Урок розвитку зв'язного мовлення
Клас: 4
Тема. Редагування тексту з використанням займенників та контекстних синонімів. (Казка «Кисличка» за Т. Маринчук)
Мета. Вдосконалювати вміння учнів редагувати текст, використовуючи в ньому займенники та контекстні синоніми. Розвивати мовлення, мислення, увагу, мовне чуття. Виховувати повагу до слова, культуру мовлення
Обладнання. Індивідуальні картки для учнів, демонстраційний матеріал (дерево, бджоли, яблука), мікрофон
Тип уроку - урок розвитку зв’язного мовлення
ХІД УРОКУ
- Створення позитивного емоційного настрою:
Подивилися на мене,
Усміхнулися усі.
Всі готові до роботи?
Всі бадьорі - молодці.
ІІ. Оголошення теми та мети уроку
- Сьогодні ви спробуєте себе у ролі редактора. Але …
1.Метод «Мікрофон»
- Хто ж такий редактор і чим він займається? (відповіді учнів).
Учитель
Ред́актор — (від лат. redactor «переганяючий») особа, яка робить редагування (складає, перевіряє і виправляє зміст) видання (книги, журналу, газети тощо).
2. Метод «Діагностування»
- Які помилки можуть зустрітися у тексті? (Повтори слів, не дотримання сюжетної лінії тощо)
- Яким чином їх можна позбутися? (Замінити слова, послідовно відтворювати події)
3. Метод «Магніт»
- Які риси характеру найголовніші для представників цієї професії? (відповідальність, спостережливість, дисциплінованість, працьовитість, допитливість, цілеспрямованість тощо)
3. Робота в групах
- Які помилки можуть зустрітися у тексті? (Повтори слів, не дотримання сюжетної лінії тощо)
ІІІ. Робота над темою уроку
1. Тренувальні вправи
- Прочитайте текст. (Картка 1 – на парті).
Одного дня Оленка поверталася зі школи. Раптом біля дерева Оленка побачила кошеня. Оленка взяла кошеня додому, зігріла та нагодувала кошеня. Кошеня зраділо та почало гратися з Оленкою. Тепер в Оленки є найкращий друг.
- Чи є в даному тексті помилки? (Так)
- Які саме? (повтор іменників – Оленка, кошеня)
- Якими частинами мови можна замінити слово Оленка?! (Іменником - дівчинка, займенниками - вона, з нею, у неї)
- А слово кошеня? (Іменниками: тваринка, маля, займенниками: воно, його)
2.Гра «Знайди втрачений займенник» (відмінкові форми займенників)
- Вправляння у відмінюванні займенників за певний час . (Картка 2 – на парті)
Відмінок |
однина |
множина |
Н. |
я |
ми |
Р. |
мене |
нас |
Д. |
мені |
нам |
З. |
мене |
нас |
О. |
мною |
нами |
М. |
(на) мені |
(на) нас |
Відмінок |
однина |
множина |
Н. |
ти |
ви |
Р. |
тебе |
вас |
Д. |
тобі |
вам |
З. |
тебе |
вас |
О. |
тобою |
вами |
М. |
(на) тобі |
(на) вас |
Відмінок |
чоловічий рід однина |
жіночий рід однина |
середній рід однина |
множина |
Н. |
він |
вона |
воно |
вони |
Р. |
його, (за) нього |
її, (за) неї |
його, (за) нього |
їх |
Д. |
йому |
їй |
йому |
їм |
З. |
його, (на) нього |
її, (на) неї |
його, (на) нього |
їх |
О. |
ним |
нею |
ним |
ними |
М. |
(на) ньому, (на) нім |
(на) ній |
(на) ньому, (на) нім |
(на) них |
3.Робота в парах (Картка 3 – на парті)
- Побудуйте речення, відкриваючи дужки.
Бабуся покликала (я)_ МЕНЕ __ вечеряти.
Справжній друг завжди допоможе (ти) _ ТОБІ__ у біді.
Ми з татом побудували шпаківню, тепер у (вона)_ НІЙ _ оселяться пернаті друзі.
- У яких займенниках при відмінюванні з’являється літера н? (І особа множини
ми – нас - нами )
IV. Ознайомлення з текстом казки. ( читання вчителем)
Обабіч – з обох боків.
Велетенський – значно перевищує звичайний розмір предмета.
Армія – сукупність озброєних загонів.
Заклопотано – зайнятий якоюсь справою.
Снували – швидко пересуватися, рухатися.
Падалками – плоди, що вже впали на землю.
КИСЛИЧКА
Обабіч дороги виросла молоденька яблунька. Яблуньку ніхто й не садив, мабуть, зернятко якось потрапило до ґрунту. Навесні вкрилася яблунька крупними рожевуватими квітами. Квітів було так багато, що яблунька походила на велетенську кульбабку. Навкруги яблуньки гуділа ціла армія бджіл. Бджоли заклопотано снували туди й сюди, не звертаючи уваги на мене.
«Ото буде яблук!» — подумала я, поглянувши на яблуню.
Кілька місяців я не бачила яблуньки і навіть не згадувала про яблуньку. Лише наприкінці літа довелося мені проходити тим шляхом. Ще на відстані я помітила, що врожай, і справді, казковий.
Трава під яблунькою вся була встелена дрібненькими падалками, а на гілках залишалось ще більше плодів. Спробувала я яблучко — кисле! Але шкода було ображати яблуньку: яблунька ніби дивилася на мене і вся світилася від щастя. Набрала я повний кошик жовто-зелених плодів.
Дякую тобі, яблунько! — сказала весело і щиро.
- Які слова вам були незрозумілими?
IV. ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА (за вибором учителя)
1. Аналіз та виправлення недоліків тексту.
- Які недоліки ви побачили у тексті казки? (Повтори слів)
- Як їх можна виправити? (Замінити)
- Які слова слід змінити, щоб розповісти історію не від імені дівчинки, а від імені автора?
Використано у тексті |
Виправлення |
Яблунька |
Деревце (під деревцем), вона (її, навкруг неї, про неї)
|
Бджоли |
Комахи, вони |
Квіти |
їх |
Я, на мене (від імені дівчинки) |
Дівчинка, Катруся, вона, на неї |
- Запис відредагованого тексту казки (від імені автора). Орієнтовний текст
КИСЛИЧКА
Обабіч дороги виросла молоденька яблунька. Її ніхто й не садив, мабуть, зернятко якось потрапило до ґрунту. Навесні вкрилася вона крупними рожевуватими квітами. Їх було так багато, що яблунька походила на велетенську кульбабку. Навкруг неї гуділа ціла армія бджіл. Вони заклопотано снували туди й сюди, не звертаючи уваги на Катрусю. .( З коментуванням).
«Ото буде яблук!» — подумала дівчинка, поглянувши на деревце.
Кілька місяців Катруся не бачила яблуньки і навіть не згадувала про неї. Лише наприкінці літа довелося дівчинці проходити тим шляхом. Ще на відстані вона помітила, що врожай, і справді, казковий.
Трава під деревцем вся була встелена дрібненькими падалками, а на гілках залишалось ще більше плодів. Спробувала Катруся яблучко — кисле! Але їй шкода було ображати яблуньку: вона ніби дивилася на дівча і вся світилася від щастя. Набрала Катруся повний кошик жовто-зелених плодів.
Дякую тобі, яблунько! — сказала весело і щиро.
2. Метод «Крісло автора» (Слухання 2-3 творів учнів, їх аналіз)
V. Підбиття підсумків
1. Метод «Незакінчене речення…»
2. Метод «Мікрофон»