1
УЧИТЕЛЬ: КОБА ОКСАНА ВІКТОРІВНА
ТЕМА: Речення з відокремленими членами. Узагальнення і систематизація вивченого про відокремлені члени речення (у тому числі і уточнюючі)
МЕТА: - навчальна – закріпити і систематизувати знання про відокремлені члени речення, поглибити їх, з’ясувати роль відокремлених і уточнюючих членів речення у мові;
- розвиваюча –формувати вміння визначати відокремлені члени у реченнях, розставляти розділові знаки у таких типах синтаксичних конструкцій;
- виховна –виховувати повагу до народних традицій.
ТИП УРОКУ: повторення і узагальнення вивченого.
МЕТОДИ І ПРИЙОМИ: бесіда, спостереження і аналіз мовних явищ, тренувальні вправи, робота з підручником, синтаксичний розбір.
ЛІТЕРАТУРА: Глазова О. П. Кузнецов Ю. Б. Рідна мова 8 клас / О. П. Глазова, Ю. Б. Кузнецов. – Видавництво «Зодіак-Еко», 2008. – 239 с.
НАОЧНІСТЬ: мультимедійна – презентація про відокремлені члени.
ПЛАН УРОКУ
ХІД УРОКУ
Вчитель. Доброго дня, діти! Прошу сідати. Підготуйтесь, будь ласка, до уроку, щоб у кожного на парті лежав підручник, зошит та ручка. Скажіть, хто сьогодні відсутній?
Учні називають відсутніх.
Тепер можемо починати наше заняття.
Вчитель. Тема нашого уроку – «Узагальнення та систематизація вивченого про відокремлені члени речення».
Мета і завдання нашого уроку:
– закріпити і систематизувати знання про відокремлені члени речення, поглибити їх, з’ясувати роль відокремлених і уточнюючих членів речення у мові;
– формувати вміння визначати відокремлені члени у реченнях, розставляти розділові знаки у таких типах синтаксичних конструкцій;
– виховувати повагу до народних традицій.
Ви прозвітуєте про свої досягнення перед друзями, переді мною, але найголовніше – це звіт перед самим собою. Я чекаю від вас плідної праці протягом усього уроку.
Вчитель.Що ж, бажаю вам успіхів, і першим пунктом вашого звіту буде виконання перевірка виконання домашнього завдання. Зачитайте, будь ласка, завдання.
Учень зачитує завдання: виписати з оповідання В. Дрозда «Білий кінь Шептало» речення з відокремленими членами речення, правильно розставити розділові знаки при відокремлених та уточнюючих членах речення та обґрунтувати їх.
Хтось з учнів зачитує свою роботу, інші уважно слухають, а потім коментують.
1) Неприємна, знайома млявість – провiсниця всiляких прикростей – закрадалася в груди. – Відокремлюється тире прикладка – провісниця всіляких прикростей, яка пояснює слово млявість.
2) Шепталовi зсудомило спину: якось по веснi вiн задрiмав у приводi, пiдпасок дошкульно хльоснув, дротинки порвали шкiру, ранка, вподобана ґедзями, досi не гоïлася. – Відокремлюється означення, виражене дієприкметниковим зворотом –вподобана ґедзями, що стоїть після означуваного слова ранка.
3) Конi, гризучи й штовхаючи одне одного, сахнулись од пострiлу в куток. – Відокремлюється обставина, виражена дієприслівниковим зворотом – гризучи й штовхаючи одне одного, що стоїть після означуваного слова коні.
4) Ще коли його, молодого й гордого, вперше осiдлали, ганяли по царинi до сьомого поту, хльоскали до кривавих рубцiв на боках i привели в загiн геть вимочаленого, знесиленого, інстинкт бiлого коня пiдказав йому, що рано чи пiзно люди зломлять його. – Відкремлюється означення – молодого й гордого, що стоїть після означуваного слова, вираженого особовим займенником.
5) Вiн усе забуває, окрiм одного: тремтливоïiлюзiïволi та влади. – Відокремлюється додаток – окрім одного, що означає предмет, який чимось відрізняється від інших предметів.
1.Учні читають запропонований учителем текст. Обмінюються змістом прочитаного (робота в парах)
Мета розминки: формування навичок читання, розуміння прочитаного, слухання; розвиток зв’язного усного мовлення.
2. Бесіда за змістом прочитаного.Закінчити речення «Мій товариш розповів мені...» ( учні повідомляють не те, що самі прочитали, а те, про що дізналися від сусіда по парті.)
Учитель. Знайдіть у ваших текстах речення з відокремленими членами, зачитайте їх.
Марія Приймаченко
Марія Аксентіївна Приймаченко залишила неймовірно багату творчу спадщину. А ще – гідних нащадків своєї справи. Федір, син художниці, продовжив її малярські традиції. Він лауреат премії ім. Катерини Білокур, заслужений художник України. Федір Приймаченко виробив свій власний стиль, але в його роботах все ж відчувається вплив матері. Картини, намальовані Федором, сповнені яскравого життєвого оптимізму, в них буяє іскорка Маріїного бачення світу як вселенської палітри кольорів. Дорогою славетної бабусі пішли й внуки. Петро та Іван Приймаченки – молоді, талановиті художники, кожен – яскрава індивідуальність: старший більше полюбляє фантастику, малюючи казкові галактики і планети, молодший, схильний до романтики, поезії народного життя.
(З часопису)
Учень зачитує речення з відокремленими членами:
Федір, син художниці, продовжив її малярські традиції.Він лауреат премії ім. Катерини Білокур, заслужений художник України.Картини, намальовані Федором, сповнені яскравого життєвого оптимізму, в них буяє іскорка Маріїного бачення світу як вселенської палітри кольорів.Петро та Іван Приймаченки – молоді, талановиті художники, кожен – яскрава індивідуальність: старший більше полюбляє фантастику, малюючи казкові галактики і планети, молодший, схильний до романтики, поезії народного життя.
Вчитель.Діти, подивіться, будь ласка, на мультимедійну дошку. Перед вами динамічні таблиці, які включають вже відомі вам основні відомості про відокремлені члени речення. Уважно прогляньте кожну з них і ми поговоримо за їх змістом.
Бесіда.
А) Назвіть функції відокремлених членів у простому ускладненому реченні.
Виражають додаткове повідомлення або доповнюють основне твердження у мові, збагачують мовлення.
Б) Які другорядні члени можуть відокремлюватись?
Відокремлюються додатки, означення, прикладки, обставини.
В) Які умови відокремлення означень?
Відокремлюються узгоджені означення, виражені прикметниковим або дієприкметниковим зворотом, що стоїть після означуваного слова та віддалені від означуваного слова іншими словами, найчастіше – присудками; неузгоджені – коли пояснюють власні імена, коли пояснюють пропущений підмет.
Г) Перерахуйте види прикладок за будовою.
Прикладки бувають поширені і непоширені. Поширені складаються з одного слова, непоширені – із декількох слів.
Д) Чи буде відокремленою обставина, виражена одиничним дієприслівником?
Обставина буде відокремленою, якщо вона не набуває значення прислівника.
Е) Назвіть, ті члени речення, які не відокремлюються.
Не відокремлюються: дієприслівниковий зворот, який виступає однорідним членом речення до невідокремленої обставини; одиничні дієприслівники, які набувають значення прислівника; дієприслівникові звороти фразеологічного типу; дієприслівникові звороти чи одиничні дієприслівники, які починаються підсилювальною часткою; дієприслівникові звороти із частками лише, тільки; дієприслівникові звороти тісно пов’язані за змістом із дієсловом-присудком.
Вчитель. Діти перед вами знаходяться бланки, з нумерацією речень диктанту – цифра відповідає номеру речення, під нею треба записати цифру, яка відповідає відповідному відокремленому члену речення. Якщо речення неускладнене – ставиться знак «-».
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
4 |
1 |
5 |
- |
1 |
3 |
- |
2 |
- |
- |
2 |
Відокремлена обставина – 1 Відокремлене означення -2 Відокремлений додаток – 3
Уточнююча прикладка – 4 Уточнююча обставина часу– 5
Вчитель диктує текст, учні записують, розставляючи розділові знаки і нумеруючи речення.(Достатній-високий рівень)
1) За традицією, у цей день, тобто у Чистий четвер, випікають паски. 2) Приступаючи до цього дійства, господиня одягалася в усе чисте, молилася Богу.
3) Зовнішній вигляд та смак паски залежать від багатьох чинників, особливо від приготування тіста. 4) Раніше процес випікання паски займав цілу добу. 5) Приготувавши звечора опару, залишали її бродити на всю ніч. 6) Вранці місили тісто, у яке, окрім борошна, додавали родзинки та інші інгредієнти. 7) Залишали тісто ще на дві-три години, щоб росло. 8) Потім виробляли пасочки і клали їх у циліндричні формочки, змащені олією. 9) Поки тісто у формах підходило, господиня розпалювала піч. 10) Пеклися паски 40-50 хвилин. 11) І ось уже вони, рум’янобокі, пухкенькі, на столі.
Учні, які претендують на середній рівень лише визначають і підкреслюють відокремлені члени, не працюють з бланками.
2.5. Творче завдання (резерв)
Вчитель.Ваше завдання полягатиме у тому, аби скласти усний твір на тему «Про що розмовляють крашанки у великодньому кошику», використовуючи відокремлені та уточнюючі члени речення. Зверніть увагу, на правильність побудови власного висловлювання, добре продумайте його.
Один з учнів зачитує власний твір.
Завдання. Прочитайте. Випишіть лише речення з уточнювальними прикладками. Розставте розділові знаки
Вчитель. Діти, зерніть увагу на запис на дошці. Вдома ви маєте виконати завдання у 28, на стр. 223, впр. 392 – зробити синтаксичний розбір речень у вказаній послідовності. Зразок подано у вправі.
Підведення підсумків. (3 хв)
Бесіда
– Давайте, ще раз згадаємо, що називається реченням з відокремленими членами?
– Чим відрізняються речення з відокремленими членами від речень з уточнюючими?
Вчитель. На мою думку, ми сьогодні добре попрацювали і досягли поставленої на початку уроку мети – закріпили і систематизували знання про відокремлені члени речення, поглибили їх, з’ясували роль відокремлених і уточнюючих членів речення у мові, крім того поповнили свою скарбничку знань українських традицій.
Оцінювання учнів.
Вчитель. Дякую за увагу. Можете бути вільні.