідуньо, дідок, дідище, дідочок; говорить, промовляє, шепоче, цокотить, теревенить; хата, хатинка, хатка, хатонька, хатина; ліс, лісочок, перелісок, пролісок, праліс, лісок, лісник, лісовик.

Гра «Знайди пару»

Як називаються утворені пари? Прочитайте третю букву в тих словах, що ви дібрали. З якою метою ми використовуємо їх у мовленні? Де найчастіше вживаються антоніми? (Загадки, прислів’я).

Трудолюбивий — правда. Кривда — лінивий. Ясний — літо. Корисний — здоровий. Хворий — ненавидіти. Зима — шкідливий. Любити — теплий.

«Народ скаже — як зав’яже»

Пригадайте та запишіть прислів’я за вказаними словами, підібравши до них антоніми за словником:

1. Посієш — пожнеш (що посієш, те й пожнеш).

2. Учення — невчення (учення — світ, невчення — тьма).

3. Праця — лінь (праця чоловіка годує, а лінь марнує).

«Знайдіть омоніми»

vulkan-kilauea

aprog(1)

1

2

86345a63

Sadovaya_mebel1

3

4

 

Робота у групах:

Запишіть омоніми в такій послідовності:

1-ша група — слова чи словосполучення, що однаково звучать, але мають різне значення та написання.

2-га група — різні за значенням слова, що мають однакове написання, але різняться вимовою.

3-тя група — різні слова, що збігаються за звучаннями тільки в окремих граматичних формах.

Любо, любо; слід кувати, слідкувати; води, води; гори, гори; добою, до бою; мука, мука; замок, замок; потри, по три; роман, Роман; наніс, на ніс; дорога, дорога; гірка, гірка; лебідка, лебідка.

Ситуативна гра

Побудуйте діалог з однокласником про значення словників у житті людини.

IV. Рефлексія

Висловіть свої враження від уроку, продовживши речення:

Найбільші труднощі я відчув ...

На наступних уроках мені хотілося б ...

Я зрозумів, що ...

Оцінювання за допомогою карток з формувального оцінювання

V. Домашнє завдання (за вибором)

Випишіть із тлумачного словника 10 слів із тлумаченням.

Підготуйтеся до презентації словника (на вибір).

 

 

 

 

docx
Додано
16 березня
Переглядів
715
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку